۱۳۹۴ اسفند ۲۴, دوشنبه

عقب نشینی روسیه از سوریه آغاز شکست استراتژی خامنه ای در سوریه و منطقه



برگرفته از ایران اسرار ،14مارس 2016:
لینک به منبع :

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز در جلسه‌ای با وزاری دفاع و خارجه، دستور خروج نیروهای روسی را از سوریه صادر کرد.
بر اساس این دستور ، خروج نیروهای روسی از فردا سه‌شنبه 15 مارس (25 اسفند) آغاز می‌شود.
به گفته دمیتری پسکوف، وزیر دفاع روسیه، آقای پوتین تصمیم خود را در یک تماس تلفنی به اطلاع بشار اسد، رسانده است. بشار اسد هم در بیانیه‌ای توافق دو رئیس جمهور برای خروج واحدهای نیروهای هوایی روسیه را تایید کرده است.
آقای پوتین امروز به وزرای دفاع و خارجه خود گفت که با وجود خارج شدن بخش عمده نیروهای روسیه، پایگاه‌ هوائی این کشور در لاذقیه  و پایگاه دریایی طرطوس همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
خروج روسیه از سوریه آغاز شکست استراتژیک ولی فقیه در منطقه
در مردادماه 1394 که نیروهای تحت فرمانده سپاه قدس بهمراه نیروهای بشار اسد ضربات سنگین از ارتش آزاد سوریه و جیش الفتح دریافت کرده و بشار اسد در آستانه سقوط بود، خامنه ای پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس را به مسکو فرستاد تا روسیه را برای بمباران مردم سوریه با خود همراه کند.
در درون رژیم گفته میشود که قاسم سلیمانی در ملاقات با پوتین مشکل اصلی در سوریه را روحیه باختگی نیروها تشریح و مطرح کرده که ورود روسیه به سوریه و بمباران هوائی، تعادل قوا تغییر میدهد، نیروهای مقاومت روحیه شان را از دست داده و نیروهای سپاه قدس بهمراه نیروهای حزب الله لبنان که تحت امر نیروی قدس میجنگند و ارتش اسد موفق میشوند که آنچه که در چندماه گذشته از دست دادند را بدست آورند و متعهد شد که در مدت محدودی که روسیه با بمبارانهای هوائی وارد سوریه شود، حلب را تسخیر کنند و نیروهای مقاومت را از لاذقیه خارج کرده و پشت جبهه مقاومت به ترکیه کاملا مسدود نمایند. ارزیابی قاسم سلیمانی این بود که در این شرایط نیروهای ارتش آزاد و مقاومت سوریه ناچار میشوند از جنگ جبهه ای به جنگ چریکی روی آورند که در آن صورت شرایط تثبیت اسد فراهم میشود ....
در تهران جواد ظریف بشدت با این طرح مخالف بود و آنرا اشتباه استراتژیک خامنه ای قلمداد میکرد و میگفت با ورود روسیه برگ سوریه از دست رژیم خارج میشود و روسیه سر اسد با غرب معامله میکند و به خامنه ای نارو خواهد زد. پیشنهاد ظریف برجام 2 بود و میگفت بجای روسیه خودمان (رژیم) و مذاکره و معامله  با غرب روی سوریه بشویم.
اما خامنه ای با سپاه قدس پروژه ای بنام محرم داشتند که قرار بود همزمان با حملات هوائی مسکو که از ابتدای اکتبر آغاز شده بود، در مرحله اول جاده دمشق – حلب را از دست مخالفین اسد بازپس بگیرند و آنرا سکوی پیشرویهای بعدی قرار دهند. که این طرح در 13 مهر 94 در جلسه ای با حضور قاسم سلیمانی و پاسدار حسین همدانی بالاترین فرمانده رژیم در سوریه در نزد خامنه ای تصویب شد. اما بعداز بازگشت همدانی به سوریه در 16 مهر 94 که در حال فرماندهی این طرح در منطقه عملیاتی بود توسط ارتش آزاد سوریه بهلاکت رسید. فرماندهی صحنه را قاسم سلیمانی (فرمانده سپاه قدس) بدست گرفت که این پروژه پیش برود. اما مقاومت جانانه ارتش آزاد سوریه و نیروهای مقاومت شکست های پی در پی به نیروهای رژیم وارد کردند که در همین تهاجمات قاسم سلیمانی نیز بشدت مجروح و از صحنه خارج شد.
خامنه ای که بهیچوجه نمیخواست شکست این طرح را بپذیرد، محمدعلی جعفری فرماندهی سپاه را با تقویت شدید نیروی تحت امر سپاه به 60 هزار نفر راهی سوریه کرد تا با اینجاد فرماندهی جدید این طرح پیش برود. که جعفری با سرتیپ پاسدار قاآنی جانشین قاسم سلیمانی و سرتیپ پاسدار اسد و چند فرمانده دیگر یک شورای فرماندهی نبرد را شکل داد که این طرح را اجرا کنند ولی علیرغم این تلاش به هیچکدام از اهدافی که قاسم سلیمانی به پوتین قول داده بود، در این مدت  نرسیدند و پیشرویهای تاکتیکی و جزئی بود که مناطقی هم که پیشروی میکردند مجددا ارتش آزاد از آنها میگرفت و مرتب دست به دست میشد
این شکست های پی در پی مبنائی شد تا روسیه راه حل سیاسی در سوریه را جلو بیاندازد و در حالیکه رژیم بشدت مخالف آتش بس و مذاکرات بود، روسیه با آمریکا به توافق آتش بس رسید.  در همین راستا است که بنظر میرسد پوتین این دستور را امروز صادر کرده است.
عقب نشینی روسیه از سوریه، آغاز شکست سیاسی خامنه ای در سوریه است که بعداز شکست های نظامی چندماه اخیر راه را برای برکناری اسد هموار میکند که آغازگر شکست استراتژیک خامنه ای در منطقه خواهد بود