۱۳۹۵ آذر ۳, چهارشنبه

جان بولتون: باید هرچه زودتر از توافق اتمی با رژیم ایران خارج شویم



منبع :فاکس نیوز ،23 نوامبر 2016


جان بولتون: باید هرچه زودتر از توافق اتمی با رژیم ایران خارج شویم

جان بولتون نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل‌متحد می‌گوید: توافق اتمی یک فاجعه استراتژیک برای آمریکاست و هرچه زودتر از آن خارج شویم بهتر است.
فاکس نیوز 1آذر95:
رژیم تهران هنوز از تروریسم دولتی حمایت می‌کند و در رأس لیست کشورهای حامی تروریسم وزارت‌خارجه قرار دارد. این رژیم همچنین برنامه موشکهای بالستیکی را دنبال می‌کند. سازمان ملل‌متحد می‌گوید رژیم ایران تاکنون دوبار در توافق تقلب کرده است.

حال سؤال این است که آیا دونالد ترامپ توافق را تغییر می‌دهد یا تأیید می‌کند؟
جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل‌متحد می‌گوید:
من مستمراً گفته‌ام، فکر می‌کنم این توافق یک فاجعه استراتژیک برای آمریکاست، فکر می‌کنم هرچه زودتر از آن خارج شویم بهتر است.
این درست نیست که به رژیم ایران اجازه داده شود از این توافق استفاده کند و تجارت بیشتری را با اروپا انجام دهد. نباید ابهامی در رابطه با متحدانمان باقی بگذاریم. ما باید بگوییم این توافق اشتباه است و رژیم ایران آن را به هر شکل نقض می‌کند و ما باید از آن خارج شویم.
نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل‌متحد می‌افزاید: شما نمی‌توانید به رژیم ایران یک یا دو سال فرصت بدهید. این رژیم هم‌اکنون در مسیر دستیابی به سلاح اتمی است. این ایده که می‌توان رفتار رژیم ایران را تحت مراقبت داشت و اوضاع بهتر خواهد شد، کارایی ندارد. مشکلی که با این توافق وجود دارد این است که نه تنها بلحاظ استراتژیک غلط است بلکه، مذاکرات آن به بدترین شکل ممکن انجام شده است. از نقطه‌نظر آمریکا توافق اتمی با رژیم ایران بسیار ضعیف تدوین شده است.

برای مثال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً دومین نقض توافق توسط رژیم ایران را ارائه کرد که به میزان آب سنگین آن بر میگشت، آب سنگینی که در تولید پلوتونیوم بسیار حیاتی است و می‌تواند در تولید سلاح اتمی مورد استفاده قرارگیرد...
بار اول که آنها از این حد 130تن تجاوز کردند، دولت اوباما چه کرد! مازاد را از رژیم ایران خرید! بنابراین نه تنها ما بابت گروگانها پول می‌پردازیم و میلیاردها دلار آن را آزاد می‌کنیم! بلکه ما رژیم ایران را از نقضی توافقی که انجام داده در می‌بریم تا بعد بتوانند برنامه اتمی خود را ماده کنند! این باور نکردنی است!
جان بولتون در ادامه می‌گوید: انتظار این بود که با توافق اتمی‌ رفتار رژیم ایران تغییر کند اما برعکس، این رژیم اکنون در منطقه تحریک کننده‌تر و بی‌ثبات کننده‌تر و دردسر سازتر شده است. فقط به این فکر کنید شما که امروز از رفتار تهران راضی نیستید وقتی که به سلاح اتمی دست پیدا کند به چه شکل خواهد بود! آنچه ما نیاز داریم این است که آنها را متوقف کنیم نه این‌که برای آنها این امر را تسهیل کنیم.