۱۳۹۵ آذر ۲, سه‌شنبه

‌گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز دوم آذر۹۵





 ‌گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز دوم آذر۹۵


در روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی مهم‌ترین عنوانها به موضوع لغو سخنرانی علی مطهری نایب‌رئیس مجلس ارتجاع در مشهد توسط باند خامنه‌ای اختصاص یافته است:

آرمان: پاسخ رئیس‌جمهور به نامه علی مطهری: اتفاق مشهد مایه شرمساری است، دستور ویژه روحانی به وزیران کشور و دادگستری، کسانی که می‌خواهند با بستن دهانها راه افراطی گری را بگشایند

آرمان: شکایت علی مطهری از دادستان مشهد؛ یکشنبه مطهری، دوشنبه زیبا کلام، سه‌شنبه... اعزام هیأت بررسی وزارت کشور به مشهد، موحدی کرمانی: سخنان مطهری به مصلحت نیست!

شهروند: حسن روحانی: اتفاقی که در مشهد رخ داد، مایه شرمساری است

مردم‌سالاری: ادامه واکنش‌ها به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد، زمزمه‌های استیضاح وزیر کشور

روزنامه‌های باند رفسنجانی، با عباراتی از پاسخ نامه مطهری توسط روحانی، تلاش کرده‌اند تلویحاً نقش قضاییه تحت امر ولی‌فقیه ارتجاع در لغو سخنرانی را مطرح کنند:

ابتکار: واکنش قوا به لغو سخنرانی علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس در مشهد؛ رأس امور کجاست؟. انتظار از قوه محترم قضاییه جلوگیری از جرایم مشهود و حمایت از آزادی بیان به موجب قانون اساسی و مقابله با کج اندیشی در اجرای قانون است... کارشناسان سیاسی نیز با انتقاد از عملکرد وزارت کشور و دستگاه قضایی معتقدند جدای از این‌که مطهری در جایگاه نایب رئیس مجلس از حقوق ویژه‌یی برخوردار است به‌عنوان یک شهروند نیز دارای حق و حقوقی بوده که نباید نادیده گرفته می‌شد و پیرو آن خواستار شفاف‌سازی دستگاه قضایی در این رابطه که دادستان مشهد با استناد به کدام قانون که بالاتر از قانون اساسی که در رأس امور کشور قرار دارد به این اقدام مبادرت کردند.. ضمن اینکه این برخورد غیرقانونی دادستان مشهد با نماینده نهاد قانونگذاری کشور را ناشی از گرایش سیاسی وی دانستند که به‌طور قطع به‌عنوان الگویی در سطح جامعه می‌تواند خطر ترویج قانون‌گریزی را در سطح عموم به‌همراه داشته باشد.

اعتماد: روحانی در متن دستور خود خطاب به وزیران دادگستری و کشور نوشت: «انتظار از قوه محترم قضاییه جلوگیری مشهود و حمایت از آزادی بیان به موجب قانون اساسی، و مقابله با کج اندیشی در اجرای قانون است. امید است ریاست محترم قوه قضاییه دستور رسیدگی سریع به این حادثه را صادر نموده و با اعلام نتیجه آن مردم را نسبت به برخورد قانونی با تعرض به آزادی‌های اساسی دلگرم نمایند».

شرق: داریوش قنبری کارشناس امور سیاسی با بیان این‌که اقدام به لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس به دستور دادستان بوده و باید مشخص شود با استناد به کدام قانون به آن مبادرت ورزیده است گفت: برخلاف تصور دادستان مشهد و طیفی که با وی همفکر هستند در قانون اساسی حق آزادی بیان به‌رسمیت شناخته شده است بنابراین در این شرایط دادستان مشهد باید اعلام کند که با استناد به کدام قانون که برتر از قانون اساسی که در رأس امور کشور قرار دارد این مراسم را لغو کرده است چرا که با توجه به این‌که در کشور قانونی بالاتر از قانون اساسی وجود ندارد استناد به هر قانونی خودبخود ملغی می‌شود. در این مورد نه تنها وزیر کشور بلکه قوه قضاییه هم باید پاسخگو باشد تا مشخص شود مبنای قانونی بروز چنین اقداماتی چیست و آیا به‌غیر از گرایش سیاسی دادستان موضوع دیگری هم در این امر دخیل بوده است

آرمان: لغو سخنرانی روز یکشنبه علی مطهری در مشهد که حواشی بسیاری را پیرامون عاملیت لغو این سخنرانی ایجاد کرد، سبب شد تا نماینده تهران علیه مقام قضایی در استان خراسان رضوی و شهر مشهد ، شکایتی را تنظیم و به مرجع قضایی دادسرای کارکنان دولت تهران تحویل دهد. از طرف دیگر ظهر دوشنبه خبر لغو سخنرانی صادق زیباکلام در دانشگاه قزوین رسانه‌یی شد و دلیل لغو این سخنرانی هم بنا‌ به گفته این فعال سیاسی اصلاح‌طلب «حفظ مصالح امنیتی و پیشگیری از وقوع جرم از سوی دادستان» بوده است. این‌چنین می‌شود که باید نوشت یکشنبه لغو سخنرانی مطهری، دوشنبه زیباکلام و سه‌شنبه معلوم نیست نوبت چه کسی باشد که سخنرانی وی لغو شود.

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع، هیاهو بر سر لغو سخنرانی مطهری از جانب باند رقیب را ترفند انتخاباتی ارزیابی کرده‌اند:

جوان: یک واقعیت قابل پنهان کردن نیست و آن این‌که این سخنرانی به هر علتی که لغو شده باشد، سوژه خوبی در اختیار ائتلاف اصلاحات- اعتدال برای شروع پیش از موعد تحرکات انتخاباتی قرار داده است. الگوی حل مسأله دولت، همه چیز را منوط به تعامل در سیاست خارجی می‌کرد و «برجام» نیز ثمره همین الگو بود، ولی در عمل برجام نیز عایدی‌ای به جز «تقریباً هیچ» برای ملت ایران نداشت و تنها ناکارآمدی اعتماد به کدخدا را ثابت کرد.

اکنون که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا مشخص شده و کاندیدای مطلوب این جریان از راهیابی به کاخ سفید بازمانده‌ ، دیگر گزینه‌یی جز قطب‌بندی سیاسی و فرهنگی در پیش روی پاستورنشینان و حامیانشان نیست، چرا که دیگر با قطعیت می‌توان گفت دیگر از «گشایش‌های شب انتخاباتی» که برخی به آن دل خوش کرده بودند، خبری نیست. بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت که در روزهای آتی سناریوسازیهای مبتنی بر این راهبرد شدت پذیرد.

اگر تا پیش از این با اسم رمز «کنسرت»، سناریوی «دوقطبی سازی» در حوزه فرهنگ و هنر دنبال می‌شد، اکنون از همان شهر مشهد و در حوزه سیاسی دوقطبی‌سازی انجام می‌پذیرد.

حمله روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای به برجام همراه با ابراز دلواپسی از پیامدهای لغو آن توسط آمریکا مضمون بیشترین مطالب روزنامه‌های این باند است:

کیهان: رادیو فرانسه ضمن بررسی موضع منفی ترامپ علیه برجام تصریح کرد: برجام تعهد بین‌المللی نیست و از سوی پارلمانهای 5+1 تصویب نشده است.

رادیو فرانسه با طرح این سؤال که آیا دونالد ترامپ به‌طور قانونی می‌تواند از توافق اتمی وین خارج شود؟ می‌نویسد: توافق هسته‌یی وین (برجام) یک پیمان بین‌المللی محسوب نمی‌شود. این توافق هیچگاه به‌طور رسمی امضا نشده و توسط پارلمان کشورهای 5+1، از جمله کنگره آمریکا تصویب نشده است. هر چند برجام یک توافق‌نامه چندجانبه است که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، اما نباید فراموش کرد که قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت در این‌باره، در صورت عدم رعایت شرایط مندرج در آن از سوی کشورهای عضو، هیچگونه مجازاتی برای کشورهای نقض‌کننده قطعنامه، به استثنای ایران پیش‌بینی نکرده است.

گزینه دیگر دونالد ترامپ، تلاش برای بازبینی توافق اتمی وین است. اجماع جهانی برای اجبار احتمالی ایران به مذاکرات مجدد، بسیار غیرمحتمل به نظر می‌رسد. در همان حال، ایران تحت هیچ شرایطی به بازگشت بر سر میز مذاکره برای زیر پرسش بردن مزایایی که از این توافق به دست آمده، نخواهد رفت.

رسالت: احتمال لغو برجام هم‌چنان بالاست!

تدبیر دولت برای مواجهه با فسخ برجام چیست؟

از رئیس جدید سازمان سیا گرفته تا مشاوران ارشد ترامپ در حوزه سیاست خارجی و حتی معاون وی مایک پنس، برجام را به هیچ عنوان قبول ندارند. طی روزهای اخیر اظهارات ضد و نقیضی در خصوص نحوه مواجهه دولت جدید آمریکا با برجام به گوش می‌رسد. برخی سناتورهای آمریکایی مخالف برجام از جمله سناتور باب کورکر معتقدند که بر هم زدن توافق هسته‌یی میان ایران و اعضای 1+5 در برهه فعلی به سود دولت آمریکا نخواهد بود

در عین‌حال ولید فارس مشاور ارشد دونالد ترامپ اعلام کرده است که رئیس‌جمهور جدید آمریکا قصد دارد بر سر برخی مفاد و بندهای برجام دوباره مذاکره کند! موضوعی که عملاً امکانپذیر نیست.

سوال اصلی این‌جاست که دولت و دستگاه دیپلوماسی کشورمان در مقابل کارشکنی احتمالی ایالات متحده آمریکا در قبال برجام و لغو توافق هسته‌یی چه اقدامی خواهد کرد؟ آیا زمان آن نرسیده است تا لغو برجام را به‌عنوان یک احتمال جدی در محاسبات سیاست خارجی خود مدنظر قرار دهیم. البته اظهارات مقامات کشورمان در خصوص آمادگی ایران اسلامی برای مواجهه با هر گونه رفتار دولت جدید آمریکا در قبال برجام، مایه دلگرمی است اما زمان آن رسیده است تا راهکارهای عینی و عملی ما برای مواجهه با کارشکنی رسمی آمریکا تشریح شود.

در هر حال، ترکیب کابینه دونالد ترامپ نشان می‌دهد که احتمال لغو توافق هسته‌یی باید بیش از پیش در محاسبات دستگاه دیپلوماسی ما تقویت شود.

رسالت: حجت‌الاسلام ذوالنور: دستگاه دیپلوماسی قاطعانه در برابر نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها تصمیم‌گیری کند

رئیس کمیته هسته‌یی مجلس گفت: دستگاه دیپلوماسی قاطعانه در برابر نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها تصمیم‌گیری کند.

مجتبی ذوالنور

در واکنش به تمدید تحریم‌های 10ساله ایران از سوی آمریکا، گفت: در این شرایط بهتر است برخی افرادی که دل در گرو رابطه با آمریکا و غرب دارند، دست از دل‌خوشی‌های واهی خود بردارند و کمی واقع‌بینانه به اوضاع نگاه کنند.

روزنامه‌های باند رفسنجانی روحانی نیز دلواپسیهای مهره‌های باند خامنه‌ای را انعکاس داده‌اند:

مردم‌سالاری: برای اظهارنظر در مورد مواضع ترامپ زود است

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تأکید بر این‌که برای اظهار‌نظر در مورد مواضع ترامپ زود است، افزود: ما برای هر تحولی که بخواهد روی دهد آماده هستیم.

وزیر امور خارجه اسبق کشورمان با بیان این‌که همه از مواضع ترامپ و نوع زندگی او نگران هستند، افزود: بعضی افراد امیدوار هستند که بعد از روی کار آمدن مواضع ترامپ تلطیف شود ولی باید صبر کرد و دید که چه همکارانی را انتخاب می‌کند و استراتژی او چیست؟ وی همچنین در مورد تأثیر این انتخاب در برجام و روند آن گفت: باید صبر کرد و دید که تصمیم آنها چیست؟ در هر صورت ما برای هر تحولی که بخواهد روی دهد آماده هستیم.

مردم‌سالاری: مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا خلاف برجام است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصویب طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در مجلس نمایندگان آمریکا را خلاف نص صریح برجام و نشانگر عهد‌شکنی آمریکایی‌ها دانست

برخی روزنامه‌های باند خامنه‌ای نتوانسته‌اند هراس خود از تغییر شرایط جهانی همراه با تحرکات مقاومت ایران در «جنبش دادخواهی» برای قتل‌عام شدگان تابستان 67 را پنهان کنند:

وطن امروز: فتنه‌افروزیهای اخیر غربگرایان ضد حاکمیت کشورمان در شبکه‌های اجتماعی هم‌چون «توئیتر» و «اینستاگرام» در مشارکت با کمپینهای سعودی- آمریکایی، نه‌تنها در حوزه «تحولات مدنی»، عادی و قابل چشم‌پوشی ارزیابی نمی‌شود، بلکه همزمانی آن با تصویب قطعنامه‌های حقوق‌بشری و تلاش آشکار برای وضع تحریم‌های جدید، نوعی حرکت رسمی ضد «منافع ملی» با اتحاد شبکه خائنان و نفوذی‌های داخلی و خارجی قلمداد می‌شود.

در این میان مشارکت اروپایی‌ها در کمپینهای آمریکایی- سعودی با موضوع اعدام نیروهای سر موضع تروریست‌های گروهک منافقین در سال 67، آفند مشترک ضد سپاه قدس، مدافعان حرم، جریان‌سازی قومیتی با سناریوسازی برای برادران و خواهران اهل تسنن، کرد، لر و عرب ایرانی و هشتگ‌پراکنی پیرامون آزادی زندانیان امنیتی و نفوذی‌های پروژه شبکه‌سازی که در دام دستگاههای امنیتی افتاده و قرار مجرمیت آنها در دستگاه قضا مورد تأیید قرار گرفته، شایان توجه بیشتری است.

در روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه دجالگری برای خوردن نان اربعین همراه با اذعان به ناکارآمدی حکومتی و نارضایتی زائران کربلا مطالبی را در روزنامه‌های هر دو باند به خود اختصاص داده است:

مردم‌سالاری: مشکلات زائران پشت مرز مهران

19دی: با شکوه‌ترین همایش بزرگ جهان در امنیت و آرامش کامل برگزار شد، حماسه اربعین در کربلا

وطن امروز: سریال بی‌تدبیری از مهران تا تهران، دولت اصلاً کجاست؟!