۱۳۹۵ بهمن ۴, دوشنبه

گزارش سالانه وضعيت حقوق بشر در ايران؛ ويژه سال ۲۰۱۶


















گزارش سالانه وضعيت حقوق بشر در ايران؛ ويژه سال ۲۰۱۶

گزارش پيش رو حـاصل جمع آوري, تجزيه, تحـليل و مسـتند سـازي تعداد ۳۴۳۹ گزارش از وضعيت حقوق بشر منتشر شده توسط منابع خبري در محدوده يك سال ميلادي گذشته است, در اين گزارش كه در دو نسخه مختصر و تكميلي (همراه با نمودار و گراف) منتشر مي شود تجزيه و تحليل هايي ارائه خواهد شد از جمله صادر شدن بيش از ۱۱ قرن زندان براي منتقدان و محكوميت شهروندان به ۲۰ هزار ضربه شلاق عليرغم ماهيت غيرانساني آن مجازات. اعدام دست كم ۵۰۸ شهروند در حالي كه ۸۱ درصد اعدام ها بصورت مخفيانه بوده و ۶۰ درصد اعدام شدگان از متهمان مواد مخدر بودند. اين گزارش را با حجم انبوده داده هاي آماري آن در ادامه بخوانيد.
ديباچه
مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران به همت نهاد آمار, نشر و آثار خود, گزارش سالانه ميلادي آماري- تحليلي وضعيت حقوق بشر در ايران در دوره يكساله (۲۰۱۷-۲۰۱۶۶) را بدين وسيله منتشر مي‌كند. گزارش پيش روي حاصل كوشش روزانه اين تشكل در فرايند چند سـاله اخير بـه عنوان بخشـي از پروژه آمار گيري روزانه آغاز شده از سال ۸۸ اين مجموعه است كه ارائه تحليل آمار را در گزارش حاصله ميسر مي كند.
گزارش سالانه ميلادي از نقض حقوق بشـر در ايران (۲۰۱۷-۲۰۱۶) حـاصل جمع آوري, تجزيه, تحـليل و مسـتند سـازي تعداد ۳۴۳۹ گزارش از وضعيت حقوق بشر منتشر شده توسط منابع خبري در محدوده يك سال ميلادي گذشته است. سهم خبرگزاري هرانا بـه عنوان ارگان خبـري مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران در استخراج و گزارشگري گزارشات مورد اشاره در گزارش پيش رو ۲۸٪ , منابع رسمي يا نزديك بـه حـكومت ايران ۶۳٪ و سـاير منابـع خبـري حقوق بشري ۹٪ بوده است.
در گزارش ۳۱ صفحـه‌اي پيش روي بـخش‌هاي متعددي از جمله حقوق زنان, كارگران, كودكان, زندانيان و… مورد بررسـي اجمالي و آماري همراه بـا ارائه نمودارهاي مربوطه براي درك بهتر خوانندگان قرار گرفته است, بر اساس اين گزارش تمركز ديده باني وضعيت حقـوق بشـر در ايران عليرغم افزايش ۴٪ گزارشات ساير نقاط كشور نسبت به استان تهران در مقايسه با سال قبل همچنان روايتگر عدم ديده باني مناسب ساير نقاط كشور به نسبـت مركز از سـوي جامعه مدني است.
هرچند گزارش پيش روي به صورت برجسته حاصل تلاش گسترده مدافعان جسور حقـوق بشـر در ايران اسـت كه در راه تحقـق بـاورهاي انسـان دوستانه خود متحمل هزينه مي‌شوند, با اين حال به دلايل روشني منجمله عدم اجازه فعاليت به سـازمان‌هاي حقـوق بشـري توسـط دولت ايران و نيز ممانعت حكومت از گردش آزاد اطلاعات بديهي ست عليرغم دقت بالا از سويي عاري از خطا نباشـد و از سـوي ديگر بـه تنهايي بازتاب دهنده وضعيت كامل حقـوق بشـر در ايران محسـوب نشـود, بـا اين حـال گزارش پيش رو را بـه جرات بـايد يكي از دقـيق‌ترين, جامع‌ترين و مستند‌ترين گزارشات نقض حقوق بشر در ايران در نوع خود دانست كه اميد است دستمايه فعاليت بهتر سازمان‌ها و مدافعان حقـوق بشـر از طريق درك بهتر وضعيت حقوق بشر در ايران, چالش‌ها و فرصت‌هاي پيش روي آن قرار بگيرد.
براي مشاهده ميزان گزارشگرات رسانه ها و سازمانهاي حقوق بشري از استان هاي مختلف كشور در يكسال گذشته كه ارتباط مستقيمي با توانمندي جامعه مدني دارد به نقشه زير توجه كنيد.

حقوق قومي-ملي
در رسته حقوق قومي-ملي در طي سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۱۳ گزارش توسط واحد آمار, نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران به ثبت رسيد, بر اساس اين گزارشات بازداشت ۳۶۶ شهروند مستند شده است.
همچنين براي ۷۰ نفر نيز ۹۹۶ ماه حبس تعزيري, ۲۷۶ ماه حبس تعليقي و ۴۱۰۵۵ ضربه شلاق صادر شده است. در كل از ۱۱۳ گزارش در اين حوزه ۹۹ مورد شاخص نقض حقوق بشر براي ۵۵۴ نفر به ثبت رسيده است.
در حــــــوزه اقليت هاي ملي بازداشت شهروندان ۸٪ نسبت به سال ۲۰۱۵ افزايش يافته است, هم چنين صدور احكام حبس از سوي دستگاه قضايي نيز با ۹۵٪ افزايش همراه بوده است.
در مقايسه ماهانه نقض حقوق ملي بر اساس تعداد نقض موردي حقوق بشر نسبت به سال قبل ۴۰۰٪ افزايش را شاهد هستيم, بيشترين مورد نقض حقوق در اين حوزه در ماه آوريل روي داده و بيشترين نزول گزارشگري نيز در ماه سپتامبر گزارش شده است.
اقليت هاي ديني و مذهبي
در اين رسته در طي يك سال گذشته ۹۷ گزارش از سوي نهاد آمار به ثبت رسيده است, بر اين اساس ۹۰ شهروند بازداشت شدند, ۹ مورد ضرب و شتم, ۳ مورد پلمپ اماكن مذهبي, ۱۹۵ مورد ممانعت از فعاليت اقتصادي اقليت هاي مذهبي, ۴۹ مورد احضار به نهادهاي امنيتي- قضايي و ۴۹ مورد محروميت از تحصيل گزارش شده است.
۵۲ نفر از اقليت هاي مذهبي از سوي نهادهاي قضايي مجموعا به ۴۹۶۸ ماه حبس تعزيري محكوم شدند.
از مجموع ۹۵ گزارش استخراج شده در اين حوزه ۹۷ مورد نقض حقوق اقليت هاي مذهبي براي دستكم ۷۹۵۵ نفر به ثبت رسيده است.
در رسته حقوق اقليت هاي مذهبي و ديني, بهائيان با ۳۸٪ سهم از گزارشات در صدر ديده باني گزارشگران حقوق بشر قرار دارند و به ترتيب اهل سنت با ۳۶٪ , دراويش با ۸٪ , مسيحيان با ۱۰٪ , اهل حق با ۶٪ در رده بنديهاي بعدي ديده باني قرار مي گيرند. قابل ذكر است گزارشاتي كه تحت عنوان “ساير ”دسته بندي شده است به گزارشاتي اطلاق شده است كه در اين حوزه عموميت داشته و بطور خاص در يك دسته بندي ديني قرار نمي گيرد.
در حــوزه اقليت هاي مذهبي بازداشت شهروندان ۲۸٪ نسبت به سال قبل از آن كاهش يافته است, با اينحال صدور احكام حبس از سوي دستگاه قضايي با ۲۴٪ افزايش نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.
در مقايسه ماهانه نقض حقوق مذهبي بر اساس تعداد نقض موردي حقوق بشر نسبت به سال قبل ۱۲۲٪ كاهش داشته است, بيشترين صعود در اين حوزه در مي و بيشترين نزول در فوريه گزارش شده است.
انديشه و بيان
در رسته انديشه و بيان در طي سال ۲۰۱۶ تعداد ۵۶۱ گزارش از سوي نهاد آمار به ثبت رسيده است, ۱۵۵ مورد اعمال فيلترينگ اينترنتي براي سايت ها گزارش شده است, ۲۵ مورد توقيف نشريه, ۳ مورد اختلال تعمدي در شبكه اينترنت, ۲۴۲ نفر دستگير شده, ۲۱۵ مورد ضرب و شتم, ۳۶ مورد تهديد و ارعاب, ۳۳۵ مورد احضار به مراجع قضايي- امنيتي در حوزه انديشه و بيان گزارش شده است.
در سال ۲۰۱۶ در اين حوزه, ۲۱۷ نفر از سوي مراجع قضايي به ۶۳۸۰ ماه حبس تعزيري, ۴۳۲۲ ماه حبس تعليقي, ۱۵۰ ميليارد ۸۵۷ مليون و۶۰۰ هزار ريـال جريمه نقدي, ۱۲۹۲۲ ضربه شلاق و۱۳۵ مورد محروميت از حقوق اجتماعي محكوم شدند.
هم چنين ۲۷۰۵۵ مورد جمع آوري ماهواره نيز از سوي گزارشگران و رسانه هاي دولتي گزارش و ثبت شده است. از مجموع ۵۶۱ گزارش استخراج شده در اين حوزه ۵۷۴ مورد نقض حقوق بشر حداقل براي۹۷۶۷ نفر به ثبت رسيده است.
در حـوزه انديشه و بيان گزارشات بازداشت شهروندان ۲۲۲٪ نسبت به سال قبل از آن كاهش داشته است, با اينحال صدور احكام از سوي دستگاه قضايي بر اساس تعداد افراد محاكمه شده با ۱۸٪ كاهش همراه بوده است.
در مقايسه ماهانه نقض آزادي انديشه و بيان بر اساس تعداد نقض موردي حقوق بشر, اين رسته نسبت به سال قبل ۱۸٪ افزايش داشته است, بيشترين صعود در اين حوزه در آگوست و بيشترين نزول در ژانويه گزارش شده است.
اصناف
در حقوق سنديكايي, اتحاديه ها و اصناف در سال ۲۰۱۶ تعداد ۸۷ گزارش از سوي نهاد آمار و نشر و آثار به ثبت رسيده است كه از اين گزارشات جمعا ۴۵ مورد بازداشت فعالان صنفي, ۱ مورد محاكمه فعالين حقوق صنفي, ۵۸۳۷ مورد پلمپ اماكن و ۴ مورد ممانعت از فعاليت تشكلات, گزارش شده است. همچنين در اين رسته ۵ تن از سوي دستگاه قضايي به ۱۹۵ ماه حبس تعزيري محكوم شدند. ۸۷ مورد گزارش در كل در اين رسته گردآوري شده است كه شامل۹۷ مورد نقض حقوق بشر براي۱۱۶۱۰ نفر محسوب مي شود.
در حوزه اصناف بازداشـت شـهروندان ۵۸٪ نسبت به سال ۲۰۱۵۵ افزايش داشته است, هم چنين صدور احكام حبس از سوي دستگاه قضايي نيز با افزايش ۶۶٪ همراه بوده است.
در مقايسه ماهانه نقض حقوق اصناف بر اساس تعداد نقض موردي حقوق بشر نسبت به سال قبل ۴۶۶٪ افزايش داشته است, بيشترين صعود در اين حوزه در آوريل و مي و بيشترين نزول در مارچ گزارش شده است.
حقوق آكادميك
در رسته حقوق آكادميك در سال ۲۰۱۶, ۴۷ گزارش از سوي نهاد آمار, نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران به ثبت رسيده است كه در مجموع شامل ۳۹ مورد بازداشت دانشجو, ۱۶۹ مورد احضار به كميته هاي انضباطي, ۷ مورد اخراج و يا محروميت از تحصيل را شاهد بوديم. در اين رسته در سال ۲۰۱۶ دستكم ۱ دانشــجو از ســوي دستگاه قضايي كشور به ۲۴ ماه حبس تعليقي محكوم شد. مجموماً از ۴۵ گزارش گردآوري شده ۱۷ مورد نقض حقوق تحصيلي و اكادميك براي ۱۶۱۹ نفر به ثبت رسيده است.
در حــوزه حقــوق آكادميك, بازداشت دانشجويان ۹۰۰٪ نسبت به سال قبل از آن افزايش يافته است, هم چنين صدور احكام حبس از سوي دستگاه قضايي نيز با افزايش ۱۰۰ ٪ همراه بوده است.
در مقايسه ماهانه نقض حقوق دانشجويي بر اساس تعداد نقض موردي حقوق بشر نسبت به سال قبل ۳۶۶٪ افزايش داشته است, بيشترين صعود در اين حوزه درسپتامبر و بيشترين نزول در فوريه گزارش شده است.
حق حيات (اعدام)
در رسته حق حيات, در سال ۲۰۱۶ تعداد ۳۰۰ گزارش از سوي نهاد آمار و نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران به ثبت رسيده است كه شامل محكوميت ۴۵۷ نفر به اعدام و اجراي حكم اعدام ۵۰۸ نفر مي باشد كه از اين تعداد ۳۲ نفر در ملاء عام اعدام شدند كه از ميان هويت هاي مشخص شده اعدام شدگان, ۵۰۰ نفر از ايشان مرد يا با جنسيت نامشخص و ۸ تن زن بوده اند.
بر اساس اين گزارش ۵۹٪ اعدام شدگان به اتهام جرايم مربوط به مواد مخدر در ايران اعدام شدند. ۲۷۷٪ به اتهام قتل, ۶٪ به اتهام تجاوز به عنف و ۴% به اتهامات امنيتي-سياسي در ايران اعدام شدند.
مجموماً از ۳۰۰ گزارش گردآوري شده ۳۰۱ مورد نقض حقوق براي ۹۷۱۱ شهروند به ثبت رسيده است.
در بررسي صدور و اجراي حكم اعدام در دادگاه هاي مختلف كشور بر اساس جرم, جرايم مربوط به مواد مخدر با ۵۹٪ در صدر و قتل با ۲۷٪ در رده بعدي قرار دارد.
استان البرز با دو زندان پرجمعيت و مهم كشور با ۳۲٪ در صدر و استان آذربايجان غربي با ۱۲٪ در رده دوم و خراسان رضوي با ۸٪ در رده سوم ليست استانهاي اجرا كننده حكم اعدام در كشور قرار دارند.
زندان رجايي شهر كرج و زندان مركزي اروميه در صدر اجراي اعدام در كشور قرار دارند.
بر اساس آمارهاي ارايه شده ۶٪ اعدام ها در ملاء عام و انظار عمومي به اجرا در آمده است.
۲٪ از اعدام شدگان زن بوده اند, ۶۲٪ اعدام شدگان مرد بوده اند و جنسيت ۳۶٪ اعدام شدگان نامعلوم است. اعدام زنان تقريبا دوبرابر نسبت به سال ۲۰۱۵ افزايش پيدا كرده است.
استان فارس با ۲۳٪ سهم در اجراي احكام اعدام در ملاعام براي سومين سال متوالي در صدر تمام كشور قرار دارد
در سال گذشته ۸۱٪ اعدام شدگان به صورت مخفيانه يا بدون اعلام در رسانه هاي جمعي اعدام شده اند.
در حوزه اعدام, اجراي حكم شهروندان نسبت به سال ۲۰۱۵ دستكم ۲۲٪ كاهش داشته است, هم چنين صدور احكام اعدام نيز با كاهش ۱۴٪ همراه بوده است. تعداد اعدام ها در ملاء عام ۲۰٪ نسبت به سال ۲۰۱۵ كاهش داشته است.
در مقايسه ماهانه صدور و اجراي حكم اعدام بر اساس تعداد نقض موردي حقوق بشر نسبت به سال قبل ۴٪كاهش داشته است, بيشترين صعود در اين حوزه در آگوست و بيشترين نزول در فوريه و مارچ گزارش شده است.
حقوق فرهنگي
در رسته حقوق فرهنگي, در سال گذشته ۹۶ گزارش نقض حقوق بشر از سوي نهاد آمار به ثبت رسيده است كه طي آن جمعاً ۱ تن دستگير شده و ۲ تن از سوي دستگاه قضايي به ۱۰۸ ماه حبس تعزيري, ۱۲ ماه حبس تعليقي و ۴۰۰ ميليون ريا ل محكوم شدند, ممانعت از نشر ۸۳۴ اثر فرهنگي نيز گزارش شده است. هم چنين ۳۰ نفر از شركت در سخنراني يا اجراي كنسرت منع شدند, ۴ مكان تاريخي تخريب شده و ۲ مكان نيز مورد رسيدگي قرار نگرفته و در آستانه تخريب قرار دارند. در كل در اين رسته از ۹۶ گزارش مورد بررسي قرار گرفته ۸۶ مورد نقض حقوق براي دست كم ۹۱۸ نفر استخراج شده است.
در حوزه حقوق فرهنگي بازداشت شهروندان ۱۰۰٪ نسبت به سال قبل از آن افزايش داشته است, هم چنين هيچ صدور احكام قضايي عليه فعالان فرهنگي نيز رشد ۱۰۰٪ نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۵ نشان مي دهد.
نقض موردي حقوق بشر نسبت به سال قبل ۱۴۴٪ افزايش داشته است, بيشترين صعود در اين حوزه در ژانويه٪ و بيشترين نزول در نوامبرگزارش شده است.
حقوق كارگري
در اين رسته در سال ۲۰۱۶ ميلادي ۶۳۷ گزارش در بررسي هاي آماري گردآوري شد كه بر اساس آن جمعاً ۱۱۸ تن دستگير شدند, ۱۴۸۱۳ كارگـر از كـار اخــراج يا تعديل شده اند, گزارشات عقب افتادن مجموعاً حقوق ۸۱۰ ماه كارگران نيز مستند شده است.
در طي سال ۲۰۱۶ ميلادي ۱۱۱۷۸۷۰ مورد نفر بيكار ي, ۷۸۰۲ تن در ســـوانح كاري كشته شده اند, ۹۸۹۹ مورد صدمات جسمي به كارگران در حين كار گزارش شده است. ۱۱۷۳۸۶ مورد نبـــود بيمه كار براي كارگران گزارش شده است, ۴۳۲۴ كارگر بــــلاتكليف در حوزه كار گزارش شده است, ۵۳ فعال كارگري نيز به نهادهاي امنيتي و قضايي احضار شدند. در مجموع ۶۰ فعال كارگري از سوي دستگاه قضايي به۹۶۲ ماه حبس تعزيري, ۶۴ ماه حبس تعليقي و۲۷۰۰ ضربه شلاق محكوم شدند. جمع كل گزارشات گردآوري شده اين حوزه۶۳۷ گزارش بوده است كه ۹۰۵۲ مورد نقض حقوق براي ۱۶۷۹۸۳ نفر به ثبت رسيده است.
در حـوزه كارگري بازداشت شهروندان ۸۸٪ نسبت به سال قبل از آن افزايش يافته است, هم چنين صدور احكام حبس از سوي دستگاه قضايي نيز با افزايش ۵۲٪ همراه بوده است. در مقايسه ماهانه نقض حقوق كارگري بر اساس تعداد نقض موردي حقوق بشر نسبت به سال قبل ۶۰٪ افزايش داشته است, بيشترين صعود در اين حوزه در مي و بيشترين نزول در مارچ گزارش شده است.
حقوق كودكان
در اين رسته در سال ۲۰۱۶ ميلادي از مجموع ۲۲۸ گزارشي كه توسط واحـد آمار گردآوري شـد جمعاً ۱۳۶۲۱ مورد كودك آزاري, ۳۲ مورد فروش و قـاچاق كودك, ۱۵ مورد تجاوز و آزار جنسي به كودك, ۱۵۵۹۰۲ مورد سـوء تغذيه كودكان, ۹۸۲۳مورد كودك مشغول به كار, ۳۹۵۴۳۶ مورد كودكان محروم از تحصيل را در برگرفته است. در كل گزارشات گردآوري شده در اين حوزه ۲۲۸ مورد بوده است كه طي آن ۱۷۳ مورد نقض حقوق بشر براي ۶۸۹۵۴ نفر برآورد شده است.
در حـوزه كودكان, بازداشــت فعالين اين حوزه نسبت به سال قبل از آن ثابت مانده است, هم چنين صدور احكام حبس از سوي دستگاه قضايي نيز بدون تغيير بوده است. در مقايسه ماهانه نقض حقوق كودكان بر اساس تعداد نقض موردي حقوق بشر نسبت به سال قبل ۵۴٪ افزايش داشته است, بيشترين صعود در اين حوزه در آوريل و بيشترين نزول در ماه دسامبر گزارش شده است.
زنان
در رسته حقوق زنان در سال۲۰۱۶ ميلادي ۱۶۳ گزارش گردآوري شده است كه بر اساس آن جمعاً ۱ مورد بازداشت فعال حوزه زنان و ۳۶۵۱ نفر بـــــه دليل نوع پوشش, بازداشت و يا مورد تذكر قرار گرفتند, دست كم ۶۵۹۶۴ زن مورد خشونت جسمي و جنسي قرار گرفتند, دست كم ۱۸ مورد اسيدپاشي, ۴۱ مورد قتل ناموسي و ۱ مورد احضار فعالان اين حوزه به مراجع قضايي- امنيتي گزارش شده است.
در كل گزارشات گردآوري شده در اين حوزه ۱۶۳ گزارش بوده است كه شامل ۱۲۸۸ مورد نقض حقوق زنان براي دستكم ۳۹۲۹۷ تن بوده است.
در حـــوزه زنان بازداشـــت فعالين ۸۶٪ نسبت به سال قبل از آن كاهش يافته است, هم چنين صدور احكام حبس براي هيچ فعال حقوق زناني از سوي دستگاه قضايي همچون سال ۲۰۱۵ گزارش نشده است.
در مقايسه ماهانه نقض حقوق زنان بر اساس تعداد نقض موردي حقوق بشر نسبت به سال قبل ۶۴۴٪ افزايش داشته است, بيشترين صعود در اين حوزه در آوريل و بيشترين نزول در دسامبر گزارش شده است.
زندانيان
در رسته حقوق زندانيان در سال ۲۰۱۶, ۶۵۷ گزارش گردآوري شده است كه بر اساس آن جمعـــــاً ۵۵ مورد ضرب و شتم زندانيان, ۲۰۸ مورد عدم رسيدگي يا محروميت از خدمات پزشكي زندانيان, ۳۱۴ مورد انتقال غيرقانوني زنداني به سلول انفرادي, ۱۵۵ مورد اقدام به اعتصاب غذاي زندانيان, ۱۳۱ مورد انتقال اجباري يا تبعيد زندانيان, ۴۶۷ مورد اعمال فشار و تهديد زندانيان, ۱۳ مورد مرگ زنداني بر اثر بيماري, ۶ مورد عدم دسترسي به وكيل, ۶۳۳۳ مورد نگهداري زنداني در محيط نامناسب گردآوري شده است. هم چنين در حوزه حقوق متهمين نيز ۲۵۲ مورد جلوگيري از ملاقـات بـا بازداشـت شــدگان, ۲۴۴ مورد بلاتكليف نگاه داشتن بازداشت شدگان, ۳ مورد شكنجه بازداشت شدگان, ۱ مورد نگهداري متهم در كنار محكومين, ۵ مورد نگهداري بازداشت شدگان در انفرادي گردآوري شده است.
در كل گزارشات گردآوري شده در اين حوزه ۶۵۷ مورد بوده است كه شامل۸۴۵۵ مورد نقض حقوق زندانيان براي ۸۴۹۱ نفر بوده است.
در مقايسه ماهانه نقض حقوق زندانيان بر اساس تعداد نقض موردي حقوق بشر نسبت به سال قبل ۱۴٪ افزايش داشته است, بيشترين صعود در اين حوزه در آوريل و بيشترين نزول در سپتامبر گزارش شده است.
محكوميت ها
در طي يكسال گذشته مراجع قضايي حكومت ايران اعم از بدوي و تجديد نظر, اقدام به صدور ۱۳۵۰۱ ماه حبـــس تعزيري و۷۷۲ ماه حبس تعليقي نموده اند كه از اين مقدار, حوزه اصناف ۱۹۵ ماه حبس تعزيري, حوزه اقليت هاي ملي- قومي ۹۹۶ ماه حبس تعزيري, ۲۷۶ ماه حبس تعليقي, اقليت هاي مذهبي ۴۹۶۸ ماه حبس تعزيري, انديشه و بيان ۶۳۸۰ ماه حبس تعزيري, ۴۳۲ ماه حبس تعليقي, كارگري ۹۶۲ ماه حبس تعزيري, ۶۴ ماه حبس تعليقي را به خود اختصاص داده اند. (لازم به ذكر است اين آمار فقط احكام موردي كه مشخصات يا اطلاعات مربوط به حكم منتشر شده است را شامل مي شود. )
هم چنين اين شهروندان به ۱۵۱ ميليارد و ۶۷ ميليون و ۶۰۰ هزار ريـال جريمه نقدي و ۱۹۵۸۷ ضربه شلاق محكوم شدند.
در طي سال ۲۰۱۶ محكوميت فعالين و شهروندان افزايشي ۲۰۰ ٪ داشته است. بر اين اساس در حوزه كارگري محكوميت فعالين كارگري ۱۸٪ , در حوزه اقليت هاي مذهبي ۶۴٪ , اقليت هاي قومي ۹۸ ٪ و در حوزه صنفي ۱۰۰ افزايش و در حوزه انديشه و بيان ۸٪ كاهش وجود داشته است. در مقايسه ماهانه محكومين دادگاه هاي انقلاب بر اساس تعداد نفرات در سال ۲۰۱۶ بيشترين صعود در اين حوزه در ژوئن و بيشترين نزول در آگوست گزارش شده است.
بازداشت ها
در طي يكسال گذشته نيروهاي امنيتي۲۴۶۷ شهروند را به دليل فعاليت هاي مدني يا سياسي بازداشت نموده اند.
در اين رابطه, اصناف ۴۵ مورد بازداشت, اقليت هاي قومي ۳۶۶ مورد, اقليت مذهبي ۹۰ مورد, انديشه و بيان ۱۸۰۷ مورد, دانشجويان ۳۹ مورد, حوزه فرهنگي ۱ مورد, زنان ۱ مورد و كارگران ۱۱۸ مورد را شامل مي شوند.
در طي سال ۲۰۱۶ بازداشت فعالين و شهروندان ۴۸٪ افزايش داشته است. بر اين اساس بازداشت شهروندان در حوزه اقليت هاي قومي ۸٪ , حوزه فرهنگي ۱۰۰ ٪ , حوزه صنفي ۵۸٪ , دانشجويان ۹۰٪ , كارگري ۹۲٪ و حوزه انديشه و بيان با ۶۶ ٪ افزايش گزارش شده است, با اين حال دست كم ۸ درصد كاهش بازداشت در حوزه اقليت هاي مذهبي در سال ۲۰۱۶ مستند شده.
در مقايسه ماهانه بازداشت ها بر اساس تعداد بازداشت شدگان در سال ۲۰۱۵۵ بيشترين صعود در اين حوزه در آگوست و بيشترين نزول در آوريل و دسامبر گزارش شده است.