۱۳۹۵ بهمن ۵, سه‌شنبه

کرنش و عقب‌نشینی با پوشش شکایت و اعتراض



کرنش و عقب‌نشینی با پوشش شکایت و اعتراض

کمیسیون مشترک برجام به‌درخواست رژیم ایران در وین تشکیل جلسه داد تا به اعتراض رژیم مبنی بر تمدید قانون تحریمها (ایسا) و مغایرت آن با برجام رسیدگی کند؛ اما تلویزیون رژیم فاش کرد که بر اساس بیانیه پایانی که روز 21دی ماه صادر شد، این «کمیسیون بجز ابراز نگرانی و تکرار ادعاهای آمریکایی‌ها

و نیز تأکید بر لزوم اجرای برجام تصمیم دیگری نگرفته است» (1).
تلویزیون رژیم همچنین افزود: «به‌نظر می‌رسد آمریکاییها شکایت ایران مبنی بر نقض برجام را در جلسه دیروز رد کرده‌اند و گفته‌اند تمدید دهساله تحریمهای ایران، تاثیری بر تعهدات کاخ سفید در برجام ندارد یا به عبارت دیگر نقض برجام نیست؛ این ادعا در حالی مطرح می‌شود که رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و کارشناسان با طرح موارد مستند، نقض برجام را در تمدید دهساله تحریمهای ایران به‌خوبی اثبات کرده‌اند».
از سوی دیگر به گفته عراقچی معاون ظریف، کلیه رسوبات مواد غنی شده که از لوله‌ها بیرون آورده می‌شوند، خارج از شمول ٣٠٠ کیلو ذخایر مواد غنی شده است.

به‌رغم ادعای عراقچی، روزنامه وال استریت ژورنال (21دی) نوشت: «رژیم ایران به‌طور داوطلبانه، با کاهش ذخیره اورانیوم غنی شده خود به کمتر از ۲۰۰کیلوگرم موافقت کرده است». در حالی که بر اساس برجام، رژیم ایران مجاز بود 300کیلو گرم اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد داشته باشد. وال استریت سپس به‌نقل از دیپلوماتهای غربی می‌افزاید: «با این تصمیم رژیم ایران، یکی از مسائل بالقوه بحرانی توافق اتمی رژیم ایران با غرب حل و فصل شد».
نتایج کمیسیون برجام، بار دیگر دعوای برجام میان دو باند حاکم را گُر داده است؛ باند روحانی می‌کوشد آن را دستاورد و موفقیت جلوه دهد اما باند خامنه‌ای و دلواپسان نتایج به دست آمده را «تقریباً هیچ» و حتی خسارت‌بار می‌دانند و می‌نویسند: «موضوع جلسه دیروز مربوط به شکایت ایران، نسبت به تمدید طرح تحریم توسط آمریکا بود… اما آنچه از نتایج جلسه مذکور برداشت می‌شود نه تنها موضوع اصلی جلسه در حاشیه مانده است بلکه موضوعات جانبی نیز در آن مطرح گردیده و اتفاقاً به تصمیمات عجیبی هم رسیده‌اند». (2)

عناوین خبرها و گزارشهای باند خامنه‌ای، به همین نحو، تماماً حاکی از خفت و حقارت و عقب‌نشینی است:
«عقب‌نشینی ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام» (3)
«ماله‌کشی نقض توافق توسط آمریکا» (4)
«ایران از خواسته خود برای پیگیری موضوع نقض برجام کوتاه آمده» (5)
«آنچه پیش‌بینی می‌شد اتفاق افتاد و تیم مذاکره‌کننده عملاً در قضیه نقض برجام نیز بی‌هیچ دستاوردی با این تحریم کنار آمده است». (7)
«ایران از خواسته خود برای پیگیری موضوع نقض برجام کوتاه آمده» (8)

عباس عراقچی در پاسخ به این سؤال که «آیا ایران از این نشست برای انتقال نگرانیهایش به کمیسیون حل اختلافات برجام استفاده کرده؟ گفت: خیر!» (8)
در برابر این حملات، عراقچی مطالب روزنامه وال استریت، رویتر و سایر رسانه‌های خارجی را تکذیب کرده و مدعی است که رژیم دو دستاورد در وین داشته است؛ یکی این‌که توانسته میزان غنی‌سازی را بالا ببرد و رسوبات لوله‌های سایت نطنز را بیرون بیاورد که خارج از شمول محدودیت مواد غنی‌شده (با سقف 300کیلو) می‌باشد. دیگر این‌که دولت آمریکا تعهد داده که جلو اجرایی شدن قانون تمدید تحریمها (ایسا) را بگیرد.
ادعای اول به‌کلی دروغ و کاملاً وارونه است. به‌نوشته روزنامه وال استریت (20دی) نوشت: «نمایندگان رژیم ایران در وین، روز سه‌شنبه با طرح آمریکا برای پاکسازی کامل اورانیوم باقیمانده در نیروگاه نطنز موافقت کرده‌اند». بنابراین اقدام رژیم در واقع کرنش دیگری در برابر آمریکاست که می‌خواهد جلو هر گونه دله‌دزدی اتمی رژیم را بگیرد.

اما اگر حتی ادعای عراقچی مبنی بر این‌که این رسوبات، خارج از شمول محدودیت تعیین شده است، او از فرط افلاس و درماندگی به ته‌مانده رسوبات لوله‌های تأسیسات نطنز، که میزان آن را هم نمی‌گوید، آویخته، در حالی که در همین اجلاس، به‌طور داوطلبانه میزان اورانیوم غنی‌شده را از 300کیلو به 200کیلو تقلیل داده است. روزنامه کیهان (23دی) نوشت: تاکنون اثبات شده که آنچه تیم مذاکره‌کننده ایرانی درباره برجام گفته بود کذب و آنچه طرف دیگر گفته‌اند درست بوده است. (9)
ادعای دوم عراقچی درباره تعهد دولت اوباما نیز پوشالی است؛ زیرا به فرض درستی این ادعا، دولت اوباما تنها 9روز دیگر بر سر کار است و تعهدش برای دولت بعدی الزام‌آور نیست؛ به‌خصوص که کنگره آمریکا در یک اجماع بی‌سابقه دو حزبی به ”ایسا“ رأی داده و اوباما هم با خودداری از وتو آن، عملاً آن را تبدیل به قانون کرده است. به این ترتیب تیم مذاکره‌کننده به یک تعهد شفاهی دل خوش کرده، اما در مقابل خود مجبور به قبول تعهداتی شد که «بار دیگر الزام حقوقی برای ایران به همراه خواهد داشت». (10)
معنای الزام حقوقی آن است که «(رژیم) ایران باید به همین میزان (قبول وعده‌های بی‌حاصل) بسنده کند؛ اگر بیشتر پافشاری کند به ضرر خودش است. [چرا که] نباید کاری کند که مکانیزم ماشه فعال شود». (11)
خبرگزاری رویتر (21دی) نیز گزارش داد: «ایران از پیگیری شکایت خود به‌خاطر تمدید تحریم‌های ایسا انصراف داده است».

اکنون این سؤال که از سوی برخی رسانه‌های باند خامنه‌ای هم مطرح شده، پیش می‌آید که اگر رژیم قصد شکایت یا اعتراض به «بدعهدی آمریکا» را نداشت، اصلاً چرا برگزاری این کمیسیون را درخواست کرد و در آن شرکت نمود؟ به نظر می‌رسد که رژیم می‌خواست به بهانه شکایت و با ژست اعتراض در این کمیسیون حضور یابد، تا زیر پوشش آن، و «در شرایطی که روز سه‌شنبه در ایران، مراسم تشییع… رفسنجانی در صدر اخبار قرار گرفته بود» (12) با یک کرنش و عقب‌نشینی خفت‌بار و با پذیرش تعهدات داوطلبانه جدید در آستانه انتقال قدرت در آمریکا، رضایت دولت جدید را به دست آورد و هر گونه شائبه‌یی مبنی بر این‌که هنوز هوای بمب اتمی در سر دارد را از ذهن طرف مقابل پاک کند.
از سوی دیگر روشن است که این عقب‌نشینی جز با موافقت خامنه‌ای هرگز نمی‌تواند صورت گرفته باشد، بنابراین آه و افغان رسانه‌های باند خامنه‌ای و مخالف‌خوانیهای آنها نیز یک سیاه‌بازی مسخره است تا ولی‌فقیه درمانده و ترسان ارتجاع را بی‌خبر و مظلوم جلوه دهند.

پانویس: ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ تلویزیون رژیم ـ 22دی
2 ـ سایت حکومتی راه دانا 22دی
3ـ خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) - 21 دی
4 ـ سایت حکومتی صراط نیوز- 22دی
5 ـ سایت حکومتی بی‌باک نیوز- 22دی
6 ـ سایت حکومتی روجا نیوز ـ 22دی
7 ـ سایت حکومتی راه دانا 22دی
8 ـ خبرگزاری رویتر ـ 21دی
9 ـ کیهان ـ23دی: «با توجه به گزارشهای مشابهی که پیش از این نیز از سوی رسانه‌های نزدیک به 1+5 از محتوای مذاکرات بعضاً محرمانه هسته‌یی، منتشر شده و از سوی برخی در داخل تکذیب شده بود، اما بعدها صحت اظهارات آنها تأیید شده است، با پوزش از عضو ارشد مذاکره‌کننده کشورمان به نظر می‌رسد این بار نیز گذشت زمان، نشان خواهد داد در این نشست، دقیقاً چه اتفاقاتی افتاده و چه داده و چه گرفته‌ایم!».
10 ـ سایت حکومتی راه دانا ـ 22دی
11 ـ سایت حکومتی صبح قزوین به‌نقل از رویتر ـ 22دی
12 ـ روزنامه ”وطن امروز“ ـ 23دی ـ مقاله‌یی با عنوان «وقتی کسی حواسش نبود».