۱۳۹۵ بهمن ۵, سه‌شنبه

دکتر ولید فارس مشاور عالی ترامپ در امور خاورمیانه : سیاست دولت جدید آمریکا نزدیکی به کشورهای خلیج‌فارس




دکتر ولید فارس می‌گوید در توافق اتمی با رژیم ایران بازبینی خواهد شد، دولت جدید آمریکا رابطه نزدیکتری با کشورهای خلیج‌فارس برقرار خواهد کرد. بخشهایی از مصاحبه وی با العربیه در زیر می‌آید:
دونالد ترامپ در جدیدترین موضعگیریهای خود برای اولین بار در مورد سوریه به روسیه انتقاد کرد

و گفت دخالت روسیه در سوریه علت اصلی وضعیت فاجعه‌بار انسانی در این کشور است. او اضافه کرد امکان برداشتن مجازات ها از روی روسیه وجود نخواهد داشت مگر این‌که زرادخانه اتمی خود را کاهش دهند.
دکتر ولید فارس مشاور امور غرب آسیای رئیس‌جمهور منتخب آمریکا گفت:
موضع‌گیریهای دونالد ترامپ مانند دیگر روسای جمهور آمریکا و سنتهای این افراد نیست. وی ویرانیهای سوریه را ناشی از اقدام نظامی روسیه می‌داند. اظهارات وزرای پیشنهادی دفاع و خارجه ترامپ نشان می‌دهد دولت جدید به وجود اختلاف با روسیه در موضوعات زیادی اشاره کرده‌اند.
به نظر می‌رسد با تغییرات سیاسی جدیدی که در دولت آمریکا ایجاد خواهد شد باید شاهد تغییر سیاستهای این کشور در همکاری با کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای عرب خلیج‌فارس باشیم.
اصول راهبردی ترامپ برای توقف جنگها در عراق، سوریه، یمن و لیبی روشن بوده و تقویت رابطه با متحدان آمریکا یکی از این اصول است. این رابطه در دوره اوباما از بین رفته است و باید این وضع تغییر کند.
کشورهایی نظیر عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و مصر از عملکرد دولت آمریکا به دلایل مختلف نگران هستند و بر این باورند که دوستی راهبردی و سنتی آمریکا با این منطقه به‌خاطر سیاست اوباما در معرض تهدید قرار گرفته است. دو نگرانی اصلی وجود دارد یکی نحوه مقابله دولت ترامپ با موضوع داعش و مشارکت کشورهای عرب در این رابطه و دومی نحوه مقابله با رژیم ایران است. توافق اتمی رژیم ایران و دخالت این رژیم در منطقه، متحدان آمریکا را نگران کرده است.
تلویزیون العربیه: آیا ممکن است که روابط گذشته میان رژیم ایران و آمریکا تغییر کند؟
ولید فارس: بی‌شک تغییر خواهد کرد. او می‌گوید توافق اتمی با رژیم ایران به نفع امنیت ملی آمریکا نیست. این توافق ما را از شرکای میانه‌رو عربمان در منطقه دور می‌کند و این نگرانی آنهاست. دولت جدید، وزیر دفاع و وزیر خارجه آن نیز نگرانند. فکر می‌کنم چشم‌انداز نزدیکتر شدن کشورهای میانه‌رو عرب با دولت دونالد ترامپ وجود دارد.