۱۳۹۵ اسفند ۲۹, یکشنبه

گزارش آنتونیو گوترز درباره نقض فاحش حقوق‌بشر تحت حاکمیت آخوندها



گزارش آنتونیو گوترز درباره نقض فاحش حقوق‌بشر تحت حاکمیت آخوندها


آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد، اولین گزارش خود درباره وضعیت حقوق‌بشر در دیکتاتوری آخوندی را به سی و چهارمین اجلاس شورای حقوق‌بشر در ۱۷ صفحه ارائه کرد دبیرکل ملل‌متحد در این گزارش به به‌کارگیری گسترده مجازات اعدام به‌ویژه اعدام نوجوانان، شکنجه، شلاق زدن، کور کردن و قطع عضو، و سرکوب پیروان سایر مذاهب و ملیتها را محکوم کرده است.
در گزارش دبیرکل ملل‌متحد به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد آمده است: از زمان آخرین گزارش دبیرکل، اجرای حکم اعدام از جمله نوجوانان، در مقیاس بسیار بالایی ادامه داشته است. تعداد زیادی از مدافعان حقوق‌بشر به‌ویژه فعالان حقوق زنان ، خبرنگاران، دستگیر، بازداشت و تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. اعضای گروه‌های اقلیت به‌طور دائم تحت تبعیض و آزار و اذیت قرار دارند. نقض حقوق زنان به‌طور خاص موجب نگرانی عمده است.
در این گزارش تأکید شده است: هیچ‌گونه پیشرفتی در زمینه همکاری با شورای حقوق‌بشر از سوی رژیم ایران و از جمله با گزارشگر وضعیت حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی ایران، دیده نمی‌شود.
گزارش دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان می‌کند: حداقل ۵۳۰نفر از جمله ۹ زن در سال ۲۰۱۶ اعدام شده‌اند. طبق گفته منابع غیردولتی، این رقم ممکن است بسیار بالاتر از رقم اعلام شده توسط منابع حکومتی باشد. به گفته یک عضو مجلس، حدود ۵۰۰۰ زندانی بین ۲۰ تا ۳۰ساله که اغلب برای اولین بار به اتهام مواد مخدر دستگیر شده‌اند، در صف اعدام قرار دارند. روند قضایی برای صدور حکم اعدام بر اساس استاندارهای بین‌المللی، نبود و متهمان از محاکمه عادلانه برخوردار نبوده‌اند. کمیسیر عالی حقوق‌بشر و دبیرکل دائماً به دولت ایران یادآوری کرده‌اند که اعدام برای جرایم مربوط به موارد مخدر نقض قانون بین‌المللی است.
دبیرکل نگران عمل ظالمانه، غیرانسانی و تحقیر کننده اعدام در ملأعام است. سی و سه مورد اعدام در ملأعام در سال ۲۰۱۶ گزارش شده است. در برخی از این اعدامها کودکان به‌عنوان تماشاگر حضور داشته‌اند. یک زندانی در ملأعام در یک استادیوم ورزشی در شهر نیریز بدار آویخته شد.
محکوم کردن کودکان به مرگ هنوز در قانون مجازات مجاز است، و هیچ پیشرفتی در به‌کارگیری توصیه‌های مکرر کمیسر عالی حقوق‌بشر، دارندگان تعهد پروسه‌های ویژه، و اخیراً کمیته حقوق کودکان، مشاهده نشده است. حداقل ۵ جوان که در زمان جرم انتسابی زیر ۱۸سال بودند در سال ۲۰۱۶ اعدام شدند. بین ۸۰ تا ۱۶۰تن از نوجوانان در فهرست مرگ قرار دارند. دبیرکل ملل‌متحد در این گزارش خواستار توقف اعدام نوجوانان که مغایر با قوانین بین‌المللی است متوقف کند.
در گزارش دبیرکل ملل‌متحد با اشاره به اعمال شکنجه و رفتارهای ضدانسانی دژخیمان رژیم با دستگیر ‌شدگان آمده است:
دبیرکل خاطرنشان می‌کند که احکام شلاق زدن، کور کردن، یا قطع عضو، شکنجه یا تنبیهات ظالمانه، غیرانسانی و تحقیر کننده به‌وضوح کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را نقض می‌کند.
در این گزارش نسبت به محروم کردن زندانیان سیاسی از رسیدگیهای پزشکی، و امتناع رژیم از آزاد کردن زندانیان بدلائل پزشکی به‌عنوان اعمال عمدی به‌منظور ترساندن، تنبیه زندانیان سیاسی و عقیدتی، و گرفتن ”اعترافهای“ به‌زور شکنجه ابراز نگرانی شده است.
آنتونیو گوترز در گزارش خود به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل نگرانی خود را از اعمال سانسور و سرکوب آزادی بیان و سرکوب پیروان سایر مذاهب و ملیتها، را ابراز کرده و به آزادی زندانیان سیاسی، از جمله مدافعان حقوق‌بشر و وکلا فراخوان داده است.