۱۳۹۶ اسفند ۱۵, سه‌شنبه

خبرگزاریهای بین‌المللی: سفر لودریان وزیر خارجه فرانسه و تنشها در تهران





خبرگزاری فرانسه 14اسفند در گزارشی از سفر لودریان به تهران، می‌نویسد: «تنشها در آستانهٴ گفتگوهای (دو طرف) ظاهر شد و ظریف اروپایی‌ها را متهم کرد که خواهان راضی‌کردن آمریکا هستند... کشورهای اروپایی نگرانی فزاینده‌یی را دربارهٴ برنامه موشکی (رژیم ایران) ابراز کرده‌اند؛ (اما این رژیم) گفته است که (این برنامه) صرفاً دفاعی است و قابل مذاکره نیست... لودریان در آستانهٴ سفرش به ژورنال دو دیمانش گفت که اگر (رژیم) تهران برنامه موشکی خود را مهار نکند، «خود را در معرض تحریم‌های جدید» قرار خواهد داد. مطبوعات محافظه‌کار (رژیم) ایران روز دوشنبه واکنش نشان دادند و کیهان نوشت: «وزیر خارجه فرانسه ما را قبل از سفر به تهران مورد اهانت قرار داد».
رویتر 14اسفند دربارهٴ سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران، گزارش داد: «وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه در یک مأموریت حساس برای تأکید بر حمایت اروپا از توافق اتمی... و هم‌زمان بازتاب نگرانی آمریکا نسبت به برنامه موشکی و نقش (رژیم) تهران در منازعات منطقه‌یی، از ایران دیدار کرد. ژان-ایو لودریان قصد دارد توافق اتمی سال 2015 را حفظ کند که رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ تهدید به خروج از آن کرده مگر این‌که متحدان اروپایی به «اصلاح» آن از طریق وادار کردن (رژیم) ایران به تغییر رفتارش در سایر زمینه‌ها کمک کنند».
رویتر افزود: «فرانسه می‌گوید، (رژیم) ایران باید به نگرانی موجود نسبت به برنامه موشکی‌اش پاسخ بدهد و یا با ریسک تحریم‌های جدید مواجه بشود... علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی (رژیم) ایران به لودریان گفت: «فعالیت موشکی ما... با سیاست دفاعی‌مان هم‌خوانی دارد که تهدیدی را برای هیچ کشوری ایجاد نمی‌کند».
رویتر در گزارش خود، همچنین می‌نویسد: «مطبوعات تندرو (حکومت ایران) با عصبانیت به سفر لودریان واکنش نشان دادند و عناوینی هم‌چون «میهمان گستاخ» به کار بردند. همچنین گروهی از سخت‌سران برای اعتراض به سفر لودریان، در فرودگاه بین‌المللی تهران، تجمع کردند».
رویتر اضافه کرد: رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل ماکرون، در تلاش برای نگه‌داشتن ترامپ (در توافق اتمی)، برنامه موشکی (رژیم) ایران را مورد انتقاد قرار داده و احتمال تحریم‌های جدید را مطرح کرده است.
رویتر به‌نقل از منابع دیپلوماتیک افزود: «در زمینهٴ موشکی، برنامه (رژیم) ایران با (قطعنامه شورای امنیت) هم‌خوان نیست و ما نگرانی خاصی نسبت به انتقال دانش توانایی بالستیک به عوامل منطقه‌یی یعنی حزب‌الله داریم».
خبرگزاری آسوشیتدپرس 14اسفند در گزارشی راجع به سفر وزیرخارجهْ فرانسه به ایران نوشت: لودریان هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی با وزیر خارجه روسیه... گفت که برنامه موشکی (رژیم) ایران... «ما را شدیداً نگران می‌سازد... برخورداری از چنین ابزاری با توجه به بًرد آنها، فقط دفاعی نیست».
آسوشیتدپرس افزود: «در واکنش به سخنان لودریان، سخنگوی نیروهای مسلح (رژیم) ایران مسعود جزایری گفت:«توانایی‌های دفاعی (نظام) بدون وقفه ادامه خواهد یافت و خارجی‌ها حق ندارند وارد این پهنه بشوند».
آسوشیتدپرس خاطرنشان کرد: «لودریان قرار بود زودتر از این به تهران بیاید، اما بعد از اعتراضات سراسری در ایران، سفرش را به تأخیر انداخت. ماکرون از این تظاهرات به‌عنوان «بیان آزادانهٴ مردم ایران» تمجید کرد. وی همچنین گفته است که می‌خواهد شاهد توافقی برای محدود کردن حضور منطقه‌یی (رژیم) ایران باشد».
وزیر خارجه فرانسه در آستانهٴ سفرش به تهران در 13اسفند به ژورنال دو دیمانش گفت: « «برنامه‌های بالستیک با برد چند هزار کیلومتری وجود دارند که با قطعنامه شورای امنیت هم‌خوان نیستند و از نیازهای صرف امنیتی مرزهای ایران، فراتر می‌روند»... به همین دلیل او از جمهوری اسلامی خواهد خواست این موضوع را «جدی بگیرد» وگر نه خود را «در معرض تحریم‌های جدید قرار خواهد داد».
ژورنال دو دیمانش همچنین نوشت: یک مقام فرانسوی که از حضور دست کم 10هزار نیروی حامی (رژیم) ایران در سوریه مطلع است، گفت: آنچه در غوطهٴ شرقی رخ می‌دهد، یک مسألهٴ عمده است و (رژیم) ایران این‌را می‌داند، چرا که آنها نیروهای زمینی در آنجا دارند که در محاصره (این منطقه) نقش دارند. علاوه بر این لودریان اضافه می‌کند «ظاهراً (رژیم) تهران استفادهٴ بشار اسد از سلاح شیمیایی را می‌پذیرد».
به گزارش تلویزیون حکومت آخوندی، پاسدار شمخانی نماینده خامنه‌ای و دبیرشورای عالی امنیت رژیم، در دیدار با وزیر خارجه فرانسه، بر استمرار برنامه موشکی نظام آخوندی تأکید کرد و گفت: سیاست اروپا در امتیازدهی به آمریکا برای باقی نگه‌داشتن این کشور در برجام نادرست و به‌معنای انفعال و تسلیم شدن در برابر ترامپ است.
لودریان در تهران با آخوند روحانی و جواد ظریف نیز دیدار کرد.
به گزارش سایت روحانی، وی در این دیدار بر همکاری در بخشهای مختلف تجاری، اقتصادی با فرانسه تأکید کرد و خواستار پابرجاماندن برجام شد.
جواد ظریف در دیدار لودریان گفت، برجام دستخوش سیاسی‌کاریهای آمریکا شده است.

مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ودر وبلاک خط سرخ مقاومت  دنبال کنید