۱۴۰۱ مهر ۱, جمعه

جنگ تجاوزکاران روسیه علیه اکراین - خروج گسترده جوانان ومردان از روسیه بعد از فراخون سربازگیری اجباری پوتین

تلویزیون خبری فنلاند: - گزارشی از مرز روسیه با فنلاند: اخبار ترک  روزانه از  کشورروسیه   برای فرار از سربازگیری پوتین به اتحادیه اروپا -خروج  جوانان روسیه بعد فراخوان شرکت اجباری در جنگ از کشور روس : فرار مردم روسیه از سربازگیری پوتین: صف ۳۵ کیلومتری در مرز فنلاند و پیش فروش شدن بلیت های هوایی خروجی از روسیه پس از اعلام روز گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مبنی بر بسیج ۳۰۰ هزار نیروی نظامی ذخیره جهت اعزام به خط مقدم جنگ در اوکراین، شهروندان روسیه به سمت مرز این کشور با فنلاند هجوم آورده اند و باعث ایجاد صف های طویل و هرج و مرج شده اند. روز گذشته صف اتوموبیل روس هایی که در صدد ترک کشورشان بودند در مرز با فنلاند به بیش از ۳۵ کیلومتر رسید. 

عکس و فیلم‌های ویدئویی منتشر شده از مرز روسیه با فنلاند  نشان می‌دهد که وسایل نقلیه تا جایی که چشم کار می‌کند به صورت سپر به سپر در حال حرکت هستند و این صف طویل همچنان به رشد خود ادامه می دهد. خبرگزاری ها همچنین خبر از هجوم مردم این کشور برای خرید بلیت های پروازهای معدودی که به خارج از روسیه وجود دارد داده اندبه گزارش گروه رسانه ای روسی  «آر بی کی»، پروازها از مسکو به کشورهایی که برای ورود نیازی به ویزا ندارند پس از اعلام بسیج عمومی توسط رئیس جمهور پوتین به سرعت فروخته شد. خرید بلیت برای پرواز به پایتخت‌های ترکیه، آذربایجان و ارمنستان حداقل برای روزهای آتی امکان‌پذیر نیست، و قیمت سفرهای موجود نیز بشدت افزایش یافته است. شایعاتی مبنی بر اینکه کرملین قصد دارد برای مردان در سن خدمت نظامی ممنوعیت سفر وضع کند به هجوم مردم و خانواده ها  برای ترک روسیه دامن زده است.استونی و لتونی، دو کشور عضو اتحادیه اروپا که با روسیه مرز زمینی مشترک دارند، پیش از صدور فرمان سربازگیری ولادیمیر پوتین اعلام کردند که همه گذرگاه‌های مرزی خود با  روسیه را مسدود می کنند.  وزیر خارجه لتونی، ادگارس رینکوویچ، اعلام کرد که کشورش در مورد ممنوعیت گذرگاه مرزی با روسیه قاطع باقی می ماند و برای افرادی که از بسیج پوتین فرار می کنند هیچ نوع ویزای اضطراری صادر نمی کند.

وزیر خارجه لتونی در توییتی نوشت: «به دلایل امنیتی، لتونی برای آن دسته از شهروندان روسی که از سربازگیری پوتین فرار می‌کنند، ویزاهای بشردوستانه یا سایر انواع ویزا صادر نمی‌کند و همچنین محدودیت‌های گذرگاه مرزی برای شهروندان روسی دارای ویزای شینگن را تغییر نخواهد داد.» نخست وزیر استونی، کاجا کالاس، نیز از کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا ممنوعیت سفر را برای همه شهروندان روسیه اعمال کنند. فنلاند فعلا مرزهای خود را تنها برای آن دسته از اتباع  روسیه که دارای ویزای معتبر شنگن هستند باز گذاشته  است. این تنها مرز زمینی است که اتباع روسیه دارای ویزای شنگن را قادر به ورود به اتحادیه اروپا می کند. سربازگیری روسیه اولین بسیج پس از جنگ جهانی دوم است و پس از آن صورت می گیرد که اوکراین توانست مقدار قابل توجهی از خاک خود را در یک عملیات ضد تهاجمی گسترده پس بگیرد.

یک جوان روس در مرز فنلاند که در صدد خروج از کشور خود است به خبرنگار روزنامه فنلاندی پر تیراژ «ایله» گفت:

- دنیای ۸۰ سال پیش نیست و جان انسان ها ارزش دارد. امروز هیچ جوانی حاضر نیست به دستور یک دیوانه به میدان جنگ برود و جان خود را به خطر بیندازد.

جوان روس: حتی برای قهرمان ملی شدن هم نمی خواهم بمیرم دستور ولادیمیر پوتین برای بسیج ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره از میان جوانان این کشور برای اعزام به خط مقدم جبهه جنگ اوکراین نشان از دگرگونی جهان دارد. دوره ای که دیوانگانی مانند هیتلر قادر بودند میلیون ها انسان جوان را به مانند گله حیوانات بسیج و راهی جنگ و تجاوز به دیگر ملل کنند به سر آمده است. امروز هر انسانی ارزش جان خود را بخوبی می داند و آن را فدای خواسته های هیچ «رهبری» نمی کند. در دنیای امروز تنها دفاع از وطن در مقابل تجاوز بیگانه است که جوان را به میدان می کشاند، بمانند آنچه که در اوکراین در شرف وقوع است. تجاوزگر همیشه در ترس و آماده فرار است، مانند آنچه که در روسیه در شرف وقوع است.

**

یورو نیوز:

تکرار سناریوی کریمه در ۴ استان اوکراین؛ آیا بروکسل گزنده‌ترین تحریم را علیه روسیه تصویب می‌کند؟

اتحادیه اروپا در نظر دارد با اعمال تحریم‌های جدید به تلاش‌های اخیر روسیه برای الحاق مناطق دیگری از اوکراین به خاک خود پاسخ دهد.

 روسیه که در سال ۲۰۱۴ میلادی شبه جزیره کریمه اوکراین را به دنبال برگزاری یک همه‌پرسی ضمیمه خاک خود کرد در پی آن است که همین کار را در استان‌های دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا تکرار و این مناطق اوکراین را به خاک خود ضمیمه کند. 

آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی ضمن اشاره به انجام رایزنی‌های جدی در بروکسل برای اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه نسبت به رسیدن کشورهای عضو به اجماع در این خصوص ابراز تردید کرده و یادآور شده است که وضع مجازات‌های تازه می‌تواند تبعاتی برای اقتصاد این کشورها داشته باشد.

بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا از زمانی که ولادیمیر پوتین به نیروهای ارتش خود دستور داد تا در روز ۲۴ فوریه تهاجم نظامی به اوکراین را آغاز کنند، شش دور تحریم علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

بانک ها، شرکت‌ها و بازارهای روسیه و حتی قسمت‌هایی از بخش حساس انرژی در این کشور به شدت تحت تحریم واقع شدند؛ این در حالیست که دارایی‌های بیش از ۱۲۰۰ مقام مسئول و یا کارمند ارشد بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی توقیف شد و برای آنها ممنوعیت سفر وضع گردید.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است: آنچه در گذشته می‌توانست سال‌ها طول بکشد، در کمتر از سه ماه محقق شد و تحریم‌های اروپایی مسکو به سرعت نور وضع و اجرا شد.

اقتصادهای اروپایی که قبلاً از همه‌گیری کووید-۱۹ آسیب دیده‌اند، اکنون در پی وقوع بزرگ‌ترین مناقشه نظامی پس از جنگ دوم جهانی در قاره سبز و بواسطه تحریم بخش انرژی روسیه با تورم بالا و افزایش سرسام‌آور بهای برق و گاز طبیعی مبارزه می‌کنند.

انگیزه اتحادیه اروپا برای اقدام تنبیهی تازه علیه مسکو اعلام برپایی همه‌پرسی در چهار منطقه اشغالی جنوب و شرق اوکراین به منظور الحاق آنها به خاک روسیه است.

این فرایند که قرار است از روز جمعه ۲۳ سپتامبر در چهار استان یا منطقه لوهانسک، دونتسک در شرق و خرسون و زاپوریژیا در جنوب کلید بخورد، می تواند به مسکو اجازه دهد تا به ویژه پس از تصمیم پوتین برای فراخوانی ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره آتش جنگ را شعله‌ور تر کند.

جدایی‌طلبان در دونباس و خرسون اوکراین همه‌پرسی الحاق به روسیه برگزار می‌کنند

پوتین و فراخوان نیروی ذخیره به جبهه‌ها؛ بلیت‌های پروازهای خروجی از روسیه به سرعت به فروش رسید

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ضمن تهدید اعمال تحریم‌ها و مجازات‌های تازه علیه مسکو گفت: «روسیه، رهبری سیاسی آن و همه کسانی که در سازماندهی همه پرسی دخیل هستند به همراه همه افرادی که در سایر موارد نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی در اوکراین نقش دارند، پاسخگو خواهند بود.»

وی پس از ریاست نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تدابیر محدودکننده بیشتر علیه روسیه در اسرع وقت با هماهنگی شرکای ما اجرا خواهد شد.»

نویسنده گزارش آسوشیتدپرس اما معتقد است که بیانیه‌های سیاسی از سوی مقامات بروکسل بخش آسان این ماجرا است زیرا توافق بر سر اقدامات تنبهی تازه در میان ۲۷ کشور عضو بسیار دشوار خواهد بود.

مجارستان خواهان لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه است

در این گزارش بزرگترین مانع بر سر تحریم‌های جدید، تبعات این تحریم‌ها بر بخش انرژی عنوان شده و آمده است که مجارستان تاکنون در برابر تحریم‌های این بخش که ممکن است به تامین انرژی به نسبت ارزان‌تر مورد نیاز در این کشور از روسیه ضربه بزند، مقاومت کرده است.

رویترز در این خصوص به نقل از یک روزنامه حامی دولت در مجارستان آورده است که ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور به حزب حاکم تحت رهبری خود موسوم به «فیدس» گفته است که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه باید لغو شود.

سخنگوی دولت مجارستان نیز در پاسخ به ایمیل خبرگزاری رویترز اظهارات منتسب به ویکتور اوربان در این خصوص را تایید کرده است.

اوربان، منتقد سرسخت تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو است که پس از تهاجم نظامی به خاک اوکراین علیه این کشور اعمال شد.

ساز مخالف مجارستان در تحریم گاز روسیه؛ اوربان: توافق جدید با مسکو امضا می‌کنیم

با وجود صدور قطره‌چکانی گاز به اروپا؛ گازپروم ۵.۸ میلیارد مترمکعب گاز اضافی به مجارستان می‌فرستد

روسیه ساخت دو راکتور هسته‌ای در مجارستان را احتمالا ظرف هفته‌های آینده آغاز می‌کند

وی اظهارات اخیر در خصوص لزوم لغو تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه را در جلسه غیرعلنی اعضای حزبش در روز چهارشنبه ایراد کرده است.

وی معتقد است که تحریم‌های اتحادیه اروپا باعث افزایش قیمت گاز و تورم شده و اگر این اقدامات لغو شود، قیمت گاز بلافاصله ۵۰ درصد کاهش می یابد و تورم نیز تا حد زیادی مهار خواهد شد.

نخست وزیر مجارستان با تکرار موضع قبلی خود مبنی بر اینکه تحریم‌ها بیشتر از روسیه به اروپا آسیب می‌زند، گفته است: «بدون تحریم‌ها، اروپا می‌تواند قدرت خود را بازیابد و از رکود اقتصادی در آینده جلوگیری کند.»

وی همچنین با انتشار پستی در فیس‌بوک هنگام حضور در نشست اخیر با اعضای حزب حاکم نوشت: تحریم های بروکسل اروپا را وارد یک بحران انرژی کرده است.

گفتنی است که جوزپ بورل در نیویورک به خبرنگاران گفته است که تحریم‌ها‌های تازه «بخش‌های جدیدی از اقتصاد روسیه، به‌ویژه حوزه‌های فناوری» را هدف قرار خواهد داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرده که اطمینان دارد اعضای اتحادیه می‌توانند برای توافق بر سر بسته‌های تازه تحریمی علیه روسیه به اجماع برسند.

**

زلنسکی خواستار مقاومت روس‌ها در برابر سربازی اجباری شد - فرمان پوتین برای بسیج بخشی از نیروهای ذخیره ارتش روسیه با اعتراض‌های زیادی روبرو شده و زلنسکی نیز از معترضان پشتیبانی می‌کند. رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید از ابتدای تهاجم روسیه تا کنون ۵۵ هزار نظامی روس کشته شده‌اند.

رئیس جمهوری اوکراین در واکنش به فرمان همتای روسی خود برای بسیج بخشی از نیروهای ذخیره ارتش، شهروندان روسیه را به مقاومت در برابر این برنامه فراخواند.

ولودیمیر زلنسکی در یک پیام ویئویی که شامگاه پنج‌شنبه، ۲۲ سپتامبر منتشر شد به زبان روسی از جوانان روس خواست به این فرمان اعتراض کنند؛ علیه آن مبارزه کنند؛ بگریزند؛ زیرا در غیر این صورت به عنوان اسیر جنگی به زندان‌های اوکراین خواهند افتاد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد فرمان "بسیج نسبی" افراد ذخیره نیروهای مسلح را امضاء کرده است.

به گفته سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، فرمان پوتین برای بسیج حدود ۳۰۰ هزار نفر از نیروهای ذخیره این کشور است. یکی از هدف‌های این اقدام، فراهم کردن زمینه "آزادسازی" منطقه دونباس در شرق اوکراین عنوان می‌شود.

کی‌یف و بسیاری از ناظران غربی، این فرمان پوتین را نشانه ضعف ارزیابی کرده و آن را با پیروزی‌های اخیر نیروهای اوکراینی در آزادسازی برخی از مناطق اشغالی مرتبط می‌دانند.

آمار متفاوت سربازان کشته‌شده روسی در اوکراین

زلنسکی در تازه‌ترین پیام ویدئویی خود گفته که از آغاز تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین در ۲۴ فوریه امسال تا کنون حدود ۵۵ هزار نظامی روسی در جبهه‌های جنگ کشته شده‌اند.

این در حالی است که وزیر دفاع روسیه روز گذشته مدعی شد تعداد سربازان روسی که در هفت ماه گذشته در جنگ اوکراین کشته شده‌اند فقط اندکی کمتر از شش هزار نفر است.

فرمان بسیج بخشی از نیروهای ذخیره با اعتراض‌های گسترده‌ای روبرو شده و مطابق گزارش‌ها تنها در نخستین شب پس از صدور این فرمان، حدود هزار و ۲۰۰ معترض روسی بازداشت شده‌اند.

هفته‌نامه "فوکوس" روز پنج‌شنبه در گزارشی نوشت در پی صدور این فرمان پوتین "تعداد بی‌شماری" شهروند روس به کشورهای همسایه گریخته‌اند تا به جبهه‌های جنگ اعزام نشوند.

زلنسکی خطاب به مردم روسیه، آنها را همدست "جنایت‌ها، کشتارها و شکنجه‌ها" علیه شهروندان اوکراین خواند زیرا به گفته او در ماه‌های گذشته "سکوت کرده و همچنان سکوت می‌کنند".

او خطاب به مادران و همسران کسانی که به خدمت سربازی فراخوانده شده‌اند نیز گفت: «شک نکنید که فرزندان رهبران شما در جنگ علیه اوکراین شرکت نمی‌کنند. تصمیم‌گیرندگان در کشور شما از فرزندانشان محافظت می‌کنند اما فرزندان شما حتی دفن هم نمی‌شوند.»

**

منبع:یورو نیوز

«مِدوِدِف، بازِ جنگ‌طلب مسکو»: در حفاظت از مناطق الحاقی به روسیه از تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌کنیم

«دمیتری مِدوِدِف»، رئیس جمهوری سابق روسیه می‌گوید هرگونه تسلیحات از جمله سلاح‌های هسته‌ای راهبری می تواند برای دفاع از سرزمین‌های ادغام شده به روسیه از اوکراین مورد استفاده قرار گیرد. 

این تهدید مستقیم مِدوِدِف برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در حالی مطرح می‌شود که قرار است به زودی همه‌پرسی «الحاق به روسیه» در چندین منطقه از خاک اوکراین برگزار شود. 

مِدوِدِف که در حال حاضر نایب رئیس شورای امنیت روسیه است همچنین تاکید کرد که همه‌پرسی توسط مقام‌های مستقر در مسکو و همچنین جدایی طلبان در مناطق وسیعی از خاک اوکراین که تحت کنترل روسیه است برگزار می‌شود. 

روسیه اعلام کرده که از هرگونه سلاح روسی از جمله تسلیحات هسته‌ای استراتژیک و سلاح‌های مبتنی بر اصول جدید برای حفاظت از مناطقی که از خاک اوکراین اشغال کرده استفاده خواهد کرد. 

همه‌پرسی الحاق به خاک روسیه، همانگونه که در سال ۲۰۱۴ میلادی در شبه جزیره کریمه اوکراین برگزار شد، قرار است روز جمعه در استان‌های دونتسک، لوهانسک، خرسون و همچنین زاپوریژیا برگزار شود. 

مِدوِدِف همچنین اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه با قدرت از این مناطق دفاع خواهند کرد و حضور روسیه در این استان‌ها تقویت خواهد شد.  

جدایی‌طلبان در دونباس و خرسون اوکراین همه‌پرسی الحاق به روسیه برگزار می‌کنند

تحولات جدید جنگ اوکراین؛ کی‌یف: با تسلط بر رودخانه اُسکیل آماده حمله به روس‌ها در دونباس می‌شویم

کی‌یف و متحدان غربی آن اعلام کرده‌اند که نتایج این همه‌پرسی را به رسمیت نخواهند شناخت. روسیه پیش از این هم در اقدامی مشابه و پس از حمله نظامی به شبه جزیره کریمه، با برگزاری یک همه‌پرسی این منطقه را به خاک خود ضمیمه کرد. 

اگر همانطور که پیش‌بینی می‌شود نتایج این همه‌پرسی به پیوستن مناطق اشغالی اوکراین به روسیه بیانجامد، تحت دکترین هسته‌ای روسیه، مسکو حق حفاظت از آنها را حتی با سلاح‌های هسته‌ای برای خود محفوظ خواهد دانست. 

دمیتری مِدوِدِف در ماه‌های اخیر با اظهارات تند و خشن، رویه‌ای تند و تهاجمی علیه اوکراین و غرب در پیش گرفته است. مِدوِدِف، سیاستمدار به ظاهر «لیبرال» و نزدیک به غرب در بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ میلادی و بعنوان رئيس جمهوری وقت روسیه بود، اکنون «بازِ جنگ‌طلب» و تندروی روسیه شده است.  

مسکو در حال حاضر کنترل کامل چهار منطقه‌ای را که قصد دارد در آنجا همه‌پرسی برگزار کند، در اختیار ندارد و گفته می‌شود حدود ۶۰ درصد دونتسک و ۶۶ درصد زاپوریژیا در حال حاضر در کنترل نیروهای ارتش روسیه است.

**

سایت انگلیسی اینساید پیپر

اوکراین از ایران بابت فرستادن سلاح به روسیه انتقاد کرد

اوکراین روز جمعه پس از اعلام کشته شدن یک غیرنظامی در جریان حمله روسیه به شهر بندری اودسا که یک پهپاد ساخت ایران در آن حضور داشت، از ایران به دلیل ارسال سلاح به روسیه انتقاد کرد.

سرگی نیکیفوروف، سخنگوی ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در فیس بوک نوشت: «استفاده از سلاح‌های ساخت ایران توسط نیروهای روسی... اقداماتی است که ایران علیه حاکمیت و تمامیت ارضی کشورمان و همچنین علیه جان و سلامت شهروندان اوکراینی انجام می‌دهد.»

**

واشنگتن پست :

آمریکا بطور خصوصی به روسیه سر استفاده از تسلیحات اتمی هشدار داده است

بنا به گفتة مقامات آمریکایی، چندین ماه است که آمریکا بطور خصوصی پیام‌هایی به مسکو داده و به رهبری روسیه نسبت به تبعات وخیم استفاده از تسلیحات اتمی هشدار داده است.

مقامات گفتند که دولت بایدن بطور کلی تصمیم گرفته که در مورد تبعات بکارگیری تسلیحات اتمی حرف کلی بزند تا کرملین نگران آن باشد که پاسخ واشنگتن چگونه خواهد بود...

دمیتری مدودوف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، روز پنجشنبه در تلگرام نوشت که سرزمین شرق اوکراین بعد از تکمیل ”رفراندوم‌ها“ بعنوان بخشی از روسیه پذیرفته خواهد شد و متعهد شد که امنیت در این مناطق تقویت شود.

مدودوف گفت که برای دفاع از این زمین الحاق شده به روسیه، این کشور نه تنها می‌تواند از نیروهای جدیداً بسیج شده بلکه ”از هر سلاح روسیه، منجمله تسلیحات استراتژیک اتمی و تسلیحاتی که از اصول جدید استفاده می‌کنند“ که اشاره به تسلیحات فوق‌صوت است، استفاده کند.

مدودوف افزود که ”روسیه مسیر خود را انتخاب کرده. و بازگشتی به عقب متصور نیست.“

این اظهارات یک روز بعد از آن صورت گرفت که پوتین گفت روسیه زمین‌های اشغالی در جنوب و شرق اوکراین را بخود محلق خواهد کرد...

در حالیکه اظهارات قبلی کرملین بنظر بقصد هشدار به آمریکا و متحدینش بوده که در کمک به اوکراین زیاده‌روی نکنند، اظهارات اخیر پوتین حاکی از آن است که روسیه برای منجمد کردن متصرفاتش و مجبور ساختن کیف و حامیانش به تسلیم، استفاده از تسلیحات اتمی در میدان نبرد در اوکراین را در نظر می‌گیرد...

پنجشنبه، وادیم سکیبیتسکی، معاون رئیس اطلاعات ارتش اوکراین، به اخبار آی.تی.وی. انگلیس گفت این امکان وجود دارد که روسیه از تسلیحات اتمی علیه اوکراین استفاده کند ”تا فعالیت‌های تهاجمی ما را متوقف و کشور ما را نابود کند“...

اوکراینی‌ها تلاش کرده‌اند بگویند که حتی یک ضربة اتمی روسیه آنها را وادار به تسلیم نخواهد کرد و در واقع تأثیر عکس خواهد گذارد...

در مصاحبه‌ای با اخبار ”60 دقیقه“ سی.بی.اس. که روز یکشنبه بخش شد، از بایدن سؤال شد که اگر پوتین در نظر بگیرد که از تسلیحات اتمی در جنگ علیه اوکراین استفاده کند، به وی چه خواهد گفت.

بایدن گفت، ”نکن. نکن. نکن. تو چهرة جنگ را طوری تغییر خواهی داد که از جنگ جهانی دوم بیسابقه است“...

اما حتی یک ضربة محدود متعارف توسط ارتش آمریکا علیه روسیه [در واکنش به استفاده روسیه از سلاح اتمی-م] از نظر بسیاری در واشنگتن کاری غیرمسئولانه دیده خواهد شد و آنها علیه یک جنگ تمام عیار علیه روسیة مسلح به اتمی استدلال خواهند کرد...

جیمز اکتون، مدیر مشترک برنامة سیاست اتمی در بیناد خیریة کارنگی برای صلح بین‌المللی گفت، ”اگر پوتین بواقع بطور جدی درمورد بکارگیری قریب‌الوقوع تسلیحات اتمی فکر کند، او حتماً می‌خواهد که ما از آن مطلع شویم“...

آنتونی بلیکن وزیرخارجه آمریکا که در جلسة شورای امنیت ملل متحد در روز پنجشنبه صحبت می‌کرد گفت که ”تهدیدات اتمی غیرمسئولانه روسیه باید فوراً متوقف شود.“

**

آنکارا/ خبرگزاری آناتولی

وزارت دفاع ملی ترکیه اعلام کرد که 12 کشتی دیگر حامل غلات اوکراین صبح امروز از بنادر این کشور خارج شده اند.

گفتنی است ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کشور در 22 جولای امسال در استانبول سند مربوط به انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین را امضا کردند.

تاکنون ده ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده اند.

خبرگزاری آناتولی اخبار خود از طریق سامانه مدیریت خبر (HAS) برای مشترکین رسانه ای ارسال و فقط بخشی از آنها را خلاصه و در وبسایت خود منتشر میکند. بنابراین برای دریافت اخبار کامل ما، لطفا تماس گرفته و مشترک شوید!




# براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه 

💞  # مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 0