۱۴۰۳ فروردین ۸, چهارشنبه

جنگ غزه مهم‌ترین رویداد ۱۴۰۲ چرا و چگونه شعله‌ور شد؟ فروردین ۸, ۱۴۰۳


جنگ غزه به‌دلیل ابعاد و تأثیراتش در سطح جهان برجسته‌ترین  رویداد سال ۱۴۰۲ بود. در همین نقطه جنگ چند کشور درگیر آن هستند. گستره این جنگ فقط محدود به غزه نیست، از شرق مدیترانه تا دریای سرخ و تا اقیانوس هند را در بر گرفته است. تجارت جهانی را تحت تأثیر خودش قرار داده است. کشورهای سوریه، لبنان، فلسطین اسرائیل و یمن و تا حدودی مصر به دلیل مرز رفح درگیر این جنگ هستند.

یکی از مهمترین راه‌های آبی تجارت جهانی یعنی باب‌المندب درگیر این جنگ است. هر روز در کشورهای مختلف تظاهرات آن‌هم در ابعاد وسیع برای پایان دادن به این جنگ در هر پنج قاره برگزار می‌شود. الان بعداز شش ماه ثابت شد که اگرچه این جنگ از غزه شروع شده اما ابعادش بسیار فراتر از غزه رفته است. بنابراین باید تاکید کرد که جنگ غزه در سطح جهانی و نه فقط منطقه‌یی بزرگترین رویداد سال بوده است.

هدف خامنه‌ای از راه اندازی جنگ غزه چه بود؟

خامنه‌ای می‌خواست با راه انداختن جنگ غزه، همه توجهات را مشخصا  توجه مردم ایران را بقول گوبلز (وزیر تبلیغات هیتلر) به یک «موضوع بزرگ» اما فرعی جلب بکند. برای این کار هم یک طرح چند مرحله‌یی داشت؛ اول این که، جلوی قیام مردم در سال ۱۴۰۲را بگیرد. دوم؛ نیروهایش را که در قیام ۱۴۰۱ بریده و ناامید شده بودند سرپا کند. سوم این که؛ در انتخابات اسفندماه گل آن را بچیند. یعنی حساب کرده بود که جنگ غزه حداکثر یک‌ماهه تمام می‌شود و در نتیجه رژیم در تعادل‌قوا بالا می‌آید و نه‌تنها اقتدار بر باد رفته‌اش در قیام را ترمیم می‌کند؛ بلکه دوباره به‌عنوان قدرت یک منطقه ظهور می‌کند. هژمونی خودش را به کشورهای منطقه تحمیل می‌کند.ابزار این کارش نیروهای نیابتی‌اش بودند. خود خامنه‌ای در سخنرانی نوروز ۱۴۰۲ در مشهد این نقشه مسیرش را به صراحت توضیح داده بود:

حمایت از جبهه‌ی مقاومت

«ملت ایران به همه‌ی کسانی که در اغتشاشات اخیر [مردم را] تحریک کردند یا از اغتشاشات حمایت کردند، سیلی زد. به حول و قوّه‌ی الهی! در آینده هم ملّت ایران به دشمنانش سیلی خواهد زد…»

«بنده قطعا اعلام می‌کنم…ملّت ایران جبهه‌ی مقاومت را حمایت می‌کند. ما حمایت از جبهه‌ی مقاومت را صریحاً اعلام می‌کنیم و حضور در جنگ اوکراین را قطعاً رد می‌کنیم.»

باید یادآوری کرد که این سخنرانی روز اول فروردین ۱۴۰۲ انجام شده است. یعنی در شرایطی که هنوز پس‌لرزه‌های قیام ادامه داشته است. جمعه‌های زاهدان در اوج بود و میانگین مجازات عوامل سرکوب ۱۷نفر در هر ماه بود.

بنا براین خامنه‌ای درصحبت‌هایش از قیام شروع می‌کند، که سیلی خوردند! بلافاصله بعد میگوید در آینده هم سیلی خواهیم زد، به کی؟ اشاره‌اش به همین عملیات ۷اکتبر بود. در قسمت بعدی صحبت‌هایش به صراحت ازآن نام می‌برد و می‌گوید: «ما حمایت از جبهه مقاومت را صریحا اعلام می‌کنیم». همه می دانند که جبهه مقاومت اسم مستعار نیروهای نیابتی خامنه‌ای در منطقه  است. این طرح و نقشه مسیر خامنه‌ای بود. او می‌خواست در پرتو همین جنگ تنور انتخاباتش را هم گرم نگه‌دارد.

تبعات جنگ غزه

۱. جنگ غزه تا الان شش‌ماه طول کشیده و چشم‌اندازی برای پایان هم ندارد!

۲. جنگ از محدوده غزه خارج شده و پتانسیل‌های دیگری را فعال کرده است.

۳. آدرس سرمار بیش از گذشته روشن شده است. جهان متوجه شد که صاحب اصلی این جنگ خامنه‌ای است نه فلسطین. اگر چه خامنه‌ای خیلی تلاش می‌کند خودش را پشت نیابتی‌هایش پنهان کند.

۴. ضعف نظامی و عملیاتی نیروهای نیابتی خامنه‌ای در جنگ بیش از گذشته بیرون زده است.

۵. پز تهاجمی خامنه‌ای در تهاجم به پاکستان و اربیل عراق برای چرخاندن صحنه تعادل روی سرش خراب شد و ضعف‌اش را بیشتر بارز کرد.

۶. به‌رغم دود ودم‌ها  سپاه پاسداران جرأت نکرد حزب‌الله را تمام عیار وارد جنگ کند. این‌هم ضعف خامنه‌ای را بیش از پیش برجسته کرد.

۷. هرچه زمان بیشتر می‌گذرد ضعف خامنه‌ای بیشتر بارز می‌شود تا جایی که مجبور شد به نیابتی‌هایش در عراق دهنه بزند. چرا که آمریکا به حکومت ایران هشدار داد که اگر در عراق بزند، آمریکا در ایران پاسخ خواهد داد.

۸. تضاد بین آمریکا و رژیم ایران به‌شدت تشدید شده است، طوری که آمریکایی که دنبال امتیاز دادن به رژیم بود الان به نقطه جنگ رسیده است.

نتیجه این وضعیت و ضعف جدی خامنه‌ای آن شد که در انتخابات یک شکست خفت‌بار خورد.

خامنه‌ای باید منتظر تبعات اشتباه استراتژیک خود باشد

هستی  قانونمند است.  نمی‌شود کسی لقمه گنده‌تر از دهانش بردارد و خفه نشود. هیتلرهم که باشی با همه آن قدرت و اوج تکنولوژی وقتی اشتباه راهبردی بکنی باید قیمت‌اش را بدهی. این تازه اول راه است.

خامنه‌ای از روز اول فروردین سال گذشته و در تمام سال گذشته؛ مستمر در هر سخنرانیش روی شرکت مردم در انتخابات صحبت می‌کرد، به نحوی که خودش با دست خودش این انتخابات را به رفراندوم نظام تبدیل کرد. یکی از امام جمعه‌های خامنه‌ای همین دو سه هفته پیش؛ از حزب‌اللهی‌ها گلایه می‌کرد که آیا این کار درست است که خامنه‌ای بیاید از شما بخواهد که وارد انتخابات بشوید؟

چرا خامنه‌ای نیازمند است که در سخنرانی عمومی‌اش از خطرات نومیدی حرف بزند؟ چرا فرماند‌هان سپاه، سران حکومت و امام جمعه‌های خامنه‌ای در مورد ناامیدی هشدار می‌دهند؟ چون راهبرد خامنه‌ای برای خروج از بحران‌های داخلی یعنی راه‌اندازی جنگ غزه شکست خورد.  وقتی یک حاکمیت دیکتاتوری شکست راهبردی بخورد در تعادل‌قوا پایین می آید. تأثیر بلافصل آن شکست  روی بدنه حکومت به صورت افزایش بریدگی و ریزش خود را نشان می‌دهد.این همان ناامیدی است که سران حکومت از آن حرف می‌زنند.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7