۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۰, دوشنبه

آخرین تحولات جنگ غزه - احتمال ایجاد آتش‌بس - هفتمین سفر بلینکن به خاورمیانه؛ تلاش برای دستیابی به آتش‌بس

 تحولات جنگ غزه - احتمال ایجاد آتش‌بس - هفتمین سفر بلینکن به خاورمیانه؛ تلاش برای دستیابی به آتش‌بس



هفتمین سفر بلینکن به خاورمیانه؛ تلاش برای دستیابی به آتش‌بس

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در هفتمین سفر خاورمیانه‌ای خود وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد. هدف از سفر بلینکن، افزایش بخت دستیابی به توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس اعلام شده است. بلینکن در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس خواستار "یکپارچگی دفاعی شدیدتر" میان کشورهای عرب خلیج فارس در پاسخ به ایران شدعکس: Evelyn 

هفتمین سفر خاورمیانه‌ای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا پس از حملات هفتم اکتبر، امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت (۲۹ آوریل) در ریاض، پایتخت عربستان سعودی آغاز شد. هدف از سفر بلینکن که بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا تا روز چهارشنبه به طول خواهد انجامید، افزایش بخت دستیابی به توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس و همچنین ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به نوار غزه اعلام شده است.

**



 قطر: در نقش خود بعنوان میانجی در مذاکرات غزه بازنگری می‌کنیم - قطر روابط خود با حماس را بازنگری می‌کند

بر اساس گزارش رسانه‌ها،‌ قطر در حال حاضر در حال بازنگری اساسی نقش فعلی خود به عنوان میانجی اصلی در درگیری‌های نظامی خاورمیانه بین اسرائيل و گروه تروریستی حماس است.

دوحه چندین روز پس از حمله تروریستی اسلام‌گرایان افراطی حماس به اسرائیل و شروع نبردها در نوار غزه در اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی، با استفاده از روابط مناسب خود با اسرائیل و گروه تروریستی حماس به عنوان واسطه بین طرفین مناقشه، دست به کار شد.

سپس به ویژه تلاش‌های مقامات قطر سبب آزادی برخی از گروگان‌های اسرائیلی از چنگ حماس و نیز گشایش مرز بین نوار غزه و مصر برای خارجی‌ها و مجروحان حماس شد.  

اما حال پس از گذشت بیش از شش ماه از آغاز جنگ در نوار غزه ظاهرا مذاکرات بین نمایندگان گروه تروریستی حماس و مقامات اسرائیل متوقف شده و میزان ناامیدی پیرامون احتمال برقراری یک وقفه پایدار در نبردها، افزایش یافته است.

اخیرا محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر که هم‌زمان وزیر امور خارجه این کشور نیز است، گفته است: «ما متاسفانه مشاهده می‌کنیم که میانجیگری‌ها برای پیشبرد منافع سیاسی، مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند. این مسئله باعث شده است که دولت قطر نقش خود را مورد ارزیابی جامع قرار دهد.»

انتقاد از سوی اسرائیل و ایالات متحده: گفته شده است که عملکرد مقامات قطر به عنوان میانجی در حال حاضر مورد انتقاد اسرائیل و نیز ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است و این وضعیت موجب دلخوری گسترده قطری‌ها شده است.

**

نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض با موضوع جنگ غزه

نشست ویژه دو روزه مجمع جهانی اقتصاد امروز در عربستان سعودی با محوریت وضعیت نوار غزه آغاز به کار کرد. در این اجلاس حدود هزار شرکت‌کننده، دوازده رئیس دولت و نیز وزیران خارجه از خاورمیانه و اروپا و آمریکا حضور دارند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان فردا دوشنبه ۲۹ آوریل (۱۰ اردیبهشت) راهی ریاض می‌شود و وزیران خارجه ایالات متحده آمریکا، فرانسه و بریتانیا نیز در نشست دو روزه مجمع جهانی اقتصاد شرکت خواهند کرد.

بورگه برنده، رئیس مجمع جهانی اقتصاد دیروز شنبه ۲۷ آوریل (۸ اردیبهشت) در رابطه با جنگ غزه گفت که "نوعی شتاب جدید در گفت‌وگوها در مورد گروگان‌ها وجود دارد (...) و همچنین راهی برای خروج از بن‌بستی که در نوار غزه در آن قرار گرفته‌ایم دیده می‌شود".

وضعیت انسانی حاکم بر نوار غزه پس از بیش از شش ماه جنگ میان اسرائیل و حماس اسلام‌گرا و نیز ابعاد منطقه‌ای آن مانند نقش جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن در دستور کار قرار دارند.

پس از نشست ویژه شش‌جانبه عربی در ارتباط با غزه، اجلاس دو روزه مجمع جهانی اقتصاد روز دوشنبه رسما در ریاض آغاز خواهد شد.

**



آخرین فرصت برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی قبل از حمله به رفح

رسانه‌ها از "آخرین فرصت برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی" گزارش دادند. برخی گزارش‌ها احتمال آزادی ۲۰ تا ۳۰ گروگان را منتفی نمی‌داند. هنوز از جزئیات مذاکرات و شرایط حماس برای آزادی این گروگان‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.بر اساس گزارش رسانه‌ها، اسرائیل تلاش‌های کنونی برای توافق بر سر توقف درگیری‌ها و مذاکره برای آزادی گروگان‌ها در جنگ غزه را "آخرین شانس" پیش از حمله برنامه‌ریزی شده به شهر رفح در جنوب نوار غزه می‌داند.

به گفته یک مقام بلندپایه اسرائیلی، مذاکرات روز جمعه ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت) بین نمایندگان مصر و اسرائیل در تل‌آویو "بسیار خوب" برگزار شده است.


**

وضعیت ساختمانهای شهر رفح در جنوب غزه

تحولات جنگ غزه - احتمال ایجاد آتش‌بس




🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  
🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی
🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   
🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7