۱۴۰۳ خرداد ۱۰, پنجشنبه

آخرین تحولات جنگ حماس با اسرائیل - شکایت سازمان گزارشگران بدون مرز به دادگاه لاهه علیه اسرائیل



اراف آی فرانسه : ارتش اسرائیل کنترل تمام مرز نوار غزه با مصر را نیز به دست گرفت .


 ارتش اسرائیل در ادامه عملیات خود در رفح و در جنوب نوار غزه، اعلام کرده که کنترول تمام مرز نوار غزه با مصر را به دست گرفته است. طرف فلسطینی نیز چهارشنبه ۲۹ مه، از درگیری شدید در امتداد مرز نوار غزه با مصر خبر داده بود. تا پیش از این، مرز با مصر تنها مرز خشکی نوار غزه بود که اسرائیل به‌گونه مستقیم بر آن کنترول نداشت. تصرف مناطق مرزی نوار غزه با مصر، اینک به اسرائیل اقتدار قابل‌توجهی برای کنترول تمامی مرز‌های نوار غزه را می‌دهد.

در کنار این، دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش در یک نشست خبری گفته که ارتش اسرائیل همچنان کنترول عملیاتی «کریدور فلادلفی» در امتداد مرز غزه با مصر را به دست گرفته‌ است.

خبرگزاری رویترز به نقل از هاگاری در مورد دالان فلادلفی نوشته که «فلادلفی به عنوان یک کانال اکسیژن برای حماس عمل می‌کرد و به‌گونه منظم از این مسیر، سلاح به داخل نوار غزه، قاچاق می‌کرد.»

به بنیاد آمارهای نشر شده در رسانه‌های بین‌المللی، جنگ در شهر جنوبی رفح، تاهمین اکنون سبب فرار یک میلیون فلسطینی از این شهر شده است. آواره‌گانی که از آغاز جنگ اسرائیل-حماس، از سایر مناطق نوار غزه فراری شده و در چادرها و اردوگاه‌های موقتی شهر رفح، زندگی می‌کردند.

اسرائیل درحالی به عملیات خود در رفح ادامه داده است که پیش از این، دیوان بین‌المللی دادگستری از اسرائیل خواسته بود تا حملات خود بر رفح را پایان دهد.

هم‌اکنون، چشم‌انداز پایان جنگ غزه، ناروشن است. چنانچه به‌تازگی، مشاور امنیت ملی اسرائیل گفته که تا دستیابی به هدف، که نابودی حماس و تضعیف قدرت نظامی این گروه است، جنگ تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

**

حمله شبه‌نظامیان حوثی به کشتی باری یونانی با موشک بالستیک

حوثی‌های یمن از حمله به یک کشتی باری یونانی و چند کشتی‌ دیگر خبر دادند. فرماندهی مرکزی آمریکا "سنتکام" در پلتفرم ایکس اعلام کرد که کشتی "لاکس" مورد اصابت سه موشک بالستیک قرار گرفت اما به راه خود ادامه داد.حوثی‌های یمن از حمله به یک کشتی باری یونانی و چند کشتی‌ دیگر خبر دادند. فرماندهی مرکزی آمریکا "سنتکام" اعلام کرد که کشتی "لاکس" مورد اصابت سه موشک بالستیک قرار گرفت اما به راه خود ادامه داد.

فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه، سنتکام"، روز چهارشنبه ۲۹ مه (۹ خرداد) اعلام کرد که شبه‌نظامیان حوثی‌ روز گذشته پنج موشک بالستیک ضد کشتی را از مناطق تحت کنترل خود در یمن به سوی دریای سرخ پرتاب کردند.

**

شکایت سازمان گزارشگران بدون مرز به دادگاه لاهه علیه اسرائیل


سازمان گزارشگران بدون مرز روز دوشنبه ۲۷ مه اعلام کرد به دلیل کشته و زخمی شدن روزنامه‌نگاران در غزه علیه اسرائیل به دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه شکایت کرده است.سازمان گزارشگران بدون مرز گفته با تقدیم شکایتی به دادگاه کیفری بین‌المللی از دادستان دادگاه لاهه خواسته است تا درباره احتمال وقوع جنایت جنگی از سوی ارتش اسرائیل علیه حداقل ۹ گزارشگر فلسطینی از ۱۵ دسامبر به این سو تحقیق کند.

دادگاه کیفری لاهه در ماه ژانویه اعلام کرد که در حال بررسی جنایات احتمالی علیه روزنامه‌نگاران در جنگ بین گروه تروریستی حماس و اسرائیل در غزه است که منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ گزارشگر شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است: «دلایل منطقی برای این تصور که برخی از این روزنامه‌‌نگاران عمدا کشته شده و بقیه قربانی حملات عمدی ارتش اسرائیل علیه غیرنظامیان بوده‌اند، وجود دارد.»

**

تانک‌های اسرائیلی "به مرکز شهر رفح رسیدند"

به گفته شاهدان عینی، تانک‌های اسرائیلی تا مرکز شهر رفح پیشروی کرده‌اند. به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، گستردگی آتش‌سوزی روز یکشنبه در پی حمله اسرائیل، به احتمال به دلیل انفجارهای ثانوی و مواد منفجره در این محل بوده است.شاهدان عینی می‌گویند تانک‌های اسرائیلی را در مرکز شهر رفح مشاهده کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، چندین تانک در نزدیکی مسجد العوده که نماد مرکز شهر است، مشاهده شده‌اند و شهر بار دیگر مورد حملات هوایی قرار گرفته است.

پایگاه خبری اسرائیلی "وای‌نت" به نقل از منابعی در رفح از استقرار تانک‌های اسرائیلی در منطقه تل السلطان خبر داد. تاکنون هیچ نیروی زمینی اسرائیل در آنجا حضور نداشته بود.بسیاری از خانواده های فلسطینی که به دنبال حفاظت از خود در رفح بودند، اکنون دوباره متواری شده‌اند.

**

پیش‌نویس قطعنامه الجزایر در شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه

هم‌زمان با پیش‌روی تانک‌های اسرائیلی تا مرکز شهر رفح شورای امنیت سازمان ملل نیز نشست اضطراری برگزار کرد. پیش‌نویس قطعنامه الجزایر در شورای امنیت خواستار پایان حمله اسرائیل به رفح و آتش‌بس فوری در غزه است.شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی حمله اسرائیل به رفح در نوار غزه، شامگاه سه‌شنبه ۲۸ مه (۸ خرداد) به درخواست الجزایر نشست اضطراری برگزار کرد. این نشست پشت درهای بسته برگزار شده است.

در پیش‌نویس قطعنامه جدیدی که الجزایر به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده، توقف فوری حمله نظامی اسرائیل به رفح درخواست شده است. علاوه بر این، بر اساس این پیش‌نویس، آتش‌بس فوری باید در نوار غزه برقرار شود که مورد احترام همه طرف‌ها باشد. از گروه حماس نیز خواسته شده است که همه گروگان‌ها را آزاد کند.

**

اتفاق نظر شولتس و مکرون در مورد دو جنگ اوکراین و خاورمیانه



سران دوکشور آلمان و فرانسه اتفاق‌نظر دارند که اوکراین می‌تواند در دفاع از خاک خود اهدافی را در روسیه مورد حمله قرار دهد و استفاده از تسلیحات غربی منتفی نیست. این دو به اسرائیل در مورد رعایت قوانین بین‌المللی هشدار دادند.شولتس و مکرون از اسرائیل خواستند قوانین بین‌المللی را رعایت کند

به گفته رسانه‌های اسرائیلی، تانک‌های نیروهای مسلح اسرائیل روز سه شنبه به سمت مرکز رفح پیشروی کردند. این پیشروی پس از حمله روز یکشنبه اسرائیل در رفح به اردوگاه آوارگانی که در واقع از درگیری‌ها فراری شده بودند صورت می‌گیرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در دیدار مشترک در مزبرگ از دولت اسرائیل خواستند تا قوانین بین‌المللی را رعایت کند. مکرون اعلام کرد که از قطعنامه الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت رفح حمایت خواهد کرد.

**

سنتکام، دو پرتاب‌کننده موشک را در منطقه تحت کنترل حوثی‌های مورد حمایت رژیم ایران منهدم کردسنتکام فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد: «روز ۸خرداد حدود ساعت ۸:۴۰ شب (به وقت صنعا)، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) با موفقیت دو پرتاب کننده موشک را در منطقه تحت کنترل حوثی‌ها در یمن منهدم کردند.

به‌طور جداگانه در همین روز تقریباً ساعت ۱۱:۳۰ شب (به وقت صنعا)، حوثی‌های مورد حمایت رژیم ایران دو موشک بالستیک ضد کشتی را از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن به سمت دریای سرخ پرتاب کردند. هیچ تلفات یا خسارتی از سوی کشتی‌های آمریکایی، ائتلاف یا تجاری گزارش نشده است.

روز بعد (۲۹ ماه مه) بین ساعت ۱:۲۶ تا ۱:۳۸ بامداد (به وقت صنعا)، نیروهای سنتکام با موفقیت دو سامانه هوایی بدون سرنشین که از منطقه تحت کنترل حوثی‌ها در یمن پرتاب شده بودند را بر فراز دریای سرخ منهدم کردند.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7