۱۴۰۳ مهر ۱۱, چهارشنبه

نبرد خلق -جنبش رنگین کمان بیشماران -شهریور ۱۴۰۳: پویا رضوانی


                 نبرد خلق -جنبش رنگین کمان بیشماران -شهریور ۱۴۰۳:   پویا رضوانی

در ماه شهریور و با ادامه گرمای سوزنده در کشور، بحران آب، خاموشیها و آتش سوزی جنگلها تشدید شده است. رسانه های حکومتی در ماه شهریور به فراوانی در این مورد این چالشها خبر، گزارش و تحلیل منتشر کرده اند. روزنامه اطلاعات در شماره روز پنجشنبه 1 شهریور در مورد بحران آب نوشت: «70 درصد تالابهای کشور دچار خشکیدگی فصلی یا دائمی شده اند» و رسانه امتیاز در شماره روز چهارشنبه 21 شهریور نوشت: «ده هزار شهر و روستادرگیر فرونشست» زمین هستند. بحرانی ‌ترین فرونشستها در خراسان رضوی، اصفهان، تهران و فارس وحود دارد. تلگرام اصلاحات نیوز به نقل از یک کارشناس محیط زیست نوشت: «ممکن است بیش از ۲۵ درصد از کل آبخوانهای ایران تا ۱۰ سال آینده برای همیشه از بین برود. دشت مشهد - چناران بدترین وضعیت را دارد؛ در آن ‌جا منطقه مسکونی وجود دارد و حتی فرونشست به داخل شهر چناران هم رسیده است. همچنین در حوزه نیشابور یک شکاف ۳۲ کیلومتری تا خط راه آهن ایجاد و برخی از روستاهای این منطقه خالی از جمعیت شده است.»

افزون تر از فروپاشی محیط ریست، افزایش فقر و فلاکت عمومی و سرازیر شدن میلیونها تن از مردم به زیر خط فقر است. در برابر این شرایط مردم زحمتکش تسلیم نشده و به اشکال گوناگون دست به اعتراض زده اند.

نیروهای کار در ماه شهریور ۳۴۰ روز حرکت اعتراضی انجام دادند. گزارش کوتاه این حرکتها را در زیر خواهید خواند. حرکتهای اعتراضی معلمان و دانشجویان جداگانه در همین شماره ماهانه نبرد خلق پوشش داده می شود.

در همین ماه شاهد سه شنبه های اعتراضی زندانیان سیاسی، ادامه گردهمآییهای خانواده های شهیدان و مردم آزادیخواه در مزار شهیدان و به ویژه کُنشهای مردمی به مناسبت دومین سالگرد شهادت زنده یاد مهسا ژینا امینی بودیم.

کُنش اعتراضی کارگران صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

آدینه ۲ شهریور: جمعی از کارکنان شرکت نفت فلات قاره در لاوان دست به تجمع زدند.

این تجمع اعتراضی در محل کار این کارکنان در منطقه نفتی سیری صورت گرفته است.

به گزارش افکار نفت، اصلاح کف‌ حقوق، حذف محدودیت و پرداخت کامل حق سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ۱۰، پرداخت بک-پی ماده ۱۰، مرجوع نمودن مالیاتهای اخذ شده طبق قوانین موجود و عدم ادغام صندوق بازنشستگی نفت با سایر صندوقهای ورشکسته، از جمله مطالبات این کارگران به شمار می آید.جمعی از کارکنان رسمی شرکت نفت و گاز پارس به همراه خانواده های خود در شهرکهای مسکونی جم با برگزاری تجمع اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

شنبه 3 شهریور: برای چهارمین روز، کارگران پتروشیمی ارغوان گستر ایلام همزمان با هشتادمین روز اعتراض همکاران حق طلب اخراجی شان در همبستگی با آنها به اعتصاب شان ادامه دادند.

یکشنبه ۴ شهریور: گروهی از کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، در محل کار خود تجمع کردند.

دوشنبه ۵ شهریور: کارکنان شاغل در پالایشگاه گاز فجر جم در بوشهر، گروهی از کارگران نفت و گاز پارس در سایت یک عسلویه، شماری از کارگران شرکت نفت و گاز پارس کنگان (سایت ۲)، سکوی نصر سیری و در شرکت نفت و گاز پارس در سکوهای ۴۰گانه‌ی_POGC تجمع کردند.

سه شنبه ۶ شهریور: جمعی از کارکنان مجتمعهای نفت و گاز پارس جنوبی در پالایشگاههای هفتم، هشتم، نهم و سکوی فاز یک در عسلویه، در محل کار خود دست به تجمع زدند. به گزارش تلکرام افکار نفت، این کارکنان به مقررات نظام دستمزد معترض اند و خواستار اصلاح آن در رابطه با سقف دستمزد هستند.

سه شنبه ۶ شهریور: جمعی از کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری شاغل در هشت پالایشگاه سوم، پنجم، ششم، هفتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی در عسلویه برای چهارمین هفته متوالی  دست به تجمع زدند. به گزارش تلکرام افکار نفت، حذف شرکتهای پیمانکاری، داشتن حق تجمع و اعتراض و نیز بازگشت به کار کارگران اخراج شده از جمله مطالبات این کارگران است.

چهارشنبه ۷ شهریور: گروهی از کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان، مقابل ساختمان مدیریت این شرکت، دست به تجمع زدند.جمعی از کارکنان مجتمع گاز پارس جنوبی در پالایشگاههای دهم، یازدهم و دوازدهم در عسلویه، در محل کار خود دست به تجمع زدند.

آدینه ۹ شهریور: تجمع کارکنان شرکت نفت فلات قاره شاغل در مناطق عملیاتی بهرگان و لاوان.

شنبه ۱۰ شهریور: گروهی از کارکنان شاغل در پالایشگاه اول و دوم مجتمع گاز پارس جنوبی  (SPGC)در اعتراض به عدم رسیدگی مطالبات شان مقابل درب ورودی شرکت و مدیریت این مجتمع، دست به تجمع زدند.

سه‌ شنبه ۱۳ شهریور: کارگران پیمانکاری پالایشگاههای پارس جنوبی در عسلویه و کنگان بار دیگر دست به تجمع زدند./ تجمع و اعتصاب کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری، پالایشگاههای سوم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی برای پنجمین روز متوالی در عسلویه./ شماری از کارکنان پالایشگاه گاز پارسیان در شهرستان مهر، داخل ساختمان اداری این مجموعه دست به تجمع زدند.

چهارشنبه 14 شهریور: ادامه اعتراض کارگران صنعت نفت به نظام پرداخت حقوق و دستمزد با عدم گزارش دهی مجدد از 36 سکوی بهره‌برداری پارس جنوبی. آدینه ۱۶ شهریور: تجمع کارکنان شرکت نفت فلات قاره در سکوی نفتی بلال و منطقه بهرگان.

شنبه ۱۷ شهریور: شماری از کارگران پالایشگاههای اول و دوم مجتمع گاز پارس جنوبی دست به تجمع اعتراضی زدند.

 دوشنبه ۱۹ شهریور: شماری از کارگران صنعت نفت شاغل در پالایشگاه گاز فجر جم، پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی، سایت دو کنگان و سایت یک شرکت نفت و گاز پارس در عسلویه (سایت1) دست به تجمعات اعتراضی زدند.

سه شنبه ۲۰ شهریور: شماری از کارگران پالایشگاههای اول، سوم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی در شهرهای عسلویه و کنگان، دست به تجمع زدند. به گزارش ایلنا، بازگشت به کار حجت رضایی نماینده اخراجی کارگران پالایشگاه ششم، اجرای توافقات قبلی در زمینه مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ، اجرای صحیح طرح طبقه ‌بندی مشاغل برای همه کارگران پیمانکاری، تغییر شرایط تردد و دستمزد رانندگان استیجاری و اجرای طرح طبقه‌بندی برای رانندگان غیرمالک، اجرای بدون تبعیض تردد ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت برای کارگران اداری و پشتیبان خواسته‌ی این کارگران است.

چهارشنبه ۲۱ شهریور: تجمع کارکنان صنعت نفت شاغل در پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی مقابل ساختمان اداری این پالایشگاه.

سه شنبه ۲۰ شهریور: ششمین سه شنبه اعتراضی کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری با برپایی تجمع پالایشگاههای اول، سوم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی.

آدینه ۲۳ شهریور: جمعی از کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران در مناطق عملیاتی سیری و لاوان دست به تجمع زدند. این تجمع در محل کار این کارکنان در منطقه نفتی سیری صورت گرفته است.

یکشنبه ۲۵ شهریور: جمعی از کارگران بیکار شده پروژه پتروشیمی ارغوان گستر ایلام در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان، برای پنجمین روز متوالی در دور جدید، مقابل درب ورودی این پروژه در شهرستان چوار دست به تجمع زدند. به گزارش ایلنا، این اعتراضها پس از بیکار شدن حدود ۳۰۰ کارگر پیمانکاری در دو مرحله (ابتدای خرداد و پایان مرداد) رخ داده است. روز شنبه ۲۴ شهریور، یکی از کارگران در تجمع مقابل درب ورودی پتروشیمی با مداخله نیروی انتظامی مصدوم و به بیمارستان منتقل شد.

دوشنبه ۲۶ شهریور: شماری از کارگران پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر دست به تجمع اعتراضی زدند. به گزارش ایلنا، از جمله خواسته ‌های این کارگران، عدم اجرای تبدیل وضعیت کارکنان مطابق با شرکتهای همجوار، عدم پرداخت پتروکارت، کسر مبالغ پاداشهای بهره وری، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل پرسنل پیمانکاری، مشکلات مکرر در پرداخت به موقع حق بیمه اجتماعی، عدم پرداخت اضافه کار ماه رمضان ۱۴۰۲ و ۱۴۰۲، عدم تحویل البسه و عینک طبق قرارداد شرکت پیمانکاری بیسکو و عدم پرداخت هزینه تور مسافرت و سرانه ورزشی است./ شماری از کارگران شاغل در سایت ۱ شرکت نفت و گاز پارس در عسلویه، شرکت پالایش گاز فجر جم و سایت ۲ شرکت نفت و گاز پارس در کنگان دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گزارش افکار نفت، همزمان کارگران شاغل در سکوهای گازی چهل گانه نفت و گاز پارس از جمله سکوهای SPD16، SPD19C، SPD19A، SPD4، SPD20، SPD17B  دست به تحصن زدند.

سه شنبه ۲۷ شهریور: جمعی از کارکنان شرکت نفت فلات قاره شاغل در منطقه عملیاتی لاوان، در محل کار خود دست به تجمع زدند.

چهارشنبه ۲۸ شهریور: شماری از کارگران شرکت پایانه‌ ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر برای سومین روز متوالی مقابل این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

ادامه اعتراضهای پرستاران و کادر درمانی

در ماه شهریور حرکتهای اعتراضی پرستاران ادامه پیدا کرد. رسانه حکومتی اقتصاد ۲۴ در روز سه شنبه ۶ شهریور نوشت: در این دور جدید از اعتراضات و طی ۳ هفته اخیر، به‌وضوح معلوم است که تعداد پرستارانی که در شهر‌های آبادان، آباده، اراک، اهواز، اسلام‌آباد غرب، اصفهان، اقلید، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، تبریز، تهران، جهرم، چابهار، داراب، دهدشت، رشت، رفسنجان، زنجان، سیرجان، شهرکرد، شیراز، فسا، قزوین، کرج، کرمانشاه، کنگان، گرگان، لامرد، مریوان، مشهد، نیشابور، همدان، یاسوج، یزد، خرم‌آباد، بابل، خمینی‌شهر و سبزوار ساعاتی از صبح و خارج از ساعات وظایف و شیفت کاری بیمارستان، به ‌صورت خودجوش به همکاران معترض‌ شان ملحق می‌ شوند بیشتر از دفعات قبل است و این‌ طور که پرستاران می‌ گویند، این بار و برخلاف دفعات قبل، اعتراضهای تا تحقق عملی و عینی خواسته ‌های جامعه پرستاری ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش شورای هماهنگی اعتراضات پرستاران، مطالبات این بخش از نیروهای کار عبارتند از:

۱- افزایش حقوقها متناسب با میزان واقعی نرخ تورم و رشد روز افزون آن.

با توجه به خط  فقر سی میلیونی، دریافتی هیچ پرستاری نباید از سی میلیون کمتر باشد.

۲- اجرای درست و غیر سلیقه ای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بدور از هرگونه تبعیضی   و روشن بودن موازین محاسبه تعرفه گذاریها ترمیم دریافتی پرستاران بابت این تعرفه گذاریها از زمان اجرا گذاشته شدن آن.

۳- قطع اضافه کاریهای اجباری. بر اساس بند ۵ آئیننامه قانون ارتقاء بهره وری نظام سلامت انجام اضافه کاری توافقی است و  هیچگونه اجباری نباید باشد و در صورت توافق نیز نباید سقف آن بیش از ۸۰ ساعت در ماه باشد.

۴- توزیع استاندارد نیرو بر اساس حجم کار و جذب و استخدام پرستاران فداکار دوره کرونا که باوجود وعده های پیشین هم اکنون خانه نشین شده اند.

۵- حذف مسئولیتهای خارج از شرح وظایف مصوب پرستاران.

۶- اجرای بدون قید و شرط و درست و دقیق قانون بازنشستگی پیش از موعد پرستاران

۷- افزایش حق الزحمه اضافه کاری پرستاران منطبق با قانون اضافه کاری وزارت کار (اضافه کار پرستار با نرخ زیر ۲۵ هزار تومان پرداخت می شود که هیچگونه تناسبی با مبالغ اضافه کاری سایر اقشار ندارد.)

۸ - محاسبه حق اضافه کاری بابت روزهای تعطیلی اعلامی از سوی دولت در طی سال که برای تمامی ارگانها به غیر از کادر درمان محاسبه می شود.

۹- اصلاح مبالغ حق مسکن متناسب با نرخ تورم و تسهیلات لازم برای تهیه مسکن.

۱۰- تبدیل وضعیت پرستاران قراردادی و پیمانی به وضعیت دایمی و داشتن امنیت شغلی.

۱۱- تخصیص مبالغ درخور شان و متناسب با هزینه ها جهت پرداخت مزایای معیشتی (خوراک، مسکن، پوشاک، بهداشت و سلامت...) و رفاهی (شامل تفریحی، ورزشی و...)

۱۲- توقف اخراجها و بازگشت به کار پرستاران اخراجی.

۱۳- بالا بردن استاندارد بهداشتی و تجهیزاتی بیمارستانها و مراکز درمان در حد قابل قبول

۱۴- پرداخت هزینه های لباس و مجهز بودن بیمارستان به وسایل کامل بهداشتی از جمله دستکش و ماسک و غیره.

۱۵- درمان رایگان برای همه مردم.

حرکتهای اعتراضی پرستاران و کادر درمانی در ماه شهریور را به نقل از تلگرام «شورای هماهنگی اعتراضات پرستاران» در زیر می خوانید:

پنجشنبه ۱ شهریور: تجمع پرستاران در شهرهای اراک، چابهار، کرمانشاه و قزوین.

آدینه ۲ شهریور: تجمع پرستاران در شهرکرد مقابل مصلی این شهر. اصلاح تعرفه ‌گذاری و ثبت خدمات پرستاری به نام پرستاران، اجرای صحیح قانون بهره وری و حذف اضافه‌ کار اجباری از جمله مطالبات این پرستاران به شمار می آید.

شنبه ۳ شهریور: شماری از پرستاران بیمارستانهای امید و کارکنان اورژانس ۱۱۵در اصفهان، بیمارستان ۹ دی خمینی شهر اصفهان، بیمارستان  مدنی کرج و حشمتیه در سبزوار تجمع کردند و گروهی از پرستاران بابل و خرم آباد در یکی از خیابانهای این شهرها دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

دوشنبه ۵ شهریور: تجمع پرستاران در شهرهای تهران، اصفهان، گرگان، ایلام، کرمانشاه، شیراز، کنگان و همدان.

روی پلاکاردهایی که پرستاران در یکی از تجمعها در دست دارند، شعارهایی مانند «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» و «نه به اضافه کار اجباری» به چشم می ‌خورد.

سه شنبه ۶ شهریور: تجمع پرستاران در تهران، اصفهان، همدان، کرمانشاه، بندرعباس، بوشهر، ایلام، نیشابور و نیز در بیمارستانهای صدوقی، رهنمون و افشار یزد دست به تجمع زدند. گفتنی است به گزارش تجمع اعتراضی پرستاران در بوشهر، با مداخله خشونت آمیز نیروهای انتظامی و بازداشت دو تن از معترضان همراه بوده است.

چهارشنبه ۷ شهریور: گروهی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان مقابل استانداری این شهرستان دست به تجمع زدند.

شنبه ۱۰ شهریور: شماری از پرستاران و پرسنل اورژانس با برگزاری تجمع اعتراضی مقابل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

یکشنبه ۱۱ شهریور: شماری از پرستاران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان، مقابل فرمانداری بهبهان دست به تجمع زدند.

شنبه ۱۷ شهریورتجمع پرستاران و کادر درمان در شهرهای کاشان، اصفهان، قروه، شیراز و قم.

جنبش سراسری بازنشستگان

دوشنبه ۵ شهریور: شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی شوش، کرخه و هفت تپه در مقابل دفتر مجلس نشین این شهرستان ها واقع در شوش تجمع اعتراضی برگزار کردند.

دوشنبه ۵ شهریور: تجمع بازنشستگان مخابرات در شهرهای زنجان، کرمانشاه، رشت، اصفهان، سنندج، تبریز، ارومیه، ساری، مریوان، بیجار و خرم آباد.

به گزارش تلگرام مخابرات فردا، اجرای آییننامه ۸۹ تأمین اجتماعی، اجرای عادلانه همسانسازی حقوق، اجرای تبصره ۱ ماده ۲۱ قانون خدمات کشوری و تبصره ۲ ماده ۳۳ سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، پرداخت رفاهیات و رفع مشکلات مربوط به بیمه تکمیلی و کاهش سهم بازنشستگان از مبلغ بیمه تکمیلی به روال قبل، از مطالبات این بازنشستگان است.

یکشنبه ۱۱ شهریور: تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای رشت، کرمانشاه، شوش، اهواز و تهران.به گزارش ایلنا، این تجمعها مقابل ساختمان فرمانداری شوش و سازمان تامین اجتماعی در شهرهای رشت، کرمانشاه، اهواز و تهران دست صورت گرفته است.شماری از بازنشستگان صنایع فولاد در اصفهان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان، مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی صنایع فولاد این شهر تجمع کردند.

سه شنبه 13 شهریور: بازنشستگان فرهنگی استان یزد مقابل صندوق بازنشستگی کشوری با شعارهای «اتحاد اتحاد علیه ظلم وفساد»، «فریاد فریاد از این همه بیداد» و...،تجمع کردند.

شنبه ۱۷ شهریور: تعدادی از بازنشستگان ذوب آهن مقابل ساختمان استانداری اصفهان دست به تجمع زدند. به گزارش شورای بازنشستگان ایران، بازنشستگان معترض نسبت به شرایط بیمه و پایین بودن خدمات درمانی اعتراض کردند.

یکشنبه ۱۸ شهریور: شماری از بازنشستگان صنایع فولاد مقابل ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تهران دست به تجمع زدند. به گزارش ایلنا، بازنشستگان از شهرهای مختلف از جمله کرمان، اصفهان، اهواز و سوادکوه در این تجمع حضور داشتند. از سوی دیگر شورای بازنشستگان ایران از تجمع شمار دیگری از بازنشستگان فولاد مقابل صندوق بازنشستگی اصفهان خبر داد./ تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای تهران، شوش، اهواز و کرمانشاه. به گزارش ایلنا، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید به‌گونه‌ ای افزایش یابد که حداقل معادل خط فقر باشد تا امکان تأمین نیازهای اساسی زندگی فراهم شود. همچنین، ارائه درمان رایگان، بهبود خدمات رفاهی، تسهیلات بانکی مناسب و تخصیص اعتبار برای متناسب‌ سازی حقوقها از مهم‌ترین مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی است.

دوشنبه ۱۹ شهریور: تجمع بازنشستگان مخابرات در شهرهای اصفهان، سنندج، رشت، اردبیل، کرمانشاه، شیراز، تبریز، اهواز، شهرکرد، کرمان، خرم آباد، بروجرد، مریوان، تهران، زنجان و ساری. به گزارش ایلنا، عدم اجرای مصوبه هیئت وزیران قبل از واگذاری مخابرات وعدم اجرای آئین نامه ۸۹/۲۴، به روز نشدن کمک هزینه‌ های رفاهی در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و ادامه آن درسال جاری، عدم اجرای تبصره ۱ ماده ۲۱ و تبصره ۲ ماده ۳۱ سیاست‌ های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص بازنشستگان ۹٪ بعد از خصوصی‌ سازی، از جمله موضوعات مورد اعتراض این بازنشستگان است./ شماری از فرهنگیان بازنشسته در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان مقابل دفتر مجلس نشین همدان، دست به تجمع زدند.

سه شنبه ۲۰ شهریور: جمعی از بازنشستگان کشوری، تامین اجتماعی و صنایع فولاد در مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی کشوری در کرمانشاه دست به تجمع اعتراضی زدند.

یکشنبه ۲۵ شهریور: شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای کرمانشاه، اهواز و تهران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان مقابل ساختمانهای سازمان اجتماعی این شهرها تجمع کردند.جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد با تجمع مقابل ساختمانهای صندوق بازنشستگی صنایع فولاد در اهواز و اصفهان، خواستار رسیدگی به مطالبات شان شدند.

دوشنبه ۲۶ شهریور: تجمع بازنشستگان مخابرات در شهرهای ساری، کرمان، بندرعباس، شیراز، همدان، زنجان، اصفهان، مریوان، بیجار، تبریز، اهواز و سنندج.

کُنش اعتراضی شهروندان مدافع محیط ریست

شنبه ۳ شهریور: مراسم ویژه ششمین سالگرد جانباختن شریف باجور و همراهانش با حضور چشمگیر مردم منطقه، در آرامستان «دارسه ‌یران» مریوان برگزار شد. در سوم شهریور ١٣٩٧، چهار فعال محیط زیست اهل مریوان به نامهای شریف باجور، امید کهنه ‌پوشی، رحمت حکیمی ‌نیا و محمد پژوهی به دلیل عدم امکانات مناسب حین تلاش برای مهار حریق جنگلهای اطراف «پیله و سلسی» این شهرستان جان خود را از دست دادند. یاد و نام شان گرامی باد.

یکشنبه 11 شهریور: همزمان با سومین روز تجمع اعتراضی جمعی از اهالی بلبان ‌آباد (بلواناوا) از توابع دهگلان دراستان کردستان نسبت به تردد ماشین ‌آلات سنگین معادن و تخریب جاده‌ ها، نیروهای سرکوب به تجمع کنندگان یورش آوردند و با ضرب وشتم شان تعدادی از اهالی را بازداشت کردند. تصاویر منتشره درشبکه های اجتماعی حاکی ازبرپایی تجمع یکشنبه شب جمعی از اهالی مقابل پاسگاه برای آزادی بازداشت شدگان است.

سه شنبه 13 شهریور: جمعی از اهالی شهر شهباز از توابع شهرستان شازند در استان مرکزی برای اعتراض به راه اندازی معدن جدید روستای کرک مقابل بخشداری قره کهریز تجمع کردند. به گزارش صدا و سیمای حکومتی در اراک اراک، احداث این معدن و حفر چاه عمیق، تخریبهای زیست محیطی را به همراه دارد، که اثر نامطلوبی در محیط زیست و آبهای زیر زمینی این منطقه دارد.

چهارشنبه ۱۴ شهریور: شهروندان روستای «رباط پشت بادام» از توابع شهرستان اردکان در استان یزد، در اعتراض به حفر چاه آب در ۲۵ کیلومتری روستا، که سبب بی ‌آبی این روستا می ‌شود با برپایی تجمع خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت منابع آب در منطقه شدند.

چهارشنبه 29 شهریور: جمعی از اهالی شیراز برای اعتراض به تصمیم شهرداری مبنی بر احداث تله کابین در ارتفاعات در پارک کوهستان تجمع کردند. به گزارش آخرین خبر، به دنبال اعلام خبری از سوی شهردار شیراز در روز 27 مرداد امسال، مبنی بر طرحی برای احداث بزرگترین تله کابین کشور در ارتفاعات دراک و محدوده پارک کوهستان، شاهد واکنشهایی از سوی افراد، فعالان و تشکلهای زیست محیطی و گروههای کوهنوردی در این شهر بودیم.

این واکنش‌ها در حالی انجام شد که معترضان مدعی هستند این طرح شهرداری شیراز فاقد ارزیابی‌ زیست محیطی و مجوزهای لازم از نهادهای متولی نظیر اداره‌ های کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری است.

کوهستان دراک از دیرباز یکی از مراکز مهم کوهنوردی در شهرستان شیراز و استان فارس بوده است اما طی سال‌های اخیر شهرداری در کنار صدور مجوزهای متعدد برای ساخت و ساز واحدهای آپارتمانی که منجر به از بین رفتن منظر این منطقه کوهستانی بکر و ارزشمند شده، تحت عنوان ایجاد مراکز گردشگری و تفریحی، ساخت و توسعه پارکها و ایجاد سازه ‌هایی نظیر تله‌ کابین را دنبال کرده است.
آدینه ۳۰ شهریور: اهالی منطقه باروق در استان آذربایجان غربی در اعتراض به فعالیت غیرقانونی معادن سنگ دلفین که موجب تخریب مراتع و منابع آبی روستاهای این منطقه شده است تجمع اعتراضی برگزار کردند. به گزارش گادتب، شهروندان به تاراج منابع طبیعی و معدنی منطقه  نسبت فعالیت تخریبی این معادن هشدار دادند و عنوان کردند؛ گرد و غبار ناشی از فعالیت این معادن باعث افزایش بیماریهای تنفسی و نیز مختل کردن فعالیتهای کشاوری شده است. همچنین ماشین آلات صنعتی به کار گرفته شده در استخراج معادن سبب کور شدن برخی از چشمه های آب شیرین شده است که بخش عمده آب شرب روستاهای منطقه را تامین می کند.

شنبه ۳۱ شهریور: شماری از ساکنان منطقه طرق‌ رود نطنز در اصفهان برای نهمین روز متوالی دست به تجمع زدند و با ایراد سخنرانی، برافراشتن پلاکارد و سردادن شعارهایی خواهان پاسخگویی مسئولان شدند. به گزارش کانال اعتراض مدنی بازار، شهروندان معترض اعلام کردند که کارگزاران برای تاسیس معدن در محدوده مناطق مسکونی، به مرور درختان منطقه را خشکانده و بخشی از محیط ‌زیست شهرستان را به بیابان تبدیل کرده‌ اند.

در صنعت ساختمان، سنگهای تزئینی از مصالح ضروری نیستند و کاربرد آنها در سرزمینهای لرزه ‌خیز مانند ایران، به‌علت سنگین کردن ساختمان، خطر آفرین هم هست. با این حال، امروزه در کشور سنگ به شکل بی‌ رویه ‌ای در ساختمانها به کار می‌ رود و ایران بنا به منابع مختلف به چهارمین یا هفتمین کشور تولیدکننده سنگهای تزئینی بدل شده که این امر هیچ تناسبی با مساحت و جمعیت و نیازهای کشور ندارد. پیدا است که از این رهگذر چه فشار سهمگین و چه آسیب جبران ‌ناپذیری بر طبیعت کشور وارد می‌ شود.

حرکتهای اعتراضی کشاورزان

دوشنبه ۵ شهریور: جمعی از کشاورزان اصفهان همراه با خانواده شان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود، کماکان در تحصن شبانه روزی بسر می برند. کشاورزان معترض در چهل و یکمین روز از تحصن خود در میدان خوراسگان اصفهان، خواستار جاری شدن زاینده رود و تامین حقابه خود هستند. به گزارش پیک خبری اصفهان، فیلمی از کشاورزان شرق اصفهان و هجوم آنها به داخل ادراه آب پوشش خبری داشته است. کشاورزان بعد از تسخیر اداره آب محل را ترک کردند و به تحصن خود در فلکه خوراسگان برگشتند

تحصن و تظاهرات کشاورزان شرق اصفهان برای حقابه و زاینده رود همراه با خانواده های شان در چهل و چهارمین روز تحصن شبانه روزی در میدان خوراسگان است.

پنجشنبه ۸ شهریور: گروهی از کشاورزان با برگزاری تجمع اعتراضی در جاده منتهی به فیض آباد واقع در نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل، خواستار رسیدگی به مطالبات شان شدند. به گزارش تلگرام صدای آران و بیدگل، تجمع این افراد در اعتراض به وضعیت نامناسب جاده و خطرات جانی و مالی که آنها را تهدید میکند، صورت گرفته است.

کیوسک نیروی انتظامات نیز برای جلوگیری از عبور و مرور این خودروها مستقر گردید و راههای فرعی نیز مسدود شده است.

سه شنبه ۱۳ شهریور: شماری از کشاورزان شادگان مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کردند. به گزارش عصر ایران، کشاورزان معترض به کم شدن سهمیه گازوئیل تراکتورها اعتراض دارند و میگویند سهمیه ۵۰۰ لیتر تایید شده برای آنها، تنها برای ۵ روز کاری کافی است.

پنجشنبه ۱۵ شهریور: شهروندان بلوچ در رمشک نسبت به فعالیت معدن مس که همزمان دارای طلا هست، مدت یک ماه است دست به اعتراض و تحصن زده و جلوی کار معدن را گرفتند. به گزارش تلگرام رصد بلوچستان، معترضان به فعالیت معدن مس رمشک علاوه بر پلمب درب ورودی، مانع از ادامه فعالیت ماشین آلات نیز شدند.

دو هفته در ماه شهریور است کشاورزان اعتراض و اعتصاب کرده اند و زیر شدیدترین فشارها و تهدید های امنیتی هستند در صورتی که زمینهای کشاورزی آنان که بیش از ۲۰۰ نخل خرما وجود دارد و در قلب معدن هستند بدون دریافت هیچ گونه مبلغی تصاحب شده اند.

پیشتر در مهر سال ۱۴۰۰ نیز اعتراضات گسترده ای توسط مردم صورت گرفت و با وعده و وعیدهای مختلف پایان یافت با این وجود هیچ تغییری حاصل نشد و کارخانه فراوری معدن حتی حاضر نشده از مردم منطقه استخدام کند. شرکت «کانی فراوان زمان» مسئول بهره برداری این معدن است که با ارگانهای امنیتی و سپاه در ارتباط مستقیم است.

 شهر رمشک یکی از شهرهای بلوچستان است که در شهرستان قلعه گنج در بخش چاه دادخدا قرار دارد.

یکشنبه ۱۸ شهریور: شماری از کشاورزان مقابل درب بخشداری چغامیش در دزفول تجمع کردند. تجمع اعتراضی این شهروندان با تراکتورها و ادوات کشاورزی در اعتراض به عدم تخصیص سهمیه گازوئیل صورت گرفته است.

برخی دیگر از کُنِشهای اعتراضی نیروهای کار

پنجشنبه ۱ شهریور

*جمعی از رانندگان ناوگان اتوبوسرانی کرج، از انجام فعالیتهای خود امتناع کرده و دست به اعتصاب زدند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعتصاب این رانندگان در اعتراض به کاهش حقوق دریافتی خود صورت گرفته است. این اعتصاب به خاطر کاهش زیاد در پرداخت حقوق رانندگان از طرف کارفرما و یا سازمان اتوبوسرانی شهرستان کرج بوده که منجر به اعتراض و اعتصاب رانندگان در پایانه های اتوبوسرانی شده بود و رانندگان در این اعتصاب و تحصن خواستار پرداخت حقوق خود به طور کامل طبق ماهای قبل شده اند.

شنبه ۳ شهریور

*آتش‌ نشانان  زاهدان برای اعتراض به عدم پرداخت 3 ماه حقوق دست به راهپیمایی در سطح شهر و تجمع مقابل شهرداری و استانداری سیستان و بلوچستان زدند. به گزارش حال وش، نیروهای شرکتی آتشنشانی شهرستان زاهدان از سه ماه قبل حقوقی دریافت نکرده‌ و امروز با مراجعه به استانداری و عدم پاسخگوی آنها با پیاده روی و راهپیمایی مقابل درب ساختمان شهرداری تجمع اعتراضی کرده خواستار پرداختن حقوق سه ماه عقب افتاده خود شدند.

*جمعی از کارگران اخراجی شرکت سرب و روی ایران در زنجان تجمع کردند. به گزارش زنجان پرس، کارگران معترض که مقابل استانداری زنجان تجمع کرده بودند، در نهایت با دخالت بخش امنیتی استانداری به داخل مجموعه رفتند و مشکلات خود را با مدیرکل سیاسی استانداری زنجان مطرح کردند.

یکشنبه ۴ شهریور: تجمع  اعتراضی غارت شدگان خشمگین ریحان تاک، مقابل منزل حامد طاهرخانی،‌ از عوامل غفاری مدیرت شرکت، در تاکستان.

دوشنبه ۵ شهریور

*گروهی از نیروهای شرکتی شهرداری ایلام مقابل ساختمان بیدادسرای این شهرستان، دست به تجمع اعتراضی زدند. نیروهای شرکتی شهرداری ایلام به مدت چهار ماه‌ است‌ که هیچ گونه قرارداد، بیمه و حقوقی از طرف شهرداری ایلام دریافت نکرده اند.

*کارگران شهرداری منطقه سه زاهدان مقابل اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سیستان و بلوچستان تجمع کردند. به گزارش حال وش، کارگران شهرداری منطقه سه شهر زاهدان به دلیل عدم پرداخت سه ماهه حقوق و معوقه خود مقابل درب اداره کل تاون کار و رفاع اجتماعی استان سیستان و بلوچستان تجمع اعتراضی کرده و خواستار پرداخت معوقات خود شدند.

سه شنبه ۶ شهریور

*شماری از صنعتگران شهرک صنعتی بزرگ اصفهان، در اداره برق شاهین شهر دست به تجمع زدند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این افراد به قطعی برق همه روزه و ایجاد خسارتهای هنگفت به بخش تولید و صنعت اعتراض دارند.

*حدود ۶۰۰ تن از نیروهای پیمانی مجتمع فولاد خراسان در نیشابور در اعتراض به تغییر مزایا و حق و حقوقات خود دست به اعتصاب زده اند. به گزارش تلگرام طلیعه، این نیروها هفته گذشته با تجمع مقابل فرمانداری نیشابور نسبت به این موضوع اعتراض کرده اند که معاون فرماندار قول پیگیری و‌ حل این مشکل را داده بود. اما این موضوع مرتفع نشد و امروز، این نیروها دست از کار کشیدند و با تجمع در مقابل مجتمع فولاد، اجازه تردد به خودروهای مربوط به مجتمع را ندادند.

*تجمع خیابانی در شهرکهای صنعتی تهران در اعتراض به قطع برق با شعار: حسین حسین شعارتون، حق ‌خوری افتخارتون! همزمان گروهی از صاحبان صنایع در جاجرود در اعتراض به قطع برق واحدهای صنعتی، قسمتی از جاده هراز را مسدود کرده بودند.

*تجمع  اعتراضی کارکنان ساکن در شهرک‌های مسکونی جم بوشهر به همراه خانواده های خود، در اعتراض به محدودیت غیرقانونی، غیر شرعی، غیر عرفی، غیر اخلاقی، غیر اصولی، غیر حرفه ‌ای، غیر انسانی، غیر عادلانه، غیر آگاهانه و غیر کارشناسانه با هر متر و معیاری به محدودیتهای پرداختی.

*گروهی از کامیونداران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان مقابل ساختمان گمرک در تهران، تجمع کردند. به گزارش بی بی سی، به نقل از یکی از رانندگان آمده است: از تاریخ ٢٠ خرداد تا کنون که ۶ شهریور است، ۶٠٠ دستگاه کامیون حمل سوخت در چنگال طالبان اسیریم.

*گروهی از نیروهای شرکتی شهرداری ایلام مقابل اداره نقلیه شهرداری این شهرستان، دست به تجمع اعتراضی زدند. به گزارش ایلنا، نیروهای شرکتی شهرداری ایلام به مدت چهار ماه‌ است‌ که هیچ گونه قرارداد، بیمه و حقوقی از طرف شهرداری ایلام دریافت نکرده اند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری ایلام دیروز در درب بیدادسرای ایلام، غروب امروز در دفتر امام جمعه و امشب در واحد نقلیه شهرداری تجمع و خواستار حقوق اولیه خود هستند.

*تجمع مالکان خودروهای دیزلی سیستان در اعتراض به قطع سهمیه سوخت مقابل فرمانداری زابل.

*تجمع کسبه و صاحبان صنایع در شهرک صنعتی خاوران تهران در اعتراض به قطع گسترده برق.

چهارشنبه ۷ شهریور

*گروهی از کسبه و بازاریان در کاشان به دلیل قطع مکرر برق در محل کار خود تجمع کردند.

به گزارش رادیو فردا، قطع مکرر برق در چندین شهر از جمله لارستان در استان فارس و کاشان موجب اعتراض مردم و بازاریان شد.  تصاویر منتشر شده در شبکه‌ های اجتماعی نشان می‌دهد جمعی از ساکنان «لارستان» در استان «فارس» مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کرده‌اند.

*شماری از کارگران شهرداری طبس دست به تجمع زدند. این کارگران به عقب افتادن حقوق خود توسط شرکت پیمانکاری اعتراض کردند.

*شماری از کارگران شاغل در معدن سامان کاوش واقع در طبس، در اعتراض به دستمزد پایین دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند.

*شماری از شهروندان خرمدشت در اعتراض به قطع مکرر برق، در یکی از خیابانهای این شهر دست به تجمع زدند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، صنعتگران شهرک صنعتی خرمدشت و سیاه‌ سنگ در پی قطع مداوم برق واحدهای صنعتی، جاده اصلی آبعلی را بستند.

*تجمع اعتراضی صاحبان صنایع شهرک صنعتی بزرگ اصفهان نسبت به قطعی برق همه روزه مقابل اداره برق شاهین شهر اصفهان.

*کارگران کارخانه فولاد کویر اردستان برای اعتراض به عدم پرداخت به موقع حقوق و حق بیمه دست از کار کشیدند و در این مجتمع تجمع کردند. به گزارش اردستان زیبا، کارگران این کارخانه که حدود 130 نفر هستند از ماهها گذشته نسبت به چندماه حقوق معوق خود و نداشتن بیمه از آذر ماه سال گذشته تاکنون اعتراض و گلایه دارند و باوجود اینکه مطالبات آنها بارها به گوش مسئولان رسیده ولی نتیجه ای برای آنها نداشته است. یکی از کارگران حاضر در این تجمع گفت: هر هفته برای پیگیری مطالبات خود به مسئولان کارخانه مراجعه می کنیم ولی هر بار با جواب منفی و حتی تهدید آنها مواجه می شویم. آقایان مسئول تاکنون تعدادی از کارگران کارخانه را به دلیل اعتراض اخراج کردند و مشکلات همچنان پابرجا است.

پنجشنبه ۸ شهریور

*جمعی از متقاضیان مسکن ملی در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان، در محل برگزاری نماز جمعه در شهرکرد دست به تجمع اعتراضی زدند.

*گروهی از شهروندان در اعتراض به مشکلاتی همچون قطعی مکرر برق و آب، مقابل اداره توزیع برق در زابل تجمع اعتراضی برگزار کردند. به گزارش کمپین فعالین بلوچ، چرا برق مصارف خانگی قطع شود؟ در خیلی از منازل بیمار هست و با قطعی برق، آب هم قطع می شود، طوفان و گرد و خاک جای خود، بی تدبیری تا به کی و چه کسی پاسخگوی این مشکلات است.

*صاحبان صنایع گلپایگان نسبت به قطعی مکرر برق مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان أصفهان تجمع کردند. به گزارش ایسنا، یکی از صنعتگران در جمع خبرنگاران گفت: صنعتگران با درک شرایط عدم توازن در تولید و مصرف برق کشور، با قطعی برق در یک روز از هفته همکاریهای لازم را انجام دادند، اما اکنون قطعیها به سه روز در هفته رسیده و برخی مواقع حتی در شب هم برق نداریم؛ اگر قرار است شرایط به همین شکل ادامه یابد به ما بگویند تا تکلیف خود را بدانیم. اکنون که هوا خنک ‌تر شده و قاعدتا بار مصرف کمتر شده، چرا تعداد دفعات قطعی برق بیشتر شده است؟

شنبه ۱۰ شهریور

*گروهی از خانواده‌ های بیماران  SMAمقابل ساختمان وزارت بهداشت در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند. به گزارش تلگرام کارگران ایران، تجمع این شهروندان در اعتراض به عدم تامین داروهای مورد نیاز آنها توسط نهادهای متولی صورت گرفته است

*شماری از نیروهای پیمانکاری مخابرات آذربایجان شرقی و غربی، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان، برای پنجمین روزمتوالی دست به تجمع زدند. به گزارش ایلنا، تجمع این کارکنان به دلیل عدم واریز حق بیمه و حقوق خود صورت گرفته است. تأخیر در پرداخت حق بیمه باعث می‌شود تأمین اجتماعی از ارائه خدمات درمانی به کارگران و خانواده ‌های آنها با مشکل جدی روبرو شده است. همچنین، عدم اجرای طرح طبقه ‌بندی مشاغل، عدم پرداخت حق سنوات و مانده مرخصی و معوقات خودرو (هزینه وسیله نقلیه برای رفت و آمد به مأموریت) از دیگر موضوعات مورد اعتراض این نیروها است.

*جمعی از متقاضیان مسکن ملی ایلام برای اعتراض به عدم تحویل آپارتمانهای خود مقابل استانداری تجمع کردند. تجمع کنندگان با حمل پلاکاردهای «مسکن ملی ایلام چه شد؟»، «توان پرداخت اقساط میلیونی نداریم» و... اعتراض شان کردند.

*اهالی روستای دهمورد مقابل فرمانداری شهرستان بختگان در اعتراض به نداشتن شورا و دهیار و نیز بهره‌ برداری از معدن در نزدیکی ساختمانهای مسکونی تجمع  اعتراضی برگزار کردند.

یکشنبه ۱۱ شهریور

*شماری از رانندگان تاکسیهای برقی مقابل ساختمان سازمان تاکسیرانی در تهران تجمع کردند. به گزارش همشهری، تاکسیرانها از عدم پرداخت کمک ۲۰۰ میلیونی دولت (ماده ۱۲ قانون صرفه جویی انرژی) و کمبود جایگاههای شارژ برقی گلایه داشتند همچنین معتقد بودند که شارژر دیواری که کرمان موتور بابت آن ۴ میلیون تومان گرفته به صورت رایگان بر روی خودروها بوده و باید این مبلغ مسترد شود.

*تجمع دامداران یزد نسبت به مشکلات شغلی - معیشتی و تصمیمات نادرست مسئولان بابرپایی مقابل استانداری یزد. اعتراض دامداران یزد نسبت به قیمت پایین شیر با ریختن دسته جمعی شیر در خیابان نشان داده شد.

*جادە بلبان آباد دهگلان برای چهارمین روز از سوی مردم معترض مسدود شد. مردم معترض در پی خرابی جادە های دهگلان، بلبان آباد جادە ها را مسدود کردە و خواستار ساخت جادە هایی با استاندارد های رانندگی هستند. جوانان دهگلان و شهرها و روستاهای اطراف به یاری مردم بلوان بروید، تنها ایجاد ترافیک سنگین در جاده بلوان آباد می‌تواند مانع دستگیری زنان و کودکان شود. جان دهها زن و کودک و افراد کهنسال در خطر است.

*گروهی از کارکنان ارتش در تهران برای اعتراض به عدم تحویل خانه ‌های پیش خرید شده در مسکن مهر با برگزاری تجمعی مقابل ستاد کل نیروهای مسلح خواهان دخالت ولی فقیه شدند. در بهار امسال هم گروهی دیگر از خانواده ‌های ارتشی در اعتراض به توقف ساخت ‌و ساز و از دست رفتن سرمایه در پروژه مسکن «پهنه طبیعت» در چیتگر تجمع اعتراضی برپا کرده بودند.

دوشنبه 12 شهریور

*جمعی از اهالی شهرستان میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان برای اعتراض به مصادره و واگذاری زمینهای اجدادی ‌شان توسط رئیس اتاق بازرگانی دست به تجمع زدند.

سه شنبه 13 شهریور

*کارگران اخراجی سیمان خوزستان برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی دست به تجمع مقابل کارخانه واقع در کیلومتر 22 جاده رامهرمز - هفتکل زدند وخواهان بازگشت به کار شدند. یکی از کارگران حاضر در تجمع به خبرنگار ایلنا گفت: ما 28 نفر از کارگران شرکت سیمان خوزستان هستیم که حدود 3 ماه، بیکار شده ‌ایم و هیچ مسئولی در رامهرمز و هفتکل پاسخگوی ما نیست.

*صدها کارگر پروژه معدن مس تغلیظ چاه فیروزه شهربابک (شرکت تناوب) واقع در کیلومتر 30 جاده شهربابک به انار برای اعتراض به عدم پرداخت به موقع حقوق دست از کارکشیدند.

چهارشنبه ۱۴شهریور

*اعتصاب کارگران کارخانه فولاد انزلی در منطقه آزاد انزلی. این کارگران دو روز است بخاطر حقوق های عقب مانده در اعتصاب هستند.

*به گزارش ایرنا، کارگران مجتمع لاستیک در اعتراض به ناکافی بودن دستمزد و زیادی کسورات از جمله مالیات اعتصاب کرده و در محل کارخانه تجمع کردند.

پنجشنبه 15 شهریور

*کارگران کارخانه لاستیک بارز کرمان برای اعتراض به سطح نازل حقوق و مالیات بالادست از کارکشیدند و دراین واحد تولیدی واقع در کرمان، جاده چوپار، کیلومتر 25 تجمع کردند. به گزارش ایرنا، یکی از کارگران معترض گفت: مدیران مجتمع مدعی هستند که حقوق بیشتر از اداره کار می دهند اما کفاف مشکلات را نمی دهد، ضمن اینکه کسورات حقوق ما از جمله مالیات زیاد است.

*اهالی اسفندقه جیرفت برای اعتراض به فعالیت مخرب معدن مس ازجمله تردد زیاد خودروهای سنگین  و آسیب به جاده ها و کمبود آب، عدم اشتغال و نبود سرویس رفت و آمد برای کارگران مقابل فرمانداری جیرفت تجمعاتی برپا کردند. به گزارش ایرنا، تجمع کنندگان به گفتند: ترددهای متعدد خودروها و افزایش تصادف از جمله نگرانیهای مردم منطقه است حتی معدود بومیانی که در این معادن مشغول به کار هستند بدون سرویس به محل کار می روند یا به وسیله موتورسیکلت یا خودرو خود در تردد هستند که خطرات تصادف را افزایش می دهد کما اینکه اخیرا پنج نفر از این کارگران در یکی از تصادفات جان خود را از دست دادند.

*کارگران کارخانه واگن پارس اراک در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان، برای چهلمین روز متوالی (15 روز در شهریور) دست به اعتراض زدند. به گزارش ایلنا، این کارگران مطالبات خود را بهبود دستمزد، افزایش مزایای مزدی، رفع تبعیض و اصلاح ساختار مدیریتی کارخانه عنوان کردند و معتقدند با کارگران به صورت شایسته برخورد و رفتار نمی ‌شود. کارگران معترض در روزهای گذشته دست به اعتصاب و تجمع زده اند. تحصن آنها در پی «ممنوع‌الورود شدن چندین کارگر در نخستین روز اعتراض مسالمت ‌آمیز در محوطه کارخانه» شدت گرفت و ادامه یافته است.

بر اساس ویدیوهایی که در این خصوص منتشر شده، تجمع اعتراضی این کارگران در اراک با دخالت نیروهای انتظامی به خشونت کشیده شده است. در جریان این تجمع، یکی از معترضان که گفته میشود سابقه ناراحتی قلبی داشته است، با حال جسمی نامناسب به وسیله آمبولانس به مرکز درمانی منتقل شد.

کارگران واگن پارس و احیا صنعت (گروه مپنا) از خاتمه اعتراض صنفی خود خبر دادند و اعلام کردند از روز شنبه ۱۷ شهریور به سر کار خود بازخواهند گشت.

آدینه 16 شهریور

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی جزیره هرمز برای اعتراض به نبود آمبولانس برای انتقال مصدومان مقابل درمانگاه این جزیره تجمع کرده و خواهان پاسخگویی مسئولان استان هرمزگان ازجمله استاندار و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شدند.

شنبه ۱۷ شهریور

*گروهی از نیروهای پیمانکاری مخابرات آذربایجان شرقی در اعتراض به‌عدم تحقق مطالبات شان در محوطه شرکت مخابرات در تبریز تجمع کردند. به گزارش ایلنا، نیروهای پیمانکاری مخابرات آذربایجان شرقی گفتند سالهاست بابت عدم اجرای صحیح طرح طبقه ‌بندی معترضیم، اما مدیران توجهی به خواسته‌ ما نمی‌کنند. طبق قانون، همان طبقه‌ بندی‌ که برای نیروهای قرارداد مستقیم اجرا می‌شود، باید برای نیروهای پیمانکاری هم اجرا شود، اما در مخابرات، شرکت شسکام طبقه ‌بندی خاص خود را دارد و در این مورد، از شرکت مادر تبعیت نمی‌کند.

*گروهی از نیروهای خدماتی و سرایداری مدارس شهرستان خمینی شهر در مقابل اداره آموزش و پرورش این شهر دست به تجمع زدند. به گزارش شورای بازنشستگان ایران، نیروهای خدماتی و سرایداری در این تجمع خواستار افزایش حقوق و مزایا، تخصیص ۵٠ درصد فوق ‌العاده، اجرای کامل طرح رتبه ‌بندی و حل معضلاتی همچون کمبود شدید نیرو شدند.

*شماری از ساکنان شهرک گلستان شمالی شیراز مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند. به گزارش ایرنا، تجمع کنندگان با نمایش پلاکاردهایی نسبت به تصرف املاک شان توسط سازمان اوقاف اعتراض کردند. به گفته شهروندان معترض: ۲۰ سال پیش زمین این واحدهای مسکونی را پس از سه بار انتشار در روزنامه‌ های کثیرالانتشار، به عنوان زمین ملکی شش دانگ از تعاونی بازنشستگان ارتش دریافت کردیم اما امروز پس از ساخت ۵۰۰ آپارتمان سه واحدی و بعضا چند دست خرید و فروش، با شکایت اوقاف و امور خیریه، سندهای تک برگ این واحدها ابطال شده است.

*شماری از مالباختگان مجتمع تجاری تفریحی گلباران دزفول مقابل بیدادسرای این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.

*شماری از بازاریان ایرانشهر مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گزارش رسانک، تجمع این شهروندان در اعتراض به مسدود کردن یک خیابان توسط شهرداری صورت گرفته است.

*به گزارش کمپین فعالین بلوچ، شماری از مینی بوس داران در اعتراض به قطعی سوخت و جریمه های سنگین مقابل ساختمان فرمانداری چابهار دست به تجمع زدند.

یکشنبه ۱۸ شهریور

تعدادی از کارگران شرکت شمش انزلی در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان بندر انزلی تجمع کردند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این افراد در اعتراض به تغییر وضعیت بیمه شان از بخش کارگری به کارمندی بین سالهای ۹۲ تا ۹۸ دست به تجمع زده ‌اند.

*تعدادی از متقاضیان مسکن ملی با برگزاری تجمع اعتراضی مقابل ساختمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان چهارمحال بختیاری در شهرکرد، خواستار رسیدگی به مطالبات شان شدند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، تعیین قیمت ناعادلانه، وجود تخلفات در قرارداد با پیمانکاران، عدم تحویل مسکن باوجود گذشت ۵ سال، طراحی غیراصولی نقشه های بسیار از جمله دلایل اعتراض این شهروندان است.

دوشنبه ۱۹ شهریور

*درپی تجمع و تحصن غسال و غساله ‌ها در محل عروجیان بهشت زهرا شست و شوی اموات متوقف شده است. به گزارش رکنا، این افراد (غسال و غساله ها) به دلیل عدم ارائه تسهیلات رفاهی از سوی بهشت زهرا از صبح امروز تجمع کردند.

*شماری از رانندگان خودروهای سنگین مقابل ساختمان فرمانداری زابل دست به تجمع زدند.

به گزارش حال وش، تجمع این رانندگان در اعتراض به مسدود شدن چهار ماهه کارتهای سوخت و کمبود سهمیه سوخت صورت گرفته است.

*شماری از سرایداران مدارس اصفهان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان دست به تجمع اعتراضی زدند.

*شماری از متقاضیان مسکن پروژه بلدالامین کرمان مقابل ساختمان استانداری در این شهر دست به تجمع زدند. به گزارش ایرنا، تجمع این شهروندان در اعتراض به وقفه چند ساله در بهره برداری از پروژه بلدالامین صورت گرفت.

چهارشنبه ۲۱ شهریور

*جمعی از رانندگان تاکسیهای برقی با تجمع مقابل ساختمان شورای اسلامی در تهران خواستار اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و تحقق بودجه حمایتی دولت برای خودروهای سوخت پاک و برقی شدند. به گزارش مهر، این رانندگان در راستای پیگیری مطالبات خود، درخواست تخصیص بودجه حمایتی برای افزایش استفاده از خودروهای سوخت پاک و برقی را مطرح کردند. ماده ۱۲ این قانون به تصویب رسیده اما رانندگان معتقدند که اجرای آن به درستی محقق نشده است.

*تعدادی از کارگران شاغل در کارخانه لاستیک بارز کرمان برای هفتمین روز متوالی اعتصاب کرده و در محل کار خود دست به تجمع اعتراضی زدند. به گزارش ایلنا، اعتصاب این کارگران که تعداد آنها بیش از ۴۰ نفر در این گزارش آمده است، در اعتراض به میزان پایین دستمزد و کسر مالیات بالا از حقوق شان و برای هفتمین روز صورت گرفته است.

اعتصاب کارگران لاستیک بارز با ورود بیدادستان ماهان و اتخاذ تدابیر قضایی و امنیتی لازم پایان یافت، کارگران به کار خود بازگشتند و فعالیت خط تولید مجدد آغاز به کار کرد.

*جمعی از کامیونداران شاغل در شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب از انجام فعالیتهای روزانه خود امتناع کرده و مقابل ساختمان فرمانداری در لامرد، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به گزارش هرانا، تجمع این شهروندان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان صورت گرفته است.

*صدها کارگر پروژه معدن مس تغلیظ چاه فیروزه شهربابک (شرکت تناوب) واقع در کیلومتر 30 جاده شهربابک به انار برای اعتراض به عدم پرداخت به موقع حقوق دست از کارکشیدند.

*جوانان متقاضی کار بخش غیزانیه اهواز  برای اعتراض به بیکاری مقابل شرکت نفت مارون تجمع کردند و خواهان اشتغال و به کارگیری در این شرکت  واقع در محل زیست شان شدند.

*جمعی از تاکسی داران برقی تهران در ادامه اعتراض به اجرایی نشدن قانون کمک بلاعوض دولت و کمبود ایستگاه شارژ خودرو‌ها دست به تجمع مقابل ساختمان شورای شهر تهران زدند.

شنبه ۲۴ شهریور

*شماری از کارگران پیمانکاری شرکت شسکام استان آذربایجان شرقی، مقابل شرکت مخابرات در تبریز دست به تجمع کردند. به گزارش ایلنا، به گفته این کارگران: ۱۷ شهریور ماه و به دنبالِ تجمعاتِ چند روزه نیروها، با نماینده تام الاختیار مخابرات جلسه ‌ای داشتیم و ایشان وعده‌ هایی به ما دادند که بعد از گذشت چند روز و اتمام موعد مقرر، وعده‌ ها تحقق نیافت و پوچ و بدون پشتوانه بودنِ این وعده‌ ها بیش از پیش برای ما محرز شد.

*کارگران کارخانه آهک هیدراته چرام برای اعتراض به عدم پرداخت 5 ماه حق بیمه دست به اعتصاب و تجمع زدند.

یکشنبه ۲۵ شهریور

*در دومین سالگرد شهادت مهسا (ژینا) امینی، کسبه و بازاریان در شهرهای مختلف استان کردستان از جمله سنندج، سقز، دیواندره، مریوان، مهاباد، بوکان، اشنویه، پیرانشهر، كرمانشاه، روانسر، دهگلان و كامیاران دست به اعتصاب زدند. به گزارش کردپا در نقده، نهادهای امنیتی اقدام به استقرار ایستهای بازرسی موقت در خیابانها و محلات کردند.

به گزارش هرانا، گزارشها از سقز حاکی است که آب سد چراغ‌ ویس با هدف مسدود کردن راههای رسیدن به آرامستان آیچی رهاسازی شد و نیروهای امنیتی نیز مسیر ورودی به آرامستان را با خودروهای زرهی مسدود کردند تا مانع برگزاری مراسم دومین سالگرد شوند.

*شماری از کارگران پیمانکاری مخابرات استان آذربایجان شرقی، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود، در مقابل شرکت مخابرات در تبریز تجمع اعتراضی برگزار کردند. به گزارش ایلنا، کارگران طی گذشت چند روز از اعتراض صنفی، جز تهدید به قطع همکاری و استفاده از نفرات خارج از مجموعه و تشویق به دودستگی میان کارگران و وعده‌، چیز دیگری از مدیریت شرکت مخابرات ندیده ‌اند.

*شماری از آتش ‌نشانان زنجان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان مقابل ساختمان استانداری زنجان دست به تجمع زدند. به گزارش ایرنا، معترضان در این تجمع خواستار اجرای صحیح قانون در خصوص حقوق، مزایا و احقاق حق ضایع‌شده خود شدند.

*کامیونداران لامرد برای اعتراض به  توزیع ناعادلانه بار و حمل پودر آلومینا مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان فارس زدند.آنان تاکید داشتند وقتی که بار در اسکله کوشکنار در فاصله 90 کیلومتری تا لامرد را می توان بارگیری کرد، چه لزومی دارد بارگیریها از اسکله رجایی بندرعباس صورت گیرد و همین امر باعث بیکاری رانندگان و به مخاطره افتادن معیشت شان شده است.

دوشنبه ۲۶ شهریور

*شماری از مالباختگان صرافی کریپتولند، مقابل ساختمان دفتر ارتباطات مردمی قوه قضاییه در تهران دست به تجمع زدند. به گزارش هرانا، شهروندان معترض با سر دادن شعارهایی خواستار بازپس گیری اموال خود شدند.

*تعدادی از خانواده های افراد مبتلا به اوتیسم، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات شان مقابل ساختمان بهزیستی در اصفهان دست به تجمع زدند.

سه شنبه ۲۷ شهریور

*تعدادی از متقاضیان مسکن ملی با برگزاری تجمع اعتراضی مقابل ساختمان استانداری کرمان، خواستار رسیدگی به مطالبات شان شدند.

چهارشنبه ۲۸ شهریور

*جمعی از متقاضیان طرح ملی مسکن واوان در اعتراض به عدم واگذاری زمین‌ و رسیدگی نشدن به مطالبات شان، مقابل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در تهران تجمع کردند. این شهروندان خواستار تسریع در ساخت پروژه، حل مشکل مشاعات واحدها، تعیین میزان آورده منصفانه، اخذ خسارت از پیمانکاری و اخذ قرارداد هستند.

*برای سومین روز متوالی، راهداران شرق استان سمنان برای اعتراض به عدم پرداخت حقوق ومشکلات بیمه مقابل اداره کل راه و شهرسازی درشاهرود تجمع کردند و خواستار دیدار با مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان شدند.

*جمعی از ساکنان مسکن مجتمع 288 واحدی باغ انار گچساران برای اعتراض به مشکلات این واحدهای مسکونی ازجمله نبود گازرسانی و رفاهی وعدم پاسخگویی بنیاد مسکن دست به تجمع مقابل دفتر امام جمعه این شهرستان دراستان کهگیلویه و بویراحمد زدند.

*برای دومین روز، اعتراض تراکتورداران رفسنجان نسبت به کاهش سهمیه سوخت بابرپایی تجمع مقابل جهاد کشاورزی و دفاتربهارستان نشین و امام جمعه  این شهرستان دراستان کرمان ادامه پیدا کرد.

پنجشنبه ۲۹ شهریور

*کارکنان شرکت ایندامین سایپا با برپایی اعتصاب و تجمع اعتراضی خواستار پاسخگویی مسئولان به مطالبات شغلی و معیشتی خود شدند. به گزارش گروه اتحاد بازنشستگان، در حالی که کارکنان چندین ماه است به سطح پایین حقوقهای دریافتی معترض هستند و خواستار افزایش دستمزدها شده‌اند، مدیرعامل شرکت اقدام به افزایش حقوق مدیران بخش‌های مختلف کرده و پاسخ شفافی به معترضان نمی‌ دهد.

*کارکنان شرکت ایندامین سایپا با برپایی اعتصاب و تجمع اعتراضی خواستار پاسخگویی مسئولان به مطالبات شغلی و معیشتی خود شدند.

*کارگران شرکت ذوب و احیای روی قشم در محل کار تجمع  اعتراضی برگزار کرده  و خواهان توجه مسئولان این شرکت به معیشت و سلامت محیط کارشان شدند. شرکت ذوب و احیای روی قشم با تولید شمش روی، محصولات جانبی و اسید سولفوریک منطبق در جاده درگهان به لافت قرار دارد.

آدینه ۳۰ شهریور

*جمعی از صیادان استانهای هرمزگان، خوزستان سیستان و بلوچستان و بوشهر، در اعتراض به لغو صید ترال مقابل استانداری هرمزگان دست به تجمع زدند. به گزارش هرانا، به گفته صیادان، آنها در آبهای خارج از دوازده مایلی صید می‌کنند و فعالیت شان تهدیدی برای ذخایر ماهیان نیست.

منبع: نبرد خلق شماره ۴۸۱، یکشنبه 1 مهر ۱۴۰۳ – ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۴

 https://t.me/nabard_khalgh


 

 


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍