۱۴۰۳ خرداد ۲۳, چهارشنبه

آخرین تحولات جنگ غزه - تشدید تنش بین اسرائیل وحزب الله ، کشته شدن فرمانده ارشد حزب‌الله در حمله اسرائیل به جنوب لبنان


آخرین تحولات جنگ غزه - تشدید تنش  بین اسرائیل وحزب الله ،  کشته شدن  فرمانده ارشد  حزب‌الله در حمله اسرائیل به جنوب لبنان



«ابوطالب» فرمانده ارشد  یگان النصر حزب‌الله در حمله اسرائیل به «جویا» در جنوب لبنان کشته شد

به گفته منابع العربیه، «ابوطالب»، برجسته‌ترین فرماندهان حزب‌الله بود که از ابتدای جنگ در هفتم اکتبر تاکنون توسط اسرائیل کشته شدنددر ادامه رویارویی نظامی و تبادل‌آتش روزانه مستمر میان اسرائیل و حزب‌الله که دامنه‌های آن در دو سوی مرزها به‌طور فزاینده‌ای در حال گسترش است، حمله‌ ارتش اسرائیل در بامداد چهار‌شنبه 23 خرداد که برای اولین بار به شهرک «جویا» در شهرستان «صور» در جنوب لبنان انجام شد، 4 کشته و چند زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش منابع «العربیه» شلیک 3 موشک از یک پهپاد اسرائیلی به سوی منزلی در شهرک «جویا» در جنوب لبنان، 4 کشته و چند زخمی بر جای گذاشته است.

طالب سامی عبدالله، ملقب به ابوطالب، یکی از فرماندهان ارشد میدانی حزب‌الله بود. او فرماندهی یگان النصر را بر عهده داشت که مسئول عملیات در مرز مرکزی لبنان با اسرائیل، از جمله مزارع شبعا بود. ابوطالب از جمله فرماندهان کلیدی حزب‌الله بود که در هشت ماه گذشته درگیری‌ها میان این گروه و اسرائیل کشته شده است.

منابع منطقه‌ای می‌گویند که حمله پهپادی اسرائیل به منزلی در روستای جویا، جلسه‌ای مهم با حضور طالب عبدالله و دیگر فرماندهان حزب‌الله را هدف قرار داده بود. در این حمله، علاوه بر عبدالله، علی صوفان، محمد صبرا و حسین محمد حمید نیز کشته شدند.

نزدیکی به قاسم سلیمانی

عبدالله از فرماندهان نزدیک به قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران بود. گروه‌های شبه‌نظامی عراقی تحت حمایت ایران، او را «رفیق قاسم سلیمانی» خطاب کردند.

**

وزیر دفاع اسرائیل: به سربازگیری از میان همه طبقات اجتماعی برای جنگ نیاز داریم

تنش‌ها میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و اعضای حزب و دولت او، درباره عفو پیروان فرقه افراطی یهودیان ارتدکس حریدیم از قانون انجام خدمت سربازی اجباری در ارتش اسرائیل، بالا گرفته استیوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل سه‌شنبه 22 خرداد بر لزوم سربازگیری از میان همه طبقات اجتماعی اسرائیل برای ادامه جنگ تاکید کرد.

گالانت سه‌شنبه حین بازدید از یگان‌های مهندسی رزمی «یاهالوم» اسرائیل، گفت او «برای احضار همگان از همه طبقات اجتماعی، بکارگیری و اعطای فرصت‌های برابر به آنها» می‌کوشد.

**

پاسخ به طرح آمریکا؛ خواست حماس برای تغییر در برنامه آتش‌بس

حماس تقریبا بعد از دو هفته به طرح پیشنهادی دولت آمریکا برای آتش‌بس در جنگ غزه جواب داد. متن کامل جواب این گروه بنیادگرای اسلامی هنوز منتشر نشده است. منابع آگاه می‌گویند حماس با طرح آمریکا با شکل کنونی آن موافقت نمی‌کند.گروه‌های حماس و جهاد اسلامی شامگاه سه‌شنبه ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد) اعلام کردند که جواب طرح پیشنهادی برای توقف نبردها و آزاد‌سازی گروگان‌ها در نوار غزه را داده‌اند.

حماس و جهاد اسلامی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند هیاتی از طرف دو گروه به ریاست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در دیدار با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، پاسخ خود را به وی تحویل دادند. این نامه همچنین به مصر هم ارسال شده است.در بیانیه مشترک حماس و جهاد اسلامی "منافع ملت فلسطین، ضرورت توقف کامل جنگ و خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه" در اولویت قرار گرفته است.

**

گانتس با انتقاد از نتانیاهو از کابینه جنگ اسرائیل کناره گرفت

بنی گانتس، رهبر حزب وحدت ملی اسرائیل با انتقاد از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو از عضویت در کابینه جنگ این کشور کناره گرفت. او نخست‌وزیر اسرائیل را به "سوءمدیریت" متهم کرد و خواهان برگزاری انتخابات تازه شد.بنی گانتس، رئیس حزب وحدت ملی و یکی از سه عضو کابینه جنگ اسرائیل به خاطر اختلافات با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور بر سر استراتژی اسرائیل در جنگ غزه و همچنین آینده این باریکه از مقام خود در کابینه جنگ استعفا کرد.

گانتس شامگاه یکشنبه (۹ ژوئن / ۲۰ خرداد) در نشستی خبری با انتقاد از نتانیاهو گفت: «نخست‌وزیر اسرائیل مانع از آن می‌شود که به سوی یک پیروزی واقعی پیش برویم». او افزود که "دولت باید آزادی و بازگشت گروگان‌های حماس را در اولویت قرار دهد و نه ادامه حیات سیاسی خود را".

رئیس حزب وحدت ملی تصریح کرد، با توجه به "سوءمدیریت" نتانیاهو که در جنگ با حماس ناکام بوده، ضروری است که انتخاباتی تازه در اسرائیل برگزار شود.

**

آمریکا ۱۰ فرد، نهاد و کشتی مرتبط با حوثی‌ها را تحریم کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم‌هایی در ارتباط با حوثی‌ها خبر داده است. طبق اعلام این دفتر چند فرد، نهاد و کشتی بخاطر "انتقال محموله‌های قاچاق نفت و کالا" برای حوثی‌ها تحریم شده‌اند.اوفک، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده دوشنبه ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) اعلام کرد، ده فرد، نهاد و کشتی را به دلیل "انتقال محموله‌های قاچاق نفت و کالا" برای حوثی‌های یمن که تحت حمایت جمهوری اسلامی هستند، مورد تحریم قرار داد.

تحریم‌شدگان این محموله‌ها را به شبکه‌ "سعید الجمل" منتقل می‌کرده‌اند که یمنی و از تأمین‌کنندگان مالی حوثی‌ها است. سعید الجمل در سال ۲۰۲۱ میلادی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در فهرست تحریم قرار گرفته بود.

**

انهدام دو پرتابگر موشکهای کروز شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز سه‌شنبه ۲۲خرداد خبر از انهدام دو پرتابگر موشکهای کروز شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران داد.

سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در ۲۴ساعت گذشته، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده با موفقیت دو پرتابگر موشک کروز ضد کشتی را در منطقه تحت کنترل حوثی‌ها در یمن منهدم کردند».

به گفته سنتکام، نابودی پرتابگر موشکهای کروز که تهدیدی فوری برای کشتی‌های تجاری و نیروی دریایی آمریکا بودند در راستای محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن تر کردن آبهای بین‌المللی انجام شد.



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7