۱۴۰۳ شهریور ۱۰, شنبه

آخرین تحولات ورویدادهای جنگ غزه - مصاحبه محمود الهباش مشاور محمود عباس درباره حمله گسترده اسرائیل به کرانه باختری


 آخرین تحولات ورویدادهای  جنگ غزه - مصاحبه محمود الهباش مشاور محمود عباس درباره حمله گسترده اسرائیل به کرانه باختری 

اسکای نیوز : مصاحبه با محمود الهباش مشاور محمود عباس درباره حمله گسترده اسرائیل به کرانه باختری 

مجری: از رام الله، مشاور رئیس حکومت فلسطین، دکتر محمود الهباش با ما همراه هستند.

سوال: حمله و اقدامات اسرائیل در حال حاضر بسیار گسترده است امری که از دو دهه پیش تا کنون بیسابقه می‌باشد. در این روزها بسیاری از فلسطینی ها در اقدامات اسرائیل در کرانه باختری کشته شده‌اند و همچنین بسیاری از ساختمان ها تخریب شده است. اکنون سوال اینست که در حال حاضر حکومت فلسطین و البته شخص رئیس حکومت که همه میدانند و مطلع شدند که سفرش به عربستان سعودی را نیمه تمام گذاشت و به کرانه باختری برگشت چه اقدامات و فعالیتهایی انجام می‌دهید؟ وصحنه را درکرانه باختری چگونه ارزیابی میکنید ؟

دکتر محمود الهباش: تمام اقدامات فلسطینی‌ها در این جهت است که تعرضات اسرائیل به هر قیمتی متوقف شود. این همان چیزیست که ما به دنبال آن هستیم، چه در نوار غزه و چه در کرانه باختری. من در اینجا به یک نکته مهم اشاره می‌کنم. حملات اسرائیل به معنای نیاز ما به کمک بیشتراست تا به این تعرض پایان بدهیم. از طرف دیگر به معنای تلفات وخسارتهای مالی و جانی بیشتر فلسطینیها است. این حمله به معنای اینست که راه حلهای مسالمت آمیز و سیاسی هر چه بیشتر به سمت محدود شدن و از بین رفتن میرود. بنابراین ما تمام اقداماتمان در راستای پایان دادن به اشغالگری و برقراری و برپایی یک دولت مستقل فلسطینی میباشد. لذا با توجه به هدفهای ذکر شده و اعلام شده ما، تمام سیاست‌هایی که پرزیدنت محمود عباس دنبال می‌کند در این راستا است تا تعرضات اسرائیل به سرزمین فلسطین از بیت المقدس گرفته تا کرانه باختری و نوار غزه را بطور کامل و دائم متوقف کند تا بتوانیم در وهله اول از مردم خود محافظت کنیم و اینکه بتوانیم فرصتی ایجاد کنیم که در آن یک افق سیاسی باز شود که در نهایت به پایان اشغالگری اسرائیل رهنمون شود

سوال: دکتر محمود حمله به جنین، طولکرم و بخش‌هایی از کرانه باختری درحال حاضر بسیار قوی و غافلگیرکننده بوده است و برخی نیز از اینکه اسرائیل قصد تصرف و باقی ماندن در این مناطق را داشته باشد بیم دارند و این نیت و قصد پنهانی، در میان بسیاری از وزرای افراطی این دولت وجود دارد آیا شما ازاین امرمضطرب و نگران نیستید؟

دکتر محمود الهباش: ما آنچه را که امروز در کرانه باختری می‌گذرد را با جنگ و کشتاری که حدود 11 ماه است در در نواز غزه جریان دارد جدا نمی‌دانیم. بنابراین باید بگویم که بله، ما از نیات و اهداف اسرائیل در پشت این تعرض نگران هستیم. همانطور که در ابتدا اشاره کردم که این حمله فقط تلاشی است برای از بین بردن حضور فلسطینی‌ها و کاهش بیشترین درصد ممکن از حضور فلسطینی‌ها در این منطقه. همچنین هدف اسرائیل محدود کردن این حضور به یک محدوده جغرافیایی باریک و منطقه بسیار کوچکتر و باریکتری از کرانه باختری و نوار غزه است تا اسرائیل بتواند به مساحت بیشتری از این منطقه با حضور کمترین تعداد ممکن شهروندان فلسطینی دست پیدا کند تا بتواند بر تعادل جمعیتی در سرزمین تاریخی فلسطین به سود اسرائیل تاثیر بگذارد. اگر جامعه بین‌المللی مداخله نکند، فاجعه انسانی رخ خواهد داد و شاید در عین‌حال واکنش‌هایی نیز وجود داشته باشد که هیچ‌کس نمی‌تواند ماهیت این واکنش‌ها و عکس العمل‌ها را پیش‌بینی کند. این تهاجم باید متوقف شود بله این عنوان اولین اقدام تحرک سیاسی فلسطین و اولویتی است که فلسطین و حکومت فلسطین دارد انجام میدهد این حمله و هجوم قبل از اینکه امور و اوضاع در فلسطین بهم بریزد و پیچیده تر و غیر قابل کنترل شود بایستی متوقف شود.

سوال: آن چه من از گفته شما استنباط میکنم و میتوانم قرائت کنم اینست که شاید ما باید از قیام فلسطینی ها و یا حتی انتفاضه جدید در این زمان نگران باشیم برای اینکه در این برهه از زمان، اسراییل بطور کامل و بیدریغ توسط ایالات متحده آمریکا حمایت می‌شود و دست اسراییل در هر اقدام و حمله و هجومی برعلیه فلسطینی ها چه در کرانه باختری، چه در غزه، چه درهر مناطق دیگر کاملاً باز است آیا بنظر شما ممکن است که ما با یک قیام و یا انتفاضه مواجه شویم ؟

دکتر محمود الهباش: با توجه به تهاجم مستمر که اسراییل برعلیه مردم فلسطین انجام میدهد همه چیز ممکن است پیش بیاید. ما نباید احتمال هر چیزی، از جمله واکنش‌های مردمی، اعم از واکنش‌های بزرگ یا کوچک را رد کنیم چرا که این واکنش‌ها بخاطر سیاستهای اشغالگرانه است. بله ممکن است هر اتفاقی پیش بیاید خطر، علت خطر، و علت اصلی و زیربنایی که ما احساس می کنیم، اشغالگری اسرائیل و سیاست های اشغالگرانه اسرائیل است، که نه تنها می تواند منجر به تنش و درگیریهای بیشتر در سرزمین فلسطین شود بلکه ممکن است به گسترش دامنه درگیری نیز منجر شود. این اقدامات اسراییل ممکن است باعث استمرار و تداوم هدف قرار دادن اماکن مقدس، به ویژه مسجد الاقصی بشود که بخودی خود ممکن است این درگیریها به یک درگیری مذهبی یعنی درگیری بین یهودیها و مسلمانان راه ببرد. باور کنید شعله‌ور ساختن بیشتر جنگ که ممکن است تبدیل به یک جنگ مذهبی شود بطور قطع و یقین نمی‌تواند در مرزهای فلسطین متوقف شود، بلکه ممکن است کل منطقه، جهان عرب و اسلام و حتی شاید کل جامعه بشری در آتش این جنگ سوخته و بهای آن را بپردازند. اگر جامعه بین المللی به موقع و بدون تأخیر برای توقف این تعرض دخالت نکند ممکن است عواقب وخیمی را به دنبال داشته باشد.

سوال: اجازه بدهید دیدگاه اسرائیل را برایتان بیان کنم، او می‌گوید که در جنین و طولکرم، حکومت فلسطینی حاکم نیست بلکه ایران است که دارد حکومت می‌کند و این ایران است که با اسلحه و تجهیزات دیگر عناصر و گروههایی را تسلیح و تجهیز می‌کند که اسراییل آنها را خرابکاران تروریست می‌نامد. در این زمینه طرف اسرائیلی صحبت‌های مشابهی ارائه کرده است، این پیام اسرائیل که به همه و بطور خاص به غرب ارائه شده است را چگونه تفسیر میکنید شاید این پیام فقط برای افکار عمومی در اسراییل باشد و برای استفاده داخلی بیان شده باشد، اما این یک پیام قوی است. آیا نظری در مورد صحبت‌های وزیر امور خارجه اسرائیل که به این موضوع پرداخته است دارید؟

دکتر محمود الهباش: روایت نادرستی که اسرائیل تکرار می‌کند فقط برای ایجاد بهانه و زمینه برای اقدامات خودش می‌باشد. اسراییل با این نکات که شما گفتید بهانه‌هایی سر هم‌بندی میکند یا به دنبال ایجاد بهانه‌هایی برای انجام تعرضات خود میباشد. که باید گفت فاقد اعتبار است، و اکنون کسی از درک ماهیت آنچه در حال وقوع است و ماهیت وضعیتی که در کرانه باختری میگذرد بیخبر و نا آگاه نیست. اکنون همه به‌طور فزاینده‌ای متقاعد شده‌اند که اسرائیل فقط بهانه‌هایی ساخته است تا نیات خود را در لفافه این عذر و بهانه ها پنهان کند. بهانه هایی که توسط اسراییل ساخته شده مبنی بر این که گروه‌های مسلح در کرانه باختری فعال هستند و یا ازسلاح هایی که به کرانه باختری آورده شده است صحبت می کند. همه بیایند نگاه کنند که این سلاحها از کجا می آید شاید بیش از 90 درصد این سلاحها همان سلاح هایی است که ارتش اسرائیل استفاده میکند. اینها سلاحهایی‌ است که از طریق قاچاقچیان اسرائیلی و از طریق واسطه‌های اسرائیلی به کرانه باختری آورده میشود و به نوعی با تصمیم گیرندگان سیاست در اسرائیل مرتبط هستند. آیا اسرائیل نگران این سوالها است نگران انتقال سلاح‌هایی است که از خود اسراییل وارد میشود؟ بطور واقعی اینها خطر بزرگی برایش ندارد، اما این بهانه‌ای شده است برای دولت اسرائیل ، ارتش اسرائیل امنیت را بهانه کرده تا تعرض بیشتری برعلیه مردم فلسطین انجام دهد، اما این فقط بهانه‌ای است که پیشاپیش فاقد اعتبار می‌باشد. اکنون موضوعی که از آن صحبت می‌شود اینست که تعدادی از مردان جوان اسلحه یا تفنگ های سبک حمل می‌کنند باید گفت اگر هم چنین باشد این سلاحها فقط ممکن است در مشکلات داخلی یا در مسائل ساده مفید و قابل استفاده باشد نه اینکه خطری برای ارتش اشغالگر و یا برای دولت اشغالگر ایجاد کند، اما در عین حال، اسرائیل این بهانه را نیاز دارد، برای همین خودش اجازه قاچاق این سلاحها از اسرائیل به کرانه باختری را می‌دهد تا بهانه‌ای برای این قبیل تحرکات و تعرضها و حملات ایجاد کند. با چنین استدلالی اسراییل در جهت توطئه بزرگ و نقشه بزرگ خود و با هدف ریشه‌کن کردن حضور فلسطینی ها، بهانه هایی از این دست شایع میکند تا به اسرائیل اجازه حمله و فشار بر مردم فلسطین را بدهد تا آنها را آواره و از سرزمینشان بیرون کند

سوال: من اکنون بر روی نقش حکومت فلسطین تامل می‌کنم و میگویم فلسطینی‌ها در کرانه باختری و غزه، از کشتاری به کشتاری دیگر، از فاجعه ای به فاجعه ای دیگر در میغلطند، در این رابطه است که بعضی مقامات مسئول حکومت فلسطین را سرزنش میکنند بله امروز توسط برخی دولت فلسطین را به دلیل اقدام نکردن در سطح بین المللی برای توقف این کشتار ملامت میکنند و میگویند چرا این حکومت اقدامات عملی برای تغییر دیدگاه واشنگتن در مورد تامین سلاح به اسرائیل انجام نداده است چرا این حکومت نتوانسته است چین و روسیه و دیگر دولت های بزرگ موثر را برعلیه این حمله اسراییل وادار به اقدام و موضعگیری و حمایت از فلسطین بنماید حال سوال از شما آیا در مواجهه با همه چیزهایی که در حال رخ دادن است آیا درخواست کمک از سوی کشورهای عربی وجود خواهد داشت؟

دکتر محمود الهباش: اولاً، این نظر ناعادلانه و ارزیابی ناعادلانه ای از حکومت فلسطین و سلطه فلسطینی است،در حقیقت کسی که این ارزیابی را دارد باید بگویم ماهیت و وضعیت فلسطین را درک نمی کند.بطور واقعی ما همه تحت سلطه اشغالگر هستیم. رهبری فلسطین نیز تحت سلطه اشغالگر است بله این واقعیتی است که در آن داریم به سر میبریم اما در طرف دیگر واقعیت چیز دیگری است بطور واقع و در عمل چه کسی باتمام عالم از شرق تا غرب برای احقاق حقوق مردم فلسطین تماس برقرار کرد چه کسی دادگاه بین المللی کیفری را وادار به عمل در برابر اشغالگر نمود و چه کسی بود که برای برقراری عدالت اسناد و مدارک را نشان داد. چه کسی توانست دولت فلسطین و حقوق مردم فلسطین را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد و همه را در صحنه بین المللی پشت تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی آورد درست است که یک کشور ناظر در سازمان ملل است و هنوز بعنوان یک دولت عضو شناخته نشده است، اما با این کاری که انجام شد فلسطین بعنوان یک ملت با خواسته مشخص در سطح بین المللی شناخته و تایید شد و از طرف دیگر مشخص شد که نماینده مردم فلسطین از لحاظ سیاسی سازمان آزادیبخش فلسطین است است، تشکیلات خودگردان فلسطین بطور واقعی یک سیستم اداری مبتنی بر رسیدگی به امور فلسطینیان در داخل فلسطین است، اما آن چیزی که نشان دهنده موقعیت سیاسی و جنبش سیاسی فلسطینیان در نزد جهانیان است و از طرف آنها به صورت سیاسی با جهان صحبت می کند فقط سازمان آزادیبخش فلسطین است که در تمام دنیا حضور دارد و در تمام دنیا دست به اقدامات مشخص زده و میزند، اما اینکه شما می گویید چرا سلطه فلسطین نتوانست دیدگاه واشنگتن را تغییر بدهم من میگویم اگر همه دنیا هم پشت ما جمع میشد نمی توانستیم دیدگاه واشنگتن نسبت به اسرائیل را تغییر بدهیم صرفاً به این دلیل که اسرائیل یک شریک راهبردی برای آمریکا میباشد و منفعت آمریکا در حمایت از اسراییل است، شاید ما به عنوان فلسطینی منافع زیادی در آمریکا نداشته باشیم ، اما اعراب و مسلمانان، 57 کشور عربی و اسلامی، منافع زیادی دارند و روابط گسترده ای با آمریکا دارند. چرا ایالات متحده آمریکا را به زبانی که می‌فهمد جذب نمی‌کنند که یا از ما حمایت کند و یا دستش را از موضوع فلسطین بیرون بکشد مسئله فلسطین، اما آنها باید روش عمل خود را در مقابل آمریکا تغییر دهند و به این شکل ممکن است بر موقعیت و موضع آمریکا در این زمینه تأثیر بگذارند بله، زبان مورد علاقه ما باید در جهان عرب و در جهان اسلامی از پتانسیلی که وجود دارد بهره برداری کنیم تا موضع آمریکا را بتوانیم تغییر بدهیم

سوال: در آخر مصاحبه من باید با شما در مورد فراخوان رئیس‌حکومت فلسطین صحبت کنم، اوگفت که میخواهد به هر قیمتی به غزه برود شاید منظور او از این اقدام فقط شکستن محاصره اسرائیل باشد. حال با توجه به این اشغالگری اسرائیل و ممانعت‌هایی که ایجاد کرده این تلاش‌ها به کجا رسیده است؟ آیا این دیدار به زودی اتفاق می افتد یا اینکه با امتناع اسرائیل دیداری صورت نمی گیرد؟

دکتر محمود الهباش: اولاً، ما آن را دیدار نمی نامیم، پرزیدنت عباس گفت: من به نوار غزه خواهم رفت، نه برای یک سفر بلکه ما سه هدف و اولویت داریم که بر اساس آنها گام برمیداریم. اولین اولویت رئیس حکومت فلسطین محمود عباس این است که این تعرض و درگیری و کشتار متوقف شود. از اینرو، وی جهان را به مشارکت در این گام فراخواند و از رهبران عرب و مسلمان و ارگان‌ها و نهادهای بین المللی خواست تا در این مأموریت شرکت کنند تا به این تعرضات اسرائیل بر علیه مردم فلسطین پایان دهند. هدف دوم اینست که به همه اعلام کنیم که سرزمین فلسطین یکی است و تقسیم شدنی نیست و نوار غزه جزیی از سرزمین فلسطین است و طرح تقسیم فلسطینیها یک هدف اسرائیلی است که باید آن را شکست دهیم. اما هدف سوم اینست که از همه جهان بخواهیم که برای بقای مردم فلسطین به کمک مادی و معنوی این مردم بشتابند تا بتوانیم نقشه‌های اسراییل را برعلیه مردممان به شکست بکشانیم. ما به خاطر دستیبابی به اهداف فوق این اقدام را بصورت عیان و آشکار اعلام کردیم. اما آیا این ماموریت به روشی که ما می خواهیم انجام می‌شود؟ در هر صورت ما نظر و اقدام خود را بیان کرده‌ایم. در این رابطه شورای امنیت سازمان ملل متحد ابزارهای لازم برای موفقیت این طرح برخوردار است. البته در سایه لجاجت و امتناع اسرائیل، ممکن است انجام نشدن این عمل گریبان تمام مردم فلسطین را بگیرد. برای همین ما ازهمه اعراب، از همه مسلمانان، از ایالات متحده و از همه کشورهای عضو دائمی شورای امنیت و دیگر اعضای موقت شورای امنیت خواستیم که به ما کمک کنند تا این گام را برداریم و منجر به دستیابی به سه اولویتی که ذکر کردم بشود

مجری: با تشکر از رام الله، مشاور رئیس حکومت فلسطین، دکتر محمود الهباش که تا این لحظه با ما در این برنامه همراه بودند

**

العربیه :اخبار مربوط به  حملات اسرائیل به جنین

خبرنگار العربیه: بولدوزرها، ماشین‌آلات و کامیون‌های ارتش اسرائیل در داخل اردوگاه جنین عملیات نظامی گسترده‌ای را انجام می‌دهند که به تخریب زیرساخت‌های اردوگاه منجر شده است. تصاویر روشنی از داخل اردوگاه جنین به دست ما رسیده که نشان‌دهنده حضور گسترده این ماشین‌آلات نظامی است. درگیری‌های مسلحانه به همراه انفجارهای متوالی در تمامی ساعات ادامه دارد. نیروهای نظامی بیشتری به طور مستمر به اردوگاه اعزام می‌شوند و پروازهای مداوم هلیکوپترهای نظامی نیز در آسمان اردوگاه مشاهده می‌شود. بیمارستان‌ها محاصره شده‌اند و گروه‌های امدادی و دفاع مدنی از ورود به اردوگاه منع می‌شوند. وضعیت انسانی در جنین بسیار بحرانی است؛ کمبود شدید مواد غذایی، آب، شیر خشک و داروهای خاص بیماران گزارش شده است. ارتش اسرائیل زیرساخت‌های شهر را به کلی تخریب کرده، خیابان‌ها را با بلدوزر خراب کرده، خطوط اصلی آب و برق و همچنین اینترنت را قطع کرده است.

خبر: گزارشات از درون اردوگاه حاکی از درگیری‌های مسلحانه در چندین محور از جمله محله‌های الدمج و شرقی است. ارتش اسرائیل دیوار قبرستان شهدا در محله شرقی و مسجد خالد بن ولید را تخریب کرده است. همچنین، ارتش اسرائیل تعدادی از خانواده‌ها را از منازلشان بیرون کرده و این منازل را به نقاط نظامی و مراکز بازجویی میدانی تبدیل کرده است. در این عملیات تعداد زیادی از فلسطینیان دستگیر و تحت بازجویی‌های میدانی قرار گرفته‌اند.

 خبرگزاری اکسیوس: اخبار مربوط به غزه

در مذاکرات مربوط به توافق آتش‌بس در غزه، یک مقام آمریکایی اعلام کرد که مذاکرات چند روز گذشته در دوحه میان کمیته‌های انتقالی کوچک نماینده تمامی طرفین، مفصل و سازنده بوده است. او تأکید کرد که مشورت ها همچنان ادامه دارد و هرچند پیشرفت‌های زیادی در مذاکرات غیرمستقیم حاصل شده است، اما هنوز توافق کامل به دست نیامده است.

وال‌ استریت ژورنال  معضل استراتژیک اسرائیل و ایران

 ۳۰ اوت۲۰۲۴ سرمقاله: وال استریت ژورنال 

آیا تهران از حماس منصرف می شود یا بهای تلاش برای نجات آن را می پردازد؟

دولت بایدن خواهان یک توافق بر سر غزه است در غیر اینصورت وضعیت تشدید می شود

ایران و حزب‌الله همین گزینه را به اسرائیل پیشنهاد می‌کنند و بسیاری از مقامات امنیتی اسرائیل با آن موافق هستند. آنها مایلند اسرائیل از شروط کلیدی در مذاکرات با حماس صرف نظر کند. اما رهبران اسرائیل این کار را نخواهند کرد زیرا آنها معضل استراتژیک را متفاوت می بینند.

- هفته گذشته هیچ توافقی وجود نداشت - حماس امتیازات اسرائیل را ناکافی می‌دانست - بنابراین حزب‌الله برای تشدید تنش جلو آمد و موجی از موشکها نسبت به یک جنگ گسترده ایجاد نگرانی کرد.

چنین چیزی اتفاق نیفتاد. در عوض، اسرائیل بر حزب الله را پیشدستی کرد و هزاران سکوی موشک اندازها را پیشاپیش منهدم کرد و حزب الله حملات خود را کاهش داد. اسرائیل برای جلوگیری از تشدید تنش ابتکار عمل را به دست گرفت. این ممکن است همان گزینه سوم مفقوده باشد.اسرائیل در اواخر شب سه‌شنبه بار دیگر ابتکار عمل را به دست گرفت و یک عملیات غافلگیرکننده را برای از بین بردن پتانسیل تشدید حملات از کرانه باختری آغاز کرد.ایران قاچاق تسلیحات خود را برای تروریست های محلی افزایش داده بود و حماس نیز خواستار انجام بمب گذاری های انتحاری شده بود. در بحبوحه عملیات روز پنجشنبه، اسراییل فرمانده جهاد اسلامی ابو شجاع را که خطرناک ترین مرد کرانه باختری به حساب می آید را در یک مسجد کشت و معاون وی را دستگیر کرد. روز جمعه اسرائیلی ها رئیس حماس را در جنین کشتند.

- ایران، بیش از اسرائیل، اکنون با معضل راهبردی مواجه است. آیا ترجیح می‌دهد حماس را به‌عنوان یک نیروی جنگی معنادار از دست بدهد، یا عواقب مداخله برای نجات نیابتی‌اش را بپردازد؟ به نظر اسرائیلی ها، ایران مشتاق نیست که بفهمد این عواقب چه خواهد بود.نیروهای ایالات متحده برای ساقط کردن موشک های ایران بسیج اند. اسرائیل آماده مقابله به مثل است و نیروی هوایی و سازمان های اطلاعاتی آن توانایی حمله به هر نقطه از ایران را نشان داده اند.مخالفت در داخل ایران با دخالت پرهزینه کشور در جنگ های خارجی نیز در حال افزایش است. حالا این گزینه ها برای رژیم ایران است که انتخاب کند.

واشینگتن پست - یکشنیه 31 اوت ساعت 0414- به گفته وزارت بهداشت غزه از زمان آغاز جنگ، حداقل 40602 نفر در غزه کشته و 93855 نفر زخمی شده اند.

وزارت بهداشت غزه در آمار ارائه شده بین غیرنظامیان و جنگجویان تفاوتی قائل نمی شود، اما می گوید که اکثر کشته شدگان زن و کودک هستند.

اسرائیل تخمین می زند که حدود 1200 نفر در حمله 7 اکتبر حماس از جمله بیش از 300 سرباز کشته شده اند و می گوید که از آغاز عملیات نظامی خود در غزه تاکنون 339 سرباز اسرائیلی کشته شده اند.

نیویورک تایمز - پس از 11 ماه جنگ، غزه با تهدید جدیدی روبروست: فلج اطفال

به گفته مقامات سازمان ملل، ارتش اسرائیل و حماس از روز یکشنبه وقفه های کوتاه و لرزانی را در نبردها ارائه خواهند کرد تا 640000 کودک غزه بتوانند واکسینه شوند.

اورشلیم پست- 30 اوت -وزارت بهداشت غزه تحت مدیریت حماس می گوید تعداد کشته شدگان غزه از 7 اکتبر تاکنون به 40,602 نفر رسیده است

وزارت بهداشت غزه که توسط حماس اداره می شود، روز جمعه اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ در 7 اکتبر سال گذشته تاکنون، تعداد تلفات غزه به 40602 نفر رسیده است.

وزارت غزه افزود: تاکنون 93855 نفر دیگر در این درگیری زخمی شده اند.

واشینگتن پست - یکشنیه 31 اوت ساعت 0414- حمله اسرائیل به کاروان کمک‌های سازمان‌دهی شده توسط یک سازمان غیرانتفاعی آمریکا، منجر به کشته شدن 4 فلسطینی شد

کاروان سازمان غیرانتفاعی آمریکایی بنام انرا Anera حامل تجهیزات پزشکی و سوخت به بیمارستانی در رفح بود و مسیر آن از قبل با ارتش اسرائیل هماهنگ شده بود.

اورشلیم - سازمان‌دهندگان کاروان اعلام کردند، ارتش اسرائیل یک موشک به خودروی یک کاروان کمک‌رسانی در غزه شلیک کرد و چهار فلسطینی را کشت. ارتش اعلام کرد که پس از شناسایی اسلحه در یکی از کامیون ها، حمله کرده است و افزود که چهار فلسطینی مسلح بودند و در برنامه سفر هماهنگ نشده بودند.

این کاروان که توسط سازمان غیرانتفاعی آمریکایی کمک به پناهندگان خاور نزدیک مستقر American Near East Refugee Aid در واشینگتن دی سی، معروف به آنرا Anera ، سازماندهی شده بود، تجهیزات پزشکی و سوخت را به بیمارستانی که توسط امارات اداره می شد در رفح می رساند. مسیر آن با نیروهای دفاعی اسرائیل هماهنگ شده بود.

هر دو ارتش اسرائیل و انرا خاطرنشان کردند، با این حال، چهار فلسطینی مسلح که در حین عبور کاروان به کاروان پیوسته بودند، بازرسی نشده بودند. ارتش اسرائیل گفت که حمله خود را پس از تایید وجود سلاح در یکی از خودروها انجام داده است.

آنرا Anera در بیانیه‌ای جداگانه گفت که فلسطینی‌ها به دلیل نگرانی از خطرناک بودن مسیر پیش‌رو به کاروان پیوستند و به عنوان یک تهدید تلقی نمی‌شوند. این سازمان غیرانتفاعی اضافه کرد که اسرائیل برنامه های خود برای حمله به خودرو را به آنرا اطلاع نداد و کشته شدگان را 'اعضای جامعه' با تجربه امنیتی توصیف کرد...

شان کارول، رئیس و مدیر عامل شرکت Anera، گفت: 'طبق تمام اطلاعاتی که ما داریم، این موردی است از شرکای حاضر در صحنه که تلاش می کنند کمک ها را با موفقیت ارائه کنند.'..

حمله مرگبار روز پنجشنبه در جنوب غزه تنها چند روز پس از شلیک به یک کامیون برنامه جهانی غذا World Food Program [ متعلق به سازمان ملل ]در این منطقه و در بحبوحه محیطی فزاینده که سازمان های بشردوستانه در آن فعالیت می کنند، انجام شد.

گروه‌های بشردوستانه که کمک‌های ضروری را در غزه ارائه می‌کنند، بارها در طول جنگ مورد حمله قرار گرفته‌اند و نگرانی‌هایی را در مورد سیستم مورد استفاده برای هماهنگ کردن مسیرها و رویکرد ارتش اسرائیل به درگیری ایجاد کرده‌اند. به گفته سازمان ملل، از آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر، بیش از 280 کارمند بشردوستانه کشته شده اند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که تعداد مأموریت های بشردوستانه برنامه ریزی شده برای ماه اوت که توسط اسرائیل رد شده بود نسبت به ماه جولای تقریباً دو برابر شده است.

هفت امدادگر آشپزخانه مرکزی جهانی World Central Kitchen در حمله هوایی اسرائیل در ماه آوریل کشته شدند و به تیتر اخبار جهانی تبدیل شد. نیروهای اسرائیلی در آن زمان نیز به اشتباه معتقد بودند که شبه نظامیان در کاروان حضور دارند...

تایمز اسرائیل- 30 اوت ساعت 2039- گزارش شده است که [در نشست کابینه امنیتی ] نتانیاهو گفته است که فیلادلفی [در مرز غزه و مصر] را بر گروگان ها ترجیح می دهد که باعث بهراس انداختن گالانت[وزیر دفاع اسرائیل] شده است

سوتیتر: نتانیاهو در حالی که کابینه از درخواست نخست وزیر مبنی بر حفظ اسرائیل در مرز غزه و مصر حمایت می کند، می گوید تنها موضع قاطعانه توافق را ممکن می کند. گالانت به وزیران [حاضر در نشست کابینه امنیتی] هشدار میدهد که گروگان ها را محکوم به مرگ می کنند.

بنا بر گزارش ها، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه به وزیر دفاع یوآو گالانت گفت که مواضع خود را برای حفظ نیروهای اسرائیلی در کریدور فیلادلفی بر نجات جان گروگان های باقی مانده در غزه در اولویت قرار می دهد.

این موضع در جریان یک جلسه داغ کابینه امنیتی پنجشنبه شب مطرح شده است که طی آن نخست وزیر با رای هیات وزیران به تصویب یک سری نقشه های تهیه شده توسط ارتش اسرائیل پرداخت که نشان می دهد چگونه اسرائیل قصد دارد نیروهای خود را در منطقه باریک 9 مایلی مستقر نگه دارد. منطقه ای که به عنوان کریدور فیلادلفی در مرحله اول مذاکرات آتش بس گروگان ها مورد مذاکره قرار گرفته است.

این آخرین شواهد از شکاف بین نتانیاهو و نهادهای امنیتی بود. گالانت و روسای امنیتی بارها نتانیاهو را برای سازش بیشتر در مذاکرات، به ویژه در مورد کریدور فیلادلفی تحت فشار قرار داده‌اند، زیرا از ترس اینکه مواضع تندرو نخست‌وزیر، توافق را به هم می‌زند.

بر اساس متنی از این جلسه که روز جمعه به کانال 12 درز کرد، وزرا از قبل از برگزاری رای گیری در مورد نقشه های ارتش اسرائیل مطلع نشده بودند و گالانت در این نشست خواستار دانستن علت ضرورت این رای گیری شد.

ران درمر، وزیر امور استراتژیک، سپس به رای گیری در مورد نقشه هایی که ارتش اسرائیل هفته گذشته به میانجیگران در قاهره ارائه کرد، فشار آورد، اما گالانت ادعا کرد که نتانیاهو موضع خود را بر تشکیلات امنیتی تحمیل کرده است و نقشه هایی که ارتش اسرائیل ارائه کرده برخلاف موضع آن بکار گرفته شده است...

گالانت با نتانیاهو مقابله می کند

گالانت سپس به کابینه گفت که آنها با یک انتخاب روبرو هستند: ماندن در کریدور فیلادلفی یا بازگرداندن گروگان ها.

گالانت فریاد زد «شما تصمیم دارید در کریدور فیلادلفی بمانید. آیا این برای شما منطقی است؟ آنجا زندگی می کنند (گروگان ها)!» .

درمر پاسخ داد: «نخست‌وزیر می‌تواند هر کاری که دوست دارد انجام دهد» که گالانت پاسخ داد: «نخست‌وزیر واقعاً می‌تواند همه تصمیم‌ها را بگیرد و همچنین می‌تواند تصمیم بگیرد همه گروگان‌ها را بکشد.»

در این هنگام، سایر وزرای حاضر در اتاق، گالانت را مورد خطاب قرار دادند که چرا با نخست وزیر چنین صحبت کرده است.

گالانت سپس به نتانیاهو گفت که او در نهایت به خواسته‌های سینوار تن خواهد داد.



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7