۱۴۰۳ شهریور ۱۰, شنبه

سایت حال وش خبررسان ورصد بلوچستان و کمپین دفاع از حقوق سیاسی ومدنی زندانیان سیاسی : شکنجه جسمی و روحی و تهدید به تجاوز جنسی بازداشتیان بلوچ در بازداشتگاه اداره آگاهی زاهدان



سایت حال وش خبررسان ورصد بلوچستان : شکنجه جسمی و روحی و تهدید به تجاوز جنسی بازداشتیان بلوچ در بازداشتگاه اداره آگاهی زاهدان 

شکنجه جسمی و روحی و تهدید به تجاوز جنسی بازداشتیان بلوچ در بازداشتگاه اداره آگاهی زاهدان - به گزارش حال وش/ امروز چهارشنبه ۷ شهریور ماه ۱۴۰۳، طبق گزارشات دریافتی از شهروندان بازداشت شده، پرسنل اداره آگاهی زاهدان از جمله رئیس بازداشتگاه با فامیلی «دلارامی» شخصا به همراه دیگر نیروهای این اداره، بازداشتیان بلوچ را تحت شکنجه های جسمی شدید قرار داده و با توهین های قومی و مذهبی و تهدید به تجاوز جنسی آنان را مجبور به اعترافات اجباری کرده اند.

به گفته برخی از بازداشتیان آزاد شده: «آقای “دلارامی” و همکارانش به شیوه های غیر انسانی ما را در اتاقی که پر از آلات شکنجه بود مورد شکنجه های گوناگونی همچون «جوجه کباب، وارونه آویزان کردن، شلاق زدن، تهدید به تجاوز با اشیاء(شیشه نوشابه، دسته جارو ) قرار داده اند.»

روایت یکی از بازداشتیان که شاهد شکنجه یک شهروند بلوچ در بازداشتگاه آگاهی زاهدان بوده:« یک جوان بلوچ حدودا ۳۰ ساله اهل زهک که حدود ۴۵ روز پیش در بازداشت اداره آگاهی زاهدان بود و بر اثر ضرب و جرح زیاد پای وی از ناحیه مج دچار شکستگی شده بود ماموران آگاهی از جمله دلارامی صورتجلسه کردند که وی از روی پله ها سر خورده و پایش شکسته شده و نیز این شهروند بازداشتی را تهدید کردند که اگر جایی عنوان بکنی که بدلیل شکنجه از ناحیه پا دچار شکستگی شدی دوباره میاریم همینجا و با شیشه نوشابه بهت تجاوز می کنیم.»

گفتنی است پس از جنایت جمعه خونین هشت مهر زاهدان گزارشات متعددی از شکنجه های جسمی و روحی شهروندان بازداشت شده بلوچ از قبیل تعرض و تهدید به تجاوز در بازداشتگاه های شهرهای استان از جمله زاهدان از سوی نیروهای نظامی و امنیتی دریافت شده که نگرانی فعالین حقوق بشر و خانواده های این بازداشتیان را در پی داشته است.

**

کمپین دفاع از حقوق سیاسی ومدنی زندانیان سیاسی  : شکنجه گسترده بازداشت‌شدگان بلوچ در زاهدان؛ گزارش‌های تکان‌دهنده از تعرض و تهدید

طبق گزارشات دریافت شده، روز چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳، بازداشت شدگان بلوچ در اداره آگاهی زاهدان تحت شکنجه های شدید جسمی و روانی قرار گرفته اند. این شکنجه ها شامل ضرب و شتم شدید، آویزان کردن، شلاق زدن و تهدید جنسی با (شیشه نوشابه، دسته جارو ) بوده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پرسنل اداره آگاهی، از جمله رئیس بازداشتگاه با فامیلی دلارامی، شخصاً در اعمال این شکنجه ها نقش داشته اند.

بازداشت شدگان همچنین از توهین های قومی و مذهبی و تهدید به تجاوز جنسی به عنوان بخشی از شکنجه های خود نام برده اند.

یکی از بازداشت شدگان آزاد شده که شاهد شکنجه یک شهروند بلوچ بوده است، از شکستگی پای این شهروند بر اثر ضرب و جرم شدید خبر داده است.

ماموران امنیتی تلاش کرده اند تا این شکستگی را ناشی از سقوط از پله ها جلوه دهند و بازداشتی را تهدید کرده اند که در صورت افشاگری، مورد تجاوز قرار خواهد گرفت.

این گزارش ها در حالی منتشر می شود که پس از وقایع خونین زاهدان در ۸ مهر ماه، گزارش های متعددی از شکنجه، تعرض و تهدید بازداشت شدگان بلوچ در بازداشتگاه های استان سیستان و بلوچستان به گوش می رسد.

شکنجه های سیستماتیک و گسترده علیه بازداشت شدگان بلوچ نگرانی جدی فعالان حقوق بشر و خانواده های این افراد را برانگیخته است. این اقدامات نقض آشکار حقوق بشر و کنوانسیون های بین المللی است.

لازم به ذکر است که تاکنون هیچ مقام رسمی در خصوص این گزارش ها واکنشی نشان نداده است. سکوت مقامات در برابر این جنایات می تواند به عنوان تایید ضمنی این اقدامات تلقی شود.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7