۱۴۰۳ شهریور ۱۲, دوشنبه

آخرین تحولات ورویدادهای جنگ غزه - موسسه بروکینگز (مرکز مطالعات خاورمیانه) - کابوس جمهوری اسلامی:شورش داخلی هم‌زمان با جنگ علیه اسرائیل است

 


آخرین تحولات ورویدادهای جنگ غزه - موسسه بروکینگز (مرکز مطالعات خاورمیانه) - کابوس جمهوری اسلامی:شورش داخلی هم‌زمان با جنگ علیه اسرائیل است 

**

رویترز :  اسرائیلی ها برای معامله گروگانهای غزه دست به اعتصاب و تظاهرات زده اند...

اعتصاب خدمات حمل و نقل و پزشکی را در چندین منطقه اسرائیل مختل کرد و پس از آن که رئیس اتحادیه هیستادروت که نماینده صدها هزار کارگر است، فراخوان به تعطیلی عمومی دادبسیاری از مغازه ها و مشاغل بستند. پس از مداخله وزیر دارایی بزالل اسموتریچ، دادگاه کار اسرائیل حکم داد که اعتصاب عمومی باید در ساعت 2:30 بعد از ظهر پایان یابد وگفت اعتصاب هیچ مبنای اقتصادی ندارد و عمدتا سیاسی است. هیستادروت این حکم را پذیرفت.آرنون بار دیوید، رئیس هیستادروت، یک روز پس از توصیف اعتصاب به عنوان «فریاد مردم برای بازگشت گروگانها» گفت: 'ما در کشور قانون زندگی می کنیم و به تصمیم دادگاه احترام می گذاریم، بنابراین به همه دستور می دهم ساعت 2:30 بعدازظهر به سر کار خود بازگردند.' ...

نتانیاهو علیرغم فشارهای وزیر دفاع خود و همچنین ژنرال‌های ارشد و مقامات اطلاعاتی، بر حفظ نیروهای اسرائیلی در نقاط کلیدی نوار غزه پس از هرگونه آتش‌بس تاکید کرده است.

حماس هرگونه حضور اسرائیل را رد کرده و با وجود تلاش‌های دیپلمات‌های مصری و قطری و سفرهای مکرر مقامات ارشد آمریکایی به منطقه که خواستار توافق شده‌اند، هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در مذاکرات برای توقف درگیری و بازگرداندن گروگان‌ها به خانه مشاهده نشده است.

**

وزارت خارجه آلمان : وزارت خارجه آلمان – مرگ در غزه باید متوقف شود و رنج باید کاهش یابد

خبر دیروز درباره قتل شش گروگان توسط حماس کاملا غیرقابل تحمل است. ما همراه با خانواده های آنها در یازده ماه گذشته به طور خستگی ناپذیر از طرف آنها کار کرده ایم. حماس باید سرانجام گروگان ها را آزاد کند. 1/3

عمیق ترین تسلیت ما تقدیم به خانواده و دوستان شما است. ما تا آخر با آنها نگران بودیم و امیدوار بودیم. ما تسلیم نخواهیم شد و به کار خود ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل شود که همه گروگان ها آزاد شده و به نزدیکانشان بازگردانده می شوند. 2/3

ما از مذاکرات درباره آتش بس بشردوستانه حمایت می کنیم. همچنین به این دلیل که کل منطقه را باثبات خواهد کرد. مرگ در غزه باید متوقف شود و رنج باید کاهش یابد. شروع کمپین واکسیناسیون فلج اطفال سازمان ملل نشانه خوبی است. 3/3

**

العربیه : اخبار جنگ منطقه -  غزه و کرانه باختری

1. اسرائیل تقویت‌های نظامی اضافی به کرانه باختری ارسال کرده است

اسرائیل نیروهای بیشتری نسبت به مواضع مستقر خود در غزه به کرانه باختری فرستاده است.

2. طرح نهایی برای توقف آتش‌بس در غزه مطرح شده است

ممکن است اعتصابات اخیر به تسریع در اجرای این طرح کمک کنند.

- رسانه‌های آمریکایی امروز دوشنبه گزارش دادند که رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، در حال بررسی پیشنهاد نهایی برای اسرائیل و حماس است تا در روزهای آینده برای آزادسازی اسرا و توقف آتش‌بس در غزه ارائه شود.

شکست این توافق به معنای پایان مذاکرات خواهد بود. روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که واشنگتن با مصر و قطر در مورد جزئیات توافق نهایی که قرار است در هفته‌های آینده به طرفین ارائه شود، صحبت کرده است. این توافق، در صورت عدم پذیرش توسط دو طرف، ممکن است پایان مذاکرات را نشان دهد.

روزنامه همچنین از مقامات آمریکایی نقل قول کرد که هنوز مشخص نیست که کشف اجساد شش اسیر آیا احتمال توافق بین اسرائیل و حماس را در هفته‌های آینده افزایش می‌دهد یا خیر. این در حالی است که ایالات متحده، مصر و قطر پیش از یافتن شش گروگان کشته شده در یک تونل زیر شهر رفح در جنوب نوار غزه، در حال تدوین پیشنهاد نهایی بودند.

- دنیس راس، فرستاده پیشین آمریکا به اسرائیل، گفته است که باید دید آیا فشار داخلی در اسرائیل می‌تواند نخست وزیر بنیامین نتنیاهو را به مشارکت جدی‌تر در مذاکرات وادار کند یا خیر.

همچنین اشاره شده که در حال حاضر، یحیی السنوار، رهبر حماس، منتظر است تا ببیند آیا اعتصاب عمومی در اسرائیل می‌تواند به کاهش شروط نتنیاهو منجر شود یا خیر. این در حالی است که اعتصاب و اعتراضات گسترده به عنوان حمایت از خانواده‌های اسرا تلقی می‌شود و نشان می‌دهد که استراتیژی نتنیاهو چه در مذاکرات و چه در افزایش فشار بر حماس، ناموفق بوده است.

روز دوشنبه، هزاران اسرائیلی در مظاهرات در اورشلیم و تل‌آویو شرکت کردند و از نخست‌وزیر خواستند تلاش بیشتری برای بازگرداندن باقی‌مانده اسرا در نوار غزه انجام دهد. همچنین بزرگترین اتحادیه کارگری به اعتصاب عمومی فراخوان داده بود.

گفتگوهایی که چند روز پیش در قاهره در مورد غزه برگزار شد، بدون دستیابی به توافق به پایان رسید، زیرا نه حرکت حماس و نه اسرائیل با بسیاری از راه‌حل‌های ارائه شده توسط میانجی‌ها موافقت نکردند.

عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس، تأکید کرد که حماس آماده اجرای طرح پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، است و مجدداً بر مطالبات حماس تأکید کرد که دستیابی به آنها برای هر گونه توافق برای توقف آتش‌بس ضروری است، به ویژه خروج کامل اسرائیل از غزه.

**

اورشلیم پست : کرانه باختری آشفته -  زمان آن است که ایران هزینه ترور کرانه باختری را بپردازد

در حالی که آشفتگی در کرانه باختری نشان دهنده مرحله جدید و خطرناکی در تروریسم فلسطینی است، کنترل ایران تشدید می شود.

اورشلیم پست – ۲ سپتامبر ۲۰۲۴ – به قلم موشه الادز

مجموعه رویدادهای نگران کننده در دو هفته گذشته در سراسر کرانه باختری نه تنها نشان دهنده تشدید و تداعی کننده خاطرات شوم امواج حملات تروریستی بزرگ در دهه 1990 و اوایل دهه 2000 است، بلکه نویدبخش عصر جدیدی در چالش مبارزه با تروریسم فلسطینی بین رود اردن و دریای مدیترانه میباشد.

شعله ور شدن در کرانه باختری، که با دیگر صحنه های انفجاری «در طرح ایران» برای ایجاد حلقه آتش در اطراف اسرائیل مقایسه می شود، نتیجه ترکیبی از سه عامل است که کرانه باختری را به یک منطقه فزاینده مانند زودپز تبدیل می کند.

اولین عامل، تلاش‌های بی‌سابقه مقامات ایرانی برای سازمان‌دهی جوانان کرانه باختری در چارچوب‌هایی مانند حماس یا جهاد اسلامی است، مانند نحوه عملکرد ترور در نوار غزه. تهران مبالغ ناشناخته ای را به شهرهای کرانه باختری منتقل می کند.

با توجه به نرخ بالای بیکاری در کرانه باختری و این واقعیت که بسیاری از خانواده‌ها در کرانه باختری به دلیل ممنوعیت ورود کارگران به اسرائیل، حتی یک نان‌آور ندارند، ایرانی‌ها در ایجاد یک جایگزین مناسب برای بودجه تشکیلات خودگردان فلسطین موفق هستند.

میلیون‌ها دلار از طریق بانک‌ها، صرافی‌ها و حتی پیک‌هایی از اردن که به کرانه باختری نفوذ می‌کنند، منتقل می‌شود. با این حال، رژیم سپاه پاسداران تنها به انتقال وجوه بسنده نمی کند. این کشور از حصار مرزی متخلخل بین اسرائیل و اردن برای قاچاق اسلحه و سایر ابزارهای جنگی استفاده می کند تا بویژه هسته های ساخته شده در جنین و تولکرم بتوانند به طور مؤثر با واحدهای اسرائیل مقابله کنند.

عامل دوم کاهش تمرکز بر موضوع کشور مستقل فلسطین در دستور کار بین المللی است. امید اولیه که در دادگاه‌های بین‌المللی لاهه و در میان کشورهای مختلف حامی ساف به وجود آمد، همراه با حرکت پیش‌بینی‌شده از سوی اروپا و آفریقا در حمایت از ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی، از بین رفته است.

بسیاری از ساکنان کرانه باختری می‌دانند که با توجه به کشتار 7 اکتبر، اسرائیل ایده راه‌حل دو کشوری را به طور کامل از دستور کار حذف کرده است و آنها باید برای بازگشت به روال "دو ایالت برای دو ملت". باید مدت زمان زیادی اگر حتی به وقوع بپیوندد، صبر کنند.

فلسطینی‌ها احساس می‌کنند گزینه‌های موجود در حال اتمام هستند

درک دیگر در میان فلسطینی ها این است که بازگشت موضوع فلسطین به مرکز توجه تنها از طریق دیپلماتیک به طرز فجیعی شکست خورده است. بنابراین، از دیدگاه آنها، آنها چاره ای جز بازگشت به مسیر قدیمی یعنی تروریسم ندارند.

سومین عاملی که به ناآرامی ها در کرانه باختری دامن می زند، تضعیف «نسل بنیانگذار» است. هفته گذشته، یکی از رهبران حماس، خالد مشعل، خواستار «تجدید بمب‌گذاری‌های انتحاری» شد، اما فراخوان او نشنیده ماند و برخی از منتقدان او به او گفتند: «پسران خود را بفرست تا خودکشی کنند، آن‌هایی که با او در هتل‌های هفت ستاره زندگی می‌کنند.»

مشعل، مانند محمود عباس و رهبران فتح، به دلیل مبارزه ای تنبل، ضعیف، نابهنگام و بی اثر علیه اسرائیل به شدت مورد انتقاد قرار می گیرد. صداهایی از زمین صحنه خواستار پایان دادن به فلج شدن آنچه "تشکیلات خودگردان فلسطین" نامیده می شود و ابتکار عملی مانند سنوار است.

همچنین درخواست هایی برای پایان دادن به همکاری امنیتی و هماهنگی بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین وجود دارد، حتی اگر آنها دشمنان مشترکی مانند حماس و جهاد اسلامی داشته باشند.

در پاسخ به ترور دوباره که یادآور انتفاضه است، ارتش اسرائیل از روش هایی استفاده می کند که در گذشته استفاده نمی شد: حملات هوایی، پهپادها، تهاجم روزانه به مراکز تروریستی، و حتی جابجایی ساکنان از مناطق تعیین شده برای تخریب، و از جمله تاکتیک های دیگر. .

با تعمیق عملیات ارتش اسرائیل در کرانه باختری و اردوگاه های آوارگان و افزایش روزانه تعداد تلفات فلسطینی، این سوال مطرح می شود: آیا اسرائیل تهاجم جوانان کرانه باختری را متوقف خواهد کرد؟

پاسخ به رده سیاسی و واکنش نهادهای دفاعی به تهدید بستگی دارد.

آیا آنها خیزش کنونی را تنها موج دیگری از ترور می بینند که مستحق ادامه رویکرد "علف زنی mowing the grass" [یک استراتژی نظامی صبور اسرائیل برای فرسایش با اهداف محدود: کاهش ظرفیت مخالفان برای آسیب رساندن به اسرائیل، و انجام بازدارندگی موقت - که هر دو از طریق عملیات‌های گهگاهی در مقیاس بزرگ به دست می‌آیند، همانطور که در غزه دیده می‌شود. -م] است، یا آن را به عنوان بازوی جدایی ناپذیر یک کمپین چند جبهه ای تحت حمایت و هدایت ایران می بینند؟

گفته شده است که تعریف جنون عبارت است از تکرار مکرر اعمال یکسان و انتظار نتایج متفاوت.

زمان ریشه‌یابی مشکل و اطمینان از اینکه ایران بهای اقدامات خود علیه اسرائیل، از جمله بیداری در کرانه باختری را می‌پردازد، فرا رسیده است.

**
دویجه وله : نتانیاهو: کسی که گروگان‌ها را می‌کشد، خواهان توافق نیست
پس از پیدا شدن اجساد شش گروگان اسرائیلی در نوار غزه، فشارها بر نتانیاهو برای توافق با حماس افزایش یافته است. نتانیاهو اما گفته است کسی که گروگان‌ها را می‌کشد، خواهان توافق نیست. هنوز ۱۰۱ گروگان در دست حماس هستند.پس از کشف اجساد شش گروگان اسرائیلی در نوار غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، حماس را متهم کرد که تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس را به‌طور سیستماتیک تضعیف می‌کند.

نتانیاهو در یک پیام ویدیویی گفت: «کسی که گروگان‌ها را به قتل می‌رساند، خواهان توافق نیست.» نخست‌وزیر اسرائیل از یک "روز سخت" سخن گفت و افزود از خبر پیدا شدن اجساد اسرائیلی‌ها متاثر شده و "با قاتلان حماس تسویه حساب خواهد شد".

بیشتر بخوانید: آغاز واکسیناسیون فلج اطفال ۶۴۰ هزار کودک در نوار غزه

نتانیاهو همچنین اظهار داشت: «این واقعیت که حماس همچنان به ارتکاب جنایاتی مانند آنچه در ۷ اکتبر انجام داد، ادامه می‌دهد، ما را ملزم می‌کند که کاری کنیم تا مطمئن شویم که آنها نمی‌توانند دوباره این جنایات را تکرار کنند.»
**
موسسه بروکینگز (مرکز مطالعات خاورمیانه) - کابوس جمهوری اسلامی:شورش داخلی هم‌زمان با جنگ علیه اسرائیل"

، کارشناس موسسه بروکینگز (مرکز مطالعات خاورمیانه) در مصاحبه اختصاصی با هفته‌نامه اشپیگل آلمان درباره "احتمال حمله ایران به اسرائیل"، "ماموریت پزشکیان" و "احیای برجام" صحبت کرده است.کارشناس موسسه بروکینگز (مرکز مطالعات خاورمیانه) در دوحه، در مصاحبه با نشریه اشپیگل آلمان به وضعیت پیچیده و پرتنش ایران و اسرائیل پرداخته و می‌گوید پس از کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران،  جمهوری اسلامی در مقابل یک دوراهی قرار گرفته  است: از یک سو باید برای حفظ وجهه خود، به ویژه در مقابل متحدانش در "محور مقاومت"، واکنش نشان دهد و از سوی دیگر  می‌داند که از نظر نظامی در برابر اسرائیل ضعیف‌تر است.
بگفته این کارشناس  رژیم ایران نگران خطر تشدید تنش و تبدیل آن به یک جنگ گسترده و تمام‌عیار است که ممکن است پای ایالات متحده را نیز به میان بکشد. 

چرا ایران از مواجهه مستقیم با اسرائیل خودداری می‌کند؟ 
این کارشناس در ادامه مصاحبه خود تاکید کرده است که رهبری ایران بیشتر بر حفظ قدرت خود متمرکز است و از سناریویی که در آن جنگ با اسرائیل می‌تواند منجر به ناآرامی‌های داخلی شود، اجتناب می‌کند.

او می‌گوید کابوس بزرگ رژیم این است که در حال جنگ با اسرائیل و شاید ایالات متحده باشد و همزمان شورشی در داخل کشور رخ دهد. به گفته او، این می‌تواند سیستم را نابود کند، به‌ویژه اگر شکاف‌هایی در دستگاه امنیتی ایجاد شود.

به باور او این واقعیت که اسرائیل توانسته به راحتی حریم هوایی ایران را نقض کند و احتمالا به مرکز قدرت ایران نفوذ کند، باعث افزایش احتیاط تهران شده است.به گفته فتح‌الله‌نژاد اکثر ایرانی‌ها "ماجراجویی‌های رژیم در منطقه" را رد می‌کنند. علاوه بر آن خزانه‌ دولت خالی است و حتی پرداخت حقوق کارمندان دولت نیز تضمین شده نیست.




🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7