۱۴۰۳ شهریور ۱۵, پنجشنبه

نبرد خلق - رویدادهای هنری ماه مرداد ۴۰۳ - هنر مقاومت


                         نبرد خلق - رویدادهای هنری ماه مرداد ۱۴۰۳ -  هنر مقاومت

 

محاکمه افسانه بایگان به اتهام مقاومت

جلسه رسیدگی به اتهام افسانه بایگان، بازیگر سینما و تلویزیون، چهارشنبه ۱۰ مرداد در شعبه ۱۰۹۷ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ارشاد تهران ، با حضور علی شریف‌زاده، وکیل مدافع وی، برگزار شد. اتهام این هنرمند سینما «حضور در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی» است که به‌گفته وکیل مدافع او، مصداق این اتهام انتشار عکسهایی در فضای اینستاگرام توسط افسانه بایگان عنوان شده است.

مرکز اطلاع ‌رسانی پلیس تهران بزرگ چندی پیش همچنین از تشکیل پرونده قضایی دیگری برای افسانه بایگان به‌دلیل آنچه «کشف حجاب در مراسم نکوداشت آتیلا پسیانی» (بازیگر فقید سینما) عنوان کرد، خبر داده بود. دادگاه کیفری دو تهران در تیرماه سال گذشته این بازیگر سینما و تلویزیون را به‌دلیل رعایت نکردن «حجاب اجباری» به دو سال حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآمد.

افسانه بایگان همچنین از بابت مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور و استفاده از فضای مجازی، خلاصه ‌نویسی یک کتاب و مراجعه به مراکز رسمی روانشناسی و ارائه گواهی سلامت محکوم شد. بسیاری این مجازات را توهین ‌آمیز خواندند و صلاحیت دادگاه را در صدور چنین احکامی رد کردند.

المیرا نوری زینال، وکیل دیگر افسانه بایگان، تیرماه سال گذشته از اجرای حکم غیرقطعی موکل خود مبنی بر قطع شدن سیم‌کارت و احضار او به پلیس امنیت عمومی خبر داد.

پرونده سازی جدید برای توماج پس از لغو حکم اعدام

حساب کاربری توماج صالحی، رپ ‌خوان معترض زندانی، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» به «پرونده ‌سازی جدید» علیه او در ارتباط با یکی از موزیک‌ ویدیوهای منتشر شده گذشته این هنرمند اعتراض کرد.

این حساب کاربری که توسط یکی از نزدیکان توماج صالحی اداره می ‌شود، اشاره کرد که این پرونده‌ سازی جدید «با ایراد اتهاماتی واهی برای ایجاد ظاهری حقوقی و توجیه قرار بازداشت برای نگهداشتن بیشتر او در حبس، ساخته و پرداخته شده است».

امیر رئیسیان، از وکلای آقای صالحی، روز چهارشنبه ۲۴ مرداد با اشاره به تبرئه این هنرمند معترض از اتهام «افساد فی الارض» و صدور قرار منع تعقیب برای سایر اتهاماتش، اعلام کرد که او به دلیل تشکیل پرونده ‌ای جدید درباره یکی از آهنگهایش همچنان در زندان باقی می‌ماند.

او در باره موارد اتهامی در پرونده جدیدی گفت توماج به «توهین به مقدسات» و «دعوت به آشوب و بلوا» متهم شده است.

بی اطلاعی از سرنوشت زارا اسماعیلی

زارا اسماعیلی، هنرمند جوان اهل کرج، که اجراهایش بدون حجاب اجباری در مکانهای عمومی بارها در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده، پس از ۹ روز که از بازداشتش گذشته است هنوز در «بلاتکلیفی» به سر می ‌برد.

یک منبع نزدیک به خانواده خانم اسماعیلی گزارش داده که او در روز پنجم مرداد در منزل شخصی ‌اش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و خانواده ‌اش هیچ اطلاعی از دلیل بازداشت، اتهامات و حتی محل نگهداری او ندارند.‌

این هنرمند ۲۹ ساله یک روز پیش از بازداشت تلاش کرده بود از بازداشت یکی از دوستانش توسط پلیس امنیت تهران جلوگیری کند که ماموران با خشونت با او برخورد کردند.

زارا اسماعیلی اجراهای زیادی در شهرک اکباتان، باغ فردوس تهران و مترو داشته است.

شروین حاجی‌پور باید یک سال ‌و نیم به زندان برود

اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه، ۱۶ مرداد در نشست خبری گفت شروین حاجی ‌پور با وکلایش به رای دادگاه تجدیدنظر اعتراض نکرده ‌اند و حکم او «در موعد مقرر به اجرا گذاشته خواهد شد».

وکیل شروین حاجی ‌پور هم گفت تغییری در حکم ایجاد نشده است و او باید یک سال و نیم به زندان برود.

خواننده ترانه اعتراضی «برای» پیشتر با انتشار ویدیویی گفته بود که تلاش می ‌کند تا «حکم زندان را بشکند.»

موسیقی

رپ خوانها پاپ بخوانند تا مجوز بگیرند!

به تازگی اخباری مبنی بر اینکه «حمید صفت»، «چَرسی» و «دِدان» سه خواننده موسیقی رپ از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت رسمی پیدا کرده ‌اند، منتشر شده بود.

«محمود سالاری» معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد با تکذیب این خبر گفت: «خیر، این مساله صحت ندارد.»

سالاری افزود: «قاعدتا هنوز مجوزی برای موسیقی رپ صادر نشده است. مجوزی برای اثری صادر شده است که پاپ بوده است و آن خواننده ‌ای که مشهور به رپ ‌خوانی است در آن اثر رپ نخوانده و ژانرش پاپ است. در حقیقت ما به موسیقی پاپ او مجوز دادیم.»

وی ادامه داد: «دو اسم دیگری هم که مطرح شده بود را بررسی کردم، آن دو خواننده هم قرار بر این بود که اگر در گونه پاپ بخوانند مجوز بگیرند.»

سالاری درباره کارگروهی که در وزارت ارشاد برای بررسی صدور مجوز برای «رپ» تشکیل شده بود، گفت: «اختلاف‌نظر بسیار زیاد است. رپ یک سبک زندگی است که با خودش چیزهای زیادی به همراه دارد. بنابراین فقط نباید واژه ‌ها و نتها را کنار هم دید. به همین دلیل هنوز به جمعبندی قطعی در این خصوص نرسیده‌ایم.»

حمله انتحاری؛ لغو کنسرتهای تیلور سوئيفت در اتریش

مقامات اتریش گفتند که دو مظنون افراط‌گرا را روز چهارشنبه ۱۷ مرداد در اتریش دستگیر کردند و به نظر می‌رسد یکی از آنها در حال برنامه‌ریزی برای حمله احتمالی به مراسمی مانند کنسرت در پیش روی «تیلور سوئیفت»، خواننده سرشناس آمریکایی، بود.

مظنون اصلی ۱۹ ساله در «ترنتیتس» در جنوب وین و نفر دوم در پایتخت اتریش دستگیر شد.

«فرانتس روف»، رییس بخش امنیت عمومی وزارت کشور اتریش گفت: «این جوان ۱۹ ساله با گروه «دولت اسلامی» موسوم به داعش بیعت (سوگند وفاداری) کرده است.»

گفته می ‌شود این فرد ۱۹ ساله از طریق اینترنت افراطی شده است. روف گفت که مقداری مواد شیمیایی ایمن‌سازی شده است و مقامات در حال ارزیابی آنها هستند. او جزییات بیشتری نداد.

پیشتر گزارش شده بود که سوئیفت در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه کنسرتهایی را در وین برنامه ریزی کرده است و سطح تدابیر امنیتی این کنسرتها تشدید می‌شود. اما ساعتی پس از انتشار این اخبار، رسانه‌ ها از لغو کنسرتهای او خبر دادند.

سینما

تصویب «سند ملی سینما» علیه سینما

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد رئیسی، در آخرین جلسه شورای هنر که روز دوشنبه (۲۲ مرداد) برگزار شد، «سند ملی سینما» را به تصویب رساند که در این چند مدت اخیر بر سر آن بحث و مجادله فراوانی در گرفته بود.

پیشتر «خانه سینما» در نامه‌ای خطاب به سرپرست ریاست جمهوری و رونوشت به پزشکیان نگرانی خود را نسبت به آیین نامه ضوابط صدور پروانه فیلمسازی و نمایش فیلم با سربرگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد.

در این نامه هشدار داده شده بود: «به تازگی در رسانه ‌های مجازی تصویر آیین نامه ضوابط صدور پروانه فیلمسازی و نمایش فیلم با سربرگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اما فاقد تاریخ، شماره نامه و بدون امضا منتشر شده که موجب نگرانی عمیق فیلمسازان و سینماگران شده است.»

در ادامه نامه گفته می شود که بر اساس آیین نامه مزبور «رییس سازمان سینمایی قانونا می‌تواند در هر مرحله از تولید، جلوی تولید فیلم را بگیرد و تولیدش را منتفی کند و می‌تواند مانع از اکران فیلم تا شش ماه و بعد تا یک سال یا بیشتر شود. همچنین هنرمند به عنوان کارمند وزارت ارشاد در نظر گرفته شده است».

کارگردان «شاهد»: فیلم من محصول دوران اعتراضات «زن زندگی آزادی» است

روند حضور فیلمهای جریان سینمای غیررسمی یا زیرزمینی ایران در جشنواره‌های معتبر جهانی ادامه دارد و تازه‌ترین مورد آن فیلم «شاهد»، ساخته نادر ساعی‌ور است که برای نمایش در بخش «افقهای گسترش‌ یافته» جشنواره ونیز انتخاب شده است.

این فیلم با بازی مریم بوبانی، هانا کامکار و غزل شجاعی بدون رعایت قوانین سانسور جمهوری اسلامی ازجمله حجاب اجباری بازیگران زن ساخته شده و داستانش هم به‌نوعی مرتبط با اعتراضات «زن زندگی آزادی» است. به‌گفته کارگردان «شاهد»، بازیگران زن در ایران دو دسته شده‌اند؛ آنهایی که به شرط بی‌حجاب بودن بازی می‌کنند و آنانی که به شرط باحجاب بودن.

«شاهد» سومین فیلم بلند نادر ساعی‌ور است که پیشتر با فیلمهای «نامو» و «بی‌پایان» در جشنواره‌های مهم دیگری ازجمله برلین حاضر بود. آن فیلمها هم مضامینی خاص و متفاوت و خلاف آثار مرسوم سینمای رسمی ایران داشتند و اجازه نمایش در داخل ایران نیافتند.

نادر ساعی‌ور می گوید: «فیلم محصول دوران اعتراضهای «زن زندگی آزادی» است؛ سرخوردگی من از اینکه کاری نمی‌توانستم انجام بدهم. می‌دیدم بچه‌ها می‌روند خیابان و من فکر می‌کردم چه کاری می‌توانم بکنم. فیلم شاهد محصول این فضا است. هرچند فیلمی که ما ساختیم در مقابل آن یک ساچمه‌ای که بچه‌ها در خیابان خوردند هیچ نیست. فکر کردم این حداقل کاری است که می‌توانستم بکنم. فیلمنامه اشاره‌های مستقیم به المانهای آن دوران دارد.»

مطالبات دو تشکل صنفی از پزشکیان

«انجمن تهیه‌‌ کنندگان مستقل سینمای ایران» و «کانون کارگردانان خانه سینما» با انتشار بیانیه ‌هایی خواسته‌ های خود از دولت پزشکیان را مطرح کردند.

بسیاری از این مطالبات حول محورهای مشخص است چراکه اعضای مشترک در این دو تشکل حضور دارند و احتمالاً در نگارش این بیانیه‌ ها مشارکت داشتند. به همین دلیل برخی از خواسته‌ هایی که تاکید زیادی بر برآورده شدن آنها وجود دارد، در این دو بیانیه مشترک است. خواسته های مطرح شده از پزشکیان از جمله شامل مواد زیر است:

«حفظ شأن سینماگران و توجه ویژه به وضعیت معیشتی آنان، اصلاح روشهای ممیزی و سانسور حاکم، برچیدن بساط بروکراسی و دست ‌اندازهای اداری، اصلاح نگاه انحصارگرایانه و قبیله ‌ای حاکم بر مدیریت سینما، رفع مشکل سینماگران ممنوع‌ الکار در داخل و خارج کشور، رفع ممنوع‌ الخروجیهای خودسرانه هنرمندان با هر گرایش و سلیقه ‌ای به ‌عنوان ظرفیتها و سرمایه ‌های فرهنگی.»

نمایش «دانه انجیر معابد» در جشنواره فیلم لوکارنو

محمد رسول‌اف کارگردان سرشناس ایرانی در گفتگو با مجله سینمایی «ورایتی» از نمایش «دانه انجیر معابد» در جشنواره فیلم لوکارنوی سوئیس در هفته پایانی ماه اوت خبر داد.

او در این گفتگو با اشاره به موفقیتهای فیلم «دانه انجیر معابد» در جشنواره‌های مختلف جهانی افزود: «پس از نمایش و استقبال از این فیلم در جشنواره‌های کن و سیدنی اکنون فرصتی پیش آمده تا «دانه انجیر معابد» را در جشنواره لوکارنو در «پیاتزا گرانده» نمایش دهیم.»

محمد رسول ‌اف همچنین در این گفتگو خبر داد که فیلم دانه انجیر معابد به توزیع‌کنندگانی در اروپا و ایالات متحده فروخته شده و به زودی در شهرهای مختلف جهان به نمایش درمی‌آید.

فیلم «دانه انجیر معابد» آخرین ساخته آقای رسول ‌اف خرداد ۱۴۰۳ جایزه ویژه هیات داوران هفتادوهفتمین جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد.

«دانه انجیر معابد» داستان یک قاضی تحقیق دادگاه انقلاب تهران به نام «ایمان» را روایت می‌کند که دچار بی ‌اعتمادی و پارانویا است. این فیلم در ایران و به صورت مخفیانه ساخته شده است.

محمد رسول ‌اف، پس از ‌آن که توسط جمهوری اسلامی به هشت سال زندان محکوم شد، به ناچار ایران را ترک کرد.

ادبیات

انتشار مکاتبات لاهوتی و صدرالدین عینی

کتاب «نامه‌ های ابوالقاسم لاهوتی و صدرالدین عینی» مجموعه ‌ای از ۹۱ نامه و تلگراف ابوالقاسم لاهوتی، شاعر و کنشگر سیاسی ایرانی و صدرالدین عینی، ادیب نامدار و بنیانگذار ادبیات معاصر تاجیکستان است که برای نخستین بار در ایران چاپ شده است.

این نامه ‌ها طی سالهای ۱۹۲۷ تا ۱۹۵۳ نگارش شده و پاره ‌ای از فعالیتهای علمی و فرهنگی این دو نویسنده و شاعر نامدار در عرصه زبان و ادب پارسی را باز می ‌نماید. این نامه ها گذشته از آشنا کردن خواننده با دوستیها و علائق ادبی این دو نویسنده، از وضعیت سیاسی شوروی و شرایط جامعه تاجیکستان نیز تصویری به ‌دست می ‌دهد.

اصل این نامه ها در بایگانی انستیتوی زبان و ادبیات رودکی آکادمی ملی علوم جمهوری تاجیکستان و خانه­موزه صدرالدین عینی در شهر دوشنبه نگهداری می شود. این نامه ها دارای ارزش ادبی، تاریخی و سیاسی فراوانی است و نخستین بار در تاجیکستان با کوشش روانشاد دکتر خورشیده آتاخان اُوا، ادبیات‌شناس برجسته تاجیکستانی، در سال ۱۹۷۸م. با دیباچه روانشاد پروفسور محمد عاصمی با حروف سیریلیک چاپ شد.

ابولقاسم لاهوتی هنگامی که افسر ارتش بود، پس از یک قیام ناکام به تاجیکستان شوروی گریخت. لاهوتی در تاجکستان شوقی دوباره یافت و ادبیات و هنر انقلابی‌اش را تازگی بخشید. او اشعار میهنی را به مدارس تاجیکستان برد. سرایش سرود ملی تاجکستان از افتخارات اوست، همچنین ترجمه سرود مشهور «انترناسیونال» با تمام ظرافتها و عظمتش برای اولین بار به فارسی، از ماندگارترین شاهکارهای ادبی و انقلابی این شاعر آگاه و پرکار محسوب می شود.

«در اوج» برنده جایزه بهترین رمان علمی تخیلی

جایزه ادبی «آرتور سی کلارک» که هر ساله به بهترین رمان علمی تخیلی اهدا می‌شود به یک نویسنده اسکاتلندی تعلق گرفت.

«مارتین مک‌اینز»، نویسنده اسکاتلندی جایزه امسال «آرتور سی کلارک» را برای نگارش رمانی دریافت کرد که مخاطب را به سفری از اعماق اقیانوس تا فضا می‌برد. «در اوج» که سومین رمان «مک‌اینز» به شمار می‌رود، در جریان مراسمی که روز چهارشنبه در لندن برگزار شد، به عنوان برنده بهترین رمان علمی تخیلی سال معرفی شد. این کتاب همچنین در سال ۲۰۲۳ در فهرست نامزدهای اولیه جایزه بوکر قرار گرفته بود.

«در اوج» روایت زندگی زیست‌شناس دریایی به نام «لِی» است که به گروهی می‌پیوندد که در حال کاوش در یک گودال کشف شده در اقیانوس اطلس هستند.

این جایزه ادبی در سال ۱۹۸۷ به نام «آرتور سی کلارک» تاسیس شد که رمان «۲۰۰۱:‌ ادیسه فضایی» فضایی را در سال ۱۹۶۸ میلادی منتشر کرد. «مارگارت اتوود» نخستین نویسنده‌ای بود که این جایزه ادبی را با نگارش رمان «سرگذشت ندیمه»‌ دریافت کرد. از دیگر برگزیدگان این جایزه ادبی به «کلسون وایتهد» برای «راه‌آهن زیرزمینی»‌ و «امیلی سنت جان مندل» برای «ایستگاه یازدهم» می‌توان اشاره کرد.

انتشار جلد دوم کتاب نامه‌های زندان گرامشی  

جلد دوم کتاب نامه‌های زندان گرامشی با ترجمه اثمار موسوی‌نیا منتشر شد.

ناشر (نشر نی) در معرفی این کتاب می نویسد: «در میان انبوه نوشته‌های آنتونیو گرامشی، نامه ‌های زندان از برجسته‌ترین نوشته‌های او در عالم اندیشه‌ی سیاسی است؛ منبعی مهم و پرارزش برای درک شخصیت راستین گرامشی، ویژگیهای فکری و اخلاقی و عمق مطالعات او، همچنین برای فهم آرای او در عرصه‌ی جامعه‌شناسی سیاسی و مطالعات فرهنگی.

«اهمیت این اثر در آن است که بخش مهمی از کوشش گرامشی را در تدوین پروژه‌ی فکری‌اش به ما ارائه می‌دهد که، علاوه بر سیاست، تاریخ و فلسفه‌ی مطالعات فرهنگی را نیز دربر می‌گیرد.

«در جای‌ جای نامه‌ ها تلاش برای بررسی همه‌ جانبه‌ی مساله‌ی اصلی گرامشی، یعنی نحوه‌ی سربرآوردن فاشیسم و ناکامی جنبش انقلابی مشهود است و رد و نشانی از مفاهمی کلیدی و مورد توجه او را همچون هژمونی، روشنفکر ارگانیک، جامعه‌ی سیاسی و جامعه‌ی مدنی، تاریخی‌گری، مسائل فرهنگی و ادبی، و جریانهای حاشیه‌ای ادبی به‌وضوح می‌توان در خط فکری او و ابراز نظرش پیرامون مقولات گوناگون و حتی مسائل روزمره دید.

«نامه‌های زندان، یا به تعبیری این «اپرای زندان»، بیانگر نبوغ و ذهنِ تحلیل‌گر و خلاقِ این متفکرِ مارکسیست انقلابی است.»

انتشار یک رمان ناتمام بعد از ۶۵ سال

آخرین رمان نوشته «زورا نیل هرستون»، انسان‌شناس و نویسنده فقید آمریکایی، پس از ۶۵ سال منتشر خواهد شد.

نویسنده رمان مشهور «چشمان آنها به خدا می‌نگریست»، زمانی که در سال ۱۹۶۰ میلادی درگذشت، هنوز نگارش دنباله‌ای برای رمان «موسی، مرد کوهستان» که در سال ۱۹۳۹ میلادی منتشر شده بود را به پایان نرسانده بود. اما دنباله این رمان که «زندگی هرود» نام دارد، در ژانویه سال ۲۰۲۵ روانه بازار خواهد شد.

تا همین اواخر، این دست‌نوشته در «آرشیو هرستون» در دانشگاه کانزاس بود و دسترسی به آن فقط برای محققان امکان پذیر بود. این رمان ناتمام است و در همین وضعیت در کنار تفسیری از «دبورا پلنت»، استاد دانشگاه و منتقد ادبی، منتشر خواهد شد.

این کتاب در حقیقت یک رمان تاریخی است که به داستان زندگی «هرود یکم»، پادشاه یهودیه که در قرن یکم پیش از میلاد زندگی می‌کرد، می‌پردازد. به گفته «اچ کیو» انتشارات بریتانیایی این کتاب، «هرستون» در این کتاب روایت بسیار متفاوت‌تری از تصویر شرورانه‌ «هرود» در «عهد جدید» را ارائه می‌کند.

این کتاب در هفتم ژانویه ۲۰۲۵، همزمان با صد و سی و چهارمین سالگرد تولد این نویسنده منتشر خواهد شد.

هنر در فضاهای شهری

پاکسازی فرهنگی-تاریخی در برلین شرقی

پایان جنگ سرد، پایان جنگ در آلمان شرقی نبود و در شکل تهاجم فاتحان به آثار فرهنگی و تاریخی «جمهوری دموکراتیک آلمان» ادامه یافت. هدف سرمایه داری پاک کردن نظمی از حافظه مردم این کشور بود که با وجود شکست در بنای یک جامعه عادلانه و آزاد، عناصری از عدالت اجتماعی را دستاورد داشت که در نظم جدید از آنها نشانی نبود و یا به شدت زیر ضرب سیاستهای ریاضت اقتصادی قرار داشت. محو آثاری که به ویژه در سطح شهرها در شکل مجسمه، بنا، خیابان و ... یادها را به دوران دیگری بازگشت می داد، در حقیقت سانسور و ممنوعیت بصری ایده های سوسیالیستی را هدف داشت.   

تخریب مجموعه «کاخ جمهوری» در برلن شرقی، نمادی از ویران سازی بیشتر آثار به جامانده از گذشته است؛ بنایی که همزمان با ایفای نقش به عنوان پارلمان جمهوری دموکراتیک آلمان، دارای ۱۳ بار و رستوران، یک سینما و تئاتر، یک سالن نمایش، یک دفتر پست، یک سالن بولینگ و دو پیست رقص بود. بر ویرانه های «کاخ جمهوری»، «کاخ برلین»، اقامتگاه رسمی سلسله «هوهنزولرن» بازسازی شد.

«کاتیا هویر»، نویسنده کتاب «این سوی دیوار» می‌نویسد: «مبارزه سخت بر سر کاخ جمهوری نمونه‌ای از مبارزه گسترده‌تر بین پاک کردن حافظه و نگه داشتن آن است. نمادهای جمهوری دموکراتیک آلمان برای آلمان غربی تنها بخشی از تاریخ یک اقلیت بوده است. سیاستمداران آلمان غربی که اکثریت را تشکیل می‌دادند، کاری برای نجات تاریخ آن اقلیت انجام ندادند، زیرا هرگز احساس نمی‌کردند متعلق به آنهاست.»

بنکسی لندن را باغ وحش می ‌کند

اول نقاشی یک بز، سپس دو فیل و حالا سه میمون، معنای پشت آخرین نقاشیهای «بنکسی» بر دیوارهای لندن چیست؟

حیوانات نقاشی شده توسط بنکسی، هنرمند صاحب‌نام نقاشیهای خیابانی که هنوز نام واقعی خود را فاش نکرده، بر دیوار‌های لندن، غوغا به پا کرده‌ اند. این هنرمند ناشناس روز دوشنبه ۵ اوت، اولین اثر از مجموعه حیوانات خود را در نزدیکی پل کیو در جنوب غربی لندن رونمایی کرد.

بنکسی هیچ سرنخی برای درک معنای گرافیتی جدید خود ارائه نکرده است، اما با توجه به تمایل این هنرمند به انتقال پیامهای سیاسی از مسیر نقاشیهایش، آخرین اثر‌های هنری او نیز بحثهای زیادی را برانگیخته است.

با توجه به تظاهراتهای خشونت آمیز اخیر نو فاشیستها علیه مهاجران و پناهندگان، شمار زیادی بر این باورند که این هنرمند قصد دارد رفتار خشونت‌آمیز، وحشیانه و به دور از انسانیت این دسته را نقد و به رفتار حیوانات وحشی باغ‌وحش تشبیه کند.

بنکسی هنرمند خیابانی اهل «بریستول» است که با نقاشیهای دیواری و هنر گرافیتی اعتراضی خود شهرت جهانی یافته و با این حال هنوز هویت اصلی او فاش نشده است.

این هنرمند در نقاشیهای خود بیشتر به مسائل سیاسی و موضوعهایی مانند افزایش دمای جهانی، جنگ، شنود غیرقانونی و شرایط سخت کاری پرداخته است.

هنرهای تجسمی

راز مهم شاهکار رامبرانت فاش شد

دانشمندان سرانجام دریافتند که چگونه «رامبرانت»‌ در نقاشی مشهور خود به نام «گشت شبانه» به درخشندگی براق دست یافته است: با استفاده از آرسنیک!

این ماده سمی برای نخستین‌بار طی «پروژه گشت شبانه»، پروژه‌ای که توسط دانشمندان موزه ملی آمستردام و دانشگاه آمستردام در حال انجام است، کشف شد. هدف از اجرای این پروژه بررسی دقیق و تکنولوژیکی شاهکار قرن هفدهم با استفاده از تکنیکهای مختلف تصویربرداری تحلیلی غیرتهاجمی مانند اسکن اشعه ایکس، همراه با تحقیقات نمونه‌برداری بود.

محققان در نقاطی از نقاشی ذرات مواد معدنی سولفید آرسنیک را پیدا کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که «رامبرانت»‌ این رنگهای سولفید آرسنیک را با سایر رنگها ترکیب کرده است تا به یک رنگ طلایی درخشان واقع‌گرایانه دست پیدا کند. درخشش کانیهای سولفید آرسنیک در درجه اول به دلیل ساختار بلوری و ترکیب آنها است.

نقاشی بزرگ سه و نیم در چهار و نیم متری «گشت شبانه»‌، که در سال ۱۶۴۲ و در طول عصر طلایی هلند خلق شده است، عزیمت گروهی را به سرپرستی کاپیتان «فرنس بانینک» (مردی در لباس سیاه و شالی قرمز) و ستوان «ویلم ون رویتنبرچ» (مردی در لباس زرد و کمربندی سفید) به تصویر کشیده است. این تصویر با مهارت بالای «رامبرانت» در ایجاد سایه روشن به یک صحنه دراماتیک تبدیل شده است.

 (منابع: جنگ خبر، ایسنا، صدای آمریکا، برنا، بی بی سی، عصر ایران، رادیوفردا، هرانا، سازندگی، ایراس، همبستگی، نشرنی، یورونیوز)

نبرد خلق شماره ۴۸۰، پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲ اوت ۲۰۲۴ 

 https://t.me/nabard_khalgh



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7