۱۴۰۳ شهریور ۱۹, دوشنبه

سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی: کنفرانس مطبوعاتی گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام درباره اتمی ایران


سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی: کنفرانس مطبوعاتی  گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام درباره اتمی  ایران


خبرنگار رویترز: در مورد ایران شما گفتید که امیدوارید با رئیس جمهور ایران در آینده نه چندان دور دیدار کنید. آیا می توانید به ما بگویید منظور تان از این چیست؟ آیا منظورتان تا انتخابات ایالات متحده در نوامبر است؟

رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی: امیدوارم قبل از آن باشد.

پرسش: و ممکن است توضیحی به ما بدهید؟ طبعا گزارش‌های شما دربرگیرنده تحولاتی است که در برنامه غنی‌سازی ایران رخ داده است. اما ما درک روشنی از نحوه تکامل آنها در این سه ماهه نداریم. به نظر می رسد که حداقل در فردو، شتاب سریعی برای نصب آبشارهای سانتریفیوژ وجود داشت و ممکن است بعد از آن، سرعت کارها کمی کند شده باشد. آنچه را که در سه ماه گذشته در زمینه غنی سازی در ایران رخ داده است، چگونه توصیف می کنید؟

آقای گروسی: بله، نکته خوبی مطرح می کنید. چرا که بعد از جلسه ماه ژوئن شورای حکام، آنها در واکنش به کارهایی که در اینجا انجام شده بود، شماری از موضوعات را اعلام کردند. و آنچه ما می بینیم این است که کارهایی انجام شده است، اما هیچ چیز نشان دهنده عجله برای اجرای سریع افزایش قابل توجه از نظر تولید و غنی سازی نیست. من می پذیرم که این یک ارزیابی بسیار کلی است. اما چیزی است که ما می بینیم. همان‌طور که شما گفتید، تغذیه برخی آبشارهای سانتریفوژ وجود داشته است. کار ادامه دارد. اما چیزی را نمی بینیم که خیلی سریع در حال پیشروی باشد. این تصویر کلی است.

خبرنگار بلومبرگ: من دو سوال دارم. یکی در مورد پادمان و یکی در مورد ایمنی. سوال پادمان در مورد ایران است. و بسیاری از اعضای شورای حکام اساساً برجام را گروگان تحولات سیاسی انتخابات ایالات متحده می دانند. من می دانم که شما یک سازمان فنی هستید. بنابراین سوال من این است بین 20 ژانویه که رئیس جمهور جدید [آمریکا] تحلیف می شود تا 18 اکتبر است، زمانی که قطعنامه 2231 شورای امنیت دوره اش خاتمه می یابد، ۲۷۰ روز فاصله دارد. در آن 270 روز می توان تصور کرد که بتوانید تمام مسائل باقیمانده با ایران را حل کنید یا شما روی جدول زمانی متفاوتی کار می کنید؟

آقای گروسی: یکی از نگرانی هایم را می‌گویم و به همین دلیل است که همچنان در این دوره که برخی معتقدند ما در وضعیتی قرار داریم که نمی‌توان کاری اساسی انجام داد، من همچنان در گفتگوهایم با همتای ایرانی ام اصرار دارم که می‌توانیم کارهای مفیدی برای آمادگی برای بحث‌هایی در آن سطح انجام دهیم. انجام هر کاری که باید انجام دهیم در 270 روز چالش برانگیز خواهد بود.. اما من قبول دارم که کار زیادی برای انجام دادن وجود خواهد داشت. من فکر می کنم مهم است، حتی اگر ما تمام آن کار را تکمیل نکنیم، که یک روند جدی در جریان باشد که در آن به نتایج برسیم. و این به کمتر از 270 نیاز دارد.

پرسش: آیا امیدوارید یا قصد دارید در جریان مجمع عمومی، منظورم این است که در نیویورک، با رئیس جمهور ایران ملاقات کنید.

آقای گروسی: نه، تصمیم من این نیست. نه.

پرسش: سوال کوتاه در مورد ایران، کمیسر اتحادیه اروپا آقای بورل با آقای عراقچی ملاقات داشت. چقدر در یک سطح دیگری درگیر بحثها هستید؟

آقای گروسی: البته ما تبادل اطلاعات می کنیم. همکاران اتحادیه اروپا به ما بسیار نزدیک هستند و ما همیشه تبادل نظر می کنیم، اگرچه فرآیندهای ما در این مرحله کاملاً متفاوت است. هیچ روندی در سطح شراکت سابق وجود ندارد، که بسیار بعید است که حداقل به روشی که در گذشته اتفاق افتاده، بازسازی شود. در مورد کار ما، کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، همانطور که در سوال قبلی شما اشاره کردم، تلاش می‌کنیم تا شرایط اولیه را از نظر اطلاعات و دید حفظ کنیم تا پیشروی در زمینه دیپلماسی بیشتر تسهیل شود. آیا چنین خواهد شد؟ که ما همه امیدواریم چنین شود.

پرسش: ایده یک گزارش جامع، همانطور که در آخرین قطعنامه درباره ایران ذکر شده است، ممکن است برای ایجاد یک گزارش جامع چه چیزی لازم باشد؟ آیا قطعنامه دیگری را تصویب می‌کنید که به آن فراخوان دهد یا آن را خودتان به عهده می‌گیرید؟

آقای گروسی: صادقانه بگویم، من برای آن برنامه ریزی نکردم. من فکر می کنم ما تمام آنچه در آن قطعنامه ذکر شده بود را مورد توجه قرار می دهیم. ما در شرایط واقعی این گزارش را ارائه می دهیم. و ما یک ارزیابی جامع در مورد مکان های مختلف در یکی از گزارش‌های گذشته‌ام، داشتیم. رویکرد من این است که اکنون سعی کنم مسائل را حل کنم و چشم‌اندازی از اقدامات تنبیهی در مقطعی در آینده نداشته باشم. ایده من این است که تلاش کنم تا همکاری را الان به نتیجه برسانم و اقداماتی را انجام دهیم تا بتوانیم یک مقدار شفافیت داشته باشیم، که به شدت مورد نیاز است. بنابراین ما خواهیم دید. من فکر می کنم چند ماه آینده تعدادی رویداد خواهیم داشت که به همه ما این امکان را می دهد که شفاف تر موضوعات را ببینیم.

پرسش: شاید آخرین سوال در مورد ایران باشد. همانطور که می دانید، عراقچی وزیر خارجه جدید ایران است. شما او را می شناختید و قبلاً با او کار کرده‌اید. آیا این نشانه مثبتی است که مسائل باقی مانده بین ایران و آژانس حل شود یا فرصت خوبی برای یافتن راه حل برای آن با هم وجود داشته باشد؟ در مورد آن نظرتان چیست؟

آقای گروسی: البته کابینه و دولت ایران است که تصمیم میگیرد. البته برای من بسیار عالی است که کسی مثل او را ببینم که در گذشته با او کار کرده ام، کسی که با تمام جزئیات برنامه و کارهایی که انجام شده است آشنا باشد. بنابراین من واقعا مشتاقانه منتظر دیدار با او در سریعترین زمان هستم.

سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی -  9 سپتامبر 2024 ساعت 1315


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو