۱۴۰۳ شهریور ۲۰, سه‌شنبه

بیانیه وزیران خارجه - شورای همکاری خلیج فارس در یکصد و شصت و یکمین اجلاس - علیه ایران


    بیانیه  وزیران خارجه   - شورای همکاری خلیج فارس در یکصد و شصت و یکمین اجلاس   - علیه ایران 

شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس یکصد و شصت و یکمین جلسه خود را در روز دوشنبه 6 ربیع الاول 1446 هجری قمری مطابق با 9 سپتامبر 2024 در مقر دبیرخانه کل به ریاست جناب شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم . آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه کشور قطر، رئیس فعلی شورای وزیران با حضور اعلیحضرت و عالیجنابان ... تشکیل داد:.

اشغال جزایر سه گانه امارات متحده عربی توسط ایران:

۳۳. شورای وزیران مواضع تزلزل ناپذیر و تصمیمات قبلی خود را در محکومیت ادامه اشغال جزایر سه گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) متعلق به امارات متحده عربی توسط ایران، مجدداً تأیید کرد و موارد زیر را تکرار کرد:

الف. حمایت از حاکمیت امارات متحده عربی بر سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی و همچنین بر آب های سرزمینی، حریم هوایی، فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی این جزایر به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو امارات.

ب. هرگونه تصمیم، رویه یا اقدام ایران در این سه جزیره را باطل و بی اثر تلقی می کند و بیان می کند که آنها حقایق تاریخی و قانونی مبنی بر تایید حق حاکمیت امارات بر جزایر سه گانه خود را تغییر نمی دهند.

ج. از ایران می‌خواهد به تلاش‌های امارات برای حل این موضوع از طریق مذاکرات مستقیم یا با مراجعه به دیوان بین‌المللی دادگستری پاسخ دهد.

۳۴. شورای وزیران ادامه ساخت و ساز مسکن توسط دولت ایران برای اسکان ایرانیان در جزایر سه گانه تحت اشغال ایران و مواضع و اقدامات تشدید کننده مقامات ایرانی از جمله اظهارات رسلان ملکی، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران را در ۱۲ مه ۲۰۲۴ با اشاره به قصد ایران برای تامین زمین برای پروژه‌های مسکونی غیرقانونی در جزیره اشغالی ابوموسی و همچنین اظهارات رئیس‌جمهور (درگذشته) ایران در ۴ فوریه ۲۰۲۴ در جلسه هیئت دولت در خصوص تلاش‌های صنعتی ایران در جزایر، علاوه بر اظهارات محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ مبنی بر تکمیل سند توسعه جزایر سه‌گانه که شامل ساخت تاسیسات و پروژه های مسکن در جزایر سه گانه اماراتی می‌شود، را محکوم کرد.

۳۵. شورای وزیران رزمایش‌های نظامی ایران را که شامل سه جزیره اشغالی امارات متحده عربی، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی و همچنین آبهای سرزمینی، حریم هوایی، فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی این جزایر، جزایری که جزء لاینفک قلمرو امارات متحده عربی هستند، را محکوم کرد. این رزمایش‌ها شامل آخرین مانورهای نظامی و رزمایش‌های رزمی ایران در جزیره اشغالی ابوموسی در 20 ژوئن 2024 می‌شد و از ایران می‌خواست این گونه تخلفات و تحریک‌‌هایی را که در امور یک کشور مستقل دخالت می‌کند و به اعتماد سازی کمک نمی‌کند و ثبات در منطقه را تهدید می کند و کشتیرانی دریایی منطقه ای و بین المللی را به خطر می اندازد،‌ دست بردارد.

۳۶. شورای وزیران سفرهای مکرر مقامات ارشد ایران به جزایر سه گانه اماراتی را محکوم کرد که آخرین آن سفر قاسم رضایی جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران به جزیره اشغالی ابوموسی در ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۴، برای بازرسی از پروژه های استراتژیک ایران بود.

ایران:

۴۷. هیئت وزیران پیروزی دکتر مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت و برای ایشان و ملت ایران آرزوی موفقیت و بهروزی کرد.

۴۸. شورای وزیران بر مواضع و تصمیمات ثابت خود در رابطه با روابط با ایران تاکید کرد و بر لزوم پایبندی ایران به اصول اساسی مبتنی بر منشور ملل متحد، حقوق بین‌الملل، حسن همجواری، احترام به حاکمیت دولت‌ها، عدم مداخله در امور داخلی، حل و فصل اختلافات از راه های مسالمت آمیز، عدم توسل به زور یا تهدید به آن، و دست کشیدن از فرقه گرایی تاکید کرد.

۴۹. شورای وزیران نگرانی های شورای همکاری خلیج فارس را در خصوص تحولات جدی اخیر در تشدید تنش نظامی در خاورمیانه و تأثیر منفی آن بر امنیت و ثبات منطقه بیان کرد و بر اهمیت تنش زدایی فوری برای حفظ امنیت و ثبات منطقه و همچنین لزوم مشارکت همه طرف ها در تلاش های مشترک و اتخاذ رویکرد دیپلماتیک به عنوان ابزاری موثر برای حل مناقشه، اعمال حداکثر خویشتن داری و مصون نگه داشتن منطقه و مردم آن از خطرات جنگ، تاکید کرد.

۵۰. شورای وزیران از تفاهمات حاصل شده در چارچوب میانجیگری سلطان نشین عمان بین ایران و فرانسه که منجر به آزادی یک شهروند فرانسوی شد، استقبال کرد. شورا از کمک های مثبت سلطان نشین عمان در این زمینه قدردانی کرد.

۵۱. شورای وزیران نگرانی های شورای همکاری خلیج فارس را در مورد تحولات پرونده هسته ای ایران بیان کرد و بر اهمیت تسریع تفاهمات سازنده بین ایران و کشورهای ذیربط در رابطه با موضوع هسته ای برای حفظ امنیت و ثبات منطقه تاکید کرد. شورای وزیران آمادگی خود را برای همکاری و تعامل موثر با پرونده هسته ای ایران و شرکت در تمامی مذاکرات، بحث ها و نشست های منطقه ای و بین المللی در این زمینه اعلام کرد. همچنین خواستار این شد که این مذاکرات نه تنها برنامه هسته‌ای ایران بلکه همه نگرانی‌های امنیتی کشورهای عرب خلیج فارس مانند موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز، هواپیماهای بدون سرنشین، ایمنی ناوبری بین‌المللی و تأسیسات نفتی را نیز شامل شود تا به دستیابی به اهداف مشترک و منافع در چارچوب احترام به حاکمیت دولت، اصول حسن همجواری و تبعیت از قطعنامه ها و مشروعیت بین المللی برای تضمین ارتقای امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی کمک کند.

۵۲. شورای وزیران بر اهمیت تعهد ایران برای تجاوز نکردن از سطوح غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز برای استفاده‌های صلح‌آمیز و لزوم اجرای تعهدات خود و همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد.

۵۳. شورای وزیران بر اهمیت حفظ امنیت دریایی و معابر آبی در منطقه، مقابله با فعالیت هایی که امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند، از جمله هدف قرار دادن کشتی های تجاری، به خطر انداختن خطوط کشتیرانی و تجارت بین المللی و حمله به تاسیسات نفتی در کشورهای عضو شورا، تاکید کرد.



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو