۱۴۰۳ شهریور ۲۶, دوشنبه

نیویورک تایمز : گروه‌های مورد حمایت ایران مانند حماس وحوثیها که زمانی دشمن تلقی می‌شدند، به گرمی در عراق پذیرفته شده ودفتر دایر کردند


نیویورک تایمز : گروه‌های مورد حمایت ایران مانند حماس وحوثیها  که زمانی دشمن تلقی می‌شدند، به گرمی در عراق پذیرفته  شده ودفتر دایر کردند 

موازنه به‌تدریج به نفع ایران تغییر کرده است.  رژیم در کشور همسایه  یعنی عراق  به طور پیوسته برای تقویت نفوذ ژئوپلیتیکی خود از طریق گسترش استخدام و تامین مالی نیروهای همدل در داخل عراق تلاش کرده است. در حالیکه تهران بدنبال ایجاد یک بلوک قدرت منطقه‌ای است، حماس و حوثی‌ها در اقدامی که بیانگر تحول روابط آنها با عراق می‌باشد، دفتر در بغداد باز کرده‌اند. هیچ علامتی روی درب دفتر سیاسی جدید حماس در بغداد وجود ندارد و محل آنهم چندان علنی نیست. همین وضعیت در رابطه با دفتر حوثی‌ها که به فاصله کمی با ماشین از آنجا قرار دارد صادق است.

در اوایل این تابستان، مقامات دولت عراق بی‌سروصدا به هر دو گروه مسلح مورد حمایت ایران اجازه دادند تا بعد از سالیان که نمایندگی‌های این گروه‌ها به بغداد تردد داشتند، حضور ثابت‌تری در بغداد داشته باشند. علیرغم اینکه عکس‌های این گروه‌ها در عراق در رسانه‌های اجتماعی می‌چرخد، مقامات عراقی بصورت علنی این تغییر را تکذیب می‌کنند. این در حالی است که ایران نیروهای نیابتی‌اش از کشورهای مختلف را تشویق کرده که مهارت‌های نظامی را به هم منتقل و در زدن اهداف با هم هماهنگ کنند.

این دفاتر جدید بیانگر نقش رو به رشد عراق در جنگ در سایه بین ایران، اسرائیل و آمریکاست.

برای بیش از 20 سال، عراق تلاش داشته که یک تعادل مشکل را بین ایران و آمریکا حفظ کند.

این تعادل بتدریج به نفع ایران چرخیده است...

در سالیان اخیر ایران روی دولت عراق فشار گذاشت تا میلیشیاهای شیعه این کشور که برخی به تهران وفادار هستند و همچنین گروه‌های مسلح سنی، مسیحی و یزیدی را با تبدیل آنها به بخشی از دستگاه امنیتی عراق، مشروعیت ببخشد.

بنا به گفته 2 نفر از کسانیکه با نیویورک تایمز صحبت کردند، برخی از مقامات دولت عراق بطور خصوصی می‌گویند که چندان از میهمانان جدیدشان ذوق‌ زده نیستند ولی با توجه به وزن احزاب سیاسی عراقی مرتبط با ایران، فاقد قدرت جلوگیری از آن بوده‌اند.

این دفاتر که عمدتاً روی ایجاد پیوندها در عراق متمرکز هستند، در ماه ژوئن تشکیل شدند...

صدام حسین با وجودیکه یک مسلمان سنی بود ولی جنبش‌های اسلامی سنی نظیر اخوان المسلمین که با حماس وابستگی دارد را سرکوب می‌کرد. وی آنها یک تهدید احتمالی برای هژمونی حزب بعث می‌دید...

تاماس جونو، یک استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه اتاوا گفت که او و دیگر آکادمیسین‌ها متوجه روندی توسط ایران شده‌اند که گروه‌های مسلح از کشورهای مختلف را تشویق می‌کند که با هم کار کنند. آنها به تلاش‌های گروه‌های عراقی و لبنانی در حمایت از رژیم بشار اسد در طی جنگ داخلی سوریه اشاره می‌کنند.

جونو گفت که ”یک نهادینه کردن روابط بین متفقین ایران در محور مقاومت“ وجود دارد. وی گفت که با این هدف، تهران اتاق‌های عملیات مشترک تشکیل داده و جلسات مرتبی برگزار کرده که این رهبران را دور هم جمع می‌کند. این تلاش‌ها از زمانیکه حماس و متحدینش به اسرائیل حمله کرده و جنگ غزه شروع شد، تشدید شده است.

یک نگرانی این است که حضور اینهمه گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق می‌تواند موجب شود که ارتش اسرائیل در داخل عراق دست به حمله بزند و منطقه را بیش از پیش بی‌ثبات سازد.

حماس دفتر خود در بغداد را در اراسات، یک محله طبقه متوسط، باز کرد... بخش‌های بزرگی از این منطقه تحت کنترل کتائب حزب‌الله است.

نماینده حماس در بغداد محمد الحافی است.

الحافی که امنیت او را در عراق کتائب حزب‌الله تأمین می‌کند با گروه‌ها و افراد مختلفی در عراق، چه سازمان‌های شیعه مرتبط با محور مقاومت و چه گروه‌های سنی که در ایدئولوژی اخوان المسلمین با حماس شریک هستند، ملاقات کرده است...

باز شدن دفتر حماس برای ”حزب اسلامی“ عراق، یک حزب سنی با ایدئولوژی اخوان المسلمین که طی سالیان اخیر کمتر حضور علنی داشته، یک دستآورد بوده است. اخوان المسلمین، یک سازمان سنی بین‌المللی، توسط برخی کشورهای عربی بعنوان یک سازمان تروریستی محکوم شده در حالی مورد استقبال برخی دیگر قرار دارد.

رشید العزاوی، رئیس حزب اسلامی عراق می‌باشد...

استقبال از حوثی‌ها بطور خاص در میان شیعیان بسیار گرم بوده است.

از اوایل ماه ژوئیه، ابو ادریس الشرفی، نماینده حوثی‌ها در عراق، با نفرات سنگین‌ وزن بغداد نظیر قیس الخزعلی، رهبر گروه مسلح عصائب اهل الحق مرتبط با ایران و بنیانگذار بال سیاسی ذینفوذ آن ملاقات کرده است. همچنین نماینده حوثی‌ها با رهبران قبایل در روستاهای جنوب عراق ملاقات داشته و کلیپی در کانال حوثی‌ها در عراق از یک سخنرانی خود در آنجا گذاشته که در آن وی یک خنجر سمبلیک به کمر دارد و در حالیکه شنوندگانش را ترغیب به جهاد با اسرائیل می‌کند، ژست‌های پرحرارتی دارد.

نیویورک تایمز-  به قلم: آلیسا روبین



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو