۱۴۰۳ شهریور ۲۵, یکشنبه

سالگرد قیام ۱۴۰۱- شهادت مهسا امینی - چشم اندازها؟


                              سالگرد قیام ۱۴۰۱- شهادت مهسا امینی - چشم اندازها؟

قیام هفته پایانی سپتامبر ۲۰۲۲ یا همان قیام مهسا که با پیشگامی زنان و دختران شجاع ایرانی آغاز شد، بی‌تردید یکی از گسترده‌ترین و مهم‌ترین قیامهای سراسری در ایران طی سالهای اخیر محسوب می‌شود.مقاومت ایران بدلیل مصاف پرهزینه ۴۴ساله‌اش با دیکتاتوری مذهبی حاکم بر ایران و با توجه به شناختی که از جامعه انفجاری ایران داشت، وقوع این قیام را پیش‌بینی کرده بود. ارزیابی‌ها و تحلیل‌ها حاکی از این بود که سیاست خامنه‌ای برای خالص‌سازی قدرت به بن‌بست رسیده است. این سیاست ضدمردمی برای مهار قیامهای مردمی بود ولی در عمل نتوانست مانع قیام و شکل‌گیری اعتراضات و اعتصابات گسترده شود.

قیام سپتامبر ۲۰۲۲ که در واکنش به‌قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی از ۱۵ سپتامبر آغاز شد تا ماههای متمادی با هر افت و خیزی همچنان ادامه داشت و به جنبشی گسترده تبدیل شد و خشم و نفرت انباشته‌شده جامعه را به آتشی عظیم تبدیل کرد که تا به امروز شعله‌های آن خاموش نشده است.

مردم ایران در آن قیام تمامیت رژیم ولایت فقیه را به چالش کشیدند. از لحظه‌های شروع شکل‌گیری قیام، شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» فریاد کانونی مردم معترض بود.

یک رسانه حکومتی ۴روز قبل از جان‌باختن مظلومانه مهسا امینی در شکنجه‌گاه گشت اخلاقی موسوم به ارشاد نوشت:

«مردم بسیار تحت فشار و به حکومت بدبین هستند. شما کاری کرده‌اید که مردم حتی نسبت به خمینی و انقلاب و رژیم بسیار عصبانی هستند. آنها خشم‌شان را نه فقط در گفتار، بلکه در عمل‌شان نشان می‌دهند. برای اینکه باور کنید یک روز آزادی بدهید ببینید مردم چه می‌کنند»

در قیام ۲۰۲۲، کل حاکمیت غافلگیر شد. یک پاسدار فرهنگی رژیم بنام محسن مهدیان با تعجب بسیار از جهش خیره‌کننده قیام سراسری مردم در تلویزیون حکومتی گفت: «در این دو روز اتفاقاتی افتاد که در ۴۰سال گذشته بی‌سابقه بوده است چون از همان ساعت اول خشونت و اغتشاش بود».

منظور از «خشونت و اغتشاش»، خشم غیرقابل مهار جوانان انقلابی بود که به سرکوب مأموران تا دندان مسلح رژیم دیکتاتور توجه نمی کردند و همچون سیل روانه خیابانها می‌شدند. بطور خاص خشم زنان و دختران به‌ستوه آمده که پرچمدار و جلودار بودند توجه جهانیان را به خود جلب کرده بود.

پاسدار مزبور در ادامه می‌افزاید: «اصل موضوع حجاب و یا گشت ارشاد نبود حتی ماجرای مرحوم مهسا امینی هم نبود. اینها (مردم معترض و عاصی) به حکومت اعتراض می کردند شعارهایشان همین را نشان می دهد. یعنی اصل حکومت را نشانه رفته بودند»!

سابقه تاریخی صف‌آرایی مردم ایران علیه استبداد

خیزش‌های ضد استبداد، از انقلاب مشروطه (۱۹۰۶ میلادی) تا قیام ۲۰۲۲، نتیجه تلاش‌ها و فداکاریهای ملت ایران برای نیل به آزادی و عدالت اجتماعی بوده است. ایرانیان با بهای سنگین و ایستادگی به هر قیمت، بارها در برابر استعمار و استبداد پایداری کرده‌اند. انقلاب مشروطه و جنبش ملی‌شدن صنعت نفت، به رهبری دکتر محمد مصدق، هر چند با توطئه‌های داخلی و خارجی مواجه شدند، اما میراث آنها همچنان در خیابان‌ها و جنبش‌های اجتماعی سراسری ایران دیده می‌شود. قیام سپتامبر ۲۰۲۲ بر این پشتوانه‌ شکوهمند تاریخی تکیه داشت.

شهات مهسا امینی و آغاز خیزشی تازه

به همین دلیل تاریخی، با شنیدن خبر کشته شدن مظلومانه مهسا، بسرعت و ظرف چند ساعت قیام در تهران و سپس سقز (زادگاه مهسا امینی) و سنندج (مرکز کردستان ایران) شکل گرفت. همزمان دانشجویان دانشگاه تهران برانگیخته و اقدام به تظاهرات همراه با شعارهای ضدحکومتی کردند. در دومین روز، قیام سراسر خشم و نفرت مردم سنندج، مهاباد، گوهردشت و کرج، بدون ترس از گلوله‌های مأموران سرکوبگر رژیم شکل گرفت.

در روزهای بعد، شهرهای بسیار زیادی در استانهای مختلف ایران اقدام به اعتصاب و تظاهرات کردند. همزمان در چندین دانشگاه شعارها و صداهای خشم‌آلود دانشجویان و دانشگاهیان طنین انداز شد. شهر کردنشین دیوان‌دره (در استان کردستان) به صحنه جنگ جوانان شورشی با سرکوبگران انتظامی و اطلاعاتی تبدیل شد. روزهای بعد اعتراضات و تظاهرات در بسیاری از شهرهای ایران گسترش یافت بنحویکه در نیمه دوم سال ایرانی، حتی یک روز بدون خیزش و شورش سپری نشد.

در تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۲۳، مقاومت ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قیام به بیش از ۲۸۲ شهر ایران گسترش یافته و ۷۵۰ نفر از مردم در جریان قیام جان خود را از دست داده‌اند و تعداد بازداشت شدگان بیش از ۳۰ هزار نفر بوده است. متعاقبا در 28 مارس 2023، اسامی ۶۷۵ تن از کشته شدگان قیام توسط مأموران سرکوبگر رژیم انتشار یافت.

آینده قیام و چشم‌اندازها؟

در یک بررسی اجمالی می‌توان گفت کلیه زمینه ها و عواملی که منجر به قیام 2022 شد نه تنها به قوت خود باقی است؛ بلکه به شکلی حادتر در نارضایتی عمومی و اعتراضات و اعتصابات در حال گسترش است. اجمالا اینکه:

۱. بازگشت به قبل از قیام 2022 متصور نیست. رژیم ولایت فقیه خط قرمزهایی را علیه مردم عبور کرده است که دیگر امکان ترمیم آن وجود ندارد.

۲. رژیم ایران نه توان و نه اراده سر و سامان دادن به مسایل معیشتی و زیستی ۹۰ میلیون ایرانی را ندارد. بخش عظیمی از این جمعیت، جوانان و تحصیل کردگانی هستند که نه امکان کار و زندگی در این جامعه برایش وجود دارد و نه امید و چشم اندازی در این حاکمیت برایشان متصور است.

۳. مردم ایران وارث مبارزه‌ای ۱۲۰ ساله برای نیل به آزادی هستند. انقلاب مشروطه و دیگر جنبشهای صد ساله اخیر ایران مظاهر برجسته این مبارزات برای رهایی از استبداد هستند.

۴. وجود یک آلترناتیو قدرتمند، چه در صحنه داخلی ایران و چه در عرصه بین‌المللی، در قالب شورای ملی مقاومت، راه را برهرگونه زد و بند استعماری و سرکوب و از دور خارج ساختن قیام مردم سد نموده و جنبش ضداستبداد به هر قیمت راه خود را به جلو باز خواهد کرد. دیکتاتوری ولایت فقیه هرگز نمی تواند خطر قیام و سرنگونی را از خود دور سازد. بنابراین مردم ایران پشتوانه کافی برای ادامه قیام و به پیروزی رساندن آنرا دارند.

۵. وضعیت حقوق‌بشر در ایران به مراتب وخیم‌تر شده است. از زمانی که پزشکیان بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده است بیش از ۱۵۰‌نفر اعدام شده‌اند. این موضوع اتکای رژیم به ایجاد ترس و سرکوب را برجسته می‌کند.

در رژیم ایران، اعدام فقط یک مجازات در مفهوم کلاسیک حقوقی نیست، بلکه ابزاری برای تقویت حاکمیت رژیمی است که مردم ایران خواستار سرنگونی آن هستند و ابزاری برای جلوگیری از قیام‌های آینده است.

۶ . رژیم مستبد ولایت فقیه فاقد مشروعیت مردمی است و تلاش‌هایش برای حفظ قدرت به نتیجه نخواهد رسید. تحریم گسترده انتخابات نمایشی ریاست جمهوری و مشارکت ۱۲درصدی از واجدین شرایط مؤید این موضوع است. به همین دلیل است که رژیم علاوه بر تشدید سرکوب و اعدام در داخل کشور، از تروریسم و بحران‌آفرینی در خارج از کشور استفاده می‌کند.

۷. متقابلا، مقاومت ایران خواهان یک جمهوری کثرت‌گرا و دموکراتیک است که مبتنی بر جدایی دین از دولت، انتخابات آزاد، برابری زن و مرد، به‌رسمیت شناختن خودمختاری برای ملیت‌ها در یک ایران متحد می‌باشد.

سخن پایانی

رژیم ایران بدلیل مجموع بحرانهای سیاسی و اقتصادی و بطور خاص اختلافات حاد در رأس هرم قدرت در وضعیتی گرفتار است که چاره‌ای جز ادامه سرکوب و فشار بر اقشار مختلف مردم و صدور بحران هر چه بیشتر به خارج از مرزها برای سرپوش گذاشتن بر بحرانهای لاعلاج داخلی ندارد. با این وجود، همه علائم حاکی از این است که انفجار اجتماعی و خشم عظیم و سراسری فرو خورده مردم ایران در چشم‌انداز است و رژیم حاکم با همه جناح‌بندیهای آنرا در هم خواهد کوبید.

نظام میرمحمدی . حقوقدان – کارشناس مسایل ایران


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو