۱۴۰۳ مهر ۲۷, جمعه

آخرین تحولات ورویدادهای جنگ منطقه بعد از کشته شدن یحیی سنوا ر رهبر حماس ، موضعگیریهای سران کشورها وانعکاس دررسانه های جهان وواکنش های جهانی


آخرین تحولات  ورویدادهای جنگ منطقه بعد از کشته شدن یحیی سنوا ر رهبر حماس ، موضعگیریهای سران کشورها وانعکاس دررسانه های جهان وواکنش های جهانی 

**

سرانجام ارتش اسراییل اعلام کرده است که یحیی سنوار رهبر حماس را کشته است. براساس گزارشهای عملیاتی که سنوار رهبر حماس را از بین برد روز چهارشنبه زمانی آغاز شد که نیروهای ارتش اسراییل که در محل کار می کردند، چند نفر را که به سمت ساختمانی در یکی از مناطق غزه می رفتند هدف قرار دادند. در این حین تانک فرماندهی به سمت ساختمان شلیک کرد و ساختمان فرو ریخت. سپس نیروهای پیاده به سمت ساختمان یورش بردند و ۳ جسد پیدا کردند.

ابتدا تردید وجود داشت که این جسد یحیی سنوار باشد اما بعدا به طور قطعی شناسایی شد. ارتش اسراییل اعلام کرد که نیروهای اسراییلی در حمله روز چهارشنبه اطلاعی از حضور یحیی سنوار در ساختمان نداشتند. اما پس از بررسی محلی که هدف قرار گرفته بود، متوجه شدند،که یکی از کشته‌شدگان شباهت زیادی به او دارد ارتش اسراییل گفت این موضوع در پی عملیاتی در نوار غزه در رفح بود و ابتدا گمان می‌رفت ۳شبه‌نظامی هدف قرار گرفته‌اند ارتش اسراییل هیچ نشانه‌ای از حضور گروگان ها در ساختمانی که سه ستیزه‌جو در آن کشته شده‌اند وجود ندارد لازم به یاد آوری است که سنوار پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران در ماه اوت به‌عنوان رهبر حماس معرفی شد

هشدار به  رژیم ایران

اسرائیل اعلام کرد که با جدیت در جستجوی محمد السنوار، برادر رهبر کشته شده حماس، و دیگر فرماندهان این گروه است.

نیویورک تایمز – تیم بایدن تیم چگونه می‌خواهد از مرگ سینوار صلح بسازد؟

منابع دیپلماتیک می‌گویند، وزیرخارجه آمریکا بهمراه ولیعهد عربستان، رهبران مصر و امارات مشغول بحث حول ایده‌هایی بوده‌اند که در روز بعد از پایان جنگ چه بکنند تا غزه مابعد حماس را بسازند.

کاخ الیزه – امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با رهبران آمریکا، آلمان و انگلستان درباره آتش‌بس در غزه و لبنان گفت‌وگو خواهد کرد.

رویترز – نتانیاهو بعد از کشته شدن سنوار، وعده جنگ بیشتر می‌دهد و امیدهای صلح را از بین می‌برد.

نتانیاهو با اشاره به رژیم ایران و شبه‌نظامیان وابسته‌اش در غزه، لبنان، سوریه، عراق و یمن گفت «جنگ، عزیزان من، هنوز تمام نشده است».

حالا برای همه روشن است در اسراییل و در جهان که چرا ما اصرار داشتیم به این جنگ پایان ندهیم

در همین حال نیوریورک تایمز گزارشی از بمباران مقر حوثی‌های مورد حمایت رژیم ایران با استفاده از بمب‌افکن های بی۲ منتشر کرده است. براساس گزارش نیویورک تایمز بمب‌افکنهای بی۲) B-۲ (نیروی هوایی آمریکا۵ تأسیسات تسلیحاتی زیرزمینی حوثیها را هدف قرار دادند که ممکن است سیگنالی از سوی دولت بایدن به ایران باشد.

استفاده نادر از بمب‌افکنهای بی۲

تنها هواپیمای قادر به حمله به تأسیسات هسته‌یی در عمق زمین در ایران در شرایطی که تنش بین اسراییل و ایران تهدید به سرریز شدن به یک جنگ تمام‌عیار دارد قابل توجه است.

**

نیویورک تایمز : سینوار مرده است. آیا جنگ متوقف خواهد شد؟

به قلم: پتریک کینگزلی

بنا به گفتة تحلیلگران اسرائیلی و فلسطینی، بعد از مرگ سینوار، مسیری بسوی نوعی آتش‌بس در غزه بنظر میزانی پیمودنی‌تر می‌رسد چرا که به اسرائیل و حماس دلیلی برای یک موضع نرم‌تر می‌دهد. اما موانع قابل‌توجهی باقیست و هر راه حلی در غزه تنها تأثیری محدود روی درگیری وسیع‌تر بین اسرائیل و متحدین منطقه‌ای حماس و از جمله حزب‌الله خواهد داشت...

تحلیلگران گفتند بعد از مرگ سینوار، رهبری باقیمانده از حماس با روحیه‌ای پایین و خوفناک، ممکن است حاضر به مصالحه‌هایی شود که سینوار نمی‌توانست [حاضر بدان نبود-م]...

نتانیاهو باید فشار جدید برای یک توافق بر سر گروگان‌ها را با اولویت‌های متحدینش در دولت بالانس کند که خواهان ادامه جنگ هستند.

ایتمار بن-گویر، وزیر راست افراطی که قبلاً تهدید کرده بود که اگر جنگ بطور زودرس پایان یابد استعفاء خواهد داد، در بیانیه‌ای گفت: ”زمان افزایش فشار نظامی و پا گذاشتن روی گردن این سازمان تروریستی تا شکست کامل آن است.“

در پاسخ، نتانیاهو موضعی دوپهلو گرفت و بیانیه‌های غیرهمگونی صادر کرد که بیانگر آن است که وی در حال بررسی هر دو گزینه است. بعد از صحبت با پرزیدنت بایدن، دفتر وی بیانیه‌ای صادر و به ”یک فرصت برای پیش‌ بردن آزادی گروگان‌ها“ اذعان نمود.

اما در یک بیانیه‌ای ویدئویی قبل از آن، بنظر می‌رسد که نتانیاهو طرف شرکای ائتلافش است و به اسرائیلی‌ها نسبت به چالش‌های سخت پیش رو هشدار می‌دهد و متعهد به تعقیب الباقی رهبری حماس می‌گردد...

فؤاد خفاش، یک تحلیلگر فلسطینی نزدیک به حماس، گفت که مرگ سینوار یک ضربة سنگین به این گروه است اما لزوماً مواضع اصلی آن در مذاکرات را تغییر نخواهد داد.

وی افزود، ”هر کسی که جانشین این رهبری شود همین خط ایدئولوژیکی را دنبال خواهد کرد.“

بعنوان مثال، بنا به گفته ابراهیم دلالشا، مدیر مرکز افق که یک گروه تحقیقات سیاسی در رام‌الله در کرانة باختری است، هنوز نامحتمل است که رهبری باقیمانده از حماس از خواست خود برای یک آتش‌بس دائمی کوتاه بیاید و یا اشغال دائمی بخش‌هایی از غزه توسط اسرائیل را بپذیرد.

اما دلالشا گفت که رهبری جدید حماس ممکن است بیشتر از سینوار آماده تسلیم قدرت به یک دولت فلسطینی تکنوکرات باشد تا اطمینان حاصل کند که این گروه بتواند لااقل به شکلی در غزه حضور داشته باشد...

پایان دادن به جنگ در غزه بلافاصله موجب مهار جنگ اسرائیل با حزب‌الله در لبنان که یک تهاجم زمینی اسرائیل در آنجا در جریان است، و یا درگیری با ایران نخواهد شد.

**

نیویورک تایمز ::کشتن سینوار ضربه دیگری به ایران

برای ایران که یک حامی کلیدی حماس است، کشته شدن یحیی سینوار یک ضربه دیگر تاکتیکی و روحی در موج حملات اسرائیل به متحدین میلیشیای این کشور در منطقه است.

رسانه‌های خبری دولتی ایران سینوار را یک ”شهید“ معرفی کرده و رهبر حماس را بخاطر کشته شدن حین جنگ با اسرائیل در غزه می‌ستایند.

هیئت نمایندگی ایران در ملل متحد در پست خود در رسانة اجتماعی ایکس گفت که سینوار ”تبدیل به الگویی برای جوانان و بچه‌ها شده که مسیر او بسوی آزادی فلسطین را پیش خواهند برد.“

هنوز رئیس‌جمهور و وزیرخارجه ایران بطور مستقیم در مورد این قتل اظهار نظر نکرده‌اند و احتمالاً منتظرند که حماس بیانیه‌ای در تأیید آن صادر کند...

رضا صالحی، یک تحلیلگر محافظه‌کار در تهران که به دولت نزدیک است گفت که ”حملات شدید“ اسرائیل به متحدین ایران موجب یک محاسبه جدید در استراتژی‌های تهاجمی و دفاعی ایران شده یعنی که ایران از آنچه که بردباری استراتژیک می‌نامد به ریسک‌پذیری بیشتر و حمله متقابل تغییر سیاست داده است...

تحلیلگران در تهران گفتند بعید است که کشته شدن سینوار تأثیر قابل‌توجهی روز محاسبات جنگ ایران با اسرائیل داشته باشد. ایران خواهان احتراز از یک جنگ تمام عیار در عین برقراری بازدارندگی در مقابل هر حمله گسترده احتمالی اسرائیل به زیرساخت‌ها، سایت‌های اتمی و پایگاه‌های نظامی‌اش است. اما ایران هشدار داده که اگر مورد حمله قرار گیرد، دست به حمله متقابل خواهد زد.

**

رویترز : -نتانیاهو بعد از کشته شدن رهبر حماس، وعده جنگ بیشتر می دهد و امیدهای صلح را از بین می برد

وعده‌های نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو برای ادامه جنگ‌های اسرائیل در غزه و لبنان امیدها را در روز جمعه مبنی بر اینکه کشته شدن یحیی سنوار رهبر حماس ممکن است به پایان دادن به بیش از یک سال تشدید درگیری در خاورمیانه کمک کند را، از بین برد.

در همین حال، گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان متعهد شد که جنگ علیه اسرائیل را تشدید کند و ایران حامی آن نیز گفت: «روح مقاومت» با کشته شدن سینوار متحد فلسطینی‌اش در غزه تقویت خواهد شد.

نتانیاهو اواخر روز پنجشنبه کشته شدن سنوار را نقطه عطفی خواند، اما قول داد که جنگ را ادامه دهد، جنگی که در هفته‌های اخیر از جنگ علیه گروه فلسطینی حماس در غزه به حمله به جنوب لبنان و بمباران بخش‌های وسیعی از این کشور گسترش یافته است.نتانیاهو به اسرائیلی‌ها گفت: «جنگ، عزیزان من، هنوز تمام نشده است.

وی با اشاره به ایران و متحدان شبه نظامی آن در سراسر منطقه در غزه، لبنان، سوریه، عراق و یمن، افزود: فرصت بزرگی برای توقف محور شرارت و ایجاد آینده ای متفاوت پیش روی خود داریم. اظهارات نتانیاهو با رهبران غربی، از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در تضاد بود که گفت مرگ سینوار فرصتی برای پایان درگیری است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده می خواهد مذاکرات آتش بس را آغاز کند و آزادی گروگان ها را تضمین کند و افزود که سینوار از مذاکره امتناع کرده است.

او گفت: 'این مانع آشکارا برداشته شده است. نمی توان پیش بینی کرد که این بدان معناست که هر کسی که جایگزین (سینوار) شود، با آتش بس موافقت خواهد کرد، اما آنچه در ماه های اخیر مانع اصلی برای دستیابی به آتش بس بوده را برطرف می کند.'

یکی از دیپلمات‌های ارشد که در لبنان کار می‌کند به رویترز گفت که امیدها با مرگ سینوار به پایان جنگ بی‌مورد به نظر می‌رسد.

این دیپلمات گفت: 'ما واقعاً در طول این مدت امیدوار بودیم که خلاص شدن از شر سینوار نقطه عطفی باشد که در آن جنگ ها پایان می یابد... جایی که همه آماده خواهند بود سلاح های خود را زمین بگذارند. به نظر می رسد ما یک بار دیگر در اشتباه بودیم.' .

**

رویترز :  میقاتی نخست وزیر لبنان مداخله ایران در امور لبنان را رد می کند

نخست وزیر موقت لبنان روز جمعه پس از اینکه رئیس مجلس ایران گفت تهران آماده مذاکره با فرانسه برای اجرای قطعنامه سازمان ملل در مورد جنوب لبنان است، مداخله ایران در موضوع لبنان را رد کرد.

قطعنامه 1701 سازمان ملل متحد که در سال 2006 به تصویب رسید، خواستار عاری بودن منطقه مرزی جنوب لبنان از سلاح یا نیروهایی غیر از ارتش لبنان با هدف حفظ صلح در مرز با اسرائیل است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارات خود را در مصاحبه ای که روز پنجشنبه منتشر شد،بیان کرده بود.

در بیانیه دولت به نقل از نخست وزیر نجیب میقاتی آمده است: «ما از این موضع تعجب کردیم که مداخله آشکار در امور لبنان و تلاش برای ایجاد قیمومیت غیر قابل قبول بر لبنان است

میقاتی افزود: مذاکره برای اجرای قطعنامه 1701 سازمان ملل متحد، موضوعی است که در اختیار دولت لبنان است....

**

سایت کمیسیون اروپا : اظهارات نخست وزیر سوئد در کنفرانس مطبوعاتی پس از اجلاس سران اتحادیه – اجماع کشورها به اینکه ایران یک نیروی مخرب است 

آقای اولف کریسترشون، نخست وزیر سوئد: سپس طبیعتاً ایران را به عنوان یک مشکل رو به رشد بررسی کردیم. نه تنها به دلایل قدیمی و شناخته شده، بلکه یک مشکل رو به رشد برای جمعیت ایران است. مشکلی رو به رشد که منطقه را بی ثبات می کند. شما فقط باید به نیروهای نیابتی آنها که اکنون تضعیف شده اند نگاه کنید. بلکه به این دلیل که آنها در سطح بین المللی به گونه ای عمل می کنند که کاملا غیرقابل قبول است. همچنین در بحث دیروز با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مطرح شد که ایران یک مشکل بزرگ است. من به جمع بندی خودم اشاره کردم که فکر می کنیم تنها کار منطقی لیست گذاری سپاه پاسداران است. هیچ متنی در مورد آن وجود نداشت. انتظار توافق فوری در این مورد را نداشتم. اما من می گویم که اجماع بر سر این واقعیت که ایران یک نیروی مخرب است که کشورهای اروپایی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، به نظر من در جلسه، اجماع قوی وجود داشت.

در جلسات مختلف وزیر امور خارجه، و اگر بتوانیم بیشتر پیش برویم، رسماً در مورد طبقه بندی ترور توسط سپاه پاسداران به توافق برسیم.

**

جوزپ بورل ـ نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی ـ ـ یحیی سنوار تروریستی بود که در فهرست اتحادیه اروپا قرار گرفت

یحیی سنوار تروریستی بود که در فهرست اتحادیه اروپا قرار گرفت و مسئول حمله شنیع 10 سپتامبر بود.

او مانعی برای آتش بس ضروری و آزادی بی قید و شرط همه گروگان ها بود

باید به خشونت، آزادی گروگان ها پایان داده شود و رنج فلسطینیان متوقف شود

**

امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه ـ ۱۷ اکتبر ۲۰۲۴ ـ یحیی سنوار مسئول اصلی حملات تروریستی و اقدامات وحشیانه 7 اکتبر بود

یحیی سنوار مسئول اصلی حملات تروریستی و اقدامات وحشیانه 7 اکتبر بود. امروز با احساسات به قربانیان از جمله 48 نفر از هموطنانمان و عزیزانشان فکر می کنم. فرانسه خواستار آزادی همه گروگان‌هایی است که هنوز در دست حماس هستند.

**

کامالا هریس معاون رئیس جمهور درباره مرگ یحیی سینوار

یحیی سینوار، رهبر حماس، مسئول کشتار هزاران انسان بی گناه از جمله قربانیان هفتم اکتبر و گروگان های کشته شده در غزه بود. دستان وی آغشته به خون آمریکایی ها بود.

به دلیل مرگ او، ایالات متحده، اسرائیل و کل جهان وضعیت بهتری دارند - و این لحظه به ما فرصتی می دهد تا در نهایت به جنگ غزه پایان دهیم.

**

وال استریت ژورنالمایک پنس معاون رئیس جمهور سابق : عدالت اجرا شد. مغز متفکر هفتم اکتبر مرده است.

شکر خدا. آمریکا در کنار اسراییل ایستاده است.: سینوار رییس حماس در عملیاتی در غزه کشته شد.

**

سایت وزارت دفاع آمریکا : بیانیه لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در مورد کشته شدن یحیی سنوار رهبر حماس

کشته شدن امروز یحیی سنوار، رهبر گروه تروریستی حماس توسط نیروهای اسرائیلی یک دستاورد بزرگ در مبارزه با تروریسم است. مرگ سنوار زخم‌های جنایات هفتم اکتبر که او طراحی کرد، یا مرگ‌های متعددی که او مسئول آن است، التیام نخواهد داد، اما امیدوارم که بتواند اندکی از عدالت و آرامش را برای خانواده‌ها و عزیزان بسیاری از قربانیان بی رحمی از پیش برنامه ریزی شده سنوار به همراه داشته باشد.

سینوار معمار حمله تروریستی منحوس به اسرائیل در 7 اکتبر 2023 بود که در آن 1200 اسرائیلی به قتل رسیدند و 251 نفر به گروگان گرفتند. تروریست های حماس غیرنظامیان بیش از 30 کشور از جمله ایالات متحده را قتل عام کردند. سنوار و حماس مسئول مرگ بسیاری از آمریکایی‌ها در طول سال‌ها بودند، از جمله بیش از 40 آمریکایی که در 7 اکتبر کشته شدند و گروگان‌های آمریکایی کشته شده ایتای چن، گاد هاگی، جودی واینستین هاگی و هرش گلدبرگ پولین.

مرگ سینوار به همه ما فرصت بزرگی برای پیشرفت به سوی آینده روشن‌تری می‌دهد که هم اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و هم کل منطقه سزاوار آن هستند – و سنوار عمداً از آن ممانعت کرد.

مهمترین و فوری ترین اولویت ما این است که آزادی هر یک از گروگان ها، از جمله شهروندان آمریکایی خود را تضمین کنیم. گروگان ها نباید یک ساعت دیگر در چنگال حماس و دیگر تروریست ها رنج بکشند. کسانی که آنها را نگه می دارند باید همین الان آنها را آزاد کنند.

مرگ سینوار همچنین فرصت فوق‌العاده‌ای برای دستیابی به آتش‌بس پایدار، پایان دادن به این جنگ وحشتناک می دهد ....

ایالات متحده به طور کامل از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حماس و سایر گروه های تروریستی حمایت می کند. به دستور رئیس جمهور بایدن، نیروهای ما در خاورمیانه آماده دفاع از اسرائیل، جلوگیری از تجاوز و کاهش خطر جنگ همه جانبه در منطقه هستند. ....

سایت وزارت دفاع آمریکا:  گزارش تماس لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل 

سرلشگر پت رایدر، سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون، گزارش زیر را ارائه کرد:

وزیر دفاع لوید آستین امروز با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، تماس تلفنی گرفت تا در مورد گزارش های مربوط به کشته شدن یحیی سنوار رهبر حماس گفتگو کند. وزیر آستین بر حمایت آمریکا از حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد و تکرار کرد که استقرار یک ترمینال دفاع منطقه ای در ارتفاع بالا (THAAD) نشان دهنده تعهد تزلزل ناپذیر، پایدار و آهنین آمریکا به امنیت اسرائیل است. وزیر آستین همچنین از آزادی فوری تمامی گروگان های باقی مانده و آتش بس در غزه قویا حمایت کرد.

**

سایت کاخ سفید – مصاحبه جیک سولیوان درباره  کشته شدن یحیی سنوار 

گفتگوی مطبوعاتی توسط کارین ژان پیر، سخنگوی مطبوعاتی و جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی در مسیر برلین، آلمان

آقای سولیوان: شنیده‌اید یا نه، اما ارتش اسرائیل مرگ یحیی سنوار، رهبر حماس را تایید کرده است، و من بعد از چند لحظه به آن خواهم پرداخت.

اما اجازه دهید با طرح چیزی شروع کنم که امیدواریم در طول 24 ساعت آینده در برلین به آن برسیم. این اولین سفر رئیس جمهور به عنوان رئیس جمهور از برلین است و او نمی خواست دوران ریاستش بدون رفتن به پایتخت یکی از مهمترین شرکا و متحدان ما سپری شود.

آلمان متحد اصلی در ناتو و شریک اصلی در G7 است. آنها یک بازیگر اصلی در واکنش متفقین به حمله وحشیانه روسیه به اوکراین بوده اند. و رئیس جمهور مشتاقانه منتظر است تا فرصتی برای گفت و گو با صدراعظم و دیگر مقامات آلمانی داشته باشیم، در مورد اینکه ما از اینجا به بعد در مورد اوکراین به کجا می رویم، درباره تحولات خاورمیانه، ایران، لبنان، غزه، اسرائیل، در مورد اینکه چگونه ما رویکردهای مربوطه خود را با جمهور خلق چین هماهنگ می کنیم، در مورد اینکه چگونه استراتژی های صنعتی و نوآوری خود را همسو می کنیم. در مورد هوش مصنوعی و انتقال انرژی پاک.

وی همچنین فرصت دیدار با نخست وزیر بریتانیا و رئیس جمهور فرانسه را خواهد داشت. این چهار رهبر - آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده - با هم خواهند نشست تا به طور خاص بر دو موضوع تمرکز کنند.

اول، جنگ در اوکراین و مسیر پیش رو، به ویژه با توجه به این واقعیت که همه آنها این فرصت را داشته اند که در طول چند هفته گذشته شخصاً با رئیس جمهور زلنسکی تعامل داشته باشند و از او در مورد اینکه مسیر تحولات رو به چه سمتی است، شنیده اند. . بنابراین، این فرصتی است برای مشورت در این مورد.

و سپس، دوم، در مورد تحولات جاری و سریع در منطقه خاورمیانه صحبت میشود.

رئیس جمهور با رئیس جمهور اشتاین مایر دیدار خواهد کرد. او با صدراعظم شولز دیدار رو در رو خواهد داشت. او زمانی را با صدراعظم شولز و هیئت او خواهد گذراند.

و البته بعد از ظهر این دیدار بین چهار رهبر برگزار خواهد شد و فرصتی برای بیانیه های مطبوعاتی با صدراعظم و رئیس جمهور وجود خواهد داشت.

بنابراین، این برنامه برای فردا است.

البته، این در پس زمینه یک روز بسیار مهم رخ می دهد - روز بسیار مهمی در خاورمیانه، و آن این است که یحیی سنوار از میدان جنگ حذف شده است. این یک تروریست قاتل مسئول بدترین قتل عام یهودیان از زمان هولوکاست است. او خون زیادی روی دستانش دارد - خون اسرائیلیها، خون آمریکاییها، خون فلسطینی ها - و اکنون که او رفته است، جهان بهتر است.

پرزیدنت بایدن به تازگی بیانیه ای مکتوب منتشر کرده و افکار و واکنش های خود را نسبت به مرگ سینوار به اشتراک گذاشته است و منتظر فرصتی است که به زودی، شاید به زودی، با نخست وزیر نتانیاهو صحبت کند و به ارتش اسرائیل و سربازان شجاع و نیروهای امنیتی اسرائیل، به نیروهای امنیتی حرفه ای که عملیاتی را انجام دادند که منجر به کشته شدن سینوار شد، تبریک بگوید. و نیز در مورد مسیر پیش رو نیز صحبت کردند، زیرا سنوار مانع بزرگی برای صلح و روز بعد در غزه بود. و اکنون که این مانع برداشته شده است، پرزیدنت بایدن مشتاقانه منتظر است تا با نخست وزیر نتانیاهو درباره چگونگی تضمین بازگشت گروگان ها، پایان جنگ و حرکت به فردای غزه - غزه ای که حماس در آن قدرت و کنترلی ندارد، صحبت کند.

بنابراین آنها این فرصت را خواهند داشت که گفتگوی اولیه در مورد آن داشته باشند، اما این واقعا فرصتی است که باید با هم استفاده کنیم تا روز بهتری را برای مردم غزه، مردم اسرائیل و مردم کل منطقه رقم بزنیم. و برای کمک به آن ایالات متحده متعهد به انجام هر کاری است که در توان ما است.

آخرین چیزی که می گویم این است که از اندکی پس از 7 اکتبر، پرزیدنت بایدن پرسنل عملیات ویژه و متخصصان اطلاعاتی را به اسرائیل اعزام کرد تا دوشادوش همتایان اسرائیلی خود در تعقیب رهبران حماس، از جمله سینوار، کار کنند و این با کمک اطلاعاتی آمریکا بود که بسیاری از این رهبران، از جمله سینوار، ردیابی و شکار شدند، از مخفیگاه های خود بیرون ریختند و فراری شدند. و در نهایت، این یک اعتبار برای ارتش اسرائیل برای حذف سینوار در طول ساعات و روزهای گذشته است، اما ما به حمایتی که ایالات متحده در طول مسیر از ارتش اسرائیل ارائه کرده است، افتخار می‌کنیم.

و بله، من فکر می کنم حذف او از میدان نبرد فرصتی برای یافتن راهی به پیش است که گروگان ها را به خانه بازگرداند، جنگ را به پایان برساند، و ما را به یک روز پس از آن برساند. این چیزی است که ما باید در مورد آن با همتایان اسرائیلی خود صحبت کنیم.

سینوار از نظر عملیاتی، نظامی و سیاسی برای حماس یک شخصیت مهم بود. او در واقع در هفته‌ها و ماه‌های اخیر کنترل هر دو جناح سیاسی و نظامی را تحت رهبری منحصربه‌فرد خود تثبیت کرده بود. و بنابراین، این یک رویداد بسیار مهم است.

اما اینکه دقیقاً چه معنایی برای آینده حماس به عنوان یک سازمان دارد، هنوز ابتدای کار هستیم. باید منتظر شد و دید.

آنچه ما می دانیم این است که ساختار نظامی گسترده، گردان های حماس به طور سیستماتیک برچیده شده اند. ما می دانیم که حماس آن نوع تهدیدی را برای اسرائیل که در 7 اکتبر ایجاد کرد یا هیچ چیز نزدیک به آن را ایجاد نمی کند. ما همچنین می دانیم که هنوز تروریست های حماس وجود دارند که مسلح هستند و گروگان ها را در اختیار دارند و میل به ادامه حمله به اسرائیل و حمله به دیگران را در دل دارند.

و بنابراین، ما باید به همه اینها بپردازیم. اما این ضربه فوق العاده مهمی برای حماس است. این برکناری فردی است که همانطور که گفتم در تثبیت کنترل دستگاه حماس تحت فرمانش بی نظیر بود. و اکنون باید تلاش کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که مرگ او واقعاً ضربه بلندمدتی به حماس وارد می کند که همه ما دوست داریم شاهد آن باشیم.

پرسش: فکر می‌کنید این موفقیت در مورد سینوار تا چه اندازه ممکن است نتانیاهو را در تلافی علیه ایران جری کند؟ یا آنها را کاملاً بی ربط می بینید؟ و صحبت‌های شما در حال حاضر با آنها از نظر محدودیت - یا هر چیزی که می‌خواهید اسمش را بگذارید - چیست، وقتی رئیس‌جمهور به این فکر می‌کند که در هنگام پاسخ آنها [اسرائیلیها] به چه اهدافی باید حمله شود؟

آقای سولیوان: ما ارتباطات بسیار سازنده ای با اسرائیلی ها در مورد نحوه طرز فکر آنها در مورد واکنش به حمله اول اکتبر داشته ایم. این گفتگوها ادامه خواهد داشت.

من نمی توانم بر اساس آنچه امروز اتفاق افتاد، درباره روانشناسی نخست وزیر گمانه زنی کنم. چیزی که می توانم بگویم این است که منطق بازدارندگی، منطق پاسخ به رگبار 200 موشک بالستیک - هیچ چیز در خاورمیانه بی ربط نیست، اما این منطقی متفاوت از کشتن سینوار در امروز است.

سوال: در مورد ایران. آیا می‌توانید گزارشی مبنی بر اینکه پرزیدنت بایدن به شورای امنیت ملی دستور داده است تا به ایران هشدار دهد که هرگونه اقدام به جان پرزیدنت ترامپ به عنوان یک اقدام جنگی تلقی می‌شود را تأیید و توضیح دهید؟

آقای سالیوان: من به شما خواهم گفت که پرزیدنت بایدن این موضوع را کاملا جدی گرفته است. او درخواست کرد که به طور منظم در مورد آن به روز شود. او به ما فرمان می دهد که چگونه به طور منظم و به شیوه ای بسیار جدی و مهم به آن پاسخ دهیم. ما به دستورات او عمل می کنیم و آنها را اجرا می کنیم. و من قصد ندارم وارد جزئیات در مورد چگونگی آن شوم.

**
کشته‌شدن یحیی سنوار و واکنش‌های جهانی، تشدید حملات اسراییل در غزه و لبنان، حملات هوایی آمریکا به یمن

یحیی سنوار رهبر حماس در رفح کشته شد


خبرگزاریها:

عملیاتی که سنوار رهبر حماس را از بین برد دیروز (چهارشنبه)

پس از آن آغاز شد که نیروهای ارتش اسراییل که در محل کار می‌کردند

چند نفر را که به سمت ساختمانی در یکی از مناطق نوار غزه می‌رفتند

هدف قرار دادند

تانک فرماندهی به سمت ساختمان شلیک کرد و ساختمان فرو ریخت

نیروهای پیاده به ساختمان یورش بردند و ۳ جسد پیدا کردند

گمان می‌رفت یکی از اجساد یحیی سنوار باشد

و بعداً به‌طور قطع شناسایی شد

ارتش اسراییل:

نیروهای اسراییلی در حملهٔ چهارشنبه

اطلاعی از حضور یحیی سنوار در ساختمان نداشتند

اما پس از بررسی محلی که هدف قرار گرفته بود، متوجه شدند

که یکی از کشته‌شدگان شباهت زیادی به او دارد

ارتش اسراییل

این موضوع در پی عملیاتی در نوار غزه در رفح بود

و ابتدا گمان می‌رفت ۳شبه‌نظامی هدف قرار گرفته‌اند

ارتش اسراییل

هیچ نشانه‌ای از حضور گروگان ها

در ساختمانی که سه ستیزه‌جو در آن کشته شده‌اند وجود ندارد


سنوار پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران در ماه اوت

به‌عنوان رهبر حماس معرفی شد

رسانه‌های اسراییل:

به‌دنبال انتشار خبر کشته شدن یحیی سنوار

نتانیاهو کابینه امنیتی خود را تشکیل داد
 

کانال ۱۲ اسراییل

یحیی سنوار جلیقه‌یی پوشیده بود

که چند نارنجک روی آن نصب شده بود

نتانیاهو:

جنگ ما تمام نشده و ادامه دارد

مأموریت پیش روی ما هنوز کامل نشده است

حالا برای همه روشن است در اسراییل و در جهان

که چرا ما اصرار داشتیم به این جنگ پایان ندهیم

بیانیهٔ کاخ سفید:

بایدن و نتانیاهو

درباره چگونگی استفاده از این لحظه برای بازگرداندن گروگانها به خانه

و پایان دادن به جنگ با تضمین امنیت اسراییل

و این‌که حماس دیگر هرگز قادر به کنترل غزه نباشد صحبت کردند

کاملا هریس:

زمان پایان دادن به جنگ

و آزاد کردن گروگانها فرا رسیده


العربیه :  کنفرانس مطبوعاتی حسن فضل‌الله نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان

ما در مرحله جدیدی از جنگ علیه لبنان قرار داریم و خواهان آتش‌بس هستیم

رهبری حزب‌الله با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان به‌دقت هماهنگی می‌کند

و تلاشهایی را با هدف آتش‌بس در لبنان انجام خواهد داد


نیویورک تایمز بمب‌افکنهای بی۲) B-۲ (نیروی هوایی آمریکا

۵ تأسیسات تسلیحاتی زیرزمینی حوثیها را هدف قرار دادند

که ممکن است سیگنالی از سوی دولت بایدن به ایران باشد

استفاده نادر از بمب‌افکنهای بی۲

تنها هواپیمای قادر به حمله به تأسیسات هسته‌یی در عمق زمین در ایران

در شرایطی که تنش بین اسراییل و ایران تهدید به سرریز شدن به یک جنگ تمام‌عیار دارد

قابل توجه است


بیانیه لوید آستین وزیر دفاع آمریکا این نمایش توانایی آمریکا برای هدف قرار دادن تأسیساتی بود که دشمنان ما به‌دنبال دور نگه‌داشتن آنها هستند

مهم نیست که چقدر در زیر زمین به‌طور مستحکم دفن شده باشند
 

استفاده از بمب‌افکنهای رادارگریز دوربرد B-۲

نشان دهنده توانایی ایالات متحده

برای اقدام در صورت لزوم در هر زمان و هر مکان است


بیانیه سنتکام  نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا حملات هوایی دقیق و متعددی را بر روی تأسیسات نگهداری سلاح حوثی‌های تحت حمایت رژیم ایران

در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن انجام دادند

حمله در بامداد پنجشنبه بخش قابل توجهی

از توانایی موشکی حوثی‌ها را از بین برده است

ارزیابی‌های گوناگون در این زمینه

از سوی منابع مختلف در جریان است


ارتش اسراییل: ۱۵۰عملیات علیه اهداف حزب‌الله در لبنان طی ۲۴ساعت

کشته شدن فرمانده گردان حزب‌الله در منطقه بنت جـُبـِیل

کشته شدن فرمانده نظامی حزب‌الله در منطقه قانا

به همراه چند فرمانده دیگر

شلیک ۳۲موشک توسط حزب‌الله

و منهدم کردن ۲تانک اسراییلی در تهاجم زمینی

رویترز کشته شدن ۱۱فلسطینی در حمله زمینی و هوایی اسراییل به شهر جبالیا

وزارت بهداشت فلسطین شمار قربانیان حملات اسراییل به غزه تاکنون


کشته شدن ۴تن از کارکنان ملل متحد در لبنان در حمله اسراییل به شهر نبطیه

اسکای نیوز شامگاه چهارشنبه ۲۵ مهر خبر داد چهار تن از اعضای یک تیم امدادی که با ملل متحد همکاری می‌کردند، در میان ۱۶نفری هستند که در حملات اسراییل به شهر نبطیه Nabatyeh در جنوب لبنان کشته شدند.

عمران ریزا، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در لبنان، گفت این حمله ویرانگر زمانی صورت گرفت که نشست بررسی بحرانها در حال برگزاری بود.

وی گفت این چهار نفر بخشی از یک تیم امدادی بودند که بیش از یک‌سال بود با سازمان ملل متحد و شرکای بشردوستانه کار می‌کردند. "

پیش از این ارتش اسراییل اعلام کرده بود دهها مقر و انبارهای زیرزمینی حزب‌الله را در این حمله هدف قرار داده است.


خبرگزاری رویترز گزارش داد: حمله هوایی اسراییل به شهر بندری لاذقیه در سوریه در اوایل صبح روز پنجشنبه موجب بروز آتش‌سوزی‌هایی در این منطقه شد. خبرگزاری دولتی سوریه (SANA) اعلام کرد که آتش‌سوزی‌ها در حال حاضر توسط آتش‌نشانان خاموش می‌شود. بر اساس گزارشهای منتشر شده، دو نفر در این حمله زخمی شدند.

تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد پدافند هوایی این کشور به مقابله با اهداف اسراییلی در لاذقیه پرداخته است. 

ای.بی.سی نیوز آمریکا روز چهارشنبه ۲۵ مهر به‌نقل از یک منبع اسراییلی خبر داد نتانیاهو، حمله به مجموعه‌یی از اهداف در ایران را برای حمله تلافی‌جویانه اسراییل به رژیم ایران تأیید کرده است.

این منبع جزییات بیشتری را در مورد چگونگی حمله و نوع اهداف ارائه نکرد و افزود هیچ زمانی برای انجام این حملات اعلام نشده است.

 **

اولاف شولتز صدراعظم آلمان: اگر ایران با موشک به اسراییل حمله کند ما این را نمی‌پذیریم این رژیم با آتش‌بازی می‌کند این باید متوقف شود

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در یک سخنرانی در پارلمان این کشور با هشدار به رژیم آخوندی گفت:

روشن است که ما الآن چه می‌خواهیم، ​​آتش‌بسی که با آزادی گروگانها پایان می‌یابد و می‌تواند هم‌اکنون انجام شود، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهادات بسیار مشخصی برای این موضوع ارائه کرده است. باید آتش‌بسی در شمال برقرار شود که به‌وضوح مطابق با قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل باشد. و هم‌چنین واضح است که اگر ایران با موشک به اسراییل حمله کند ما این را نمی‌پذیریم. این نباید اتفاق بیفتد. دیگر نباید بی‌ثباتی در منطقه رخ دهد و ایران با آتش‌بازی می‌کند. این باید متوقف شود.


سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم در واکنشی ترسان به اظهارات شولتز گفت: ایران هیچ علاقه‌ای به بازی با آتش ندارد.


رویترز ۲۶ مهر نوشت یازده فلسطینی در اثر حملات اسراییل در شهر غزه کشته شدند. رویترز افزود: نیروهای اسراییلی تانکهای خود را به منطقه جبالیا در شمال یعنی جایی که در آن، فلسطینی‌ها و مقامات ملل متحد در مورد کمبود غذا و دارو ابراز نگرانی کرده‌اند فرستاده‌اند.

نیروهای اسراییلی مجموعه‌ای از خانه‌های مسکونی را از طریق هوا، با گلوله‌های تانک و با قرار دادن بمب در کنار آنها ویران کردند.

ساکنان گفتند نیروهای اسراییلی عملاً بیت حانون، جبالیا و بیت لاهیا را در شمال نوار غزه از شهر غزه جدا کرده و حرکت را جز برای خانواده‌هایی که اجازه دارند این سه شهر را ترک کنند، مسدود کرده‌اند.

وزارت بهداشت فلسطین در اطلاعیه پنجشنبه ۲۶مهر خود اعلام کرد شمار قربانیان حملات اسراییل به غزه تاکنون به ۴۲هزار و ۴۳۸کشته و ۹۹هزار و ۲۴۶مجروح بالغ شده است.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍