۱۴۰۵ تیر ۱, دوشنبه

اخبار وتحولات مذاکرات آمریکا وایران - رژیم ایران و آمریکا بر سرتشکیل کمیته عالی میان دو کشور توافق کردند



اخبار وتحولات مذاکرات آمریکا وایران - رژیم ایران و آمریکا بر سرتشکیل کمیته عالی میان دو کشور توافق کردند

تشکیل کمیته عالی میان آمریکا و رژیم ایران؛ نقشه راه ۶۰ روزه برای پیشبرد مذاکرات

پاکستان و قطر، دو کشور میانجی مذاکرات میان آمریکا و رژیم ایران، اعلام کردند که دو طرف در پایان نخستین دور گفت‌وگوهای خود در سوئیس، بر سر تشکیل یک «کمیته عالی» برای نظارت بر روند مذاکرات و پیشبرد توافق‌های احتمالی به تفاهم رسیده‌اند.

بر اساس بیانیه مشترک میانجی‌ها، این کمیته مسئول نظارت سیاسی بر فرآیند میانجی‌گری خواهد بود و مذاکره‌کنندگان ارشد به‌صورت منظم گزارش فعالیت‌های خود را به آن ارائه خواهند کرد. همچنین گروه‌های کاری ویژه‌ای برای رسیدگی به موضوعات هسته‌ای، تحریم‌ها، نظارت بر اجرای توافق‌ها و حل اختلافات تشکیل می‌شود تا اجرای تفاهم‌های احتمالی تضمین شود.

در این بیانیه آمده است که کمیته عالی بر سر یک نقشه راه ۶۰ روزه برای دستیابی به توافق نهایی به توافق رسیده و قرار است گفت‌وگوهای فنی نیز بلافاصله بر اساس این چارچوب آغاز شود.

هیئت‌های مذاکره‌کننده به ریاست جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس رژیم ایران، روز یکشنبه مذاکرات خود را در سوئیس آغاز کردند. این مذاکرات بخشی از روند دوماهه‌ای است که در توافق مقدماتی هفته گذشته پیش‌بینی شده بود.

پاکستان و قطر فضای مذاکرات را «مثبت و سازنده» توصیف کردند و از دستیابی به پیشرفت‌های اولیه، از جمله ایجاد سازوکاری برای ادامه گفت‌وگوهای فنی، خبر دادند.

میانجی‌ها همچنین اعلام کردند دو طرف برای جلوگیری از بروز تنش و سوءتفاهم در تنگه هرمز، یک کانال ارتباطی مستقیم ایجاد کرده‌اند. علاوه بر این، «هسته رفع تنش» با مشارکت طرف‌های مذاکره و مقام‌های لبنانی تشکیل خواهد شد تا از گسترش دوباره درگیری‌ها در لبنان جلوگیری شود.

طبق اعلام میانجی‌ها، دور بعدی مذاکرات فنی در ادامه هفته جاری در اقامتگاه بورگن‌اشتوک سوئیس برگزار خواهد شد.

نخستین دور این مذاکرات بامداد دوشنبه پس از ساعت‌ها گفت‌وگو پایان یافت. این نشست در شرایطی برگزار شد که رژیم ایران از بسته شدن دوباره تنگه هرمز خبر داده بود و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز هشدار داده بود در صورت شکست مسیر دیپلماسی، حملات نظامی علیه رژیم ایران از سر گرفته خواهد شد.

در همین حال، عباس عراقچی، وزیر خارجه رژیم ایران، مدعی شد که تهران در جریان مذاکرات موفق شده مجوزهای لازم برای صادرات نفت و محصولات پتروشیمی، آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدودشده و آغاز یک برنامه بازسازی و توسعه را دریافت کند.

انتشار بیانیه مشترک دو کشور میانجی، واکنش فوری بازارهای جهانی را نیز در پی داشت و بهای نفت برنت بیش از یک دلار کاهش یافت و به ۷۹ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه رسید.

با این حال، روایت‌های منتشرشده از روند مذاکرات یکسان نبود. خبرگزاری تسنیم مدعی شد که هیئت رژیم ایران پس از انتشار تهدیدهای ترامپ، به اتاق مذاکرات بازنگشته و گفت‌وگوها تنها از طریق میانجی‌های قطری و پاکستانی ادامه یافته است. در مقابل، یک دیپلمات آمریکایی به رویترز گفت هیئت رژیم ایران مذاکرات را ترک نکرده و گفت‌وگوها تا بامداد ادامه داشته است.

جی‌دی ونس نیز اعلام کرد که مذاکرات علاوه بر موضوع هسته‌ای، شامل تنگه هرمز، لبنان و نحوه اجرای تفاهم‌نامه بوده و در زمینه کاهش تنش‌ها در لبنان نیز پیشرفت‌هایی حاصل شده است.


🟢 #نه_شاه_نه_شیخ

🍏# مجاهدین_خلق ایران   #  کانونهای شورشی

🌳 # مریم رجوی   #ایران

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7