۱۴۰۵ تیر ۴, پنجشنبه

تحولات جنگ ومذاکره - ترامپ: ایران امتیازات بزرگی داده و با خواسته‌های من موافقت می‌کند

                 تحولات جنگ ومذاکره - ترامپ: ایران امتیازات بزرگی داده و با خواسته‌های من موافقت می‌کند


ترامپ: ایران امتیازات بزرگی داده و با خواسته‌های من موافقت می‌کند

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد روند گفت و گوها با رژیم ایران در حال پیشرفت بوده و تهران «امتیازات بزرگی» داده و با بخش مهمی از خواسته‌های واشنگتن موافقت کرده است.

ترامپ روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «ایران در حال دادن امتیازات بسیار زیادی است و ما با اختلاف زیادی در حال پیروزی هستیم». او بدون ارائه جزئیات بیشتر افزود: «خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد».

رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی بعد و پس از دیدار با شماری از قانونگذاران جمهوری‌خواه، بار دیگر درباره روند گفت و گوها اظهارنظر کرد و گفت: «ایران دارد بسیار خوب رفتار می‌کند. آنها دارند با هر چیزی که من می‌خواهم موافقت می‌کنند، و مجبور هم هستند این کار را بکنند؛ در غیراین صورت ما دوباره برمی‌گردیم و هر کاری را که لازم باشد انجام می‌دهیم».

این اظهارات در حالی مطرح شده که ترامپ پیش‌تر در گفتگو با شبکه فاکس نیوز گفته بود بازرسان آمریکایی به همراه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌یی ایران بازدید خواهند کرد. او در واکنش به مواضع مقام‌های رژیم ایران درباره محدودیت دسترسی آژانس گفت: «آنها توافق می‌کنند، آن را کتبی می‌کنند، سپس می‌روند و می‌گویند این درست نیست».

ترامپ هم‌چنین تأکید کرد به‌گفته او جمهوری اسلامی با حضور بازرسان آژانس موافقت کرده است؛ موضوعی که در روزهای اخیر با واکنش و اظهارنظرهای متفاوتی از سوی رژیم ایران همراه بوده است.

در همین زمینه، مقام‌های جمهوری اسلامی پس از حملات اخیر به تأسیسات هسته‌یی فردو، نطنز و اصفهان، محدودیت‌هایی را برای بازرسی‌های آژانس اعمال کرده‌اند.

هم‌زمان غریب‌آبادی معاون وزیر خارجه رژیم اعلام کرده است که در حال حاضر برنامه‌یی برای بازرسی از تأسیسات آسیب‌دیده هسته‌یی و مواد داخل آنها وجود ندارد و این موضوع تنها پس از «توافق نهایی» با آمریکا قابل بررسی خواهد بود.

**

مارکو روبیو: در صورت نقض تفاهم‌نامه از سوی رژیم ایران، آمریکا گزینه‌های دیگری در اختیار دارد

مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، در جریان سفر به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس اعلام کرد واشنگتن انتظار دارد رژیم ایران به تعهدات خود در چارچوب تفاهم‌نامه با آمریکا پایبند بماند و هشدار داد در غیر این‌صورت دولت دونالد ترامپ گزینه‌های دیگری، از جمله اعمال تحریم‌ها، در اختیار خواهد داشت.
روبیو روز چهارشنبه ۳ تیر در کویت گفت: «اگر در جریان مذاکرات تعهداتی داده شود، باید به آن‌ها عمل شود. در غیر این‌صورت رئیس‌جمهور آمریکا گزینه‌های متعددی، از جمله تحریم‌ها و اقدامات دیگر، در اختیار دارد.»
وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد واشنگتن از دستیابی به یک توافق «واقعی و خوب» استقبال می‌کند، اما اگر حکومت ایران چنین مسیری را دنبال نکند، دولت ترامپ راه‌های دیگری برای پیشبرد اهداف خود خواهد داشت. او افزود آمریکا امیدوار است مذاکرات به نتیجه برسد، اما در صورت شکست گفت‌وگوها نیز گزینه‌های جایگزین روی میز باقی خواهد ماند.
او در مورد بازرسی‌های هسته‌ای نیز تأکید کرد جمهوری اسلامی باید به تعهدات خود درباره همکاری با بازرسان پایبند بماند.
وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش با هرگونه دریافت عوارض از کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز مخالفت کرد و گفت: «تنگه هرمز یک آب‌راه بین‌المللی است و وقتی می‌گوییم باید باز بماند، منظورمان باز بودن رایگان آن است.» او افزود جامعه جهانی با هر سازوکاری که عبور از یک آب‌راه بین‌المللی را مشروط به پرداخت هزینه کند، مخالفت خواهد کرد.


**

اسکات بسنت: دارایی‌های آزاد شده تحت نظارت مستقیم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار خواهد داشت

اسکات بسنت، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز چهارشنبه سوم تیرماه اعلام کرد هرگونه دارایی مسدودشده رژیم ایران که در چارچوب توافق‌های اخیر آزاد شود، تحت نظارت مستقیم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار خواهد داشت و تهران اختیار استفاده آزادانه از این منابع را نخواهد داشت.
بسنت در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت «درصد بسیار بزرگی از آن [دارایی‌ها] برای خرید مواد غذایی و داروهای آمریکایی استفاده خواهد شد.» او افزود این منابع مالی تحت نظارت وزارت خزانه‌داری آمریکا در خاورمیانه قرار می‌گیرد تا نحوه مصرف آنها کنترل شود.
اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا در شرایطی مطرح شده که بخشی از جمهوری‌خواهان کنگره نسبت به اعطای امتیازهای اقتصادی به رژیم ایران در جریان مذاکرات جاری ابراز نگرانی کرده‌اند. منتقدان می‌گویند هرگونه کاهش تحریم‌ها یا آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده باید با سازوکارهای سختگیرانه نظارتی همراه باشد تا منابع مالی در اختیار نهادهای نظامی و امنیتی رژیم ایران قرار نگیرد.
بسنت جزئیاتی درباره میزان دارایی‌هایی که ممکن است آزاد شود، محل نگهداری این منابع یا ابزارهای اجرایی برای نظارت بر مصرف آنها ارائه نکرد، اما تأکید کرد واشنگتن قصد دارد بر نحوه هزینه‌کرد این پول‌ها کنترل داشته باشد.
پیش‌تر نیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در اول تیر  گفته بود: «پول حاصل از آزادسازی دارایی‌های رژیم ایران در نهایت به اقتصاد آمریکا بازخواهد گشت. او گفته بود «ایران بیش از ۹۰ میلیون نفر جمعیت دارد و نمی‌توانند مردم‌شان را سیر کنند. پولی که از دارایی‌های بلوکه‌شده آزاد می‌شود به کشاورزان آمریکایی خواهد رسید و در قالب خرید مواد غذایی مورد نیاز ایران به آمریکا بازمی‌گردد.»
بر اساس اظهارات مقام‌های آمریکایی، یکی از شروط اصلی استفاده از منابع آزادشده، خرید کالاهای بشردوستانه و غیرتحریمی از آمریکا، از جمله غلات، دارو و سایر اقلام اساسی است؛ موضوعی که نشان می‌دهد واشنگتن تلاش دارد دسترسی رژیم ایران به این منابع را به‌شدت محدود و کنترل‌شده نگه‌دارد.



🟢 #نه_شاه_نه_شیخ

🍏# مجاهدین_خلق ایران   #  کانونهای شورشی

🌳 # مریم رجوی   #ایران

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7