۱۳۹۵ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

ژنو – مقر اروپایی ملل متحد: بیانیه ۵ سازمان غیردولتی با رتبه مشورتی ملل‌متحد «حفاظت برای پناهندگان در کمپ لیبرتی در عراق»



منبع : ایران آزاد فردا ،21آوریل 2016
لینک :

  ژنو: مقر اروپایی ملل متحد: بیانیه ۵ سازمان غیردولتی با رتبه مشورتی ملل‌متحد «حفاظت برای پناهندگان در کمپ لیبرتی 




هم‌زمان با سی و یکمین اجلاس شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در ژنو، ۵ سازمان غیر دولتی دارای رتبه مشورتی نزد ملل‌متحد بیانیه‌یی را در مورد تحولات مربوط به کمپ اشرف و شرایط کمپ لیبرتی به ثبت رساندند؛ این بیانیه که به‌صورت سند رسمی اجلاس از سوی دبیرخانه شورای حقوق‌بشر منتشر شده به دبیرکل سازمان ملل‌متحد تحویل داده شده است.
۵ سازمان غیر دولتی دارای رتبه مشورتی سازمان ملل که این بیانیه را صادر کرده‌اند، عبارتند از:
حزب رادیکال فراملی و فراحزبی
فرانس لیبرته، بنیاد دانیل میتران
جنبش علیه نژادپرستی و برای دوستی خلق‌ها – مراپ
انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان
انجمن بین‌المللی توسعه آموزش
۵ سازمان غیر دولتی با رتبه مشورتی ملل‌متحد در مقدمه این بیانیه تحت عنوان حفاظت برای پناهندگان کمپ لیبرتی در عراق، خاطرنشان کرده‌اند:
ما به‌شدت نگران امنیت و سلامت ساکنان لیبرتی، اعضای جنبش اپوزیسیون ایران، سازمان مجاهدین خلق ایران ، هستیم که در جا به جایی از اشرف به لیبرتی از حقوق بنیادین خود از جمله اموال و داراییهایشان. محروم شده‌اند. در حالی که به آنها وعده داده شده بود که در کمپ موقت لیبرتی تا زمان انتقال سریعشان به سایر کشورها امن خواهند بود و همچنین قادر خواهند بود دارایی‌های خود را در کمپ اشرف به فروش برسانند.
بعد از بیش از چهار سال، به هیچ‌کدام از این وعده‌ها عمل نشده و آنها آماج چهار حمله موشکی با کشته‌ها و مجروحان بسیار قرار گرفتند و مسئولیت چنین شرایطی، علاوه بر دولت عراق، برعهده سازمان ملل‌متحد و جامعه بین‌المللی و به‌طور خاص دولت آمریکاست.
بیانیه۵سازمان غیردولتی دارای رتبه مشورتی ملل متحد، پس از یادآوری نقض تعهدات حفاظتی داده شده به اشرفیها از سوی آمریکا و ملل‌متحد و مرور حملات و جنایات صورت گرفته علیه آنها در اشرف و لیبرتی و خاطرنشان کردن محکومیتهای گسترده بین‌المللی علیه این رفتار ضدانسانی، تأکید می‌کند:
اکنون هفت سال است که اشرفیها در اشرف و سپس در لیبرتی تحت شدیدترین محاصره قرار دارند و این محاصره نقض فاحش قانون بین‌المللی و همچنین یادداشت تفاهم است…
شرایط کمپ لیبرتی به گونه‌یی است که در سال ۲۰۱۲ گروه کار سازمان ملل در مورد بازداشت‌های خودسرانه در دو گزارش خود این وضعیت را به‌عنوان بازداشت غیرقانونی توصیف کرد.
در رابطه با مخارج انتقال ساکنان، تا کنون تقریباً تمامی مخارج از جمله مخارج انتقال، استقرار مجدد و تأمین هزینه‌های زندگی ساکنان بر دوش سازمان مجاهدین خلق ایران بوده است. این در واقع یک نمونه نادر در تاریخ پناهجویی است که مخارج توسط خود پناهندگان و سازمان آنها پرداخت می‌شود.
سازمان مجاهدین خلق ایران توافق کرد که مشروط به فروش دارایی‌های ساکنان در اشرف، مخارج انتقال را برعهده بگیرد و از سال ۲۰۱۱، قبل از جابه‌جایی از اشرف به لیبرتی، نماینده ویژه دبیرکل ملل‌متحد و فرستاده ویژه وزارت‌خارجه آمریکا به سازمان مجاهدین خلق ایران مکرراً وعده دادند که ساکنان اجازه خواهند یافت دارایی‌های خود را به فروش برسانند.
طرح مشترک یونامی و سفارت آمریکا برای تخلیه اشرف در ۵ سپتامبر ۲۰۱۳ تصریح می‌کند: ’دولت عراق به ساکنان اجازه خواهد دهد داراییهای خود را در هر زمان به فروش برسانند و دولت عراق حفاظت از داراییهای ساکنان در اشرف را تأمین و تضمین خواهد کرد.’
بنا‌به اسناد، تمامی دارایی‌ها در کمپ اشرف، منقول و غیرمنقول، متعلق به سازمان مجاهدین خلق ایران و ساکنان است. سازمان مجاهدین خلق ایران تلاشهای فراوانی برای فروش دارایی‌ها در سال ۲۰۱۲ کرد. یک شرکت انگلیسی عراق تمامی داراییها را به‌مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار خریداری کرد اما دولت عراق در آن زمان با تهدید نماینده این شرکت در بغداد از اجرای قرار داد ممانعت کرد. بعد از آن هم ساکنان اجازه نیافتند اقداماتی برای حفاظت از دارایی‌ها [در کمپ اشرف] انجام دهند. بر عکس، کمپ اشرف توسط نیروهای وابسته به دولت عراق اشغال شد، قفل‌های انبارها شکسته شد و کالاهای موجود در آنها به سرقت رفت.
این، نقض آشکار حقوق ساکنان نسبت به داراییهایشان و همچنین بیانگر شکست سازمان ملل در حفاظت از حقوق آنهاست.
بیانیه مشترک سازمانهای دارای رتبه مشورتی ملل‌متحد در بخش نتیجه‌گیری و توصیه‌های خود، از جمله تأکید کرده است:
جامعه بین‌المللی دارای مسئولیتهای بنیادین زیر در رابطه با کمپ لیبرتی است:
– تضمین انتقال و تأمین امنیت و سلامتی ساکنان تا زمانی که آخرین نفر از ساکنان عراق را ترک کند؛
– از بین‌ بردن محاصره و محدودیتها بر روی کمپ تا زمانی که ساکنان در آنجا باقی بمانند؛
– انجام تحقیقات در مورد ۷ حمله صورت گرفته علیه ساکنان به‌خصوص کشتار اول سپتامبر ۲۰۱۳ در اشرف و حمله موشکی۲۹ اکتبر ۲۰۱۵ در کمپ لیبرتی.