۱۳۹۵ مرداد ۷, پنجشنبه

سیاست گذاری حزب دمرکرات آمریکا برای ریاست جمهوری هیلاری کلینتون در رابطه با ایران




منبع : ایران اسرار ،28زوئیه 2016



حزب دموكرات آمريكا در اولين جلسه گردهمايي چهار روزه براي معرفي «هيلاري كلينتون» به عنوان نامزد اين حزب در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا سند جامع سياست‌گذاري خود را تصويب كرد.
طبق گزارش مجله تايم, در روزهاي گذشته 187نفر از اعضاي كميته بررسي اين سند براي تنظيم لحن و محتواي آن با يكديگر بحث و تبادل نظر كرده‌اند. رهبران حزب دموكرات, روز دوشنبه, سند تصويب‌شده را «پيشرفت‌گرا» خوانده و آن را «چشم‌اندازي جسورانه» براي آينده آمريكا در چهار سال آينده دانستند.
سند حزب دموكرات, خط مشي‌هاي اين حزب در قبال كشورهاي مختلف از جمله ايران و سوريه را نيز مشخص كرده است.
در بخش مربوط به ايران آمده است: «ما از توافق هسته‌اي با ايران حمايت مي‌كنيم, چرا كه (اين توافق) همان‌طور كه با قدرت اجرا و اعمال مي‌شود, تمامي مسيرهاي ايران به سمت بمب را بدون توسل به جنگ از بين مي‌برد»
سند سياست‌گذاري حزب دموكرات, به علاوه تصريح مي‌كند با ديدگاه دونالد ترامپ, نامزد حزب جمهوري‌خواه مبني بر ترك ميز مذاكراتي كه برنامه هسته‌اي ايران را برمي‌چيند, مخالف است.
در اين سند آمده است: «ما با ديدگاه دونالد ترامپ مبني بر خروج‌مان از توافقي كه برنامه هسته‌اي ايران را به صورت صلح‌آميز برمي‌چيند, مخالف هستيم»
سند راهبردي سياست‌گذاري حزب دموكرات در ادامه تصريح مي‌كند: «ما كار اين دولت (اوباما) براي حصول اطمينان از اينكه ايران هرگز به سلاح اتمي دست پيدا نمي‌كند را ادامه مي‌دهيم و در صورت انجام چنين اقدامي از سوي ايران, ترديدي براي توسل به اقدام نظامي نخواهيم كرد»
اعضاي حزب دموكرات, تصريح كرده‌اند با نقش «مخرب ايران در منطقه» نيز مقابله خواهند كرد. اين سند, همچنين به استفاده از تحريم‌ها در برابر ايران اذعان كرده است.
«دموكرات‌ها با نقش مخرب ايران در منطقه مقابله خواهند كرد و تحريم‌هاي غيرهسته‌اي را با قوت اعمال و در صورت لزوم آنها را تشديد خواهند كرد»
اعضاي حزب دموكرات, ايران را «كشور پيشرو در حمايت از تروريسم» خوانده و تهران را به نقض حقوق بشر متهم كرده‌اند. اين سند همچنين تصريح مي‌كند ايران هولوكاست را انكار كرده و براي نابودي اسرائيل تلاش مي‌كند. دموكرات‌ها علاوه بر اين ادعاكرده‌اند «رد پاي ايران در تمامي درگيري‌هاي خاورميانه ديده مي‌شود»
بخش ديگري از سند سياست‌گذاري دموكرات‌ها تأكيد مي‌كند: «دموكرات‌ها از فعاليت‌هاي ثبات‌زداي ايران در منطقه از جمله پشتيباني اين كشور از گروه‌هاي تروريستي مانند حزب‌‌الله و حماس جلوگيري كرده, با برنامه موشكي ايران مقابله مي‌كنند؛ (دموكرات‌ها) توانمندي‌هاي شريكان در خليج (فارس) را تقويت و اطمينان حاصل خواهند كرد كه اسرائيل همواره توانايي دفاع از خودش را خواهد داشت»
در بخش پاياني بخش ايران از اين سند آمده است: «در نهايت دموكرات‌ها اين را مي‌دانند كه مردم ايران به دنبال آينده‌اي روشن‌تر براي كشورشان و تعامل بيشتر با جامعه بين‌المللي هستند. ما از فرصت‌هاي مبادلات فرهنگي, آموزشي و ساير انواع تبادلات با مردم ايران, استقبال مي‌كنيم.»