۱۳۹۵ آبان ۱۷, دوشنبه

اف.بی.آی: هیلاری کلینتون در پرونده‌ایمیلها، جرمی مرتکب نشده است



لینک :

اف.بی.آی: هیلاری کلینتون در پرونده‌ایمیلها، جرمی مرتکب نشده است

ف بی‌آی ـ پلیس فدرال آمریکا شب گذشته ۱۶آبان ۹۵ اعلام کرد در پی بررسی تازه پرونده‌ ایمیل‌های اخیر هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، عمل مجرمانه‌ای پیدا نکرده و تحقیقات در این مورد به پایان رسیده است.
جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا، در نامه‌یی تازه به کنگره آن کشور گفته است مأموران اف.بی.آی از آخرین باری که او به کنگره نامه نوشته بود (هفتم آبان ماه)، بی‌وقفه مشغول انجام تحقیقات در مورد انبوهی از ایمیلی‌های ردوبدل شده‌ هیلاری کلینتون بودند.
رئیس اف بی‌آی در هفتم آبان ماه، در نامه خود گفته بود پرونده جنجالیِ ای‌میل‌های هیلاری کلینتون و استفاده او از سِروِر شخصی دوباره گشوده و بررسی می‌شود. اشاره وی به ایمیل‌های تازه‌ای، در تحقیقاتی غیرمرتبط با پرونده کلینتون بود؛ تحقیقات به کامپیوتر قدیمی آنتونی وینر، نماینده پیشین کنگره آمریکا، و همسر پیشین هما عابدین، از مشاوران ارشد هیلاری کلینتون مربوط می‌شد.
اکنون جیمز کومی می‌گوید «در تمام روند تحقیقات ما تمام پیام‌هایی که از طرف هیلاری کلینتون و برای هیلاری کلینتون، وقتی او وزیر خارجه بود، فرستاده شده بود، را مرور کردیم و ما نتیجه‌گیری اعلام‌شده خود در ماه ژوئیه را تغییر ندادیم».
در ماه ژوئیه، تحقیقات اولیه در مورد همین پرونده و اتهام‌های مربوط به استفاده از سرور شخصی در زمان وزارت کلینتون پایان یافت. رئیس اف.بی.آی، آن زمان اعلام کرد، کلینتون و مشاورانش «به‌شدت بی‌احتیاط» بودند و ممکن است دشمنان ایالات متحده به ایمیل‌های او دسترسی پیدا کرده باشند، اما در این پرونده «هیچ اعلام جرمی اقتضا نمی‌کند».
موضوع استفاده از سرور شخصی و پرونده‌ایمیل‌های کلینتون، بر کارزار انتخاباتی او تاثیر گذاشته بود. نامه جیمز کومی در هفتم آبان‌ماه و تحقیقات تازه نیز جنجالی تازه‌ ایجاد کرد. برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد، این نامه بر اقبال عمومی رای‌دهندگان به کلینتون، به‌ویژه در ایالتهایی که هنوز نتیجه آرای اکثریت در آن مشخص نیست، تاثیر منفی گذاشته ‌است.
دونالد ترامپ، رقیب کلینتون، در این مدت بر شدت حملات خود افزود و در سخنرانی‌هایش گفت انتخاب نامزد حزب دموکرات «تهدیدی» برای آمریکا خواهد بود. کلینتون در این مدت تأکید کرد که اف.بی.آی در ایمیل‌های تازه، هیچ نکته و مشکلی پیدا نخواهد کرد.