۱۳۹۵ اسفند ۹, دوشنبه

«صندوق توسعه ملی»، پزی عالی! «قلکی» خالی!



«صندوق توسعه ملی»، این عنوان پرطمطراق تهی از ارز و خالی از محتوا، مانند «اقتصاد مقاومتی»، در اقتصاد شتر گاو پلنگی آخوندها، شعاری دجالگرانه بیش نیست. این صندوق که برای مقابله با نوسانهای قیمت نفت تشکیل شده بود - و در حقیقت در حکم خزانه مملکتی و محل ذخیره ارز محسوب می‌شود- خالی‌تر از آن است که موضوع مناقشه باشد. اما برای پی بردن به دعواهای باندهای رژیم بد نیست، مروری بسیار کوتاه بر قسمتی از تاریخچه آن داشته باشیم.
صندوق توسعه ملی در دوران ریاست خاتمی تشکیل شد. بر اساس ماده 84 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه همین رژیم که در حکم اساسنامه صندوق توسعه ملی است، می‌گوید: «این صندوق با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروتهای ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسلهای آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تشکیل شده است».
در زمان احمدی‌نژاد، برداشتهای پی‌در‌پی از این صندوق برای تأمین کلان ‌خرجهای رژیم در راستای مقاصد تروریستی، و خاصه‌خرجی‌های متعدد، از این صندوق به‌صورتی طنزآلود به نام «صندوق نذری»، نام برده می‌شد.
آخوند حسن روحانی، برای اولین بار در تاریخ 22مهر 92 در مراسم گشایش دانشگاهها، از خالی بودن این صندوق پرده برداشت. طرح این موضوع در آن زمان جنجالهایی را در بین باندهای رژیم برانگیخت تا این‌که محمود بهمنی، رئیس سابق بانک مرکزی رژیم، ادعا کرد دولت احمدی‌نژاد حساب ذخیره ارزی را با 100میلیارد دلار پس‌انداز به دولت روحانی تحویل داده است. سایر مهره‌های ریز و درشت نظام هم نیز آمار ضد و نقیضی از میزان موجودی ذخیره ارزی عنوان کرده‌اند. احمد توکلی موجودی صندوق را ۱۵ میلیارد دلار،[1] رئیس صندوق، موجودی آن را ۴۲ میلیارد دلار در[2] نهایت ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، با این توضیح که روش‌های مختلفی برای محاسبه موجودی صندوق وجود دارد، میزان آن را ۵۴٫۵ میلیارد دلار اعلام کرد.[3] در هر حال از آنجایی که یک روده راست در شکم آخوندهای حکومتی و مدیران و کارگزاران آنها نیست، میزان موجودی این صندوق همیشه از رازهای سر به مهر بوده است.
در خرداد 95 پس از ماجرای دزدیهای کلان، تحت عنوان فیش‌های حقوقی نجومی برملا شد، یک قلم از فیش‌های حقوقی 27 میلیونی رئیس صندوق توسعه ملی خبر داده شد که البته این فقط قسمت علنی شده دزدیها بود.
این از پیشینه ماجرا، حال ببینیم در خبر جدید، به تاریخ 8اسفند محبی‌نیا، نماینده مجلس ارتجاع، در مذاکرات علنی مجلس، در مورد این صندوق چه می‌گوید:
«... ما یک زمانی آمدیم برای این‌که بودجه کل کشور رو از تکانه‌های مربوط به نفت محفوظ کنیم اومدند گفتند حساب ذخیره ارزی رو راه‌اندازی کنیم دو سال نگذشته باز ما ها آمدیم برداشتهای موسع، برداشتهای دقیقاً بر اساس نیازهای ملی رو اونقدر وسعت بخشیدیم که حساب ذخیره ارزی فلسفه وجودی‌اش را از دست داد بعدش آمدند گفتند که آقا مسأله توسعه صندوق ملی اگر بیاد با تصویب قانونی محکم که مراقبتهای مقام معظم رهبری رو هم با خودش داره برای توسعه ملی و برای تقویت بخش خصوصی و برای این‌که دست دولت رو از این منابع کوتاه کنیم و در قالب اعطای تسهیلات به بخش خصوصی یک فرایند مثبت و مطمئنی رو برای رسیدن به توسعه ملی باز بکنیم.
آقایان محترم من بعضی از این کشورهای بسیار ضعیف و کوچک در مقابل ایران رو اسم نمیارم چونکه واقعاً باعث می‌شه که انسان ناراحت بشه، بیشتر ناراحت بشه، الآن صندوق توسعه ملی اونها نزدیک به 300میلیارد دلار دارایی داره موجودی‌شون بعضی از این کشورهایی که کشور نفتی‌اند از 600میلیارد دلار رد شده[4] اما بنده با جلساتی که در کمیسیون برنامه و بودجه گذاشتیم رئیس صندوق توسعه ملی رئیس سازمان بازرسی کشور و بعضی از این دوستان آمدند برای این‌که اون بحث یک و نیم میلیارد دلار توسعه روستایی رو بررسی بکنیم.
آقایان محترم خانم‌های بزرگوار شما تراز صندوق ملی‌تون من فکر می‌کنم منفیه!».

***
بله، آخرین گمانه‌زنی‌های مهره‌های خود رژیم از میزان ذخیره ارزی حاکی از این است که نه تنها یک پاپاسی در خزانه نیست، بلکه از برکت سر آخوندهای حاکم بر میهنمان، تراز آن نیز منفی است. شنیدن اظهارات این نماینده مجلس ارتجاع آدمی را بی‌اختیار به یاد این ضرب‌المثل ایرانی می‌اندازد که می‌گوید: «مرا به خیر تو حاجت نیست، شر مرسان!»، «حفظ سهم نسلهای آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی»، پیشکش تو و ولی‌فقیه‌ و دایره قدرت و چپاول، از قبل حاکمیت تو اربابانت، «نسلهای کنونی» بر روی اقیانوسی از نفت و گاز گرسنه سر بر بالین می‌گذارند. لطف کرده گورتان را هر چه زودتر گم‌ کنید، خلق قهرمان ایران خود نیک می‌داند با ثروتهای ملی‌اش چگونه رفتار کند.


[1]  دیپلماسی ایرانی- احمد توکلی- حساب ذخیره ارزی جارو شد- 25شهریور92
[2]  همشهری آن‌لاین- رئیس صندوق توسعه ملی، محمدرضا فرزین- منابع صندوق توسعه 42 میلیارد دلار است- آبان 91
[3] دویچه وله فارسی- سازمان بازرسی موجودی صندوق توسعه ملی را اعلام کرد- نوامبر2013
[4] برای پی بردن به عمق فاجعه و برای مقایسه میزان عقب‌ماندگی نجومی ایران تحت حاکمیت آخوندها نسبت به سایر کشورهای جهان، کافی است، فقط نیم ‌نگاهی به آمار ذخیره ارزی سه کشور بکنیم که در سال 93 توسط خبرگزاری فارس منتشر شده است. این خبرگزاری می‌گوید:
«سه کشور نروژ، امارات و عربستان با دارا بودن بیش از 878، 773، و 737 میلیارد دلار در حساب ذخیره ارزی خود در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند».