۱۳۹۷ فروردین ۳, جمعه

گزارشی از اعدام، قتل، دستگیری و… در ایران تحت حاکمیت آخوندها در سال ۱۳۹۶




گزارشی از اعدام، قتل، دستگیری و… در ایران تحت حاکمیت آخوندها  در سال ۱۳۹۶


«گزارشی از اعدام، قتل، دستگیری و… در ایران در سال ۹۶» یا به بیانی دیگر، گزارشی از نقض حقوق بشر در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه که تنها می‌تواند بیان گوشه‌ای کوچک از واقعیتی بزرگ باشد.
سال ۹۶ را از جنبه‌های مختلف می‌توان مورد ارزیابی قرار داد اما یکی از زاویه‌های ورود برای بررسی این سال می‌بایست به اعدام‌ها، دستگیری‌ها و … تضییع حقوق شهروندان از این طریق اختصاص یابد؛ این امر بیش از هر چیز نشان‌دهنده‌ی آن است که نظام ولایت فقیه چگونه تلاش می‌کند تا جامعه را به کنترل خود درآورد.
اعدام‌ها
در سال ۱۳۹۶، ۳۹۷ نفر اعدام شده‌اند؛ از این میان ۳۷۶ نفر مرد در زندان، ۴ زن در زندان و ۱۷ مرد در ملاءعام اعدام شدند. به‌طور متوسط در هر ماه شاهد ۳۳ اعدام بوده‌ایم.
البته نباید از یاد برد که آمار اعدام‌ها می‌تواند به طور جدی از واقعیت آمار موجود فاصله داشته باشد زیرا اکثر اعدام‌ها از طرف نظام به طور رسمی اعلام نمی‌شود یا با تأخیر یک الی چند ماه اعلام می‌شود. در نتیجه ناظران حقوق‌بشر تاکید می‌کنند که آمار واقعی اعدام‌ها بسیار بیشتر از عددهای به دست آمده است.
در قیام دی ۹۶ کشتن دستگیر شدگان بدون اعلام رسمی اعدام و در زیر شکنجه صورت گرفت.
زندانیان بسیاری اکنون در زندان‌های مختلف در سراسر ایران زیر حکم اعدام قرار دارند. به‌طور نمونه تنها در بند ۱۰ زندان گوهردشت که ۲۶۴ زندانی در آن محبوس هستند، ۸۶ نفر یعنی یک‌سوم زندانیان زیر حکم اعدام می‌باشند. در زندان مرکزی زاهدان ۱۲۱ زندانی زیر حکم اعدام هستند. در زندان مرکزی اردبیل در بند جوانان ۱۷۰ نفر محبوسند که ۲۵ نفر از آنان زیر حکم اعدام می‌باشند؛ مواردی که تنها به‌عنوان نمونه در اینجا ذکر می‌شود و بی‌شک واقعیت امر بسیار بزرگتر از آن می‌تواند باشد.
در سال۱۳۹۶ اعدامهای گروهی در زندانهای گوهردشت؛ عادل آباد شیراز؛ بیرجند؛ دیزل‌آباد کرمانشاه؛ تایباد؛ مرکزی زاهدان؛ مرکزی تبریز؛ مرکزی قم؛ مرکزی مشهد و مرکزی ارومیه (دریا) صورت گرفته است.
در سال۱۳۹۶ بیشترین اعدامها در زندانهای گوهردشت؛ مرکزی ارومیه (دریا) و مرکزی تبریز؛ صورت گرفته است.
در سال۱۳۹۶ اعدامهای در ملاءعام در شهرهای جهان آباد قهرج در استان کرمان؛ میدان قمسال (کشاورز) شهر خوی؛ محل بوستان سرچمشه فرخشهر در چهارمحال و بختیاری؛ نصرآباد از توابع بخش جرقویه در شرق اصفهان؛ یکی از خیابانهای بندرعباس؛ اراک؛ بابل؛ میدان خوراسگان در اصفهان؛ خوی؛ فلکه شهرداری در سلماس؛ در حاشیه یک سالن ورزشی در خیابان آبشار در تربت حیدریه؛ پارس آباد در استان اردبیل؛ میدان ۲۲بهمن در ایلام؛ بلوار مدرس در ایلام؛ اسلام‌آباد غرب؛ عنبرآباد در استان کرمان؛ شهرستان آق‌قلا در استان گلستان؛ شیراز و خیابان بلادیان در دوگنبدان؛ صورت گرفته است.
با توجه به اینکه اخبار اعدامها در رسانه‌های داخل کمتر منعکس می‌شود و مشخصات اعدام شدگان هم خیلی مختصر نوشته می‌شود؛ سن اعدام شدگان طبق اخبار بدست آمده؛ بین ۲۱ تا ۶۸سال بوده است.
نظام ولایت فقیه علت عموم اعدامها را جرایم اجتماعی مانند قتل؛ مواد مخدر؛ تجاوز؛ فساد فی الارض و سرقت مسلحانه اعلام کرده است. افزون بر آن در سال ۹۶ چند اعدام تحت عنوان محاربه و محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کردی؛ اعلام شده است.

دستگیری‌ها
در سال ۹۶، تعداد افراد دستگیر شده ۱۴۲۵۸ نفر بوده است. از آنجایی که طی سال گذشت شاهد برگزاری جشن برای رفراندم استقلال در اقلیم کردستان عراق، قیام دی ۹۶، اعتراضات دراویش در تهران، چهارشنبه‌سوری و … بوده‌ایم در نتیجه آمار واقعی دستگیری‌ها می‌بایست بیش از این باشد. با این همه براساس همین آمار موجود که در اینجا ارائه می‌شود در هر ماه به‌طور متوسط ۱۱۸۸ نفر تحت اتهامات مختلف توسط نظام دستگیر شده‌اند.
دستگیر‌های خودسرانه
سال گذشته ۳۹۴۶نفر به صورت خودسرانه دستگیر شده‌اند که بطور متوسط در هر ماه ۳۲۹نفر را شامل می‌شود. این دستگیریها شامل نفراتی که در میهمانی‌های مختلط بوده‌اند؛ نفراتی که با شرکتهای هرمی کار می‌کنند؛ نفراتی که در کار مدلینگ هستند؛ نفراتی که در چهارشنبه سوری شرکت داشتند؛‌ کسانی که در ملاءعام روزه خواری کردند و … می‌باشد. این دستگیریها توسط پلیس امنیت اخلاقی استانها؛ نیروی انتظامی و بسیج در نواحی مختلف کشور، صورت گرفته است.
دستگیری‌های پیروان ادیان
در سالی که گذشت ۱۳۴نفر از معتقدین به سایر ادیان دستگیر شده‌اند که بطور متوسط در هر ماه ۱۱نفر می‌باشند. این دستگیریها شامل مسیحیان؛ نوکیشان مسیحی و بهاییان است. این دستگیریها توسط مأموران امنیتی صورت گرفته است.
دستگیری‌های سیاسی
در سال گذشته ۶۷۷۰نفر تحت عناوین سیاسی دستگیر شده‌اند که بطور متوسط در هر ماه ۵۶۴نفر می‌باشند. با توجه به اعتراضات سیاسی گسترده در طول سال ۹۶ آمار واقعی دستگیر شدگان سیاسی می‌بایست بیش از این عدد باشد. این دستگیریها مربوط به فعالین سیاسی؛ فعالین مدنی؛ فعالین کارگری؛ فرهنگی‌؛ فعالین رسانه‌ای؛ فعالین دانشجویی؛ دراویش؛ فعالین بلوچ؛ فعالین عرب؛ غارت شدگان؛ کشاورزان و … می‌باشند. این دستگیریها توسط گارد ضدشورش؛ لباس شخصی‌ها؛ نیروهای اطلاعات و نیروهای امنیتی؛ صورت گرفته است.
دستگیری‌ها با اتهامات اجتماعی
سال ۹۶، ۳۴۰۸نفر تحت عناوین اجتماعی دستگیر شده‌اند که بطور متوسط در هر ماه ۲۸۴نفر می‌باشند. این دستگیریها تحت عناوین اراذل و اوباش؛ سارق؛ معتادان؛ خرده‌فروشان مواد مخدر؛ کلاهبرداری و … صورت گرفته است. این دستگیریها توسط نیروی انتظامی صورت گرفته است.
کشته شدن زیرشکنجه؛ کشته شدن در اثر بیماری؛ قتل و خودکشی در زندانها
کشته‌شدن زیر شکنجه
در روند قیام۹۶ نظام از کانالهای رسمی‌اش اعلام کرد که تعدادی از بازداشت شدگان؛ در زندانها دست به خودکشی زده‌اند. ولی واقعیت این است که این زندانیان در زیر شکنجه، کشته شده‌اند. طبق آمار گردآوری شده توسط ناظران حقوق بشر ۱۵ نفر در زندانها بعد از دستگیری، در زیر شکنجه، کشته شده‌اند.
کشته شدن در اثر بیماری
یکی از مشکلاتی که زندانیان در زندانهای نظام ولایت فقیه با آن مواجه هستند؛ افزون بر فشارهای عام زندان؛ مسئله بیماری و ریل درمانی در زندانها است. نظام ولایت فقیه از بیماری هم برای فشار مضاعف بر روی زندانیان استفاده می‌کند. زندانیان در زندان با کمبود مواد غذایی، میوه و نبود هواخوری و … مواجه هستند؛ بیماری هم مزید بر علت می‌شود و یک بیماری ساده تبدیل به مشکلی با عوارض سنگین برای زندانی می‌شود. از طرف دیگر زندانیانی که با دیابت؛ فشار خون؛ بیماری قلبی و … مواجه هستند؛ هر لحظه در معرض خطر مرگ قرار دارند. تقریبا تمامی زندانیانی که در اثر بیماری جان‌سپرده‌اند، در اثر بی‌توجهی کادر درمانی زندان و نبردن آنها به مراکز درمانی در بیرون از زندان، بوده است. طبق آماری که داریم ۱۲ زندانی در اثر بیماری در زندانها، جان‌سپرده‌اند.
قتل در زندان
در زندانهای نظام ولایت فقیه، مسئولین زندان مبادرت به تشکیل باندهایی از زندانیان عادی و خطرناک می‌کنند؛ هدف از این کار اعمال فشار مضاعف بر روی زندانیان عادی و سیاسی از یک طرف و از سوی دیگر ایجاد زمینه‌ای مناسب برای تداوم امور خلاف توسط مسئولین زندان می‌باشد. براساس آمار گردآوری شده توسط ناظران حقوق بشر در سال ۹۶، ۷ زندانی‌ در زندان‌ها به قتل رسیده‌اند.
خودکشی‌های ناموفق در زندان
زندانیان در استیصال؛ به اشکال مختلف دست به خودکشی می‌زنند. گاهی روشهای خودکشی زندانیان بسیار دردناک است مثل خوردن تیغ. اغلب این زندانیان توسط سایر هم‌بندان خود نجات پیدا می‌کنند. زندانبانان اغلب زندانی‌یی را که خودکشی کرده به انفرادی یا بهداری می‌برند و در آنجا هم مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار می‌دهند. طبق آمار گردآوری شده توسط ناظران حقوق بشر در سال ۹۶ شاهد ۲۰ مورد خودکشی ناموفق در زندان‌ها بوده‌ایم. همچنین در ۶ مورد خودکشی‌ها موفق بوده است.
کشتن و مجروح کردن شهروندان
افزون بر زندانیان در زندان‌ها که به زیر شکنجه کشته می‌شوند یا به قتل می‌رسند؛ در بیرون از زندان کم نیستند شهروندانی که توسط نیروی انتظامی، نیروهای هنگ مرزی، نیروهای اطلاعاتی، نیروهای امنیتی، نفرات سپاه، بسیج، نفرات گشت دریایی و … به اشکال مختلف کشته و زخمی می‌شوند. براساس آنچه ناظران حقوق بشر موفق به گردآوری آن شده‌اند ۲۲۵ نفر به این صورت کشته یا زخمی شده‌اند. در این میان ۸۵ نفر کشته و ۱۴۰ نفر مجروح شده‌اند؛ جراحات‌هایی از قبیل قطع نخاع، قطع عضو و نابینایی که به هیچ‌عنوان برای قربانی قابل جبران نیست.
مجازات‌های قرون وسطایی
شلاق زدن
در اخبار مختلف خبرگزاریها صدور احکام شلاق آمده است؛ ولی انجام شدن آن، اغلب گزارش نمی‌شود و به ندرت خبر اجرای شلاق را می‌توانیم جمع‌آوری کنیم. با این‌حال امسال ۳۶مورد حکم شلاق در خیابانها و زندانها اجرا شده است.
قطع عضو
صدور احکام قطع عضو در اخبار مختلف خبرگزاریها آمده است؛ ولی خبر اجرای آن گزارش نشده است. با اینحال اخبار ۷مورد قطع عضو در زندانهای نظام ولایت فقیه گزارش شده است. در همین رابطه بایستی آمار واقعی، بسا بیشتر باشد.

گرداندن در شهر
سال گذشته ۱۰مورد گرداندن در شهرها، گزارش شده است. بعضی از این موارد به صورت جمعی و بعضی به صورت انفرادی بوده است. در یک مورد هم روسری سر زندانی کرده و او را در شهر گردانده‌اند.

#ایران #تهران #قیام_دیماه#اعتصاب #تظاهرات_سراسری #قیام سراسری  #اتحاد #آزادی#ما براندازیم #نوروز مبارک #آ#ايران    

مطالب مارا درتو ئیتر بنام @ bahareazady ودر وبلاک خط سرخ مقاومت  دنبال کنید