۱۳۹۷ تیر ۲۴, یکشنبه

گزیده ای از روزنامه های حکومتی یکشنبه 24 تیر ماه 97




گزیده ای از روزنامه های حکومتی یکشنبه 24 تیر ماه 97


وزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه ۲۴تیر، تیتر مشترکشان را به وعده و وعیدهای روحانی در مورد مبارزه با فساد و بهبود وضعیت اقتصادی اختصاص داده‌اند. در کنار این تیترها، عنوانها و مطلب هشداری در مورد گرانی‌ها و فساد حکومتی جلب توجه می‌کند:
آرمان: فساد در شهرداری اژدهای چند سر
ابرار اقتصادی: واکنش دیرهنگام وزیر اقتصاد؛ متخلفان ۶۰۰میلیارد تومانی نقره داغ می شوند
ابرارا اقتصادی: سود واردات ۲هزار میلیارد تومانی مناطق آزاد به جیب چه کسانی می‌رود؟
اقتصاد پویا: قیمت لوازم خانگی ۳۰درصد قد کشید
تجارت: دومینوی گرانفروشی با دلار ۴۸۰۰تومانی
جهان صنعت: اقدامات مسولان برای کنترل بازار نتیجه نداد؛ مردم در تله گران فروشان

هشدار هراس‌آلود وزیر بهداشت دولت حسن روحانی موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:
تجارت: وزیر بهداشت تأکید کرد: ضرورت آمادگی در برابر توفان تحریم دارویی
شرق: هشدارهای تحریمی وزیر بهداشت
جهان صنعت: هشدار وزیر بهداشت نسبت به شرایط دارویی کشور پس از آبان ۹۷: روزهای سختی در راه است... هاشمی درست در همین نقطه هشدار اصلی را اعلام کرده و از پنهان‌کاری در خصوص تاثیرات تحریم‌ها بر حوزه درمان و دارو، پرهیز و اعلام کرده: امروز موضوع تحریم‌ها بسیار جدی است. گاهی ممکن است بگوییم چیزی درباره این مسأله به مردم نگوییم، چون عده‌یی می‌ترسند. همچنین برخی ممکن است بگویند شاید توافق شد، اما بعد با واقعیت مواجه خواهیم شد‌ اما در حالتی دیگر می‌توان باور کرد توفانی نزدیک می‌شود.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای در مورد سفر ولایتی به مسکو دود و دم کرده‌اند و روزنامه‌های باند روحانی بعضاً آن را به چالش کشیده‌اند:
آرمان: افشار سلیمانی سفیر پیشین در جمهوری آذربایجان: ابتدا می‌خواهم موضوعی را مطرح کنم در این خصوص که متأسفانه در کشور ما مقامات و مسئولان در خصوص اقدامات و سفرها اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی نمی‌کنند. وقتی بحث مصالح کشور و مردم مطرح می‌شود، باید این اقدامات به مردم اعلام شود تا افکار عمومی اطلاعاتش را از منابع غیرقابل اطمینان دریافت نکند. از نظر من سفر ایشان در آستانه دیدار آقای پوتین با ترامپ انجام شده و احتمالاً هدف این بوده که از رئیس‌جمهور روسیه در خصوص مذاکرات پیش رو قول‌هایی گرفته و مشخص شود موضع پوتین در قبال ایران چه از حیث برجام و چه از حیث سوریه چه خواهد و همچنین این اطمینان به طرف روس داده شود که ما دیدگاهمان نسبت به آنها تغییر نکرده و می‌خواهیم روابط‌مان با مسکو را ادامه دهیم و پوتین احساس نگرانی نکند که ایران تحت فشارها نظرش در مورد روسیه برگردد. البته قطعاً وعده وعیدها و بده‌بستانهایی هم انجام شده که اگر روسیه بخواهد با ایران کار کند، فرصتهایی در ابعاد اقتصادی و بحثهای منطقه‌یی و مسائل مهم بین‌المللی وجود دارد.
سلیمانی در خصوص اظهاراتی که از سوی ولایتی مطرح شد و مقامات روسیه آن را تأیید نکردند، افزود: اگر چنین موضوعی نبوده چرا در سخنان فرستاده ایران این موضوع مطرح شده است. این مسأله را هم باید مدنظر قرار دهیم که روس‌ها در اکثر مواقع غیرشفاف با ایران برخورد کرده‌اند و حتی مواردی را که بعضاً محرمانه میان دو کشور مطرح شده بود را به نفع خودشان خرج کرده‌اند. به‌عنوان مثال در موضوع استفاده این کشور از پایگاه نوژه که موضوعی سری بود، روسیه آن را علنی کرد و همین موضوع موجب رنجش وزیر دفاع وقت آقای دهقان شد. این موضوع را مشکل ایران می‌دانم که همواره تلاش کرده تا از طریق روسیه بر مشکلاتش فائق بیاید. یعنی به‌قول معروف از ترس گرگ به خرس پناه برده‌ایم... ما در سیاست خارجی چهار دهه گذشته توازن نداشتیم و سعی کردیم کفه ترازو را به یک سمت، سنگین کنیم و آن هم نتوانسته جوابگوی مشکلات ما باشد و متضرر شدیم. ما حتی برای شعار نه شرقی، نه غربی هم برنامه مشخصی نداریم.
روسیه توان این را ندارد که پاسخگوی مسائل و مشکلات ایران باشد، یعنی نه می‌تواند موجب حفظ برجام شود و نه در ایران سرمایه‌گذاری قابل توجهی داشته باشد. ما در گذشته قراردادهای زیادی با روسیه داشتیم. یکی از مسئولان اعلام کند میزان این سرمایه‌گذاری در شرایط مطلوب چقدر بوده است. در دوره تحریم‌ها نیز روسیه همراه اجماع بین‌المللی علیه ایران بود و از فضای تحریم علیه ایران برای خود فرصتی مهیا کرده بود.
روسیه در شرایط خوب هم توان پنجاه میلیارد سرمایه‌گذاری در ایران را ندارد و شاید تنها چند شرکت کوچک برای کار با ایران وارد عمل شوند. توتال با همه عظمتش با کمک یک شرکت چینی تنها توانست چهار میلیارد و هشتصد میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند. در زمینه تجاری هم در اوج این روابط که در دولتهای یازدهم و دوازدهم شکل گرفت، حجم این مراودات حتی به دو میلیارد دلار نیز نمی‌رسد.
تکنولوژی روسیه هم قدیمی و حتی نیروگاههایی که در ایران ساخته با تکنولوژی قدیمی بوده است. این نمی‌تواند پاسخگوی ما باشد. باید حد روسیه را بدانیم و به همان میزان هم برنامه‌ریزی کنیم. اتکا به روسیه برای کم کردن فشارهای آمریکا عقلانی نیست؛ چرا که روسیه خودش تحت فشار و تحریم است. البته سفر آقای ولایتی در آستانه دیدار پوتین و ترامپ می‌تواند آزمایشی بر میزان تعهدات روسیه در قبال ایران باشد و وجه‌المصالحه میان دو قدرت قرار نگیرد.
روسیه درخواستهایی از آمریکا خواهد داشت، چه در حوزه تحریم‌ها و چه در حوزه سهمی که در سوریه می‌خواهد. روسیه نیازمند تکنولوژی و سرمایه‌گذاری آمریکا است. روسیه دچار مشکلات اقتصادی، فقر و بیکاری است و به‌دنبال حل این مشکلات است. مشکلات سیاسی در خصوص اوکراین و شبه‌جزیره کریمه نیز مسائلی است که دو طرف به‌دنبال حل آنها هستند. بنابراین باید بدانیم که مسکو بازیگری در سطح منطقه است و این بازیگر هیچ‌گاه منافع خودش را برای ایران هزینه نخواهد کرد.
روسیه توان ایستادگی در برابر آمریکا را ندارد. چین هم با این‌که از نظر اقتصادی از روسیه بالاتر است، حتی الآن که دچار جنگ تجاری با آمریکاست، هنوز دو سوم واردات آمریکا از چین انجام می‌گیرد اما باز هم حاضر نیست روابط خود با آمریکا را فدای همکاری و حمایت از ایران کند.
ایران اساساً به تئوریهای روابط بین‌الملل و واقعیات نظام بین‌الملل توجهی نمی‌کند؛ با شعار نمی‌توان به منافع ملی دست پیدا کرد. روسیه می‌داند که بر اساس همین منافع نباید با آمریکا سرشاخ شود. از همین لحاظ ماهیت حضور روسیه در سوریه نیز با ایران متفاوت است. مسکو قطعاً در مذاکرات خود با واشنگتن مطرح می‌کند که چه اقداماتی در سوریه انجام داده و سعی می‌کند منافعی از قبل آن به دست بیاورد.
شرق: در میان همه حواشی سفر علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، به روسیه و دیدار دوساعته‌اش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خبر سرمایه‌گذاری ۵۰میلیارد دلاری روسیه در ایران بیش از همه خبرساز شد. خبری که در ابتدا موجی از شگفتی را در میان مخاطبان ایجاد کرد و سپس با واکنش سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه و وزیر انرژی این کشور بیشتر حالت معما به خود گرفت.
نفت در برابر کالا
علی‌اکبر ولایتی، پس از دیدار با رئیس‌جمهور روسیه از سرمایه‌گذاری ۵۰میلیارد دلاری روس‌ها در ایران خبر داد. خبری که در مقایسه با سرمایه‌گذاریهای خارجی صورت‌گرفته در ایران در سال‌های اخیر، انجامش بعید به‌نظر می‌رسید اما اعلامش توسط ولایتی با موجی از پایکوبی در رسانه‌های یک جریان خاص همراه شد و کار تا آنجا پیش رفت که خبرگزاری دانشجو، تمامی قواعد خبرنویسی را به کنار نهاد و تیتر زد: «سرمایه‌گذاری ۵۰میلیارد دلاری روسیه در ایران؛ این است معنای سرمایه‌گذاری خارجی»! تیتری که ساعتی بعد به «سرمایه‌گذاری ۵۰میلیارد دلاری روسیه در ایران؛ دور زدن تحریم‌های آمریکایی» تغییر کرد. ساعتی بعد اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در این باره گفت: «نمی‌تواند چنین چیزی را تأیید کند». هم‌زمان به گزارش ایتارتاس، وزیر انرژی روسیه نیز از علاقه‌مندی روسیه برای اجرای «برنامه نفت در برابر کالا» با ایران خبر داد و گفت: ما علاقه‌مند هستیم ایران از فرصت خرید کالا، کار و خدمات روسیه برخوردار شود تا تبادل تجاری و روابط بین دو کشور گسترش یابد. الکساندر نواک، این را هم گفت که مسکو سرگرم کار با تهران برای تمدید پنج‌ساله قرارداد نفت در برابر کالا با ایران است. قراردادی که پیش از این ارائه کالای روسی در مقابل ۱۰۰هزار بشکه نفت ایران در روز بود و حالا ممکن است وسعت بیشتری نیز پیدا کند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد یا آنچه ولایتی از میان سخنان پوتین متوجه شده بود، نه سرمایه‌گذاری ۵۰میلیارد دلاری روسیه در ایران، بلکه رسیدن به قراردادی برای مبادله نفت و کالا با همین رقم بوده یا روسیه به کلی قصد دارد در سرمایه‌گذاریهای خارجی‌اش تجدیدنظر کند و با تمرکز حجم زیادی از سرمایه‌های خارجی خود در کشور رقیب خود در بازار نفت و گاز، به توسعه بخش انرژی ایران کمک کند.
ابرار: کرملین اعلام کرد؛ حضور ایران در سوریه موضوع گفت و گوی پوتین و ترامپ در هلسینکی

عموم روزنامه‌های حکومتی از وضعیت عراق و خیزش مردم آن خبر داده‌اند، یکی از آنها به ریشه‌های این ناآرامی اذعان کرده است:
اعتماد: اگر امروز به جنوب عراق برویم و از مردم این منطقه در مورد ایران سؤال کنیم، بسیاری از آنها اظهار نارضایتی کرده و ادعا می‌کنند که ایران در امور داخلی عراق دخالت می‌کند. طی روزهای اخیر و با بالا گرفتن اعتراضات مردمی در جنوب عراق، رسانه‌ها از احساسات ضدایرانی و شعارهایی بر ضد جمهوری اسلامی ایران در میان جمعیت عمدتاً شیعه جنوب عراق خبر می‌دهند... در فضای سیاسی عراق، یک عامل تعیین‌کننده دیگر نیز باعث بدنامی سیاستهای ایران در عراق شده است. در شرایطی که همه نخست‌وزیران بعد از سقوط صدام حسین در عراق از میان شیعیان انتخاب شده‌اند، یک سیاستمدار به‌صورت ویژه، نیروی همسو با ایران و مجری سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در عراق معرفی شد. هر چند عملکرد ناموفق نوری‌المالکی، باعث شد تا ایران نیز همسو با بسیاری از نیروهای سیاسی خارجی، در رقابت داخلی در حزب‌الدعوه عراق از رقیب او، حیدر العبادی حمایت کند، اما نام نوری‌المالکی، هم‌چنان با ایران گره خورده است و نمره منفی عملکرد غلط و سیاستهای اشتباه او به پای ایران نوشته‌شده است. در نهایت، بخشی از نیروهای سیاسی عراق، از جمله برخی گروه‌های شیعی، برای کسب منافع سیاسی و بهبود آرای خود، تمام مشکلات عراق را به پای جمهوری اسلامی ایران و سیاستهای تهران می‌نویسند. این گروهها با دست گذاشتن بر مهم‌ترین دغدغه‌های شهروندان عراقی از جمله فساد اداری، زد و بندهای سیاسی و مشکلات اقتصادی، ایران را متهم معرفی می‌کنند.

یک روزنامه دیگر همسو با حسن روحانی به خوردن جام‌زهر منطقه‌یی توصیه کرده است.
آرمان: آنچه اکنون در محدوده پیرامونی ایران و همسایگانش جنوبی‌اش می‌گذرد وضعیتی است به‌شدت نگران‌کننده که به هیچ پدیده قبل از خود شباهتی ندارد.
حمید ابوطالبی یک مقام سیاسی ارشد بسیار نزدیک به رئیس‌جمهور روحانی چند روز پیش در صفحه توئیتری خود نوشت:«در سیاست خارجی، روابطِ کشورها زمانی راهبردی و استراتژیک است که هر دو طرف آن را استراتژیک بدانند، آن را استراتژیک بخوانند و در تعاملات به‌گونه‌یی استراتژیک نسبت به هم اقدام نمایند». معلوم نیست منظور این مشاور سیاسی ارشد حسن روحانی به چه کشور یا محور سیاسی است، اما او در توئیت خود ادامه داده: «نمی‌توان به‌صورت یک‌طرفه ‌و بدون توافق و اعلام رسمی طرف مقابل، روابط با کشورها را ویژه و استراتژیک اعلام نمود».
تهران باید راهی برای ترمیم روابط و مناسبات خود با اعراب پیدا کند. قطر، عمان و کویت(به‌ویژه عمانی‌ها) شاید روزنه مناسبی برای این کار باشند،
باید قبول کرد ادامه این وضع نه تنها پرضرر که به‌شدت مخاطره‌آمیز شده است.

روزنامه‌های باند روحانی به گوشه‌هایی از وضعیت رژیم در چنبره تحریمها اشاره کرده‌اند. یک نمونه در ارگان دولت روحانی:
ایران: سفر همزمان عراقچی و هیأت آمریکایی به هند
معاون وزیر خارجه ایران در حالی روز دوشنبه به هند سفر می‌کند که مقامات هندی روز سه‌شنبه با هیأت آمریکایی متشکل از نمایندگان وزارت خزانه‌داری و وزارت ‌خارجه دیداری درباره مسأله ادامه خرید نفت از تهران دارند
دولت هند برنامه دارد با مقامات ارشد ایران و آمریکا، مذاکره کند. به‌گفته یک منبع آگاه دولت هند، روز دوشنبه عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران با مقامات وزیر امور خارجی هند دیدار خواهد داشت. روز سه‌شنبه قرار است یک تیم از وزارت خزانه‌داری آمریکا در نشست مشترکی با مقامات هندی برای مذاکره در مورد انتخاب‌ها و نگرانی‌های هند شرکت کنند
تیم آمریکایی به ریاست «مارشال بیلینگزلی» دستیار وزیر در امور تأمین مالی تروریسم و «اندرو پیک» دستیار وزیر خارجه در امور خاور نزدیک و همچنین مقامات انرژی و مبارزه با تروریسم به دهلی سفر خواهند کرد. این دیدار بخشی از تلاش‌های آمریکا برای متقاعد کردن کشورها جهت توقف واردات نفت از ایران و به صفر رساندن خریدها و تجارت با این کشور است... این تیم به‌دنبال شفاف‌سازی موضع آمریکا در مورد مکانیزم روپیه - ریال است که ادامه واردات نفت از ایران را در ازای نیازهای ضروری و غذا از طریق بانک یو سی او ممکن می‌کند.

روزنامه‌های هر دو باند حاکم در زمینه فساد به دولت روحانی حمله کرده‌اند:
جهان صنعت: رئیس سازمان دیده‌بان عدالت و شفافیت تأکید کرد: ما علیه آقای سیف اعلام جرم کردیم. دولت باید او را عزل کند. نباید گذاشت با سلام و صلوات دوره‌اش تمام شود و بعد سفیر ایران شود.
وقتی بانک مرکزی به شرکتی ۲۶روزه ارز تخصیص داد، خیانت در امانت کرده است
رئیس‌جمهور باید چندنفر را عزل کند نه این‌که تغییر دهد.
جهان صنعت: مردم در تله گرانفروشان؛ اقدامات مسئولان برای کنترل بازار نتیجه نداد
سوءاستفاده از سیاستهای ارزی جدید دولت ادامه دارد و سودجویان از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند‌‌. از این‌رو همواره قیمت کالاها در حال افزایش است و محتکران در بازارهای گوناگون مشغول فعالیت هستند در حالی که اقدامات دستگاههای نظارتی برای برخورد با متخلفان نه تنها مفید واقع نشده بلکه نتوانسته حتی ذره‌یی از ضرر و زیان مردم را جبران کند‌‌.
واقعیت این است که قیمت اساسی‌ترین کالاهای روزانه مردم روز‌به‌روز در حال افزایش است و گشت و گذاری در سطح شهر و فروشگاهها نشان می‌دهد که برخی اقشار سطح جامعه قید خرید اقلام ضروری مانند گوشت، برنج و حتی میوه را زده‌اند چرا که توان پرداخت هزینه‌های گران‌قیمت خرید این اقلام را ندارند‌.
سر و صدای دولت برای مقابله با گران‌فروشان و احتکارکنندگان در حالی است که هم‌چنان واردکنندگان بزرگ در حال دور زدن دولت و سودجویی از بازار هستند‌‌. این در حالی است که به‌گفته برخی از مسئولان، حضور دستگاههای نظارتی در بازار احساس نمی‌شود و تنها وعده وعیدهایی در این خصوص به گوش مردم و فعالان اقتصادی می‌رسد‌‌.

برجام و مذاکره با اروپا برای حفظ آن موضوع حمله روزنامه‌های باند خامنه‌ای به دولت روحانی است:
کیهان: هیاهوی حاشیه‌ها برای عبور بی‌سر و صدا از سومین سالگرد برجام
روحانی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در توضیح چرایی اولویت مذاکره با آمریکایی‌ها در مقابل تروئیکای اروپایی گفته بود: «بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی‌ها به‌دنبال «آقا اجازه» از آمریکا هستند.... آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است»!
وی در آبان ۹۶گفت: «داستان مضحکی اتفاق افتاده؛ می‌گویند تعهدی که قبلاً بستیم، فعلاً قرص و محکم نباشد، درباره موضوع دیگری حرف بزنیم! آمریکا با زبان و عمل می‌گوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورهای شرق آسیا (کره شمالی) می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تأیید سازمان ملل رسیده، پایبند نیستید».
دیروز سالگرد امضای برجام بود. به‌رغم خروج آمریکا از توافق و «وعده‌های سرِخرمن» اروپا، متأسفانه دولت هم‌چنان رویکرد خسارت‌بار «حفظ توافق به هر قیمت» را دنبال می‌کند.
این روزها و در سومین سالگرد امضای توافق، باید از برجام گفت و شنید اما نه برای گرفتن مچ و یقه این و آن، بلکه برای عبرت‌آموزی. کشوری که از واقع دیروز درس نگیرد باید منتظر عبرت‌های جدیدتر و سخت‌تر باشد. بی‌شک یکی از اصلی‌ترین اهداف حاشیه‌سازیهای بی‌مورد و هدفدار این روزها، به حاشیه راندن همین درس‌ها و عبرت‌هاست...
جوان: از پافشاری اروپا روی ضدیت با ایران تا پافشاری جماعتی برای سفیدنمایی اروپا
«تکیه به اروپا به جای آمریکا» هم راه به جایی نمی‌برد
بسیاری از اقدامات و مواضع برخی سیاستمداران طی ماه‌های اخیر بر اساس تز «تکیه بر اروپا به جای آمریکا» متمرکز شده است تا جایی که طی هفته‌های گذشته انتقاد از رفتار سلطه‌گرایانه آمریکا و نقض برجام از سوی این کشور، در ادبیات برخی دولتمردان جای باز کرده و برخلاف پنج سال گذشته، توجیه‌تراشی رفتار آمریکا جای خود را به انتقاد از اقدامات ترامپ – و نه مجموعه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان ایالات‌متحده – داده است.
به‌رغم آن که بار‌ها با رجوع به مصادیق مختلف تاریخی اثبات شده است اروپا نیز در فرایند مذاکرات و پس از آن در اجرای تعهدات خود، عملکردی مشابه ایالات‌ متحده‌ آمریکا داشته است، اما بخشی از سیاستمداران و منبعث از آن دسته‌ای از رسانه‌های داخلی روی این نکته هم‌چنان پافشاری می‌کنند که تکیه بر اروپا – با توجه به شکاف‌هایی که در روابط میان آمریکا – اروپا اتفاق افتاده است می‌تواند تأمین‌کننده منافع کشور مان باشد. چنین ادعایی در حالی مطرح می‌شود که امروز بعد از گذشت بیش از دو ماه از زمان خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌‌یی، اروپایی‌ها هیچ اقدام مؤثر و ملموسی جهت اجرای تعهدات بر زمین مانده برجام خود صورت نداده‌اند
اروپایی‌ها با وقت‌کشی در جهت «گرفتن زمان از ایران» جهت مقابله با خروج آمریکا از برجام و نقض آن توسط این کشور، توانسته‌اند شرکتهای خود را به‌صورت پلکانی از ایران خارج کنند تا سرمایه‌گذاری و توسعه روابط تجاری ایران نیز هم‌چنان در قالب حرف و وعده باقی بماند.
اروپا در حالی طرف ایرانی را هم‌چنان امیدوار به آینده برجام نگه داشته که تلاش می‌کند با لفاظی‌های ضدایرانی، ایران را هم‌چنان به‌عنوان تهدیدی علیه جامعه جهانی معرفی کند. به‌عنوان نمونه در دیدار اخیر «ترامپ» و «ترزا می» ضمن تأکید مقام انگلیسی بر لزوم حفظ فشار‌ها بر ایران و عقب راندن نفوذ این کشور در غرب آسیا می‌گوید: «در موضوع روسیه، از رئیس‌جمهور ترامپ به‌خاطر حمایتش در واکنش نشان‌دادن به استفاده از عامل اعصاب در سالزبوری تشکر می‌کنیم که بعد از آن مسأله، او ۶۰افسر امنیتی روسی (دیپلمات) را اخراج کرد.» وی همچنین گفت که با ترامپ درباره مقابله با نفوذ ثبات‌زدای ایران در خاورمیانه صحبت کرده است و این‌که چگونه ایران را در یمن عقب برانند. ترامپ با اشاره به مذاکراتش با خانم می‌ درباره ایران افزود: «توافق داشتیم ایران نباید سلاح هسته‌یی داشته باشد. ما باید تروریسم ایران را متوقف کنیم و فشار را بر این کشور حفظ کنیم.»
برخلاف ادعای برخی سیاستمداران داخلی و رسانه‌های منسوب به جریان تجدیدنظرطلب، موضع اروپا در برابر جمهوری اسلامی ایران چه در زمینه برجام و اجرای تعهدات برجامی اروپا و چه در سایر مباحث غیرهسته‌یی تغییر نکرده و کشور‌هایی مانند فرانسه، انگلیس و آلمان و اتحادیه اروپا هم‌چنان روی مواضع ضدایرانی در حوزه‌های مختلف هسته‌‌یی، سیاسی، اقتصادی و دفاعی پافشاری دارند، کما این‌که موضع امروز مقامات اروپایی و از جمله ترزامی همان موضع چند ماه گذشته است از جمله این‌که ترزامی در نشست امنیتی مونیخ درباره ایران می‌گوید‌: «ما موافقیت کردیم که همزمان با تلاش برای حفظ توافق هسته‌یی (برجام)، همانند آمریکا در خصوص فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه نگران و آماده انجام اقدامات مناسب جهت مقابله با این مسائل هستیم.»...آنچه در این میان مهم می‌نماید این مسأله است که جمعی از سیاستمداران داخلی به کمک رسانه‌های داخلی تلاش می‌کنند پافشاری اروپا روی مواضع ضدایرانی خود و استمرار رفتاری جهت تضعیف جمهوری اسلامی ایران را مورد سانسور قرار داده و از سوی دیگر اعتماد به اروپا را اجتناب‌ناپذیر القا کنند تا به واسطه‌ این رویه هم‌چنان زمینه برای عدول از انقلابی‌گری در عرصه سیاست خارجه حفظ شود و ادامه یابد.

سایر تیترهای روزنامه‌ها به دعواهای باندی در عرصه‌های مختلف و بحرانهای دیگر رژیم پرداخته اند:
آرمان:معاون قضایی دادستان کل: همه فیلترینگ را دور می‌زنند
آفتاب یزد: بررسی پرونده برق با کارشناسان: ادامه این روند یعنی خاموشی کامل در سال آینده؟!
آفتاب یزد: یک نماینده مجلس: لازم نیست همه توافقات با روسیه را بدانید

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد