۱۳۹۷ تیر ۲۵, دوشنبه

نگاه به شرق سپاه؛ راه نجات یا تسریع فروپاشی نظام



نگاه به شرق سپاه؛ راه نجات یا تسریع فروپاشی نظام

نگاه به شرق سپاه و خامنه‌ای آیا منجر به نجات نظام می‌شود یا فروپاشی آنرا تسریع می‌کند؟ مضمون سفر ولایتی به مسکو چیست؟

سعدالله زارعی از سخنگویان مطبوعاتی سپاه طی مقاله‌ای در فارس به جمعبندی از سفر ولایتی به مسکو پرداخت. [فارس ۲۴ تیر ۹۷] او این سفر را بر خلاف آنچه از زبان سخنگویان هر دو جناح نظام یا رسانه‌های خارجی توصیف شده بود؛ بیشتر دارای جنبه‌های اقتصادی دانست.
طیفی از نظرات درباره سفر ولایتی به مسکو منتشر شده بود که عموما آنرا موضوعی بر سر سوریه و تلاش نظام برای تأثیر گذاری بر ملاقات ترامپ و پوتین در هلسینکی توصیف کرده بودند. حتی عنوان شده بود که سفر همزمان ولایتی و نخست‌وزیر اسرائیل به روسیه به خاطر مذاکرات غیر مستقیم نظام با اسرائیل بر سر سوریه و اتمی بود.
در برابر این رویکرد پاسدار زارعی کوشید تا بر منافع اقتصادی رابطه با روسیه و در نگاهی وسیع تر با کشورهای همسایه و دو قدرت بزرگ قاره‌ای هند و چین دست بگذارد و آنرا به‌مثابه آلترناتیوی برای برون رفت نظام از بحران رابطه با غرب توصیف کند.
زارعی رویکرد جناح روحانی به غرب را شکست خورده توصیف کرد و به نتیجه نرسیدن وعده‌های اقتصادی اروپا برای دوران پس از برجام [به‌عنوان نمونه: دستاورد اقتصادی سفر روحانی به اروپا؛ آنچه می‌یافت نشود]را یک دلیل واقعی برای رویگردانی از غرب دانست.
ناظران بر این باورند که هر چند اعلام شد ولایتی در سفر به مسکو از طرف خامنه‌ای و روحانی مأموریت داشته است اما به واقع او فقط فرستاده خامنه‌ای بوده است. به عبارت دیگر خامنه‌ای و سپاه از نقش حاکمیتی خود در نظام وارد نقش مدیریت دولتی شده‌اند.
در خلافت اسلامی! رسم بر این بوده است که حاکمیت در اختیار ولی فقیه و سپاه قرار داشته است و بر حسب ضرورت‌های نظام در مقاطع مختلف دولت‌های مختلفی تشکیل می‌شده است. همواره میان بخش اجرایی نظام و بخش حاکمیتی آن کشمکش در جریان بوده است تا آنجایی که محمد خاتمی در اواخر دوره ریاست جمهوری‌اش خود را «تدارکاتچی» توصیف کرد و محمود احمدی‌ نژاد که روزی «عزیز کرده»‌ی خامنه‌ای بود، روزها به علامت قهر در محل کارش حاضر نشد.
اکنون دارندگان واقعی هژمونی در نظام خود به جلوی صحنه آمده‌اند؛ خامنه‌ای و سپاه به روشنی می‌دانند که در دوران قیام و هنگامه‌ای که محاصره‌ی منطقه‌ای و جهانی آنها را در هم خواهد فشرد، نمی‌توانند به بازی اصلاح طلب و اصول‌گرا ادامه بدهند، زیرا در دوران فشار هرگونه شکاف در درون نظام به سرعت عمق و گسترش می‌یابد.
با این همه آنها نقشی را برای خود برگزیده‌اند که شکاف را در بخش حاکمیتی نظام تعمیق و گسترش می‌دهد. این بار از درون خیمه‌ی خلیفه شمشیرها علیه یکدیگر کشیده خواهد شد.
به این ترتیب است که نگاه به شرق سپاه و خامنه‌ای پیش و بیش از آنکه برای آنها در عرصه‌ی جهانی و داخلی گشایشی به همراه آورد زمینه نزاع و شکافی در بخش حاکمیتی نظام را تقویت کرده و به فعال شدن گسل‌های درونی آن فرصت می‌دهد.
نگاه به شرق سپاه قبل از آنکه راهی به فلاح باشد و قبل از آنکه مشخص شود دارای اهداف اقتصادی یا سیاسی یا امنیتی‌ست؛ به مثابه آخرین نگاه محتضری‌ست که به پایان خود یقین یافته است.

مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد