۱۳۹۷ تیر ۱۵, جمعه

بسته اروپا و پیوستن به FATF، شیرینی یا جام‌زهر؟



بسته اروپا و پیوستن به FATF، شیرینی یا جام‌زهر؟



در درون رژیم بحث‌وجدل زیادی درباره بسته اروپایی‌ها در مورد احیای برجام در جریان است.
باند روحانی ادعا می‌کند که در این بسته، اروپا متعهد به خرید روزانه یک میلیون بشکه نفت از رژیم شده است و همچنین پذیرفته است که ۱۰میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند.
اما رسانه‌های باند خامنه‌ای خبر می‌دهند که یکی از خواسته‌های اروپا در این بسته تصویب لوایح مربوط به FATF است.
البته این شرط اضافه بر شروط قبلی اروپا در مورد دست برداشتن حاکمیت آخوندی از پروژهٔ موشکهای بالستیکی دوربرد و دخالتهای منطقه‌یی و بیرون آمدن از سوریه و یمن و سایر کشورهای منطقه ‌است.
خبرگزاری حکومتی ایسنا ۱۲تیر ۹۷ در رابطه با بسته پیشنهادی اروپا می‌نویسد: «در تهیه و تنظیم و مذاکرات جزیی و کارشناسی این بسته، مقامات و کارشناسان ایرانی در جوانب مختلف اقتصادی، تجاری، مالی، هسته‌یی و سیاسی حضور داشته‌اند و این‌گونه نیست که ایران از این بسته و محتوای آن بی‌اطلاع باشد؛ از این رو باید گفت بسته اقتصادی پیشنهادی ۱+۴ میزان قابل‌توجهی از «موافقت» ایران را هنوز بازنشده دربردارد».
در زمینه اشتیاق علی لاریجانی به پیوستن به FATF حاجی دلیگانی از نمایندگان باند خامنه‌ای می‌گوید‌: «پس از بیانات رهبر انقلاب، همه تصور کردند کار FATF تمام شده است، اما آقای لاریجانی بعد از آن به مجلس آمد و گفت فلان کشور چنین حرفی گفته و باید زودتر کاری بکنیم و باید زودتر به FATF بپیوندیم! ۴۰سؤال و ابهام را نسبت به FATF مشخص کرده‌ایم باید پرسید که آیا یک نفر وجود دارد که به این ابهامات پاسخ دهد؟».(خبرگزاری فارس ۱۲تیر ۹۷)
جواد کریمی قدوسی، یکی دیگر از نمایندگان باند خامنه‌ای، از نامه فوری حسن روحانی به دبیر شورای نگهبان برای کمک به فضا‌سازی در مجلس برای تصویب لایحه عضویت ایران در کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم خبر می‌دهد.
کریمی قدوسی از این اقدام روحانی متعجب است، زیرا که فحوای این نامه فوری «‌بدین معنی است که درباره FATF رسیدگی صورت نگیرد و به ایرادات آن نسبت به قانون اساسی و شرع توجه نشود.
آقای لاریجانی نباید بعد از دیدار با رهبری رفتاری را از خود نشان دهد که بیانگر حرکت در جهت خواسته‌های FATF باشد».(سایت کریمی قدوسی ۱۲تیر ۹۷)
سایت حکومتی قدس آنلاین ۱۲تیر ۹۷ نیز در زمینه بسته پیشنهادی و شروط اروپا برای رژیم می‌نویسد: «آقای لاریجانی گفت آخر همین هفته اروپایی‌ها بسته پیشنهادی خودشان درباره برجام را ابلاغ می‌کنند. البته این بسته به دولت داده شده است و بنا بر آنچه ما می‌دانیم و برخی از مسئولان از جمله آقای عراقچی مذاکره‌کننده ما و آقای صالحی هم اذعان کرده‌اند، این بسته حتی کف خواسته‌های ما را هم تأمین نکرده است، اما در آن بسته، تصویب FATF یکی از مطالبات اروپایی‌هاست».
سؤال این است خواسته اروپایی‌ها از رژیم در بسته پیشنهادی چیست که مهره‌ها و خبرگزاریها و سایتهای حکومتی این چنین ابراز نگرانی می‌کنند.
پاسخ بسیار روشن است زیرا دولت روحانی در این توهم بود که می‌تواند با بازی‌کردن با برگ اروپا با سیاستهای جدید آمریکا و همچنین با تحریم‌های آینده این کشور مقابله کند.
اکنون بسیار مشخص است که بیش‌‌از‌پیش از جانب اروپا هم تحت فشار قرار می‌گیرد، آن‌چنان‌که در بسته پیشنهادی اروپا هم به آن دیکته می‌شود که باید به FATF بپوندد.
دولت درمانده حسن روحانی و حامیان او که از پیوستن به FATF دفاع می‌کنند، این‌طور وانمود می‌کنند که گویا جام شیرینی را برای نظام به ارمغان می‌آورد، درصورتی که پاسخ گفتن به شروط اروپا از جمله پاسخگویی به شرط پیوستن به FATF، به‌مثابه جام‌زهر دیگری برای نظام آخوندی است.
البته با شرایطی که قیام مردم ایران برای رژیم به‌وجود آورده‌اند، رژیم هر راهی را که برود یعنی این‌که به شروط آمریکا و اروپا تن بدهد یا ندهد، گریزی از روبه‌رویی با مردم و مقاومت و خیزش آنان را ندارد.
در واقع آنطور هم که آن نماینده مجلس ارتجاع می‌گوید: «کسانی که می‌خواهند این لایحه را به ما بخورانند باید بدانند که مشکلات کشور با این لوایح حل نمی‌شود».
واقعیت این است که مشکل مردم ایران با رژیم آخوندی در هر شرایطی، یعنی این‌که باز هم جام‌زهر دیگری بنوشد یا ننوشد بر سرجای خودش باقی است و نظام ولایت فقیه گریزی از خیزش و قیام مردم ایران برای تعیین‌تکلیف نهایی و سرنگونی این رژیم ندارد.


مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ  مقاومت ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
ما بر اندازیم#   تهران # قیام دیماه#  اعتصاب # تظاهرات#  قیام سراسری#  اتحاد