۱۳۹۷ آذر ۱۱, یکشنبه

برجام «به‌ کما‌ رفته» و سازو کار ناکارآمد اروپایی!



برجام «به‌ کما‌ رفته» و سازو کار ناکارآمد اروپایی!



در هفته‌ها و روزهای اخیر بیش از هر زمان دیگری رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی از هر دو باند، به برجام بدفرجام برای نظام آخوندی اعتراف می‌کنند.
برجامی که به اعتراف حسین موسویان، سفیر سابق آلمان و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای سابق، «به کما رفته و در اتاق اورژانس است».(روزنامه مردم‌سالاری ۱۰آذر ۹۷)
دولت آخوند حسن روحانی تلاش و تقلای بسیار دارد که این بیمار به‌کما‌رفته را به‌حالت عادی برگرداند.
راه‌کار دولت روحانی برای بیرون کشیدن برجام از حالت احتضار این است که با آویختن به دامان اروپا واز طریق سازوکار ناکارآمد اروپایی از فروپاشی آن جلوگیری کند، تا ضمنا بتواند تاحدودی با تحریم‌های آمریکا مقابله کند.
اما واقعیت این است که توان مقابله اروپایی‌ها با تحریم‌های آمریکا بسیار کم و سازوکار آنها هم برای مقابله با آن بسیار ناکارآمد است و این واقعیتی است که مهر‌ه‌ها و رسانه‌های وابسته به هر دو باند نظام به آن اعتراف می‌کنند.
از جمله روزنامه آرمان وابسته به باند روحانی با عنوان «سقف محدود سازوکار مالی اروپا» می‌نویسد: «فرانسه، انگلیس و آلمان به‌دلیل تعهدی که در برجام دارند و به علل امنیتی و سیاسی بیشتر دنبال حفظ و ادامه آن هستند، چرا که سازوکار پیش‌بینی شده از سوی اروپایی‌ها به‌لحاظ اقتصادی چندان منافعی برای آنها ندارد و درصدند تا سازوکاری به‌وجود آورند... البته نباید این نکته را نیز از ذهن دور داشت که سقف سازوکار مالی اروپایی‌ها نسبتاً محدود خواهد بود».(آرمان ۱۰آذر ۹۷)
اذعان این رسانه حامی دولت روحانی به محدود بودن سقف سازوکار مالی اروپایی‌ها از این واقعیت ناشی می‌شود که این سازوکار به‌هیچ‌وجه توان مقابله با تحریمهای آمریکا را ندارد و در صورت اجرایی شدن سقف آن محدود به مبادله کالا‌به‌کالا و یا مبادله نفت در مقابل غذا با رژیم می‌شود. امری که به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند نظام را از بحران سیاسی و اقتصادی موجود رها کند.
کیهان خامنه‌ای ۱۰آذر ۹۷ از سازوکار اروپایی به‌عنوان‌ «کلاه تازه اروپا برای ایران کانال مالی منهای نفت!» نام می‌برد و می‌نویسد: «پس از گذشت ۷ماه اتلاف وقت و پشت‌هم‌اندازی اروپا، خبر رسیده که سازوکار مالی ادعایی که حتی زمان آغاز به‌کار آن نیز مشخص نشده است، قرار نیست فروش نفت ایران را پوشش دهد».
کیهان در ادامه به‌نقل از عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، می‌نویسد: «عراقچی همچنین هفته گذشته در افتتاحیه چهارمین همایش تحولات منطقه و نظام بین‌الملل، بار دیگر با اشاره به این‌که اروپا در ثبت SPV ناتوان است، گفت: «چه اروپا بخواهد با ما بازی کند و چه به‌دلیل فشارهای آمریکا و اسراییل قادر به اجرای تعهداتش نباشد، در نتیجه فرقی ندارد و ما با شرایطی مواجه هستیم که اروپایی‌ها یا نخواسته یا نتوانسته‌اند که سازوکار مالی را ایجاد کنند».
وضعیت نابه‌هنجار برجام و چشم‌انداز نامشخص سازوکار اروپایی آن‌چنان عیان است که کیهان در مطلب دیگری با عنوان «اروپا ۸ماه دروغ گفت حالا هم دروغ جدید تحویل می‌دهد» به‌نقل از عباس عراقچی در مصاحبه با خبرگزاری کیودوی ژاپن می‌نویسد: «مزایای اقتصادی برجام برای ایران کاهش یافته است. اگر این وضعیت ادامه یابد این توافق به «مرگ» نزدیک خواهد شد و تلاش‌های اروپا برای حراست از آن دیگر نتیجه‌بخش نخواهد بود».(کیهان ۱۰آذر ۹۷)
ملاحظه می‌شود که اکنون این ظریف و معاون او هستند که به‌نوشته روزنامه حکومتی جوان «طی روزهای اخیر آرام آرام ادبیات دستگاه سیاست خارجه» را «نسبت به اروپایی‌ها تغییر داده» و «سطح گلایه‌ها از عملکرد اروپایی‌ها را به طرز محسوسی افزایش داده‌اند»(جوان ۱۰آذر۹۷)
اعتراف عراقچی در زمینه نتیجه‌بخش نبودن حراست اروپایی‌ها از برجام، بیانگر این واقعیت است که از هم‌اکنون تکلیف بسته و سازوکار اروپایی مشخص است یعنی این‌که نمی‌تواند مزایای اقتصادی آن‌چنانی برای حاکمیت آخوندی در پی داشته باشد.
بنابراین این نظریه که برجام در حال کما و در حال احتضار است واقعی است زیرا شکاف بین عمل و وعده‌های کشورهای اروپایی در زمینه‌ سازوکار اروپایی در حمایت از برجام، آن‌ را در آستانه مرگ کامل قرارداده است.
بنابراین حکایت رژیم با برجام و سازوکار اروپایی در شرایط کنونی تداعی‌کننده حکایت آن فردی است که «هم پیاز را خورد، هم چوب را خورد و هم پول را داد».
در جریان برجام حکومت آخوندی از یک‌طرف جام‌زهر را نوشید، اما از طرف دیگر نوشیدن این جام‌زهر نه تنها نتوانست آن‌را از بن‌بست نجات بدهد بلکه با تحریم‌های آمریکا دست‌آوردهای بسیار محدود آن هم برباد رفت، به‌گونه‌ای که اکنون این مهره‌های وابسته به دولت روحانی و یا حامی دولت او هستند که پس از گذشت حدود ۳سال و نیم با صریح‌ترین بیان ناامیدی‌شان را نسبت به آن ابراز می‌کنند.


مطالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت   ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید

پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات

سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور   #IranRegimeChange