۱۳۹۷ دی ۱, شنبه

افزایش قیمت کالاهای اساسی در طول یک‌سال به‌رغم ثابت بودن قیمت دلار بر روی کاغذ



افزایش قیمت کالاهای اساسی در طول یک‌سال به‌رغم ثابت بودن قیمت دلار بر روی کاغذ
افزایش قیمت کالاهای اساسی در طول یک‌سال از ۱۴.۵ درصد تا ۶۸ درصد آن‌هم در حالی که بر روی کاغذ قیمت دلار اختصاص داده شده تغییری نکرده است؛ حکایت از آن دارد که واقعیت‌های موجود با ادعاهای طرح شده از طرف حکومت‌گران متفاوت است.
بانک مرکزی در گزارشی جدید از متوسط قیمت خرده فروشی کالاهای اساسی در هفته منتهی به ۲۳ آذر ۹۷ نشان می‌دهد که هر یک از کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته در همین زمان چقدر افزایش قیمت داشته‌ است.
براساس این گزارش نرخ لبنیات ۶۸ درصد، تخم مرغ ۴۳.۷ درصد، برنج ۲۳.۹ درصد، حبوب ۱۴.۵ درصد، میوه‌های تازه ۵۸.۴ درصد، سبزی‌های تازه ۳۱.۵ درصد، گوشت قرمز ۴۸.۹ درصد، گوشت مرغ ۵۷.۹ درصد، چای ۲۲.۸ درصد، روغن نباتی ۴۳.۹ درصد، و قند و شکر ۳۹.۵ درصد افزایش یافته است. [تسنیم ۱ دی ۹۷]
این همه در حالی صورت می‌گیرد که بنا بر این بوده که کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین شوند تا افزایش قیمت دلار تاثیری بر افزایش قیمت کالاهای اساسی نداشته باشد.
در ۲۳ آذر سال ۹۶ قمیت دلار در حدود ۴۲۰۰ تومان بود. [افکار نیوز ۲۳ آذر ۹۶] در ۲۰ فروردین سال ۹۷ به دنبال افزایش شتابان بهای دلار، جهانگیری معاون روحانی اعلام می‌کند که تنها بهای معتبر برای دلار ۴۲۰۰ تومان است. [صعود دلار و احتضار ریال؛ زمینه‌ها و چشم‌اندازها] این قیمت گذاری باعث می‌شود تا اصحاب بازار و رسانه به دلار ۴۲۰۰ تومانی لقب دلار جهانگیری بدهند.
از آنجایی که در عمل، دلار جهانگیری جای خود را در بازار تثبیت نمی‌کند؛ قرار می‌شود که دست‌کم این دلار برای تامین برخی از اقلام وارداتی و به‌خصوص تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم اختصاص داده شود. آنچه اما در عمل اتفاق می‌افتد برخورداری دسته‌جاتی در درون حکومت از دلار ۴۲۰۰ تومانی و فروش آن در بازار آزاد با قیمت‌های رشد یابنده است و البته سهم مردم افزایش شتابان کالاهای مورد نیاز اساسی‌ست.
در حالی که بر روی کاغذ بهای دلاری که در هفته منتهی به ۲۳ آذر ۹۷ برای کالاهای اساسی اختصاص داده می‌شود با بهای دلاری که در ۲۳ آذر ۹۶ در بازار موجود بود تفاوتی نکرده است اما نرخ کالاهای اساسی از ۱۴.۵ درصد تا ۶۸ درصد افزایش یافته است. همین امر حکایت از آن دارد که واقعیت‌های موجود با ادعاهای طرح شده از طرف حکومت‌گران متفاوت است.


طالب   مارا در وبلاک خط سرخ مقاومت     ودر توئیتربنام @bahareazady   دنبال کنید
پیش بسوی قیام  سراسری ، ما بر اندازیم#   شهرهای ایران   اعتصاب # تظاهرات
سرنگونی #  اتحادوهمبستگی     مرگ_بر_دیکتاتور