۱۳۹۹ خرداد ۱۰, شنبه

واشنگتن‌پست: آمریکا تحریم های ایران را که با برجام تعلیق شده بود، برمی‌گرداند




052720A_top.jpg


واشنگتن‌پست گزارش داده آمریکا چند تحریم فنی ایران را که با برجام تعلیق شده بود، برمی‌گرداند. این تحریم‌ها که تا کنون دولت دونالد ترامپ هر بار تعلیق آنها را تمدید می‌کرد، همکاری‌های هسته‌ای طرفین برجام با ایران را مجازات می‌کند.

این روزنامه آمریکایی نوشته است که طبق یک سند داخلی وزارت خارجه آمریکا، تحریم‌هایی که قرار است دیگر تعلیق نشوند شامل فعالیت‌ها برای تغییرات در رآکتور تحقیقاتی آب‌سنگین اراک، تامین اورانیوم غنی‌شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران، و انتقال سوخت مصرف‌شده و ضایعاتی رآکتور به خارج ایران است.
کارشناسان هسته‌ای گفته‌اند بدون این همکاری‌ها امکان نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران خیلی کم می‌شود.
طبق این گزارش، دولت ترامپ در عین حال می‌خواهد به طور جداگانه تحریم مربوط به همکاری بین‌المللی در نیروگاه هسته‌ای بوشهر را هم‌چنان تعلیق کند. مقام‌های وزارت خارجه آمریکا گفته‌اند تعلیق این تحریم به قبل از برجام برمی‌گردد.
در تابستان ۵ سال پیش ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه توافق کردند که در ازای محدودکردن و تعطیلی بخش‌هایی از فعالیت هسته‌ای ایران، بخش‌هایی از تحریم‌های ایران کم شود.
طبق این توافق، موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران برای ۱۵ سال از غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از ۲۰درصد منع می‌شود. در عین حال تضمین می‌کند که ایران می‌تواند اورانیوم غنی‌شده ۲۰درصدی را از خارج وارد کند. این ماده برای کار رآکتور تحقیقاتی تهران لازم است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دو سال پیش از توافق هسته‌ای ایران کنار کشید و تحریم‌های تعلیق‌شده را گام‌به‌گام دوباره اجرایی کرده است.
دولت آمریکا می‌گوید در پی "فشار حداکثری" بر حکومت ایران است و قصد دارد درآمد خارجی تهران را به صفر برساند. گزارش‌ها حاکی است که با تشدید تحریم‌ها، فروش نفت ایران تقریبا متوقف شده است.

#پیش بسوی قیام   سراسری  #ما بر اندازیم#  کانونهای شورشی   #Iran
#سال_سرنگونی #ایران #کروناویروس  #قیام_تا_پیروزی #coronavirus
 #شورش زندانیان #تيك_تاك_سرنگوني #COVID2019  #  اتحادوهمبستگی 
# مرگ_بر_دیکتاتور #مجاهدین_خلق ایران  #IranRegimeChange
ما را در توئیتر با حساب توئیتری 7 @Bahar iran دنبال کنید