۱۴۰۳ تیر ۳۰, شنبه

درگذشت خانم شیلا جکسون لی- نماینده دموکرات در کنگره واز یاران دیرین مقاومت واشرفیان - تسلیت خانم مریم رجوی«مردم ایران یک مدافع پرشور و من یک دوست صمیمی و دلسوز را از دست دادم»


                                            درگذشت خانم شیلا جکسون لی

شیلا جکسون لی نماینده کنگره آمریکا، حامی دیرین مجاهدین و شورای ملی مقاومت ایران و مجاهدان اشرفی درگذشت.
 خانواده شیلا جکسون لی طی بیانیه‌یی او را قهرمان پرشور حامی مردم و صدای قوی مترقی در حزب دموکرات در حمایت از حقوق آفریقایی-آمریکایی و زنان دانستند که برای بیش از ۳۰سال به‌عنوان «کنگرس‌وومن» یا زن کنگره شناخته می‌شد.



شیلا جکسون لی که قاطع‌ترین سیاست را علیه فاشیسم دینی حاکم بر ایران در پیش گرفت. در سخت‌ترین شرایط به یاری مجاهدین در اشرف و لیبرتی شتافت و برای حفاظت و امنیت و انتقال آنها از عراق هرکاری توانست انجام داد.

شیلا جکسون لی در سخنان خود در گردهمایی ایران آزاد ۱۴۰۲ گفت: درود بر این اجلاس فوق‌العادهٔ ایران آزاد که سالهاست در پاریس برگزار می‌شود. از خانم رجوی تشکر کنم که با قامت بلند ایستاده و با اعضای کنگره و سران کشورها دربارهٔ مبارزه برای دموکراسی صحبت کرده است. از شما ممنونم به‌خاطر مبارزهٴتان برای دموکراسی و پیوستن به‌دیگر آزادیخواهان برای تضمین رسیدن به‌دموکراسی.

خانم جکسون‌لی هم‌چنین در پیامی به کهکشان سال۱۳۹۸ گفت: به‌همه شما درود می‌فرستم. از شما به‌خاطر نبردتان در راه آزادی ممنونم. من از اقدامات خواهر عزیزمان و از رهبری او و ایستادگی سرفرازانه‌اش برای یک ایران آزاد حمایت می‌کنم.

شیلا جکسون‌لی در کهکشان سال ۱۳۹۲ خطاب به‌رئیس‌جمهور برگزیدهٔ مقاومت ایران گفت: خانم رئیس‌جمهور منتخب، ما با شما خواهر شده‌ایم، چالش رهبری عظیم شما در سراسر دنیا پراکنده است، ما به شما افتخار می‌کنیم.

در اسفند سال۱۳۸۸ هنگامی دولت دست‌نشاندهٔ مالکی در عراق مجاهدین را در اشرف تحت محاصره و فشار قرار داده بود، خانم جکسون‌لی به‌دفاع از اشرفیان برخاست و گفت: در هیچ پرونده‌یی رفتار دولت عراق نگران کننده‌تر از رفتار آنان با ساکنان اشرف نیست. نیروهای امنیتی عراق، حقوق مجاهدین خلق ایران را نقض کرده‌اند و به ساکنان اشرف یورش بردند. آمریکا می‌باید تضمین کند که حمله‌های ۶مرداد تکرار نشود.

 

تسلیت خانم مریم رجوی:

با اندوهی عمیق به‌مناسبت درگذشت نماینده کنگره آمریکا، شیلا جکسون‌لی یک مدافع راستین عدالت و حقوق‌بشر و یک رزمنده شجاع و فراموشی‌ناپذیر تسلیت‌های صمیمانه خودم و مردم و مقاومت ایران به‌ویژه زنان این مقاومت را به مردم آمریکا و اعضای کنگره آمریکا و هم‌چنین به خانواده او و عموم آزادیخواهان ابراز می‌کنم.

مردم ایران یک مدافع پرشور و من یک دوست صمیمی و دلسوز را از دست دادم که چند دهه و در سخت‌ترین شرایط در کنار مقاومت ایران ایستاد و شجاعانه از آن در برابر رژیم آخوندی و سیاست مماشات و برچسبهای ناروا دفاع کرد و بسیاری از دشمنی‌ها را به جان خرید.

نام و یاد شیلا جکسون لی در قلب مردمان آزادیخواه جهان به‌ویژه در میان هموطنانم در ایران برای همیشه زنده خواهد بود.

**

درباره شیلا جکسون لی بیشتر بدانیم 

نیویورک تایمز : نماینده شیلا جکسون لی، قهرمان اهداف مترقی، در ۷۴ سالگی درگذشت

خانم لی، یک دموکرات که یک منطقه در ناحیه هوستون را نمایندگی میکرد  از زمانی که برای اولین بار در سال 1994 به کنگره انتخاب شد، حضوری پر انرژی داشت.

شیلا جکسون لی نماینده تگزاس به مدت ۳ دهه در مجلس خدمت کرد.

شیلا جکسون لی، نماینده دموکرات تگزاس که در طول سه دهه خدمت در مجلس، صدای پیشرو برای عدالت نژادی و اهداف مترقی بود، روز جمعه درگذشت. او 74 ساله بود. مرگ او در بیانیه ای از سوی خانواده اش اعلام شد که در آن دلیل مرگ وی ذکر نشده بود. او در ماه ژوئن گفت که به سرطان پانکراس مبتلا شده است.

او در آن زمان به رای دهندگان گفت: «به لطف خدا، به زودی با قدرت کامل باز خواهم گشت.

خانم جکسون لی، یکی از اعضای سابق شورای شهر هوستون بود که در سال 1994 برای کنگره انتخاب شد، از همان ابتدا حضوری پر شور داشت و بی‌وقفه با اعضای ارشد برای زمان سخنرانی لابی می‌کرد و تقریباً همیشه راه خود را باز می کرد.

در پاسخ به منتقدان، می گفت که منظورش تنها خدمت به مردم حوزه انتخابی اش است.

او در مصاحبه ای با نیویورک تایمز در سال 1999 گفت: 'شما موظف هستید که مطمئن شوید که نگرانی های آنها شنیده می شود و به آنها پاسخ داده می شود.' 'من باید تغییر ایجاد کنم. من ثروتی ندارم تا چک بکشم. اما شاید بتوانم صدایی باشم که مدام برای تغییر استدلال می کند.»

خانم جکسون لی در طول فعالیت خود در کنگره به عنوان رئیس زیر کمیته قضایی برای جنایت، تروریسم و امنیت داخلی، و به عنوان یکی از اعضای ارشد کمیته های قضایی، امنیت داخلی و بودجه فعالیت می کرد.

او نویسنده و حامی اصلی قانونی بود که در سال 2021 جشن جونتینث(Juneteenth)، به مناسبت بزرگداشت پایان برده داری در ایالات متحده، به عنوان اولین تعطیلات فدرال جدید در 38 سال اخیر، پایه گذاری شد.

گروه سیاهپوست کنگره در بیانیه ای که اواخر روز جمعه منتشر شد، خانم جکسون لی را 'یک مدافع سرسخت عدالت اجتماعی و اقتصادی، امنیت ملی و داخلی، استقلال انرژی، و کودکان و خانواده های کارگری' خواند.

در چیزی که به یکی از آخرین رقابت های سیاسی او در سال گذشته تبدیل شد، در انتخابات شهرداری هوستون از جان ویتمیر، یک دموکرات میانه رو و سناتور سابق ایالت، شکست خورد. اگرچه او با حمایت قوی بسیاری از دموکرات ها و رای دهندگان سیاه پوست وارد رقابت شد، خانم جکسون لی برای ایجاد پیام و گسترش پایگاه حمایتی خود تلاش کرد.

او در انتخابات مقدماتی دموکرات ها برای کرسی خود در کنگره در ماه مارس پیروز شد و برای شانزدهمین دوره مجلس نمایندگان مجدداً نامزد شد.

به گزارش راهنمای کنگره، شیلا جکسون در 12 ژانویه 1950 در کوئینز، نیویورک به دنیا آمد. او سال گذشته در مصاحبه ای با هوستون کرانیکل گفت که پدرش، ازرا جکسون، پسر مهاجری از جامائیکا، به عنوان یک کاریکاتوریست که در دهه 1940 برای مارول کاریکاتور می کشید کار می کرد. مادر او، ایوالیتا بنت جکسون، بر اساس آگهی ترحیم او توسط هوستون کرانیکل در سال 2010، یک پرستار حرفه ای بود.

خانم جکسون لی در ابتدا به دنبال یک حرفه سیاسی نبود. زمانی که او و برادرش در کوئینز بزرگ می شدند، قصد داشت یک منشی اجرایی شود.

اما زمانی که او دانش آموز دبیرستان جامائیکا بود، کشیش دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور ترور شد و اهداف او را تغییر داد.

این رویداد منجر به ایجاد کمک هزینه برای دانشجویان سیاه پوست در دانشگاه نیویورک شد که وی یکی از آنها را او دریافت کرد. او در مصاحبه‌ای در سال 1999 گفت که او را با شور و اتش جدیدی پر کرد. اگر دکتر کینگ در تلاش برای ایجاد فرصت برای افرادی مانند او جان داده بود، آیا نباید او [شیلا] تا آنجا که می توانست به اوج برسد؟

خانم جکسون لی گفت: 'من وقف تپه ها و دره ها، بدن ها و قلب های شکسته، جان باختن بسیاری از کسانی هستم که پیش از من بوده اند.'

او به ییل منتقل شد و در سال 1972 در رشته علوم سیاسی فارغ التحصیل شد و سپس در سال 1975 مدرک حقوق را از دانشگاه ویرجینیا گرفت. ازدواج او را به هوستون کشاند، جایی که شوهرش، الوین کورنلیوس لی، که از او باقیمانده، مدیر ارشد دانشگاه هیوستون است. او 12 سال به عنوان وکیل در آنجا کار کرد تا اینکه در سال 1987 قاضی شد.

او فعالیت سیاسی خود را در سال 1990، زمانی که به شورای شهر هیوستون پیوست، آغاز کرد. در سال 1994، او برای کنگره انتخاب شد و یک دوره تقریباً 30 ساله را در مجلس نمایندگان آغاز کرد.

او در مصاحبه‌هایی گفت که جاه‌طلبی سیاسی‌اش تا حدی ناشی از آرزوی او برای دادن شانس موفقیت به زنان و سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌ها است.

در رقابت شهرداری او در سال گذشته، بسیاری از هوستونی‌ها با خانم جکسون لی آشنا بودند. او تایید دموکرات‌های برجسته، از جمله هیلاری کلینتون، که به هوستون رفت تا برای کاندیداتوری تظاهرات کند، و رهبران محلی، مانند شهردار در حال خروج، سیلوستر ترنر، را به دست آورده بود. قبل از رای گیری، نظرسنجی خانم جکسون لی در دموکرات ها بسیار بهتر از آقای ویتمیر بود.

آقای ویتمیر در بیانیه ای گفت که خانم جکسون لی 'یک کارمند دولتی فداکار و یک قهرمان برای رای دهندگان خود بود.'

از خانم جکسون لی علاوه بر همسرش، دو فرزندشان، جیسون کورنلیوس بنت و اریکا شلوین و همچنین نوه‌هایشان به یادگار مانده است.

نویسنده :  جان یون  ، استیو کنی و جی. دیوید گودمن در تهیه گزارش مشارکت داشتند.


 

🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7