۱۴۰۳ مرداد ۵, جمعه

پزشکیان؛ اصلاح طلب قلابی وورئیس جمهور خامنه ای آیا باعث تغییر سیاست خامنه ای خواهد شد؟

خامنه ای از ۳۵سال پیش که نقش ولایت فقیه را برعهده گرفت تاکنون حکومت خود را با چالش‌های دشواری مواجه کرده است. بخش بزرگی از این چالشها اجتناب ناپذیر بودند و برخی دیگر ذاتی سیستمی که خامنه ای می خواست با آن به بقای خود ادامه بدهد. از جمله این چالشها می‌توان به سال ۷۶ و روی کار آمدن خاتمی اشاره کرد. دورانی که حکومت خامنه‌ای را در بالا شقه کرده بود و زمینه بروز جنبشهایی مثل ۷۸ و ۸۸ شد.

اکنون سوال این است که آیا با آمدن پزشکیان خامنه ای مجبوراست تغییر سیاست بدهد؟ آیا می خواهد و یا مجبور است از سیاست انقباض و اتمی و سرکوب دست بکشد؟

برای پاسخ به این سوالات برخی از وقایع چند ماه اخیر را مرور می کنیم.

۱.جنگ ابزاری برای خفه کردن قیام

خامنه‌ای از۹ ماه پیش خودش را درگیر جنگ منطقه ای کرد. این کار بی علت نبود.چرا که او جنگ را شروع کرده بود برای اینکه جلوی قیامها سد ببندد. یعنی خامنه ای یک بحران اساسی داشته و دارد و آن بحران ها و محاصره شدگی توسط بحرانهاست که به آن  شرایط سرنگونی  می‌گوییم .همین بحران‌‌ها بود که خامنه‌ای را  به اون جنگ کشاند. هدف آن بود که راه گریزی برای خودش پیدا کند تا بتواند جامعه را  قفل کند و قیام را به تعویق بیندازد.

۲.برگزاری ۵ دور انتخابات!

وقایعی که در این چند ماهه اتفاق افتاده شامل ۵ انتخابات بوده. دو مورد انتخابات مجلس، دوتا انتخابات ریاست جمهوری و یکی هم خبرگان که مردم ایران آنها تحریم کردند. این تحریمها فشار فوق العاده‌ای بر رژیم وارد ساخته است.یک باره رئیس جمهور مطلوب خامنه ای که محور دستگاهش و محور این استراتژیش بوده کشته شد و خامنه‌ای مجبور شد تن به این شقه اخیر بدهد. اینها وقایع مهمی بوده که در یک دوره کوتاه اخیر یعنی از اسفند ۱۴۰۲تا به حال اتفاق افتاد. این وقایع درجای خود به میزان زیادی تاثیراتی که خامنه‌ای میخواست از جنگ غزه بگیرد و جامعه را بلوکه کند و راه قیام را مسدود کنه از بین برد.

بنابراین اگر چه این شقه و شکاف در رژیم اتفاق افتاده و خامنه‌ای به آن تن داده است ولی این خط خامنه‌ای را تغییر نمی دهد. تبعات چنین خطی از جانب رژیم را هم از این پس شاهد خواهیم بود.

۳.شکاف در بالا

پس با مرور این وقایع می توان چنین نتیجه گرفت که  تن دادن به ایجاد شکاف در بالای حکومت اصلا به معنی عوض شدن استراتژی خامنه ای نیست. چون مساله اصلی خامنه ای بحران سرنگونی است و اینکه در محاصره بحرانهای چندگانه ای قرار دارد که اتفاقا همان بحرانها باعث شدند که او به این ورطه بیفتد؟ وگرنه چرا خامنه ای مجبور شده از تحریم انتخابات بچیند؟ چرا نتوانست کاندیدای مورد نظر خود را از صندوق بیرون بکشد؟ به چه علت نتوانست مهندسی بکند؟ چرا باند خودش و پایگاه سنتی دراین نمایش انتخابات دچار فروپاشی شد؟

۴.بحران اصلی کدام است؟

همه بخاطر این است که (بحران اصلی رژیم) بحران سرنگونی است. بخصوص که با اعتلاء یک جنبش انقلابی و درحال رشد مواجه است. این چیزی است که باید زیر آن خط تاکید کشید. چون خامنه‌ای و همدستانش خیلی خیلی تلاش میکنند این جایگاه واقعی مقاومت سازمان‌یافته و سراسری و کانونهای شورشی را بپوشانند .برای مقابله با همین مقاومت است که زمانی به جنگ رو میآورند. زمانی به تلاش برای مقابله با جنبش تحریم و  زمانی حتی تن به شقه شدن می دهند.  چرا؟ برای اینکه با بحران سرنگونی روبرو هستند که در محورش مقاومت ایران بعنوان جایگزین دموکراتیک رژیم قرار دارند و این رژیم می‌خواهد این واقعیت را استتار و از نظرها دور کند. اما ما در معادله سرنگونی؛ نقش روز افزون این جنبش رو می‌بینیم. این حقیقت روبروزواضحتر می شود

۵.ترس از قیام چالش اصلی پیش روی خامنه ای

با این تحریمها و با این وضعیتی که انتخابات برای رژیم پیش آورد رو به بالا و در بالای حکومت شقه را ایجاد کرده و در پایین راه را برای قیامها باز میکند.این امر دلائل واضحی هم دارد؛ به دلیل اینکه همبستگی درونی مردم را افزایش میدهد و افزایش داده است. وقتی که مردم چند انتخابات را اینطوری پشت سر هم تحریم میکنند، این باعث همبستگی و پیوند درونی مردم می شود. از دیگر از ناتوانی و درماندگی رژیم پرده بر می دارد. وقتی خامنه‌ای می رود در غزه یا در دریای سرخ می‌جنگد می‌خواد چه پیامی را برساند؟ می‌خواهد به جامعه ایران بگوید که من یک ابرقدرت هستم و بنابراین همه را مرعوب کند و عنصر ذهنی و روانی قیام رو از بین ببرد .در حالیکه ما می دانیم که بحران سرنگونی رژیم؛ مبتنی هست بر شرایط عینی و آمادگی اجتماعی برای سرنگونی. بنابراین انتخابات رژیم و این تحریم گسترده از سوی مردم، همه‌اش تشدید کننده فضای سیاسی و اجتماعی و برای قیام هست.

بنابراین باید چنین نتیجه‌گیری کرد که خامنه ای در محاصره این همه بحران، نه اراده و نه توان تغییر ریل و کوتاه آمدن از استراتژی بقای خود را ندارد. بنابراین پزشکیان راننده خودرویی خواهد بود که کنترل فرمان و موتور آن دست خامنه است و او فقط می‌تواند برف پاک کن آن را خاموش و روشن کند.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7