۱۴۰۳ تیر ۲۹, جمعه

حکومت ورشکسته و چالش‌های هولناک شکاف در راس!



رسانه‌های حکومتی این روزها تلاش دارند با عمده کردن دوگانه سازی بین مسعود پزشکیان و دولت ورشکسته رییسی امید کاذبی ولو برای چند روز برای عوامل خود ایجاد کنند. اما همه عوامل و پارامترها نشان می دهد که این تلاش ها گورزاد است و راه  به جایی نخواهد برد. این بار این بست را از منظر اقتصادی ورق می زنیم:

۱. فرار سرمایه :

به نوشته مطبوعات حکومتی:« گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد خالص حساب سرمایه ایران در ۹ ماه اول سال گذشته خورشیدی به رقم بی‌سابقه منفی ۲۰ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار رسیده است.»

یعنی در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ میلیارد دلار فرار سرمایه از ایران اتفاق افتاده که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، یک چهارم رشد نشان می‌دهد. به این ترتیب جریان خروج سرمایه از کشور به رکوردی جدید در پنج سال اخیر دست یافت. براساس آمار اعلامی بانک مرکزی رژیم حساب خالص سرمایه به منفی ۱۵ میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار در نیمه نخست سال جاری رسید که این عدد منفی‌ترین تراز از سال ۱۳۹۷ تاکنون است.

۲. مشکل قیمت بنزین:

تجربه دولت روحانی در زمینه افزایش قیمت بنزین و شکل گیری قیام ۹۸ باعث شد که دولت رییسی جرات نکند که  در این خصوص تغییری اعمال کند. حالا نوبت دولت چهاردهم به ریاست مسعود پزشکیان که شانس  خود را در این عرصه بیازماید.

۳.کسری بودجه:

 در حالی که کیهان خامنه ای تلاش دارد وضعیت کنونی را «اسب زین کرده» برای دولت جدید جا بزند، روزنامه‌های رقیب به برخی آمار استناد کردند که بیانگر ورشکستگی کامل دولت کنونی است. بر اساس این اطلاعات دولت سیزدهم یعنی دولت رییسی، بودجه ۱۴۰۳ را در شرایطی تقدیم مجلس حکومتی کرد که حداقل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد. همین رسانه‌ها روی این موضوع تمرکز کردند که این کسری بودجه در شرایطی است که دولت ادعا می کند که روزانه بیش از یک و نیم میلیون بشکه نفت می فروشد.

به این ترتیب دولتی که مدعی دور زدن تحریم و فروش نفت به صورت کلان است با تورم بیش از ۴۰درصد و کسری بودجه نجومی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان مواجه است.

۴. بدهی کلان دولت ورشکسته به سیستم بانکی:

براساس گزارش بانک مرکزی رژیم، در شرایطی که بدهی دولت به سیستم بانکی در شروع کار دولت رییسی یعنی دولت سیزدهم ۶۵۵ هزار میلیارد تومان بود، طی ۳۱ ماه یعنی تا بهمن ۱۴۰۲ این بدهی به یک‌هزار و ۳۰۹ هزار میلیارد تومان رسیده که رشدی صددرصدی را نشان می‌دهد. در کنار این بدهی سنگین به نظام بانکی، تعهدات باقی‌مانده در خصوص بازپرداخت اصل و سود اوراق بدهی نیز حکایت از بدهی ۲۹۴ هزار میلیارد تومانی دارد. بدین ترتیب دولت سیزدهم در شرایطی به مسعود پزشکیان تحویل داده می‌شود که بیش از ۵/۱ هزار هزار میلیارد تومان بدهی و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.

۵. افزایش تورم:

دولت رییسی با این وعده و وعید روی کار آمد که تورم را کاهش و سپس تک رقمی کند اما بررسی کارنامه رییسی توسط روزنامه‌های حکومتی نشان می دهد که در این هدف هم شکست خورده است. تورم با بدهی‌های کلان دولت ابتدا به ۳۶ درصد رسید اما هم اکنون دوباره به بالای ۴۰درصد رسیده است.

۶. ساخت مسکن

دولت رییسی قرار بود سالانه یک میلیون واحد مسکن بسازد. آمارها نشان می‌دهد از این تعهد میلیونی طی سه سال دولت سیزدهم تنها صدور مجوز صورت گرفته و هیچ یک از واحدها ساخته نشده است. مجوزهای صادرشده نیز تاکنون 900 هزار فقره اعلام شده که با سالی یک میلیون واحد فاصله زیادی دارد.

به این ترتیب با یک نگاه گذرا به هیات حاکمه در ایران بخوبی می توان فهم کرد که جدای از اینکه کدام جناح در دولت حاکم باشد، حکومت ولایت فقیه به طور کامل ورشکسته است. این حکومت ورشکسته هم به لحاظ اقتصادی و هم از وجه سیاسی تلاش دارد با با بندبازی خود را سرپا نگاه دارد و از تکاپو نایستد. اما در اجتماع و اقتصاد واقعیت های سرسختی وجود دارد که خود را فراتر از اراده حاکمان تحمیل می کند. از دل این واقعیت‌های سرسخت است که انقلاب و خیزش شعله خواهد کشید و کاخ ظالمان را خواهد سوزانید.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7