۱۴۰۳ مرداد ۳, چهارشنبه

سایت دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد - جاوید رحمان گزارشگر ویژه درامور ایران: «جنایتهای وحشیانه» باید مورد تحقیق قرار بگیرد و عاملان آن محاکمه شوند


سایت دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد - جاوید رحمان گزارشگر ویژه درامور  ایران: «جنایتهای وحشیانه» باید مورد تحقیق قرار بگیرد و عاملان آن محاکمه شوند [Atrocity crimes عبارت قانونی است که تعریف آن به این ترتیب است: نقض قوانین کیفری بین‌المللی است که تحت سه جنایت بین‌المللی نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت تعریف شده است. -]

ژنو - یک گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت که یک مکانیسم بین المللی برای تحقیق و پیگرد مسئولین " Atrocity crimes " در ایران، از جمله کشتار فراقانونی هزاران زندانی که به طور خودسرانه بازداشت شده بودند، در جریان سرکوب مخالفان سیاسی توسط مقامات در دهه 1980 ضروری است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران - در آخرین یافته‌ها قبل از پایان مأموریتش در 31 ژوئیه - گفت که " Atrocity crimes" اعدام‌های شتابزده، خودسرانه و فراقضایی طی سال‌های 1981 تا 1982 و در سال 1988 انجام شده است مصداق جنایات علیه بشریت شامل قتل و کشتار و همچنین نسل کشی می باشد. این اعدام ها شامل زنان - برخی از آنها قبل از اعدام مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند - و بسیاری از کودکان بودند. جنایات علیه بشریت نیز شامل زندان، شکنجه و ناپدید سازی اجباری بود.

رحمان گفت: «بهائیان با نیت نسل‌کشی و آزار و اذیت، هدف قرار دادن و قربانی کردن اقلیت‌های مذهبی، قومی و زبانی و مخالفان سیاسی با مصونیت کامل در دهه اول استقرار جمهوری اسلامی در سال 1979 هدف قرار گرفتند و از آن زمان این اقدامات ادامه یافت.»

گزارشگر ویژه در میان یافته‌های مندرج در این سند نهایی گفت که مکانیسم تحقیق و حسابرسی باید تحقیقات بی‌طرفانه و شفاف را تحت قوانین بین‌المللی انجام دهد و شواهد را با هدف تعقیب کیفری بیشتر حفظ کند. رحمان گفت: «استمرار پنهان کردن سرنوشت هزاران مخالف سیاسی و محل نگهداری بقایای آنها به منزله جنایت علیه بشریت ناپدید سازی اجباری است.»

«من ناکامی در تضمین عدالت و حسابرسی در ایران و تأثیر آن بر خانواده‌های قربانیان و وضعیت کنونی حقوق بشر در کشور را مشاهده کرده‌ام.»

دولت ایران به انکار " Atrocity crimes " ادامه می دهد، عاملان آن به دست عدالت سپرده نشده اند.

رحمان گفت: «تکرار می‌کنم، برای چنین نقض فاحش حقوق بشر، صرفنظر از اینکه چه زمانی مرتکب شده‌اند، نباید مصونیت از مجازات وجود داشته باشد. نباید اجازه داد رژیم ایران و رهبران آن از عواقب جنایات علیه بشریت و نسل کشی خود بگریزند. یک مکانیسم مستقل تحقیق و حسابرسی بین المللی برای ایران کاملا ضروری است.»

گزارشگر ویژه در این زمینه با جمهوری اسلامی ایران در تماس بوده است.

* کارشناس: جواد رحمان، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7