۱۴۰۳ مرداد ۳, چهارشنبه

ایلاف لندن - سه دهه انتظار برای عدالت - افشای حقیقت درباره جنایت تروریستی آمیا" در آرژانتین : نظام میر محمدی نویسنده و حقوقدان و کارشناس مسایل ایران


ایلاف لندن -  سه دهه انتظار برای عدالت -  افشای حقیقت درباره جنایت تروریستی آمیا":  نظام میر محمدی نویسنده و حقوقدان و کارشناس مسایل ایران

در تاریخ ۱۷ ژوئیه امسال همزمان با سی‌امین سالگرد انفجار ساختمان خیریه یهودیان در بوئنوس‌آیرس پایتخت کشور آرژانتین، رئیس‌جمهور این کشور از ضرورت محاکمه غیابی شماری از مقامات کنونی و سابق رژیم ایران را مطرح کرد و گفت این اشخاص سالهاست که به‌خاطر ارتکاب این جنایت از سوی قضاییه آرژانتین تحت تعقیب هستند.

خاویر میلی رئیس‌جمهور آرژانتین گفت: «۱۸ ژوئیه امسال بیانگر سه دهه مصونیت از مجازات و مانورهای شخصیت‌های مخفی است که قصد داشتند حقیقت را پنهان کنند و پرونده را به‌فراموشی بسپارند... اما ما در مسیر حقوقی و قانونی تلاش می‌کنیم تا محاکمه غیابی برای جدی‌تر‌ین جنایت را امکان‌پذیر سازد. این مسیر قانونی محاکمه مقامات رژیم ایران را که در آن حمله مشارکت داشته‌اند، امکان‌پذیر خواهد ساخت...».

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: «ما از حکم دادگاه فدرال کیفری بتاریخ ۱۱آوریل استقبال می‌کنیم. حکمی که به موجب آن این حمله به‌عنوان «جنایت علیه بشریت» شناخته شده است. این بسیار مهم و حیاتی است، چونکه آنرا به‌عنوان یک جنایت ثبت می‌کند و جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان سرانجام به‌عنوان مسئول این حمله شناخته می‌شوند...».

پاتریسیا بولریچ وزیر امنیت آرژانتین نیز روز پنجشنبه ۱۸ ژوئیه گفت: «رژیم ایران مسئول این حمله بوده است... کاملاً اثبات شده که این حمله در سفارت ایران در آرژانتین سازماندهی شده است... سال‌هاست که می‌دانیم آنها چه کسانی هستند... می‌دانیم چه کسانی مسئول آن بوده‌اند، یعنی رژیم ایران و حزب‌الله لبنان... آنها هشدارهای قرمز انترپل را دریافت کرده‌اند؛ ما منتظر مرحله محاکمه هستیم».

حمایت از محاکمه مرتکبان جنایت «آمیا»

به‌مناسبت سی‌امین سالگرد انفجار مرکز آمیا، خورخه فرناندو رامیرز، رئیس‌جمهور سابق بولیوی، در سایت اینترنشنال بیزینس تایمز نوشت: «در بی‌عملی و فقدان حسابرسی و پاسخگویی در قبال انفجار بوئنوس آیرس، رژیم ایران و سپاه پاسداران به کار خود برای گسترش نفوذ در آرژانتین و بقیه کشورهای آمریکای لاتین ادامه داده‌اند. بنحویکه گزارشهای متعددی از بمب‌گذاریهای دیگر و ترورهای هدفمند نشان می‌دهد، تهدید تروریسم مورد حمایت رژیم ایران در مقیاس جهانی رشد کرده است».

رئیس‌جمهور سابق بولیوی می‌افزاید «در ژوئن ۲۰۱۸، یک دیپلمات رژیم ایران [منظور اسدالله اسدی است که در دادگاه جنایی آنتورپ بلژیک به ۲۰ سال حبس محکوم شد، می‌باشد] که در سفارت رژیم در وین پایتخت اتریش مشغول به کار بود، به‌عنوان مغز متفکر توطئه انفجار بمب به دقت طراح شده در گردهمایی دهها هزار نفری ایرانیان مقیم خارج در نزدیکی پاریس، که توسط شورای ملی مقاومت ایران سازماندهی شده بود، شناسایی گردید و چند ماه قبل در سال ۲۰۲۳، پروفسور آلخو ویدال کوادراس، سیاستمدار اسپانیایی، به سختی از یک اقدام تروریستی در مرکز مادرید جان سالم به در برد».

فرناندو در ادامه با اشاره به اجلاس جهانی ایران آزاد ـ ۲۰۲۴، می‌افزاید: «ائتلاف شورای ملی مقاومت ایران کنفرانسی را برگزار کرد که من افتخار شرکت در آن را داشتم. در سالهای اخیر، شورای ملی مقاومت حمایت هزاران قانونگذار در دهها کشور جهان را به دست آورده است، که همگی تشخیص داده‌اند تهدید تروریسم رژیم ایران تنها با سرنگونی این رژیم از بین خواهد رفت. بنابراین، این مسئولیت همه دولتهای دموکراتیک است که سپاه پاسداران را در لیست سیاه قرار دهند، نیروهای نیابتی تروریستی آن را تضعیف کنند، رژیم ایران را منزوی کنند و از مردم ایران و مقاومت ایران حمایت اخلاقی و سیاسی کنند».

نگاهی مختصر به سابقه امر

عصر روز ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ یک حمله تروریستی مرگبار با قرار دادن یک خودروی انفجاری قدرتمند در برابر ساختمان خیریه یهودیان در بوئنوس‌آیرس (با نام اختصاری آمیا) انجام گرفت. در این عمل تروریستی ۸۵ تن کشته و بیش از۲۰۰ تن از شهروندان آرژانتینی مجروح شدند.

از لحظه وقوع این جنایت بسیاری از محققان، خبرنگاران، سیاستمداران و حقوقدانان در صدد کشف علت و چرایی این جنایت هولناک بودند و برایشان این پرسش مطرح بود که هدف و پیام این جنایت ضدانسانی چیست؟

در تاریخ ۱۰ آگوست ۱۹۹۴، یعنی سه هفته بعد از ارتکاب این جنایت تروریستی، شورای ملی مقاومت ایران پرده از این جنایت برداشت و اعلام کرد که «انفجار مرکز آمیا در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین؛ در تهران توسط سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه رژیم ایران طراحی شده و در شورای عالی امنیت رژیم به‌تصویب رسیده است».

براساس اطلاعات مقاومت ایران، که در ۲۲ آگوست ۱۹۹۴ توسط روزنامه معتبر واشنگتن پست در مورد تأیید قرار گرفت، تصمیم این بمب‌گذاری در جلسه شورای عالی امنیت ملی رژیم به‌ریاست رفسنجانی در روز ۱۴ آگوست ۱۹۹۳ با حضور مشاوران نظامی و اعضای ثابت این شورا گرفته شد و پس از تصویب نهایی خامنه‌ای، اجرای آن به سرتیپ پاسدار احمد وحیدی فرمانده وقت نیروی تروریستی قدس (وزیر کشور کنونی رژیم ایران) محول گردید. پاسدار وحیدی نیز در جلسه شورای فرماندهی نیروی قدس با حضور حسین مصلح (از فرماندهان عملیات تروریستی قدس)، مرتضی رضایی (فرمانده حفاظت اطلاعات سپاه)، تهرانی (فرمانده پشتیبانی سپاه قدس) و آخوند احمد سالک (نماینده خامنه‌ای در سپاه قدس)، مأموریت اجرای عملیات را به ‌اصغری (از عناصر نیروی قدس) که تحت عنوان دیپلمات در سفارت رژیم در آرژانتین به‌سر می‌برد، واگذار نمود.

عملکرد و هماهنگی های مشترک این مجموعه ارتکاب جنایت تروریستی علیه مرکز آمیا را میسر ساخت.

سخن پایانی:

از نظر حقوقی عمل بمب‌گذاری علیه مرکز آمیا، یک اقدام تروریستی و مصداق بارز جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود. بنابراین به لحاظ قوانین جزایی بین‌المللی و برغم گذشت ۳۰سال از این اقدام جنایی، مشمول مرور زمان نمی‌شود و کلیه آمران و عاملان این جنایت قابل پیگرد کیفری و محاکمه و مجازات هستند.

اکنون مردم آرژانتین، تاریخ این کشور، وجدان عدالتخواه جهانیان، و به‌طور اخص مردم ایران و در پیشاپیش همه آنها قاضی شجاع و عدالتخواه، آلبرتو نیسمن، که در تحقیقات و پیگیریهای قضایی این پرونده جانش را فدا کرد، در انتظار اجرای عدالت هستند و ناظر هستند که قضاییه آرژانتین چه خواهد کرد و سرنوشت این پرونده به کجا خواهد انجامید؟ آیا عدالت اجرا خواهد شد؟

خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران، قاضی نیسمن را که در یک رویارویی سخت و شجاعانه با تروریسم دولتی و فاشیسم دینی حاکم بر ایران و نیز به‌خاطر افشای زدوبند سیاسی و تجاری مربوط به این پرونده ترور شد، اینگونه توصیف کرده است:

«قاضی آلبرتو نیسمن نه تنها شهید مردم آرژانتین، بلکه شهید صلح و بشریت در مقابله با تروریسم است. علاوه بر این، او به‌طور خاص در ردیف شهیدان مردم و مقاومت ایران علیه بنیادگرایی و تروریسم برخاسته از آن، قرار دارد. او شجاعانه در مقابل رژیم آخوندی ایستاد».

 نظام میر محمدی نویسنده و حقوقدان و کارشناس مسایل ایران



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7