۱۴۰۳ مهر ۲۰, جمعه

آخرین تحولات ورویدادهای جنگ منطقه - اتحادیه اروپا در آستانه تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران - بایدن و نتانیاهو برای حمله به ایران نزدیک میشوند


آخرین تحولات  ورویدادهای جنگ منطقه - اتحادیه اروپا در آستانه تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران به‌دلیل انتقال موشکهای بالستیک

سایت بلومبرگ : سپاه پاسداران ایران هدف مناسبی برای اسرائیل است - حمله به سایت های موشک بالستیک آن متناسب و موثر خواهد بود.

نویسنده مارک چمپیون

مارک چمپیون ستون نویس Bloomberg Opinion است که اروپا، روسیه و خاورمیانه را پوشش می دهد. او قبلاً رئیس دفتر وال استریت ژورنال استانبول بود.  در حالی که اسرائیل در حال آماده شدن برای برداشتن گام بعدی از نردبان تشدید تنش تلافی جویانه با ایران است، دلایل خوبی برای حمله نکردن به برنامه هسته ای کشور یا زیرساخت های حیاتی انرژی و در عوض تمرکز بر دارایی های نظامی مرتبط با سپاه پاسداران وجود دارد. چنین حمله ای مستحق حمایت خواهد بود. اما، مانند اغلب اوقات، بسیاری از موارد به نحوه و مکان انجام حملات بستگی دارد.

سپاه، ارتش ایران نیست. این مجموعه موازی مطلوبی از نیروهای مسلح و سازمان‌های اطلاعاتی است که تقریباً به‌عنوان یک گارد امپراتوری حدوداً 180000 نفری برای ولی فقیه علی خامنه‌ای عمل می‌کند. تحریم ها به رشد سهم آن از اقتصاد به بین یک تا دو سوم کمک کرده است. سپاه نفت تولید و قاچاق می کند، سرکوب داخلی را پشتیبانی می کند و انقلاب اسلامی 1979 را در سراسر خاور میانه طراحی می کند.

این موسسه گسترده دارای منافع متعددی است، بنابراین یکپارچه نیست. با این حال، در مجموع، اعضای آن به شدت تحت آموزش اسلام گرایان هستند. بیشتر ایرانیان چشمان خود را از شعارهای "مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل!" برمیگردانند. سپاه یعنی این.

شاخه نخبه قدس سپاه، حزب‌الله را تبدیل به شبه‌نظامیان موشک‌اندازی که هستند، کرد. حماس را تسلیح و حمایت مالی کرد و موشک ها و فناوری را در اختیار حوثی های یمن قرار داد تا کشتی های تجاری در دریای سرخ را مورد ایذاء قرار دهند و حملات گاه به گاه به اسرائیل را تحت فشار قرار دهند. نیروی قدس کمک کرد تا شورشیان اکثریت سنی سوریه نتوانند رئیس جمهور بشار اسد را که بخشی از اقلیت علوی شیعه هستند، سرنگون کنند.

سپاه پاسداران همچنین به شبه‌نظامیان شیعه در عراق بمب‌های کنار جاده‌ای برای کشتن نظامیان آمریکایی و همچنین تسلیحات و تخصص برای مبارزه با داعش، رقبای سنی‌شان در بنیادگرایی رادیکال، ارائه کرد.

با این حال، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، کشته شدن سلیمانی در حمله هواپیمای بدون سرنشین را تایید کرد، این ترتیب شروع به از هم پاشیدن کرد. ایرانی‌ها، در حالی که از همکاری قدس با شبه‌نظامیان شیعه برای مبارزه با دولت اسلامی خوشحال بودند، اما علاقه کمتری به وسواس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای حمله (و تحریک) به اسرائیل و ایالات متحده یا ساختن نوعی امپراتوری شیعی اسلام‌گرا داشتند. جمعیت ایران همچنان کمترین ضدیت را با اسرائیلی ها و آمریکایی ها در خاورمیانه دارند.

سعید گلکار، متخصص منطقه و دانشیار علوم سیاسی در دانشگاه تنسی به من گفت، «وقتی با مسلمانان دیگر صحبت می‌کنید، می‌گویند: چه بلایی سر ایرانی‌ها آمده است؟ من نمی بینم که آنها علیه اسرائیل اعتراض کنند. چرا به مسجد نمی روند؟» «اگر من یک سیاستمدار اسرائیلی باشم، حمله اکنون یک فرصت است، این کار درستی است. اما من به عنوان یک ایرانی نگران مردم ایران هستم. من واقعاً امیدوارم هر گونه خسارت جانبی بسیار بسیار کوچک باشد.»

ناامیدی مردم از فعالیت‌های سپاه در چند سال گذشته افزایش یافته است، به‌ویژه زمانی که رژیم به یک دوره سرکوب شدید داخلی بازگشته است، که باعث تظاهرات زن زندگی آزادی در سال 2022 شد. گارد و یگان‌های بسیج داوطلب آن نقش اصلی را در واکنش وحشیانه دولت ایفا کردند و صدها نفر را کشتند.

در عین حال، تحریم ها و تورم همچنان اقتصاد را تضعیف می کند. بر اساس گزارش بانک جهانی، سرانه تولید ناخالص داخلی در یک دهه تقریباً به نصف کاهش یافت و به 4503 دلار در پایان سال 2023 رسید. این تهدید که ماجراجویی‌های سپاه اکنون می‌تواند جرقه جنگی گسترده را بزند که داخل کشور را هدف قرار میدهد،اوضاع را بدتر می‌کند. خرید طلا افزایش یافته است، سرمایه‌گذاران بیشتری از بازار سهام ضعیف فرار کرده‌اند و نرخ مبادله خیابانی برای ریال، واحد پول کشور، به شدت کاهش یافته است.

از دیدگاه ژئوپلیتیکی، موقعیت رژیم به ندرت به این خوبی بوده است. این کشور متحدی سرسخت در روسیه دارد و چین نیز در اردوگاه آن قرار دارد. ذخایر اورانیوم این کشور از زمانی که ترامپ به توافق هسته ای پایان داد، به سرعت رشد کرده است، در حد درجه تسلیحاتی غنی شده است. نیروی قدس در حال ایجاد شبه نظامیان و ظرفیت تسلیحاتی در سوریه و سازماندهی عملیات بی‌ثباتی در اردن است. عملیات سیل الاقصی حماس در 7 اکتبر، یا بهتر است بگوییم واکنش شدید اسرائیل به آن، یک هدیه بود، اما ...

**

کانورسیشن :اکنون، در شرایطی که حزب الله به شدت تضعیف شده است، آیا ایران در معرض تهدید، ممکن است بمب هسته ای به دست بیاورد؟

در حالی که اسرائیل به حمله خود به حزب الله لبنان ادامه می دهد، به نظر می رسد که ایران به طور فزاینده ای در گوشه رینگ قرار گرفته است.

تلاش‌های اسرائیل برای تضعیف شبکه نیابتی ایران بر چند هدف متمرکز شده است: از بین بردن رهبران کلیدی حزب‌الله، انهدام سلاح‌ها و سایر سایت‌های نظامی ، و هدف قرار دادن تعداد زیادی از جنگجویان و هواداران آنها.

حزب الله بدون شک در چند هفته گذشته تضعیف شده است که ایران را با معضلی مواجه کرده است. آیا این فشار مداوم بر گروه اصلی نیابتی شبه‌نظامی‌اش می‌تواند ایران را در نهایت به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای سوق دهد؟

استراتژی بازدارندگی ایران

استفاده از شبکه های نیابتی مسلح به عنوان یک استراتژی بازدارندگی، یک رویکرد شناخته شده است که توسط کشورهای سراسر جهان استفاده می شود.

ایران چندین دهه است که این استراتژی را با موفقیت اتخاذ کرده است، از حزب الله لبنان شروع شده و به گروه های مبارز فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه، گروه های مختلف شبه نظامی عراقی و شورشیان حوثی در یمن کشیده شده است.

این استراتژی به ایران این امکان را داده است تا قدرت خود را در منطقه نشان دهد و با فشارهای ایالات متحده، اسرائیل و متحدان آنها مقابله کند و در عین حال از هرگونه رویارویی مستقیم نظامی با دشمنان خود جلوگیری کند.

ایران و اسرائیل تا همین اواخر تمایلی به درگیر شدن در یک جنگ تمام عیار نداشتند. در عوض، آن‌ها به قوانین خاصی پایبند بوده‌اند که در آن‌ها بر یکدیگر فشار وارد میکردند بدون اینکه به درگیری همه جانبه تبدیل شود. این چیزی است که هیچ یک از طرفین نمی توانند از عهده آن برآیند.

ایران مدت‌هاست که از رویارویی مستقیم با اسرائیل اجتناب کرده است، حتی زمانی که اسرائیل گروه‌های آن را در سوریه هدف قرار داده و چندین دانشمند هسته‌ای ایرانی را در چند دهه گذشته ترور کرد.

اما اخیراً این استراتژی تغییر کرده است. ایران با احساس تأثیر حملات طولانی مدت اسرائیل به شبکه نیابتی خود، با انجام دو حمله موشکی مستقیم علیه اسرائیل در شش ماه گذشته پاسخ داده است.

این نشان می‌دهد که با تشدید فشار بر نیابتی‌های ایران، تهران ممکن است به طور فزاینده‌ای به استراتژی‌های جایگزین برای برقراری مجدد بازدارندگی مؤثر علیه اسرائیل و متحدان غربی‌اش متوسل شود.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که اسرائیل ممکن است اکنون در حال به دست آوردن چیزی باشد که به آن «چیرگی تشدید» بر ایران می گویند. همانطور که یک گروه از کارشناسان توضیح داده اند، این زمانی اتفاق می افتد که یکی از جنگنده‌ها درگیری را تشدید کند؛

به روش هایی که برای حریف زیانبار یا پرهزینه خواهد بود، در حالی که حریف نمی تواند همان کار را در ازای آن انجام دهد، یا به این دلیل که گزینه های تشدید ندارد یا به این دلیل که گزینه های موجود وضعیت دشمن را بهبود نمی بخشد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، قول داده است که به حمله موشکی اخیر ایران به اسرائیل در اوایل اکتبر "پاسخ سختی" بدهد. این می تواند ایران را بیشتر به سمت تغییر استراتژی بازدارندگی خود سوق دهد، به ویژه اگر اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند.

فراخوانها به یک استراتژی جدید هسته ای

با افزایش فشار بر رهبران ایران، رژیم اکنون آشکارا در حال بحث در این مورد است که آیا یک برنامه هسته ای نظامی اعلام کند یا خیر.

این یک تغییر بزرگ در سیاست ایران است. ایران مدت‌هاست که تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش صرفاً برای مقاصد غیرنظامی است و هیچ قصدی برای توسعه بخش نظامی ندارد. ایالات متحده و متحدانش این ادعا را به چالش کشیده اند.

مجلس ایران در 8 اکتبر اعلام کرد که پیش‌نویس قانون «گسترش صنعت هسته‌ای ایران» را دریافت کرده است که در مجلس بررسی می‌شود. ماهیت این گسترش هنوز مشخص نیست - مشخص نیست که آیا شامل یک برنامه نظامی می شود یا خیر. با این حال، اظهارات اخیر مقامات ایرانی حاکی از چنین دستور کاری است.

کمال خرازی، سیاستمدار ارشد و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجمع عالی اداری منصوب خامنه‌ای، ولی فقیه ایران، نسبت به تجدیدنظر در برنامه هسته‌ای ایران هشدار داد. او در مصاحبه ای در ماه می گفت:

اگر موجودیت ایران تهدید شود، سطح بازدارندگی ایران متفاوت خواهد بود. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته ای نداریم، اما در صورت وقوع چنین تهدیدی باید دکترین هسته ای خود را تغییر دهیم.

درخواست ها در ایران برای بازنگری در دکترین دفاعی این کشور بلندتر می شود. در این هفته، نزدیک به 40 قانونگذار نامه ای به شورای عالی امنیت ملی نوشتند که در مورد سیاست کلی امنیت ایران تصمیم گیری می کند. آنها با اشاره به اینکه فتوای خامنه ای مبنی بر منع تولید بمب هسته ای با توجه به تحولات جاری ممکن است دستخوش تغییر شود، خواستار تجدید نظر شورا در سیاست فعلی هسته ای شدند.

در همین راستا، آیت‌الله حسن خمینی، نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی و روح‌الله خمینی، رهبر پیشین انقلاب اسلامی، هفته گذشته خواستار «افزایش سطح بازدارندگی» علیه اسرائیل شد. رسانه های ایرانی این موضوع را به سلاح هسته ای تعبیر کردند.

همچنین گزارش هایی مبنی بر این که زمین لرزه هفته گذشته در ایران می تواند آزمایش بمب هسته ای باشد، وجود دارد.

با این حال، ایالات متحده گفته است که هنوز هیچ مدرکی مبنی بر حرکت ایران به سمت ساخت سلاح هسته ای وجود ندارد.

احیای توافق هسته ای به طور فزاینده ای بعید است

ایران در سال 2015 برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان و اتحادیه اروپا امضا کرد. این توافق به آن اجازه داد تا یک برنامه هسته ای غیرنظامی را با محدودیت های خاصی در تاسیسات حیاتی هسته ای خود دنبال کند. در مقابل، آمریکا و متحدانش با لغو تحریم‌های ایران موافقت کردند.

با این حال، ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 2018 از این توافق خارج شد و تحریم ها را دوباره علیه ایران اعمال کرد. از آن زمان، ایران چندین بازرس بین المللی را از نظارت بر برخی از سایت های هسته ای خود منع کرده است.

اکنون اعتقاد بر این است که [ایران] تنها چند هفته تا تولید مواد با درجه تسلیحات کافی برای ساخت بمب فاصله دارد.

تلاش‌ها برای احیای مذاکرات هسته‌ای در سال‌های اخیر دور از دسترس نبوده است، اگرچه مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران، پیشنهاد کرده است که دولت او مایل به تعامل مجدد با غرب و از سرگیری مذاکرات است.

با این حال، اگر اسرائیل به تلافی حمله موشکی هفته گذشته، همانطور که حدس زده می‌شود، به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، ایران ممکن است لازم بداند در مقابل آن تسلیحاتی کردن برنامه هسته‌ای خود را انتخاب کند.

اگر ایران برنامه هسته‌ای نظامی خود را اعلام کند، این کار را با هدف بازگرداندن تعادل بازدارندگی با اسرائیل انجام می‌دهد که می‌تواند از یک جنگ تمام عیار جلوگیری کند. گمان می رود اسراییل دارای تسلیحات هسته ای است، اما هرگز آن را تایید نکرده است.

با این حال، چنین تصمیمی احتمالاً پیامدهای بدی هم برای ایران و هم برای منطقه خواهد داشت.

بدون شک این امر منجر به فشارهای بین المللی و تحریم های ایالات متحده بر ایران می شود و این کشور را حتی بیشتر منزوی می کند. و این می تواند جرقه یک مسابقه تسلیحات هسته ای را در منطقه بزند، زیرا عربستان سعودی قبلاً متعهد شده است که در صورت تولید زرادخانه هسته ای از سوی ایران، به دنبال آن [زرادخانه هسته‌ای] خواهد بود.

**

روزنامه ”تلگراف“ بریتانیا فاش کرد که ایران با سرعت در حال گسترش یک سایت نظامی مخفی است که برای ساخت و ذخیره موشک‌های بالستیک به منظور ارسال آنها به خارج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روزنامه گزارش داد که همزمان با گزارش‌هایی از طرف دولت‌های غربی که نشان می‌دهند ایران شروع به ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه کرده است و در حالی که حوثی‌ها نیز استفاده از موشک‌های بالستیک برای حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را افزایش داده‌اند، فعالیت‌های سایت مخفی معروف به ”پادگان شهید سلطانی“ در نیمه دوم سال شدت یافته است .

این روزنامه افزود: این سایت در شمال شرقی تهران، در منطقه‌ای کوهستانی بین شهرهای کرج و اشتهارد قرار دارد و تحت فرماندهی واحد نظامی ”الغدیر“ وابسته به ”سپاه پاسداران“ است.

”الغدیر“ مسئولیت زرادخانه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین انتقال این موشکها همراه با متخصصان برای آموزش به نیروهای نیابتی و متحدان خود برای استفاده از این سلاحها را بر عهده دارد“.

این واحد بیش از یک دهه است که توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم شده است. ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای دست زدن به یک حمله تلافی‌جویانه در پاسخ به حمله ایران توسط موشکهای بالستیک میباشد و ممکن است هدف این حمله مکان‌هایی مانند ”پادگان سلطانی“ باشد.

این روزنامه خاطرنشان ساخت که اطلاعات مربوط به مکان جدید توسط اپوزسیون ”شورای ملی مقاومت ایران“، جمع‌آوری شده است و این اطلاعات با کمک منابعی در داخل و سپاه پاسداران به دست آمده است

به گفته این روزنامه، ”شورا“ سابقه‌ای درخشان در جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالیتهای مخفی رژیم ایران دارد و اولین بار در سال 2002 وجود تأسیسات مخفی ”نطنز“ را افشا کرد.

حسین عابدینی، یکی از اعضای ارشد ”شورای ملی مقاومت ایران“گفت: ”صدور تروریسم، بنیادگرایی و جنگ‌افروزی جنبه دیگر سرکوب داخلی و جزء لاینفک استراتژی بقای رژیم ایران است“.

وی افزود که رهبر ایران، علی خامنه‌ای، چندین بار اعلام کرده است که ”اگر در خارج از مرزهای ایران نجنگیم، باید با دشمن در شهرهای ایران بجنگیم“.

عابدینی ادامه داد: ”این روشن می‌کند که چرا این رژیم نیاز به جنگ‌طلبی، صدور افراط‌گرایی، نیروهای نیابتی و تمرکز بر سلاح‌های هسته‌یی و برنامه‌های موشکی دارد و ثروت و منابع مردم ایران را غارت می‌کند“.

این گروه مخالف اظهار داشت که آخرین فرمانده شناخته شده این سایت موشکی “سرتیپ پرتوی“ است که از سوی عناصر ”سپاه پاسداران“ در ”اشتهارد“ پشتیبانی می‌شود.

این سایت شامل انبارهایی است که حدود 15 سال پیش ساخته شده‌ واخیراً شبکه جدیدی از تونل‌های زیرزمینی در آن توسعه یافته است .

از جمله موشک‌هایی که به احتمال زیاد در این سایت ذخیره شده‌اند، موشک ”شهاب 3“ است که یک موشک بالستیک میان‌برد و همچنین موشک‌های ”فتاح“ است . موشکهای ”فتاح“ اخیرا به روسیه تحویل داده شده اند.

این سایت به دو منطقه تقسیم می‌شود: اولی شامل حداقل 5 انبار بزرگ به مساحت حدود 6500 متر مربع است و سقفهای یکی از ساختمان‌ها آبی رنگ و حدود 20 متر ارتفاع دارد، که نشان‌دهنده وجود جرثقیل داخلی برای جابجایی سلاح‌ است.

تصاویر ماهواره‌ای که از این سایت در ژوئیة 2024 گرفته شده است، نشان میدهد که بیش از 10تریلر در خارج از این تاسیسات وجود دارند که نشاندهنده افزایش فعالیت (در این واحد) است. مجموعه دوم شامل حدود 10 ساختمان با سقف‌های سفید است که حدود 3000 متر مربع را پوشش می‌دهد و در کنار این تأسیسات، دو تونل به طول حدود 305 متر وجود دارد.

این روزنامه خاطرنشان کرد که ایران سابقه ساخت تونل در کنار تاسیسات نظامی و هسته ای خود را برای محافظت از آنها در برابر حملات هوایی دارد. رژیم (آخوندی) سال گذشته شبکه‌ای از تونل‌ها را رونمایی که ادعا می‌نمود برای حفاظت از سامانه‌های دفاع هوایی مورد استفاده قرار میگیرد،کما اینکه تونل‌هایی در اطراف سایت هسته‌ای ”نطنز“ ساخته شده است . تحلیلگران گفته‌اند این تونلها به حدی عمیق هستند که حملات هوایی آمریکا نمی‌توانند به آن‌ها برسند ”. (به آنها ضربه بزنند).

به گفته ”شورای ملی مقاومت ایران“، مقامات می‌گویند که منطقه اطراف پادگان محرمانه است و سپاه پاسداران در جاده‌های منتهی به سایت مستقر است و عبور از نقطه بازرسی تنها برای وسایل نقلیه مربوط به کارمندان سایت موشکی مجاز میباشد.

این سایت با سیم‌های خاردار محافظت می‌شود و به ساکنان اجازه نزدیک شدن یا عکاسی از آن داده نمی‌شود.

**

سایت یوروپین یونیون اکسترنال اکشن EEAS  - بیانیه اتحادیه اروپا - شورای امنیت سازمان ملل: وضعیت در خاورمیانه

بیانیه از طرف اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن توسط سفیر استاوروس لامبرینیدیس، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت خاورمیانه ارائه شده است ....

خاورمیانه در آستانه یک تشدید تنش کامل است و مردم این منطقه بیش از هر زمان دیگری ناامن شده و در چرخه ای بی پایان از خشونت، نفرت و انتقام گرفتار شده اند.

با گذشت بیش از یک سال از حمله تروریستی وحشیانه حماس به اسرائیل، ما مجدداً فراخوان خود را برای اجرای کامل تمام قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، از جمله 2735، که منجر به آتش بس فوری در غزه، آزادی همه گروگان ها و افزایش قابل توجه و مستمر جریان کمک‌های بشردوستانه در سراسر غزه، و آتش‌بس پایدار و پایان دادن به بحران، با تضمین منافع امنیتی اسرائیل و امنیت غیرنظامیان فلسطینی می شود، تکرار می کنیم. ....

هیچ راه حل نظامی آینده ای صلح آمیز پایدار برای مردم اسرائیل و فلسطین به ارمغان نخواهد آورد. تنها راه حلی سیاسی مبتنی بر راه حل دو کشوری، با دولت اسرائیل و یک کشور مستقل، دموکراتیک، پیوسته، مستقل و قابل دوام فلسطین که کنار هم در صلح، امنیت و به رسمیت شناختن متقابل زندگی کنند، آینده صلح آمیز به ارمغان می آورد. ....

این درگیری اکنون با چرخه خطرناک حملات و اقدامات تلافی جویانه به لبنان کشیده شده است که تنها به منطق جنگ در منطقه دامن می‌زند. اتحادیه اروپا از همه طرف‌ها می‌خواهد که حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند. تمامیت ارضی و حاکمیت لبنان باید توسط همه طرف ها محترم شمرده شود. شلیک بی‌دلیل راکت‌ها و سایر پرتابه‌های حزب‌الله به خاک اسرائیل همین الان باید متوقف شود. ما همچنین پرتاب موشک از سوی ایران علیه اسرائیل را به شدت محکوم می کنیم. در عین حال، ما از حملات اسرائیل به مناطق پرجمعیت لبنان که باعث تلفات غیرنظامیان، از جمله زنان و کودکان، و پرسنل بشردوستانه و تخریب زیرساخت های غیرنظامی شده است، به شدت نگران هستیم. ....

**
اتحادیه اروپا تصمیم دارد روز دوشنبه، ۲۳مهر ۱۴۰۳، تحریم‌های جدیدی را علیه ۱۴فرد و نهاد مرتبط با جمهوری اسلامی، از جمله شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، تصویب کند. این تحریم‌ها به‌دنبال انتقال موشکهای بالستیک ایران به روسیه وضع می‌شوند.

یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که اولین بسته تحریمی در رابطه با انتقال موشکهای بالستیک ایران به روسیه در روز دوشنبه ارائه خواهد شد. وی بدون ارائه جزئیات بیشتر افزود که این تحریم‌ها شامل افراد و سازمانهایی خواهد بود که در این انتقال‌ها نقش داشته‌اند.

سه کشور اروپایی پیش از این اعلام کرده بودند که در حال مشورت برای تحریم شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به‌دلیل ارتباط آن با صادرات تسلیحات ایرانی به روسیه هستند. این شرکت به شهرهای مختلفی در اروپا، از جمله فرانکفورت، پاریس و میلان پرواز دارد.
**
دویچه وله :حمله گسترده اسرائیل به بیش از ۱۲۰ موضع حزب‌الله در لبنان

ارتش اسرائیل عصر روز دوشنبه ۷ اکتبر از حمله به بیش از ۱۲۰ موضع حزب‌الله در جنوب لبنان و همچنین انجام عملیات زمینی در این منطقه خبر داد. منابع لبنانی می‌گویند که مناطقی در نزدیکی فرودگاه بیروت هم هدف حمله قرار گرفته است.
گالانت: پاسخ به ایران کشنده، دقیق و غافلگیرکننده خواهد بود
وزیر دفاع اسرائیل، در یک پیام ویدئویی گفت پاسخ تلافی‌جویانه کشورش به حمله موشکی ایران، "کشنده، دقیق و غافلگیرکننده" خواهد بود. بایدن و نتانیاهو تلفنی صحبت کردند. محور این گفت و گو چگونگی پاسخ اسرائیل به ایران بوده است.
**
آکسیوس: بایدن و نتانیاهو به اجماع بر سر حمله احتمالی اسراییل به ایران نزدیک می‌شوند


آکسیوس روز ۱۹مهر نوشت: بر اساس گزارش سه مقام آمریکایی و اسراییلی، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، در جریان تماس اخیر خود، به تفاهم درباره طرح‌های اسراییل برای حمله به رژیم ایران نزدیک‌تر شده‌اند. با وجود پذیرش این حمله توسط دولت بایدن، نگرانی‌هایی در واشنگتن درباره تشدید شدید تنشهای منطقه‌یی وجود دارد. یکی از مقامات ارشد اسراییلی اعلام کرده که برنامه‌های فعلی اسراییل از دیدگاه آمریکا کمی تهاجمی‌تر از حد مطلوب است.

با این حال، پس از تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو، مقامات آمریکایی ابراز کردند که دو کشور در مسیر درستی حرکت می‌کنند و کاخ‌سفید پس از این گفتگو نسبت به برنامه‌های اسراییل آرامش بیشتری دارد. این تماس نقطه اوج دو هفته رایزنی بین دو کشور بود که پس از شلیک حدود ۱۸۰ موشک از سوی ایران به سمت اسراییل، که بیشتر آنها خنثی شدند، آغاز شد.

پیش از این تماس، مشاوره‌ای جداگانه بین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، و ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسراییل، صورت گرفت که در آن مفصل‌ترین بحثها درباره حمله احتمالی اسراییل مطرح شد. بایدن و نتانیاهو در تماس خود بر برخی از تفاهمات این گفتگو تأکید کردند.

مقامات اسراییلی هم‌چنین گزارش داده‌اند که کابینه امنیتی اسراییل در جلسه‌یی به نتانیاهو و وزیر دفاع، یوآو گالانت، اختیار تعیین زمان حمله احتمالی به ایران را خواهد داد. این رایزنیها بین ایالات متحده و اسراییل در روزهای آینده ادامه خواهد داشت، و گالانت ممکن است اوایل هفته آینده برای ادامه مذاکرات با مقامات آمریکایی به واشنگتن سفر کند.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍