۱۴۰۳ مهر ۱۹, پنجشنبه

ساده لوحی اروپا در قبال ایران نابجاست


                                     سایت پولیتیکو: ساده لوحی اروپا در قبال ایران نابجاست

تا به امروز، سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران ناکارآمد و دارای نقص جدی بوده است. و رهبران این اتحادیه باید در رابطه با تهدید امنیتی که تهران ایجاد می کند، بیدار شوند.

نوشته الیور رولوفس، کارشناس امنیت استراتژیک و ارتباطات و مدیر موسسه مطالعات استراتژیک و همکاری های بین المللی اتریش است. او پیش از این رئیس ارتباطات در کنفرانس امنیتی مونیخ بود.

کشتن هدفمند رهبر حزب الله حسن نصرالله توسط اسرائیل در هفته گذشته یک انفجار بزرگ [مهبانگ big bang -م] بود. و واکنش‌ها به مرگ او به سختی می‌توانست متنوع تر از این باشد.

بسیاری در اسرائیل، ایران و لبنان که برای دهه‌ها گروگان گرفته شده‌اند یا مورد حمله موشکی حزب‌الله وآخوندها بوده‌اند، خوشحال شدند؛ خود آخوندها وعده انتقام دادند؛ و وزرای خارجه اروپا با واکنش‌های محتاطانه‌ای که برخی ممکن است ساده‌لوحانه عنوان کنند، واکنش نشان دادند.

به عنوان مثال، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، با نظراتی مشابه همتایان خود در فرانسه و بریتانیا، گفت که قتل نصرالله «تهدید بی‌ثباتی برای کل لبنان ایجاد می کند» که «به هیچ وجه به نفع امنیتی اسرائیل نیست».

واقعیت این است که با مرگ نصرالله، رهبران اروپا باید در مورد تهدیدی که ایران برای امنیت این قاره ایجاد می‌کند بیدار شوند و بپرسند که آیا این حمله موفقیت‌آمیز علیه حزب‌الله نیز نمی‌تواند فرصت‌هایی برای عقب راندن رژیم خطرناک تهران ایجاد کند؟

لبنان تحت حکومت حزب الله، به طور قابل اثباتی از کشور دارای رفاه به کشوری شکست خورده تبدیل شده است. اما با از بین رفتن نصرالله و بسیاری از رهبری حزب‌الله، فرصتی برای دولت و ارتش لبنان باقی مانده است تا دوباره کنترل خود را به دست گیرند و یک کشور کارآمد را بازسازی کنند - دولتی به نفع مردم لبنان و نه ایران.

برای مدت طولانی، هم برلین و هم بروکسل باور نمی کردند که ایران سیاست تجاوزگری را در خاورمیانه دنبال می کند و از سازمان های تروریستی مانند حماس و حزب الله حمایت می کند، که توانسته بودند دهه ها بدون مزاحمت در اروپا فعالیت کنند. اما اکنون، به آرامی برای سیاستگذاران این اتحادیه آشکار می شود که فعالیت های رژیم ایران یک تهدید جهانی - از جمله برای اروپا- است.

با این حال، سیاستمداران اروپایی عمدتاً تلاش ایران برای حمله به مؤسسات یهودی، سفارتخانه‌های اسرائیل و اهداف اروپایی را نادیده گرفتند و در نتیجه آن را بی‌اهمیت جلوه دادند. سپاه پاسداران مسئول حداقل 11 حمله در اروپا بین ژوئن 2018 تا ژوئن 2024 بوده است که به وضوح نشان می دهد تهران اروپا را به عنوان یکی از میدان های نبرد خود با اسرائیل و غرب می بیند و تا آنجا پیش می رود که برای دستیابی به اهداف با گروههای تبهکار سازمان یافته همکاری کند.

خوشبختانه، در سال‌های اخیر، بروکسل با تحریم‌های اتحادیه اروپا موافقت کرده است - اما آنها دستاوردهای کمی داشته‌اند. هشدارهای اروپا به تهران اغلب توخالی است. رژیم تحت تأثیر قرار نگرفته است و همه آن را می دانند.

اما مشخصه سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران فقط فقدان عزم نیست – چهره بیرونی بدی نیز وجود دارد. چگونه ممکن بود جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه – که در جهت تسکین خاطر بسیاری افراد به زودی سمت خود را ترک خواهد کرد – یک نماینده ارشد سرویس اقدام خارجی اروپایی خود را برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران به تهران بفرستد؟ و چگونه این فرستاده می توانست با رهبران طالبان، حماس و دیگر گروه های تروریستی عکس دسته جمعی بگیرد؟

به بیان ساده، سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران تا به امروز ناکارآمد و دارای نقص جدی بوده است – و ما اکنون می‌توانیم شاهد اجرای آن در ارمنستان باشیم. ....

به طور معمول، نمایندگان تهران در دمشق دیپلمات های سنتی نیستند، بلکه افسران سپاه پاسداران هستند که فعالیت های تهران را با حزب الله و رژیم اسد هماهنگ می کنند. و با اعزام سبحانی به ارمنستان، سپاه یک هدف راهبردی روشن را دنبال می کند. (صرفاً برای یادآوری، سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا، کانادا و سایرین قرار دارد و اتحادیه اروپا مدتی است که در حال بررسی این کار است.)

اما چرا ارمنستان اینقدر برای سپاه مهم است؟

اولاً، ایران مدت‌هاست که از ارمنستان به‌عنوان یک نقطه ترانزیت برای فروش سلاح و تهیه مواد تحریمی استفاده می‌کند. به گفته منابع اسرائیلی، شرکت هواپیمایی ارمنستان Flight Travel به عنوان شرکت پوششی برای ماهان ایر تحت کنترل سپاه پاسداران در سال 2018 تاسیس شد. ...

مطمئناً دیپلماسی بخش مهمی از جست و جو به دنبال شرکا در مبارزه با تروریسم است. اما ساده لوحی بی جا نباید وجود داشته باشد – به خصوص وقتی صحبت از روسیه و ایران می شود. این موضوع به یک خطر امنیتی جدی تبدیل شده است. و رهبران اتحادیه اروپا، به ویژه کمیسیون جدید، باید این مشکل را جدی بگیرند.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍