۱۴۰۳ مهر ۱۹, پنجشنبه

آخرین تحولات ورویدادهای جنگ منطقه در رسانه های جهان : رایزنیهای ایران والتماس از کشورها برای جلو گیری از حمله تلافی جویانه اسرائیل به ایران


آخرین تحولات  ورویدادهای جنگ منطقه  : رایزنیهای ایران والتماس از کشورها برای جلو گیری از حمله تلافی جویانه اسرائیل به ایران 

کامالا هریس: دستان جمهوری اسلامی آغشته به خون آمریکایی‌هاست

کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در برنامه گفتگو «۶۰ دقیقه» در شبکه سی.بی.اس، رژیم ایران بزرگترین دشمن آمریکا دانست و اعلام کرد که دستان جمهوری اسلامی آغشته به خون آمریکایی‌هاست.

وی با اشاره به تحولات منطقه و موشک‌پرانی رژیم ایران در هفته گذشته اضافه کرد «ما باید مطمئن شویم که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه به سلاح هسته‌یی دست پیدا نمی‌کند. این یکی از بالاترین اولویت‌های من است».(یورونیوز ۱۸مهر)

**


تلویزیون العربیه اخبار جنگ منطقه : 

اخبار مربوط به غزه

بمباران اسرائیل در غزه: در بمباران اسرائیل به یک مدرسه در شهر دیر البلح ، ۱۷ نفر شهید شدند و تعداد زیادی نیز مجروح شدند.

آتش‌بس و وضعیت انسانی: در حالی که وزیر خارجه ایران خواستار توقف آتش‌بس در غزه و لبنان شد، شرایط انسانی در غزه به شدت وخیم است و سازمان‌های بین‌المللی به تأمین کمک‌های فوری دعوت شده‌اند.

اخبار مربوط به کرانه باختری

شهادت فلسطینیان در نابلس: در حمله‌ای که توسط نیروهای اسرائیلی در نابلس رخ داد، ۴ فلسطینی جان خود را از دست دادند.

تشدید تنش‌ها: با ادامه تنش‌ها، اسرائیل از لزوم انصراف حزب‌الله از لبنان برای دستیابی به آتش‌بس سخن گفته و نتانیاهو لبنان را از عواقب وخیم تهدید کرده است.

اخبار مربوط به لبنان

حملات هوایی اسرائیل: اسرائیل در حملات هوایی جدید خود به مناطق مختلف لبنان، از جمله شهرک صریفا و دیر انطار، مواضع حزب‌الله را هدف قرار داده است.

وضعیت امنیتی: حزب‌الله نیز اعلام کرده است که با هدف قرار دادن تجهیزات نظامی اسرائیل، به دفاع از خاک لبنان ادامه خواهد داد.

اخبار مرتبط با حوثی‌ها

درگیری‌ها و تهدیدها: گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که حزب‌الله به حوثی‌ها هشدار داده است و در صورت لزوم، به اهداف اسرائیل در منطقه حمله خواهد کرد.

**

رویترز : اخبار جنگ منطقه 

 تیراندازی نیروهای اسرائیلی به 3 مواضع یونیفیل در جنوب لبنان

- ارتش اسرائیل اعلام کرد، حمله هوایی اسرائیل به مدرسه ای سابق در غزه که به آوارگان پناه می داد، شبه نظامیانی را هدف قرار داد که در این مجتمع فعالیت می کردند.

ارتش گفت: «پیش از حمله، اقدامات متعددی برای کاهش خطر آسیب رساندن به غیرنظامیان از جمله استفاده از مهمات دقیق، نظارت هوایی و اطلاعات افزوده انجام شد.

- پلیس سوئد تیراندازی در نزدیکی هدف اسرائیل را بررسی می کند، هیچ آسیبی گزارش نشده است

پلیس سوئد روز پنجشنبه اعلام کرد که در حال بررسی تیراندازی در نزدیکی یک هدف اسرائیلی در شهر گوتنبرگ است که به گفته شبکه پخش ملی این کشور، واحدی از شرکت الکترونیک دفاعی اسرائیل ست 

- ارتش اسرائیل می گوید که حمله دقیقی به دیرالبلاح غزه انجام داده است

- هلال احمر فلسطین از کشته شدن 28 نفر و زخمی شدن 54 نفر در حمله هوایی اسرائیل به مدارس پناه دادن به آوارگان در دیرالبلاح در غزه مرکزی خبر داد.

- وزارت بهداشت غزه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که از هفتم اکتبر 2023 تاکنون بیش از 42065 فلسطینی در حمله نظامی اسرائیل به غزه کشته و 97886 نفر زخمی شده اند.

**

جویش نیوز سندیکت  : یحیی سنوار جانشین اسماعیل هنیه : سینوار می‌گوید که برای جستجوی تضمین‌هایی برای جان خود دوباره ظاهر شده است

رهبر حماس از میانجیگران قطر پرسید که آیا می تواند به عنوان بخشی از توافق برای آزادی گروگان های باقی مانده مصونیت دریافت کند.

کانال 12 اسرائیل روز سه شنبه گزارش داد که یحیی سینوار، رهبر حماس، این هفته تماس های خود را با میانجی ها در قطر تجدید کرد تا از احتمال برخورداری از مصونیت در هر معامله آتش بس برای گروگان ها مطلع شود.

پاسخ میانجی‌های قطری به سینوار این بود که بر روی خود تمرکز نکند، بلکه بر گروگان‌ها تمرکز کند، که موضوع مبرم هستند. این سایت خبری گزارش داد که اسرائیل هنوز به درخواست سینوار پاسخ نداده است.

به طور مشابه، در ماه اوت، وای نت Ynet گزارش داد که سینوار خواهان محافظت در برابر احتمال ترور اسرائیل است. یک مقام ارشد مصری گفت: "سینوار بر تضمین امنیت و جان خود پافشاری می کند."

به گزارش کانال 12، دو تهدید از سوی قطر منجر به خروج سینوار از سکوت طولانی شد.

نخست، دولت نفت خیز خلیج فارس هشدار داد که بازسازی نوار غزه پس از جنگ را تامین مالی نخواهد کرد. ثانیاً، تهدید کرد که حساب های بانکی رهبران ارشد حماس در قطر را مصادره یا مسدود می کند.

روز جمعه، نیویورک تایمز گزارش داد که سینوار به دنبال یک جنگ منطقه ای گسترده تر است و علاقه ای به دستیابی به آتش بس با اورشلیم ندارد.

مغز متفکر کشتار 7 اکتبر، که گمان می رود در تونل های غزه پنهان شده باشد، فکر نمی کند که از جنگ جان سالم به در ببرد و در هفته های گذشته موضع خود را سخت تر کرده است.

تایمز گزارش داد: «مقامات آمریکایی می گویند، حماس در هفته‌های اخیر هیچ تمایلی برای شرکت در مذاکرات نشان نداده است. آنها گمان می کنند در حالیکه سینوار تحت تعقیب نیروهای اسرائیلی است و صحبت در مورد نزدیک شدن به او میکنند، نشانه بیشتری از تسلیم نشان می دهد.»...

**

سی ان ان : به گفته منبع، کابینه امنیتی اسرائیل درباره واکنش ایران رای خواهد داد

 به قلم کریس لاو

یک مقام اسرائیلی به سی ان ان گفت: کابینه امنیتی اسرائیل پنجشنبه در مورد پاسخ این کشور به حمله موشکی بالستیک ایران رای خواهد داد. پیش از این، گالانت، وزیر دفاع گفته بود که این اقدام تلافی جویانه "قدرتمند، دقیق و مهمتر از همه سورپرایز کننده" خواهد بود.

پس از آن که رئیس جمهور جو بایدن یک تماس تلفنی "مستقیم" 30 دقیقه ای با همتای اسرائیلی بنیامین نتانیاهو داشت که اولین گفتگوی آنها در چند هفته اخیر محسوب میشود، کاخ سفید هیچ جزئیاتی از واکنش برنامه ریزی شده اسرائیل به ایران ارائه نکرد.

در حالی که منطقه برای تشدید درگیری آماده می شود، سازمان ملل گفت که یک چهارم لبنان اکنون تحت دستور جابجایی نظامی اسرائیل در بحبوحه جنگ با حزب الله مورد حمایت ایران قرار دارد. از زمان آغاز تهاجم زمینی اسرائیل و تشدید حملات هوایی در این ماه، بیش از 1500 نفر در لبنان کشته و 1.2 میلیون نفر آواره شده اند.

در همین حال، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل در حالیکه هشدار داد، "اقدامات دولت اسرائیل برای محدود کردن ارسال کمک ها" مصیبت را تشدید می کند. گفت که اسرائیل باید فوراً به "شرایط فاجعه بار" غزه رسیدگی کند،

**

سایت بلومبرگ : حمله قریب الوقوع اسرائیل به ایران، آزمایش جدیدی از نوسانات آمریکا را ارائه می دهد

به قلم کورتنی مک براید و آلبرتو ناردلی

(بلومبرگ) -- رئیس جمهور جو بایدن به اسرائیل نسبت به حمله به سایت های هسته ای ایران هشدار داده است و مقامات آمریکایی نگران هستند که حمله به زیرساخت های انرژی این کشور می تواند بازارهای انرژی را متزلزل کند. اما با توجه به اینکه اسرائیل در هر زمان ممکن است اقدام تلافی جویانه علیه ایران انجام دهد، آمریکا دریافته است که تضمین های کمی در برابر تشدید تنش بیشتر در اختیار دارد.

تیم بایدن به اسرائیل فشار می‌آورد تا اقدامات تلافی جویانه خود علیه ایران را برای حمله هفته گذشته به اهداف نظامی مانند پایگاه‌های هوایی و سایت‌های موشکی محدود کند. به گفته افراد مطلع از موضوع که برای صحبت در مورد گفتگوهای خصوصی خواستند نامشان فاش نشود، به جای اینکه اسرائیل اهداف اقتصادی را از بین ببرد، آمریکا جایگزین هایی مانند دور جدید تحریم های اقتصادی را پیشنهاد می کند.

تفکر آمریکا بر این استوار است که به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یک راه جایگزین بدهند که به او اجازه دهد تا در برابر فراخوان های تندروهای ائتلاف خود که خواستار مجازات بسیار شدیدتر هستند، مقاومت کند. این که آیا او آن را قبول می کند یا نه موضوع دیگری است، به ویژه با توجه به اینکه دولت بایدن تاکنون از تحمیل نظرات خود با قطع فروش تسلیحات به اسرائیل خودداری کرده است.

نگرانی‌های سیاسی نیز وجود دارد: کمپین معاون رئیس‌جمهور کامالا هریس مشتاق این است که از این جلوگیری کند که این مناقشه حمایت ها در ایالت‌های تعیین کننده در انتخابات ریاست جمهوری، به‌ویژه میشیگان، با جمعیت قابل توجهی از آمریکایی‌های عرب تبار و مسلمان، را از بین ببرد. نتانیاهو که آشکارا روابط نزدیک خود با نامزد جمهوری خواه دونالد ترامپ را تبلیغ کرده است، علاقه چندانی به انجام کاری برای کمک به او نشان نداده است.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی بحران گفت: نتانیاهو می داند که بایدن نمی تواند در هفته های قبل از انتخابات آمریکا فشار زیادی بر او وارد کند. او گفت: «تشدید تنش در منطقه به ترامپ کمک می‌کند، که برای نتانیاهو نیز خوب است، زیرا به این معنی است که نه فقط چهار هفته دیگر رفتار بدون محدودیت، بلکه چهار سال هیچ فشاری از آمریکا متوجه او نیست».

بحث در مورد سختی ضربه زدن به ایران زمانی مطرح می شود که روابط بین آمریکا و اسرائیل به ندرت تیره تر از این شده است. نتانیاهو در ترسیم واکنش اسرائیل به حمله حماس در 7 اکتبر 2023 که منجر به کشته شدن حدود 1200 اسرائیلی شد، بارها توصیه های ایالات متحده را نادیده گرفته است.

و با وجود هشدارهای آمریکا، او یک کمپین نظامی تهاجمی را علیه یکی دیگر از نیروهای نیابتی ایران، حزب الله لبنان، تشدید کرده است.

بایدن و نتانیاهو روز چهارشنبه برای اولین بار در بیش از یک ماه صحبت کردند - یک دوره سکوت خیره کننده با توجه به تمام وقایعی که از آن زمان تاکنون اتفاق افتاده است. اسرائیل کارزار گسترده خود را برای هدف قرار دادن حزب الله در لبنان آغاز کرد و بسیاری از رهبران ارشد آن از جمله حسن نصرالله و همچنین حداقل 1500 نفر را در حملات هوایی کشته است.

در گزارش این تماس کاخ سفید به حمله احتمالی اسرائیل اشاره ای نشده بود. در عوض، بایدن «تعهد آهنین خود به امنیت اسرائیل را تأیید کرد» و «حمله موشکی بالستیک ایران علیه اسرائیل در اول اکتبر را به صراحت محکوم کرد».

گالانت روز چهارشنبه در سخنرانی خود گفت: «حملات ایران به اسرائیل تجاوزکارانه بود، اما شکست خورد زیرا دقیق نبود. حمله ما به ایران مرگبار، دقیق و مهمتر از همه غافلگیر کننده خواهد بود. آنها نخواهند فهمید که چه اتفاقی افتاده و چگونه اتفاق افتاده است. آنها نتایج را خواهند دید.»

**

بلومبرگ : یاهو فاینانس به نقل از بلومبرگ، :  اسرائیل هشدار داد که انتقام‌جویی‌اش علیه ایران «مهم» خواهد بود؛ 

گزارش از:هنری مایر، دن ویلیامز و آلیسا اودنهایمر

(بلومبرگ) - وزیر دفاع اسرائیل در حالی به واشنگتن سفر می کند که این کشور قولی داده است که یکی از رهبرانش آنرا پاسخی «مهم و قابل توجه» به حمله موشکی ایران در یک هفته پیش خواند و عملیات نظامی خود علیه حزب الله لبنان را تشدید کرد.

به گفته پنتاگون، یوآو گالانت روز چهارشنبه با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، "تحولات امنیتی در حال انجام خاورمیانه" را بررسی خواهد کرد. اسرائیل علاوه بر در نظر گرفتن پاسخی به تهران، درگیر درگیری گسترده تر با حزب الله مورد حمایت ایران است و روز سه شنبه نیروهای زمینی و دریایی خود را تقویت می کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، از اسرائیل خواسته است که به برنامه هسته‌ای یا زیرساخت‌های نفتی ایران حمله نکند، زیرا این نگرانی وجود دارد که هر کدام از این اقدامات می‌تواند جنگ گسترده‌تری را آغاز کند که واشنگتن را درگیر می‌کند، قیمت‌های انرژی را بالا می‌برد و به اقتصاد جهانی آسیب می‌زند.

به گفته افراد آشنا، ایالات متحده و متحدانش ارتباطات را برای متقاعد کردن اسرائیل به تمرکز بر اهداف نظامی هماهنگ می کنند. آنها به شرط ناشناس ماندن گفتند که ضربه زدن به زیرساخت های انرژی برای برخی غیرقابل قبول است.

امیر اوهانا، رئیس کنست، پارلمان اسرائیل، روز سه‌شنبه به نمایندگانی از کشورهای اروپایی گفت: «در اسرائیل، بحث‌ها در بالاترین سطوح در مورد طرح کلی پاسخ همچنان در جریان است - اما این مهم خواهد بود و خواهد آمد.» . دوست خوب ما، ایالات متحده نیز می‌داند که واکنش اجتناب‌ناپذیر است. ما باید از شهروندان خود محافظت کنیم.»

این اظهارات مواضع بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را مجدداً تأیید کرد، که گفته است ایران در قبال خود «اشتباه بزرگی» مرتکب شده و «هزینه آن را خواهد پرداخت». رگبار ۲۰۰ موشک بالستیک خسارات کمی به بار آورد و یک مورد در کرانه باختری کشته شد، اما میلیون ها اسرائیلی مجبور شدند به پناهگاه ها بروند و برخی از پایگاه های هوایی مورد اصابت قرار گرفتند.

آرون دیوید میلر، عضو ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی و مذاکره‌کننده سابق اعراب و اسرائیل برای دولت آمریکا، در X می‌گوید: «اگر گالانت این هفته به ایالات متحده سفر کند، واضح است که پاسخ اسرائیل به ایران به تعویق افتاده است. پیچیدگی تشدید تنش و نیاز به متقاعد کردن - و شاید هماهنگ کردن - پاسخ اسرائیل با ایالات متحده به نظر می رسد بالاترین اولویت ذهنی باشد.

ایران می گوید هر گونه اقدام تلافی جویانه با پاسخ قدرتمندی مواجه خواهد شد.

**

,وال استریت ژورنال : ایرانی تضعیف شده هنوز یک عامل بازدارندگی عمده به اسم گزینه اتمی دارد

به قلم: لارنس نورمن، سون انگل راسموسن

اسرائیل نشان داده که دو تا از مهم‌ترین عوامل بازدارنده هرگونه حمله به ایران یعنی موشک‌های بالستیک و متحدش حزب‌الله به نسبت آنچه انگاشته می‌شد کمتر قدرتمند هستند. حالا توجهات به این موضوع چرخیده که آیا ایران برنامه اتمی خود را سرعت خواهد بخشید تا در مقابل بزرگترین دشمن منطقه‌ای خود ایجاد بازدارندگی نماید؟ ...

گرگوری برو، یک تحلیلگر ایران و انرژی در مؤسسة مشورتی گروه اروپا-آسیا گفت، ”تضعیف توانمندی‌های ایران در مقابل اسرائیل، تهران را مجبور خواهد کرد تا منابع جدیدی از بازدارندگی ایجاد کند و فشار برای گسترش برنامه اتمی را افزایش خواهد داد“...

ایران در حال حاضر سوخت کافی نزدیک به غنای هسته‌ای برای تقریباً چهار بمب اتمی را دارد. ایران همچنین مشغول انجام آزمایشات با فلز اورانیوم بوده که یک جزء کلیدی بمب اتمی است.

مقامات اطلاعاتی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیگر نمی‌توانند اطمینان‌ خاطرهای استانداردی که زمانی می‌گفت ایران مشغول کار روی برنامه تسلیحاتی نیست را بدهند. در تابستان مقامات آمریکایی گفتند که تهران فعالیت‌هایی را شروع کرده تا دانش خود از ساخت بمب را افزایش دهد...

اسرائیل نشان داده که نفوذ اطلاعاتی عمیقی در ایران و متحدینش دارد...

حزب‌الله، مسلح‌ترین میلیشیای غیردولتی جهان، مدتها بود که بیمه اصلی ایران محسوب می‌شد اما کمپین نظامی اخیر اسرائیل این گروه را تضعیف کرده است...

محمد اسلامی، رئیس آژانس اتمی ایران، هفته پیش گفت که نیروهای مسلح کشور بازدارندگی لازم در مقابل آنچه که می‌گفت تهدیدات اسرائیل علیه تأسیسات اتمی کشور می‌باشد را ایجاد کرده‌اند.

در حالیکه دولت بایدن گفته آمریکا اطمینان حاصل خواهد کرد که ایران بخاطر حمله هفته پیش خود با تبعات جدی روبرو گردد، اما هیچ تمایلی در واشنگتن برای یک جنگ گسترده‌تر، بخصوص قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، وجود ندارد...

ایران بیش از 5 تن اورانیوم غنی شده دارد که شامل 165 کیلو اورانیوم با غنای بالاست که در بیرون تأسیسات غنی‌سازی قرار دارند و نزدیک ون‌ها متحرکی هستند که می‌توانند بسرعت حرکت کنند. در مقابل کاری که ایران برای ساخت بمب باید انجام دهد، حملات هوایی کار چندانی نمی‌کند...

فرار ایران برای ساخت بمب اتمی می‌تواند آمریکا را مجبور به اقدام برای متوقف کردن تهران از دستیابی به تسلیحات اتمی نماید...

قبل از برداشتن هر گام جدی و پرریسک، منجمله ساختن یک بمب اتمی، ایران در وهله اول روی امنیت خود تمرکز خواهد کرد...

نیکول گراجوسکی، یک همکار در برنامه سیاست اتمی در بنیاد خیریه کارنگی برای صلح بین‌المللی گفت، ”فکر نمی‌کنم ایران بدون میزانی تدبر روی عواقب حمله بر روی برنامه اتمی‌اش تصمیم به تلافی را گرفته باشد.“

وی افزود، ”این به معنی تسلیحاتی کردن تمام عیار نیست، ولی شاید کار بیشتری برای اطمینان از توان 

آنها برای تسلیحاتی کردن در صورت نیاز، صورت گرفته باشد.“

**

وال استریت ژورنال : آمریکا فرصتی برای به حاشیه راندن حزب‌الله بلحاظ سیاسی در لبنان می‌بیند

به قلم: جارد مالسین، سومر سعید، آدام شمس‌الدین

بنا به گفته مقامات آمریکایی و عربی که با بحث‌ها آشنا هستند، دولت بایدن فشار می‌آورد تا از حمله اسرائیل به حزب‌الله بعنوان فرصتی برای پایان دادن به سلطه بلندمدت این گروه میلیشیا استفاده کند و پرزیدنت جدیدی برای لبنان انتخاب شود.

وزیرخارجه آنتونی بلینکن با رهبران قطر، مصر و عربستان در روزهای اخیر تماس گرفت تا خواهان حمایت آنها از انتخابات برای یک رئیس‌جمهور جدید در لبنان شود. آموس هاچشتاین، مقام ارشد کاخ سفید به مقامات عرب گفته است که تضعیف حزب‌الله بواسطة حملات اسرائیل باید فرصتی برای شکستن بن بست سیاسی دیده شود...

مت میلر، سخنگوی وزارتخارجه، این هفته به خبرنگاران گفت، ”آنچه ما می‌خواهیم ببینیم این است که نهایتاً لبنان از پنجه‌های حزب‌الله آزاد شود و اینکه وتوی حزب‌الله روی اینکه چه کسی رئیس‌جمهور باشد، شکسته شود“...

مقامات سعودی آشنا با موضوع گفتند که ابتکار آمریکا برای بیرون راندن حزب‌الله از قدرت از حمایت عربستان برخوردار است.

ابتکار آمریکا به رهبران کلیدی لبنان و از جمله نخست‌وزیر نجیب میقاتی و سخنگوی مجلس نبیه بری بستگی دارد...

میقاتی و بری هفته پیش گفتند که از انتخابات برای یک رئیس‌جمهور جدید حمایت می‌کنند اما در عین حال قدردان حزب‌الله هستند که با نیروهای اسرائیلی می‌جنگد. نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله که در عمل رهبر این گروه است این هفته فراخوان‌ها برای تغییر در وضعیت سیاسی در حالیکه جنگ با اسرائیل در جریان است را رد کرد...

مقامات مصری و قطری به مقامات آمریکایی گفتند که از نظر آنها طرح آمریکا غیرواقعی و حتی خطرناک است. در گفتگوها با مقامات آمریکایی، آنها استدلال کردند که اسرائیل هرگز موفق به نابود کردن حزب‌الله نخواهد شد و اینکه این گروه باید بخشی از توافقات سیاسی در این درگیری باشد.

مصر همچنین ابراز نگرانی کرد که تلاش برای دخالت در سیاست لبنان در زمان بحران می‌تواند تهدید درگیری‌های داخلی در این کشور که دچار جنگ داخلی ویرانگری بود که در سال 1990 پایان یافت را افزایش می‌دهد.

تحلیلگران سیاسی و دیپلمات‌ها گفتند که هر آنکس که بنظر برسد بواسطة حملات اسرائیل به لبنان به قدرت رسیده با واکنش از جانب مردم لبنان و نیروهای سیاسی رقیب روبرو خواهد شد...

رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه و الجزایر گفت، ”هر چه یک رئیس‌جمهور جدید لبنان بیشتر دیده شود که بواسطة عملیات نظامی اسرائیل و حمایت آمریکا بر سر کار آمده، به همان اندازه بیشتر در میان بسیاری از لبنانی‌ها فاقد اعتبار خواهد بود“...

دولت لبنان می‌گوید حملات فزاینده اسرائیل به حزب‌الله تا یک میلیون نفر را از خانه‌هایشان رانده است. بیش از 2000 نفر از زمان شروع جنگ در سال گذشته در لبنان کشته شده‌اند...

نخست‌وزیر اسرائیل بنجامین نتانیاهو روز چهارشنبه از مردم لبنان خواست تا خود را از شر حزب‌الله خلاص کنند.

او گفت، ”شما یک فرصت دارید که لبنان را نجات دهید قبل از آنکه به مغاک ناشی از یک جنگ طولانی که به ویرانی و رنج و محنت مشابه غزه در غلتد. نیاز نیست که چنین اتفاقی برای لبنان بیافتد. شما می‌توانید حالا کشورتان را بازپس بگیرید“...

بسیاری از مردم لبنان می‌گویند که اسرائیل را مسئول حملات به کشورشان می‌دانند.

-وال استریت ژورنال : با وجود این‌که کاخ‌سفید از نزدیک‌ترین متحد خاورمیانه‌ای خود می‌خواهد تا به تأسیسات نفتی یا سایت‌های هسته‌یی رژیم ایران حمله نکند و از گسترش جنگ منطقه‌یی نگران است، اما اسراییل تاکنون از ارائه جزئیات درباره برنامه‌های خود برای حمله انتقامی علیه رژیم ایران به دولت بایدن خودداری کرده است

این گزارش می‌افزاید: مقامات آمریکایی از این‌که بارها از اقدامات نظامی اسراییل در غزه و لبنان غافلگیر شده‌اند.

برخی امیدوار بودند در دیدار روز چهارشنبه بین وزیر دفاع اسراییل لوید آستین در پنتاگون، اطلاعات بیشتری کسب کنند، اما نتانیاهو، مانع از سفر گالانت به آمریکا شد، در حالی که اسراییل هم‌چنان در حال برنامه‌ریزی برای عملیات خود علیه رژیم ایران است. مقامات آمریکایی می‌گویند هنوز نه در مورد زمان این حمله و نه اهداف آن، اطلاعی ندارند.

**

اسرائیل نشنال نیوز : آمریکا قول داد در حمله به سایت های هسته ای ایران شرکت نکند

ایالات متحده از طریق عربستان پیام می دهد و به ایران قول می دهد که به حمله به تاسیسات هسته ای ایران کمک نخواهد کرد. قانونگذاران ایرانی خواستار پیشرفت در زمینه سلاح هسته ای هستند.

فرانس 24 گزارش داد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پیامی را به عباس عراقچی وزیر خارجه ایران ارسال کرده و به وی اطمینان خاطر داده است که آمریکا به حمله به تسلیحات هسته ای ایران کمک نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، بن سلمان تاکید کرد که آمریکا کاملا از برنامه های اسرائیل برای مقابله به مثل آگاه نیست، اما قول داد که در حمله به سایت های هسته ای ایران شرکت نخواهد کرد.

اوایل این هفته، اسکای نیوز عربی گزارش داد که ایالات متحده به اسرائیل در مورد حمله به تاسیسات هسته ای ایران هشدار داده است....

**

اورشلیم پست: حدود 40 موشک از لبنان به سمت جلیل علیا(Galilee) عبور کردند

ارتش اسرائیل گزارش داد که حدود 40 موشک صبح روز پنجشنبه در حال عبور از لبنان به سمت جلیل علیا شناسایی شد.

برخی از موشک ها رهگیری شدند. با این حال، ارتش اسرائیل همچنین گزارش داد که برخی نواحی تحت تاثیر موشک بوده اند.

هولاتا مشاور سابق امنیت ملی از [عدم]واکنش اسرائیل به حمله ایران ابراز تعجب کرد

رادیو ارتش روز پنجشنبه در ایکس گفت، عیال هولاتا، مشاور سابق امنیت ملی، به رادیو ارتش گفت که عدم پاسخ اسرائیل به حمله موشکی ایران در اول اکتبر "تعجب آور است".

هولاتا گفت: "این واقعیت که اسرائیل هنوز به حمله ایران پاسخ نداده، تعجب آور است. این احتمالاً منعکس کننده تاملات بسیار عمیق در مورد اینکه چه چیزی باید هدف قرار گیرد، می باشد."

**

سعودی گازت: بایدن و نتانیاهو در حالی صحبت می کنند که اسرائیل در حال بررسی پاسخ ایران است

واشنگتن – جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، تماس مورد انتظاری با نخست وزیر اسرائیل داشته است که گمان می رود اولین گفتگوی آنها در هفته های اخیر باشد.

گمان می رود که بنیامین نتانیاهو و رئیس جمهور بایدن درباره واکنش اسرائیل به حمله موشکی هفته گذشته ایران در بحبوحه تشدید تنش ها در خاورمیانه گفتگو کرده باشند.

کاخ سفید گفت، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده نیز روز چهارشنبه به این تماس 30 دقیقه ای پیوست.

اندکی پس از پایان تماس، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت که حمله تلافی جویانه این رژیم علیه ایران "مرگبار، دقیق و مهمتر از همه تعجب آور" خواهد بود.

گالانت گفت: «آنها متوجه نخواهند شد که چه اتفاقی افتاد و چگونه اتفاق افتاد، آنها نتایج را خواهند دید.»

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، گفتگوی بایدن و نتانیاهو را "مستقیم و بسیار سازنده" توصیف کرد.

او به خبرنگاران گفت که بحث در مورد حمله ایران ادامه دارد و گفت تا زمانی که فرودگاه اصلی بیروت باز بماند، ایالات متحده به پروازهای خود برای آمریکایی‌هایی که هنوز در لبنان هستند ادامه خواهد داد....

**

گسترش درگیریها: حملات اسراییل به حزب‌الله و حماس و تهدید پاسخ به ایران

روز سه‌شنبه به حدود ۱۸۵هدف نظامی حزب‌الله در لبنان

و ۴۵هدف حماس در نوار غزه حمله و آنها را بمباران کرده است

دست‌کم ۵۰تن از حزب‌الله شامل تعدادی از فرماندهان ارشد آن کشته شدند

طبق اخطارهای ارتش اسراییل برای فاصله گرفتن از بمبارانها

نزدیک به یک چهارم جمعیت لبنان باید خانه‌های خود را ترک کنند

از بامداد تا ظهر چهارشنبه در مجموع ۶۲موشک از خاک لبنان به اسراییل پرتاب شده است .دو نفر در حیفا کشته و تعدادی زخمی شدند

تایمز اسراییل ۱۸مهر طی سه رشته گزارش پیاپی از موشک‌باران اسراییل توسط حزب‌الله از بامداد تا بعدازظهر چهارشنبه نوشت که مجموعاَ ۶۲موشک از خاک لبنان به مناطق مختلف اسراییل، از جمله بندر حیفا، کریات بیالیک، کارمل و کریات شمونا شلیک شده است. به گزارش تایمز اسراییل این حملات تاکنون دو کشته و چندین مجروح بر جای گذاشته است.

سخنگوی ارتش اسراییل از زمان آغاز عملیات نظامی اسراییل در مرزهای شمالی با لبنان بیش از ۳۰۰۰موشک از لبنان به سمت اسراییل شلیک شده است

واشنگتن پست لغو سفر وزیر دفاع اسراییل به آمریکا نشان دهنده تنشها در آستانه حمله متقابل به رژیم ایران است

نتانیاهو به گالانت اطلاع داد که تنها زمانی می‌تواند به واشنگتن سفرکند که دو شرط برآورده شده باشد گفتگوی تلفنی بین بایدن و نتانیاهوانجام شود و کابینه امنیتی اسراییل پاسخ نظامی به حمله موشکی ایران را تأیید کند

آکسیوس:  یک مقام ارشد اسراییل گفت

ما به حمله رژیم ایران پاسخ خواهیم داد هیچ بحثی در مورد آن وجود ندارد

آکسیوس ۱۸مهر نوشت: مقامات آمریکایی گفتند که دولت بایدن مخالف واکنش اسراییل به حمله هفته گذشته رژیم ایران نیست، اما می‌خواهد این کار حساب شده انجام شود. یک مقام آمریکایی گفت: «اعتماد ما به اسراییلی‌ها در حال حاضر بسیار کم است و دلیل خوبی برای این امر داریم.

جیک‌سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به وزیر امور استراتژیک اسراییل گفت که ایالات متحده از اسراییل انتظار دارد در مورد طرح‌های خود برای تلافی‌جویانه علیه رژیم ایران "روشن و شفاف باشد.

آکسیوس افزود: مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت بایدن اخیراً چندین بار در رابطه با عملیات نظامی یا اطلاعاتی اسراییل غافلگیر شده است.

اسرائیلیها از قبل به دولت بایدن درباره اقدام دراماتیک ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران اطلاع نداده بودند.

یک مقام ارشد اسراییلی گفت: "دولت بایدن درک می‌کند که ما یک کشور مستقل هستیم، اما آنها می‌خواهند نظرات خود را ارائه دهند. ما به حمله رژیم ایران پاسخ خواهیم داد. هیچ بحثی در مورد آن وجود ندارد. اما ما این کار را به گونه‌ای انجام نمی‌دهیم که شروع یک جنگ همه‌جانبه باشد.

آکسیوس: انتظار می‌رود انتقام اسراییل قابل توجه باشد

و احتمالاً شامل ترکیبی از حملات هوایی به اهداف نظامی در ایران

و حملات مخفیانه مانند آنچه که اسماعیل هنیه در تهران کشته شد خواهد بود

بایدن با حمله به تأسیسات اتمی و زیرساختهای نفتی در ایران مخالف است

سایت آکسیوس درباره تماس تلفنی روز چهارشنبه بایدن و نتانیاهو :

این اولین تماس بین بایدن و نتانیاهو در دو ماه پرتنش خواهد بود و در حالی صورت می‌گیرد که اسراییل حملات بزرگی را در نظر دارد که می‌تواند جنگ منطقه‌یی آن را به‌طور قابل توجهی تشدید کند.

اسرائیل هم‌چنین حملات احتمالی به زیرساخت‌های نفتی ایران را مورد ارزیابی قرار داده است که بایدن نشان داد که با آن مخالفت خواهد کرد.

یکی از دستیاران نتانیاهو به آکسیوس گفت که پس از تصمیم‌گیری، نتانیاهو می‌خواهد بایدن را در جریان قرار دهد.

یک مقام آمریکایی به آکسیوس گفت: «ما می‌خواهیم از این تماس برای ایجاد محدودیت‌هایی برای اقدام تلافیجویانه اسراییل استفاده کنیم». این مقام آمریکایی گفت که ایالات متحده می‌خواهد مطمئن شود که اسراییل به اهداف مهم در ایران حمله کند و نه اهداف نامتناسب.

حمله هوایی اسراییل به یک آپارتمان در دمشق

دیدبان حقوق‌بشر سوریه ۱۸مهر خبر داد در حمله هوایی روز سه‌شنبه اسراییل به یک آپارتمان در محله مزه در دمشق، ۹ تن کشته شدند و سه طبقه اول آن تخریب شد. این شدیدترین حمله اسراییل از زمان حمله به سفارت رژیم ایران در همان منطقه محسوب می‌شود. به گزارش این منبع حمله اسراییل ساختمانی را هدف قرار داد که توسط فرماندهان سپاه پاسداران رژیم ایران و حزب‌الله مورد استفاده قرار می‌گرفت.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه گزارش کرده است که در بین کشته‌ها در سه طبقهٔ تخریب شده این ساختمان ۴کودک وجود داشت.

رژیم حضور عوامل خود در این ساختمان را تکذیب کرد و دنیای اقتصاد در این باره نوشت برخلاف شایعات، پاسدار فلاح زاده یا زیاد نخاله در محل حمله در دمشق نبودند. سفارت رژیم نیز حضور هر فرد ایرانی را در این ساختمان منکر شد.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍