۱۴۰۳ مهر ۱۹, پنجشنبه

نبرد خلق - چالشهای معلمان ایران : فرنگیس بایقره

                                      نبرد خلق - چالشهای معلمان ایران :  فرنگیس بایقره

 

آموزش طبقاتی، عدالت آموزشی در محاق

طبق آمار منتشر شده در مورد کنکور سراسری امسال، شاهد آن هستیم که اعمال سوابق تحصیلی مانند کنکور قادر به رفع تبعیض نیست. بر طبق این آمار:در میان ۳۰ نفر نخست گروههای ریاضی، تجربی و انسانی ۲۲ نفر سمپادی‌ هستند.

۱۰ نفر نخست تجربی در مدارس سمپاد تحصیل کرده‌ اند.

۲۷ درصد برترها پایتخت ‌نشین هستند.

و تنها یک سوم رتبه‌های برتر به دختران رسید.

سهم مدارس دولتی از این آمار فقط ۷ درصد است.

این آمار نشان دهنده وضعیت فجیع عدالت آموزشی است و تا مادامی که کیفیت آموزشی و منابع و امکانات برابر در دسترس مدارس دولتی عادی قرار نگیرد و با تبعیض مثبت مناطق محروم حمایت نشود شاهد بازتولید نابرابری و تبعیض در نظام آموزشی و به تبع آن در ساختار طبقاتی خواهیم بود.

در این رابطه، محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان می گوید؛ از ۸۵ درصد کل دانش آموزان کشور که در مدارس دولتی درس می خوانند ، فقط یک نفر از رتبه های برتر است. ۲۲ نفر از مدارس سمپاد ، ۴ نفر از مدارس غیر انتفاعی، دونفر از مدارس نمونه  دولتی و یک نفر از مدارس هیات امنایی است.

این نتایج نشان می دهد که مدارس دولتی با یک ابر بحران در زمینه کیفیت آموزشی مواجه هستند. اما مدارس غیر انتفاعی هم با وجود تبلیغات فراوان حاکمیت برای برون سپاری آموزش و هزینه های گزافی که بر خانواده های  ایرانی تحمیل می شود ، همچنان فاقد کیفیت  آموزشی مناسب هستند. از ۳۰ نفر برتر سه رشته اصلی ریاضی، تجربی و انسانی، هجده نفر سهم سه استان تهران، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی است و ۱۹ استان هیچ سهمی در رتبه های برتر ندارند. در حالی که سهم این سه استان در تولید ناخالص داخلی، ۳۱ درصد است، بیش از ۶۰ درصد رتبه های برتر از این سه استان است.

این در حالی است که سه استان خوزستان، بوشهر و فارس با تامین بیش از ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی ، هیچ سهمی از رتبه های برتر ندارند .

علاوه بر ابر بحران کیفیت آموزش رایگان در کشور ، بحران ناترازی در بازتوزیع منابع بویژه در حوزه آموزش، در حال تقسیم کشور به دو حوزه شمال و جنوب است.

بر بستر این بی عدالتی، آموزش و پرورش از کمبود کادر آموزشی رنج می برد و بار این کمبود بر دوش تهیدستان جامعه است. رمضان رحیمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس رژیم از کمبود ۱۷۶ هزار معلم در سال تحصیلی جدید خبر داد.

افق تیره ای روبروی اکثریت جامعه

شورای بازنشستگان ایران در بیانیه خود به مناسبت آغاز سال تحصیلی اعلام کرد: «افق تیره ای روبروی اکثریت جامعه قرار دارد. برنامه هفتم در ادامه رویکرد خالی کردن باز هم بیشتر جیب مردم می ‌رود که حال و آینده اکثریت مردم را به شرایط فقر مطلق نزدیکتر کند. مبارزات جنبش معلمان شاغل و بازنشسته مقابله با چنین وضعیت و شرایطی ست. حکومت برای تضمین این سیاست مجبور است که صداهای اعتراضی را خاموش کند. اخراج معلمان، استادان و دانشجویان منتقد و معترض زمینه را برای کالایی کردن مدارس و دانشگاهها از یکسو و بی محتوا کردن کتابها و محتویات آموزشی از سویی دیگر  مهیا کرده است.

ترویج خرافات منطبق با منفعتهای زمامداری برای جلوگیری از ترویج ایده های مدرن و آزادیخواهانه در علوم انسانی و تبیین سیاستهای نئولیبرالیستی دو بال سیستم آموزشی هستند که نقد و اعتراضها علیه این وضعیت را تحمل نمی ‌کند...

سیاستهای لجام گسیختهِ آزاد سازی اقتصاد در تار و پود جامعه به ویژه در آموزش و پرورش بیش از پیش رخنه کرده به گونه ‌ای که به تدریج امکان برخورداری از اولین و اساسی ‌ترین حق کودکان و دانش‌آموزان از آنان سلب می شود.

 بی توجهی به مدارس دولتی با کاهش هزینه ها و امکانات و سعی در برچیدن آن، تراکم زیاد دانش آموز در کلاس، فضای بی روح، کنترلی و نامناسب مدارس و کل سیستم آموزشی، بیگاری کشیدن از معلمان قراردادی، وضعیت نابسامان و غیر عادلانه‌ی معیشت معلمان و بازنشستگان با توجه به تورم افسارگسیخته ، فجایع حاکم بر سیستم آموزشی را عیان تر می‌کند.»

در پایان این بیانیه آمده است: «آموزش همگانی (شامل مهاجران)، رایگان، مدرن و استاندارد با هزینه و بودجه عمومی مناسب، خواسته و مطالبه عمومی ست. بدون ایجاد تغییرات ریشه ای و اساسی در این زمینه و همگام با دیگر ابعاد اجتماعی و اقتصادی، محیطهای آموزشي  هرگز فضایی برای رشد، خلاقیت و شادی نخواهند بود.»

 

تشکیل پرونده علیه اسماعیل عبدی

اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان، با گشایش پرونده ای علیه خود در هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، با چهار عنوان اتهامی مواجه شد.

براساس ابلاغیه ای که توسط هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران صادر و به آقای عبدی ابلاغ شده است، وی در این پرونده با اتهامات «شرکت در تحصن، اعتصاب و تظاهرات غیر قانونی»، «اعمال فشارهای گروهی برای تحصیل به مقاصد غیر قانونی از طریق عضویت در کانون صنفی معلمان»، «سرپرستی اعتراضات کشوری معلمان» و «حضور در تحصن و تجمع که منجر به بازداشت و محکومیت شده است» مواجه شده است.

تداوم بازداشت مختار اسدی در زندان اوین

مختار اسدی، فعال صنفی معلمان ساکن سنندج، باوجود تعیین وثیقه ۵٠٠ میلیون تومانی توسط دادسرا، کماکان در زندان اوین در بازداشت است.

آقای اسدی در اندرزگاه ۴ زندان اوین به سر می ‌برد. وی روز دوشنبه ٥ شهریور در یک تماس تلفنی با خانواده‌ اش اعلام کرده که دادسرای اوین برای آزادی موقت او وثیقه ۵٠٠ میلیون تومانی تعیین کرده است.

مختار اسدی، فعال صنفی معلمان ساکن سنندج پیش از این نیز به واسطه فعالیتهای صنفی بازداشت و برخوردهای قضایی را داشته است.

 

تداوم اعتصاب مریم مهرابی در زندان دولت آباد اصفهان

مریم مهرابی، معلم محبوس در زندان دولت آباد اصفهان و خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، از ۲۸ روز پیش در اعتراض به حکم حبس صادره علیه خود، دست به اعتصاب زده است.

مریم مهرابی در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳، توسط نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت شد. او در تیرماه ۱۴۰۳ نیز در اعتراض به تداوم بلاتکلیفی خود در سلول انفرادی چندین روز دست به اعتصاب غذا زد که به وخامت حال جسمانی وی منجر شده بود.

وی در اواسط مرداد ۱۴۰۳، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب اصفهان به ریاست محمدرضا توکلی از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس و از بابت اتهام اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور به پنج سال حبس، همچنین از بابت

مجازات‌های تکمیلی به دو سال محرومیت از خدمت و دو سال منع خروج از کشور محکوم شد. وکیل مدافع او در خصوص حکم صادره علیه این زندانی تقاضای تجدیدنظر کرده است.

مریم مهرابی، معلم و شهروند ساکن اصفهان است. او خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی است؛ آقای مهرابی در اردیبهشت ماه سال جاری، توسط شعبه پنجم دادگاه انقلاب اصفهان از بابت اتهام «افساد فی الأرض» به اعدام محکوم شد، درخواست فرجام‌خواهی در خردادماه امسال در دیوان عالی کشور به ثبت رسید.

 

حرکتهای اعتراضی معلمان و دانش آموزان

تجمع آموزشیاران نهضت سوادآموزی تبریز

روز پنجشنبه ۱ شهریور، آموزشیاران نهضت سوادآموزی تبریز برای اعتراض به عدم تبدیل وضعیت مقابل دفتر نماینده رژیم در مجلس با شعارهای «نهضتی بیدار است ازتبعیض بیزار است»، «نه لایحه نه تبصره استخدامی حق منه»، «تا حقمو نگیرم از اینجا نمی رم» و... تجمع کردند. 

تجمع داوطلبان کنکور و والدین آنها در تهران

روز چهارشنبه ۷ شهریور، تعدادی از داوطلبان کنکور و والدین آنها مقابل ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی در تهران، دست به تجمع زدند. تجمع این شهروندان در اعتراض به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با نحوه برگزاری کنکور، صورت گرفته است.

در متن پیام معترضان آمده است: ما جمع کثیری از داوطلبان دانشگاه فرهنگیان در مورد «سِن» غیر قانونی دانشگاه فرهنگیان اعتراض داریم. سال گذشته دیوان عدالت اداری رای صادر کرد و شرط سنی دانشگاه فرهنگیان را لغو کرد و آنرا به چهل سال افزایش داد.

ما داوطلبان طبق این خبر که در همه جا منتشر شد، در فضای مجازی روزنامه و... هزینه کردیم و شروع به درس خواندن کردیم اما وزارت آموزش و پرورش به وعده خود عمل نکرد.

تجمع فرهنگیان قزوین

روز سه شنبه ۱۳ شهریور، فرهنگیان قزوین برای اعتراض به عدم انتقال سهام خریداری شده 2 هتل‌ درشهرستانهای مشهد و رودسردر اداره کل آموزش و پرورش استان تجمع کردند.

در سال ۸۸ با سرمایه گذاری فرهنگیان قزوین و از طریق اداره کل آموزش و پرورش استان، 2 هتل‌ در مشهد و رودسر گیلان خریداری شد ولی تاکنون سهام آن به همکاران فرهنگی انتقال داده نشده که این موضوع از آن زمان تاکنون مشکلات حقوقی بسیاری را برای فرهنگیان و اداره کل آموزش و پرورش قزوین به وجود آورده است.

در پرونده هتلها پنج هزار فرهنگی سهام دار هستند و هم اکنون نیز این طرح در اختیار صندوق وامهای ضروری فرهنگیان قزوین قرار دارد.

 

تجمع خانوادگی جمعی از دواطلبان کنکور

روز سه شنبه ۱۳ شهریور، شماری از دواطلبان کنکور امسال و سال گذشته همراه با خانواده های خود، برای اعتراض به مصوبه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش مبنی برممنوعیت انتخاب رشته پذیرفته ‌شدگان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.

در دفترچه انتخاب رشته کنکور سال ۱۴۰۳ آمده است: داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شده و در سال ۱۴۰۳  انتخاب رشته می کنند، از فرایند اعلام نتایج نهایی حذف خواهند شد.

تجمع نیروهای نهضت‌ سواد آموزی

روز دوشنبه ۱۹ شهریور، شماری از نیروهای نهضت‌ سوادآموزی مقابل ساختمان وزارت آموزش‌ و‌ پرورش در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع نیروهای خدماتی آموزش و پرورش در تهران

روز سه شنبه ۲۰ شهریور، شماری از نیروهای خدماتی آموزش و پرورش، با شعار«مشکل ما حل نشه مدرسه تعطیل میشه»، مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در تهران تجمع کردند.

این نیروها خواستار بهبود وضعیت حقوق، کاهش ساعت کار، برقراری فوق‌ العاده خاص و رفع مشکلات شغلی بوده و ‌گفتند: حقوق ما از حقوق پایه مصوب وزارت کار هم کمتر است، این در حالی است که ساعات کارمان بسیار طولانی و طاقت‌ فرسا شده است.

تجمع دوباره داوطلبان کنکور و والدین آنها

روز سه شنبه 20 شهریور، جمعی از داوطلبان کنکور و والدین شان برای اعتراض به تاثیر معدل در کنکوردست به تجمع  دو باره مقابل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی زدند و عصر روز سه شنبه هم مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.

تجمع آموزشیاران نهضت سواد آموزی زنجان

روز یکشنبه 25 شهریور، جمعی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی زنجان برای اعتراض به عدم تبدیل وضعیت مقابل استانداری و اداره کل آموزش و پرورش استان تجمع کردند.

معترضان از سال 92 فعالیت در نهضت سواد آموزی را آغاز کرده اند و طی سالها در سه پایه سواد آموزی، ‌تحکیم و انتقال مشغول به فعالیت در مناطق مختلف استان بوده اند.

یکی از این آموزش دهندگان در این باره گفت: حال که دیگر سوادآموزی برای آموزش و پرورش در استان وجود ندارد و از طرفی آموزش و پرورش نیز با سونامی بازنشستگی مواجه شده است، به جای به کارگیری نیروهای بازنشسته که دیگر توانی برای کلاسداری ندارند از ما نیروهای جوان که تجربه چند ساله در بطن آموزش و پرورش داریم استفاده کنند تا ما نیز بعد از یک دهه خدمت امنیت شغلی داشته باشیم.

تجمع معلمان بازنشسته در تهران

روز دوشنبه ۲۶ شهریور، شماری از معلمان بازنشسته مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان خواستار تخصیص اعتبار مناسب برای واریز پاداش پایان خدمت بازنشستگانی هستند که سال قبل خدمت‌ شان خاتمه یافته است ولی باوجود گذشت چند ماه و یا حتی یک سال تمام، هنوز نتوانسته ‌اند معوقات مزدی خود را دریافت کنند.

بازنشستگان گفتند: ارزش پول هر ماه سقوط می ‌کند و تاخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت، برای ما مشکل ‌ساز شده است؛ قدرت خرید معوقات ما به نسبت زمان بازنشستگی تنزل یافته و هیچکس پاسخگو نیست.

 (منابع استفاده شده برای تهیه این مجموعه: کانون صنفی معلمان ایران، شورای بازنشستگان ایران، ایلنا، ایرنا، هرانا، هه ‌نگاو، اتحادیه آزاد کارگران ایران، دیدار، فارس)


 نبرد خلق شماره ۴۸۱، یکشنبه 1 مهر ۱۴۰۳ – ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۴

  https://t.me/nabard_khalgh


 

🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7سخن رو‍