۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۰, پنجشنبه

افزایش خودکشی پزشکان زن در ایران تحت حاکمیت نظام زن ستیز ولایت فقیه ۱۳۰درصدی شد


خودکشی پزشکان زن افزایش ۱۳۰درصدی پیدا کرده است. این عدد شوکه کننده موضوع گزارشی در روزنامه حکومتی دنیای اقتصاد است. آمار بالا و نگران کننده خودکشی در بین پزشکان و کادر درمان و تداوم این روند زمینه ساز فروپاشی نظام سلامت در ایران است.افزایش خودکشی پزشکان زن درحالی است که درصد خودکشی در بین پزشکان مرد افزایش ۴۰درصدی داشته است.

دنیای اقتصاد در این گزارش همچنین به آمار دیگری اشاره کرد و نوشت خودکشی پزشکان در چند سال اخیر ۵ برابر شده است. سرعت خودکشی در میان پزشکان و رزیدنت ها صعودی شده و احتمال می رود به زودی نرخ خودکشی پزشکان در ایران از سایر کشورها پیشی بگیرد.

پیشتر روزنامه حکومتی اعتماد در دیماه ۱۴۰۲ طی گزارشی نوشت، طی ۱۰ ماه در سال ۴۰۲، ۱۶ دستیار پزشک خودکشی کردند.

عوامل متعددی مانند کاهش سطح رفاه پزشکان، کاهش درآمد، نداشتن امنیت شغلی، نداشتن امنیت جانی،‌ سختی های دوران تحصیل و سال های اول طبابت، و از بین رفتن جایگاه اجتماعی پزشکان به عنوان اصلی ترین عوامل خودکشی پزشکان برشمرده شده است.

پزشکان به دلیل شرایط کارشان بیشتر از اقشار دیگر جامعه در معرض تنش و استرسهای فراوان کاری هستند.

افزایش خودکشی پزشکان زن در ایران ۱۳۰درصدی شد
دکتر پرستو بخشی تنها ۳۵سال داشت

زنانی که زندگی می بخشند با آمدن بهار پرپر شدند

در سال جاری موضوع خودکشی پزشکان و کادر بهداشت و درمان با مرگ یک متخصص جوان قلب در هفته اول فروردین و دو پزشک در اردیبهشت ماه دوباره مطرح شد. انتشار این اخبار با موج گسترده ای از خشم و نگرانی از سوی مردم مواجه شد. بسیاری این اقدامات را نشانه افزایش فشار بر زنان در جامعه ایران می دانند.

در تاریخ ۴ فروردین ۱۴۰۳، پرستو بخشی پزشک متخصص قلب، در شهرستان دلفان در استان لرستان دست به خودکشی زد. وی متولد ۱۳۶۸ بود.

در۶ اردیبهشت نیز سمیرا آل سعیدی فوق متخصص روماتولوژی، از نوابغ و افتخارات دانشگاه علوم پزشکی تهران، که دارای یک فرزند بود، به دلیل فشارهای کاری دست به خودکشی زد. او روز قبل پلن دارویی خودکشی را با رزیدنت ها مطرح کرده، اما آنها این موضوع را جدی نگرفته بودند!

روز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زهرا ملکی قربانی،‌ پزشک ۲۸ساله، ساکن شهرستان جاسک از استان هرمزگان خودکشی کرد.

بنابر برخی از کاربران شبکه های اجتماعی دکتر لیلا مدرس انشایی هم در همین هفته های اخیر خودکشی کرده است ولی از جزئیات مربوط به او و علت خودکشی اطلاعی در دست نیست.

افزایش خودکشی پزشکان زن در ایران ۱۳۰درصدی شد
دکتر سمیرا آل سعیدی، یک مادر

آیا بر این خودکشی ها پایانی هست؟

این نمونه ها مشتی از خروار است که خبر آن رسانه ای شده و بیان کاملی از آمار افزایش ۱۳۰درصدی خودکشی پزشکان زن نیست.

افزایش نگران کننده آمار خودکشی کادر درمان در ایران پیشتر در مجله معتبر پزشکی لنست هم منعکس شده بود. عنوان این گزارش این بود: «خودکشی پزشکان ایران باعث انتقاد از شرایط کاری شده است.»

افزایش خودکشی پزشکان زن در ایران ۱۳۰درصدی شد
دکتر زهرا ملکی، ۲۸ساله

انجمن روانپزشکان، فراوانی خودکشی در این گروه را چندین برابر از آنچه در جمعیت کل کشور رخ می دهد، بالاتر دانسته و عمده دلایل را شرایط اجتماعی، اقتصادی و شغلی عنوان کردند. این انجمن دو نامه به وزیر بهداشت رژیم و درمان و آموزش پزشکی ارائه کردند اما هیچ پاسخی در این زمینه دریافت نکردند.

در این گزارش رئیس انجمن روانپزشکان ایران، وزارت بهداشت را متهم کرد که آمار دقیق خودکشی در میان کادر درمان ایران را مخفی کرده است.

البته نباید از این مقامات انتظار داشت که چنین آمارهایی را علنی کنند. تا جایی که به این رژیم و عوامل آن در مواضع مختلف کشور برمی گردد نه می خواهند و نه می توانند مشکلات ایران را حل کنند. تنها راه حل مشکلات زنان ایران از جمله پزشکان زن و کادر درمان، سرنگونی این رژیم زن ستیز و ضدمردمی است.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7