۱۴۰۳ خرداد ۲۶, شنبه

آخرین تحولات جنگ غزه - سازمان ملل: اسرائیل و حماس مرتکب جنایات جنگی شده‌اند



ایالات متحده می‌گوید «هفت» رادار شورشیان حوثی در یمن را هدف قرار داده است

ارتش ایالات متحده آمریکا شامگاه جمعه ۲۵ خرداد اعلام کرد که هفت رادار حوثی‌های یمن را که با کمک آن‌ها به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ و خلیج عدن حمله می‌کرده، هدف قرار داده است. این اقدام واشنگتن درحالی است که شورشیان یمنی مورد حمایت جمهوری اسلامی حملات خود به کشتی‌ها در این منطقه را افزایش داده‌اند.فرماندهی نظامی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هفت رادار» را که به حوثی‌ها اجازه می‌داد «کشتی‌ها و ناوبری تجاری را به خطر بیندازند» منهدم کرده است. سنتکام گفت رادارها در ۲۴ ساعت گذشته در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن منهدم شده است.  فرماندهی نظامی آمریکا در خاورمیانه افزود که در طول همین مدت دو قایق بدون سرنشین و یک پهپاد شورشیان یمنی نیز منهدم شده‌اند.

**

یک ملوان در حمله موشکی حوثی‌ها در خلیج عدن زخمی شد

ارتش آمریکا اعلام کرد که یک ملوان روز پنجشنبه در دو حمله موشکی شبه‌نظامیان حوثی یمن تحت حمایت ایران در خلیج عدن به شدت مجروح شد.حوثی‌ها از ماه نوامبر با ادعای همبستگی با فلسطینی‌ها در غزه، کشتی‌ها را در خلیج عدن و دریای سرخ هدف قرار داده‌اند.این حملات به شدت تجارت دریایی را مختل می‌کند و قربانیانی برجای گذاشته است.

بر اساس بیانیه فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه (سنتکام)، در پی حملات موشکی، یک کشتی تجاری با پرچم پالائو از «آسیب و آتش‌سوزی در کشتی» و مجروح شدن شدید یک ملوان گزارش داد. سنتکام افزود، مرد مجروح توسط نیروهای آمریکایی با یک قایق دیگر برای درمان منتقل شد. ارتش آمریکا می‌افزاید: «این رفتار بی‌پروای حوثی‌ها با حمایت ایران، ثبات منطقه را تهدید می‌کند و جان ملوانان دریای سرخ و خلیج عدن را به خطر می‌اندازد».

**

فرانسه و آمریکا برای پایان دادن به درگیری‌ها میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل همکاری می‌کنند

در بحبوحۀ تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و جو بایدن همتای آمریکایی او، از افزایش همکاری‌های مشترک برای توقف تنش‌ها میان تل‌آویو و حزب‌الله لبنان خبر دادند.به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، روز پنج‌شنبه ۱۳ ژوئن (۲۴ خرداد)، اعلام کرد که ایالات متحدۀ آمریکا و فرانسه قرار است در راستای پایان دادن به درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان همکاری کنند.

امانوئل ماکرون در حاشیۀ نخستین روز از نشست گروه ۷ در ایتالیا، در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد: «فرانسه، آمریکا و اسرائیل توافق کرده‌اند تا همکاری‌های خود را در جهت پیشبرد تلاش‌ها برای اجرای نقشه‌راه ارائه شده از سوی دولت پاریس به هدف توقف تنش‌ها میان تل‌آویو و حزب‌الله، افزایش دهند».

**

پاسخ به طرح آمریکا؛ خواست حماس برای تغییر در برنامه آتش‌بس

حماس تقریبا بعد از دو هفته به طرح پیشنهادی دولت آمریکا برای آتش‌بس در جنگ غزه جواب داد. متن کامل جواب این گروه بنیادگرای اسلامی هنوز منتشر نشده است. منابع آگاه می‌گویند حماس با طرح آمریکا با شکل کنونی آن موافقت نمی‌کند.گروه‌های حماس و جهاد اسلامی شامگاه سه‌شنبه ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد) اعلام کردند که جواب طرح پیشنهادی برای توقف نبردها و آزاد‌سازی گروگان‌ها در نوار غزه را داده‌اند.

حماس و جهاد اسلامی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند هیاتی از طرف دو گروه به ریاست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در دیدار با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، پاسخ خود را به وی تحویل دادند. این نامه همچنین به مصر هم ارسال شده است.

**

سازمان ملل: اسرائیل و حماس مرتکب جنایات جنگی شده‌اند

به گفته بازرسان حقوق بشر سازمان ملل، از زمان آغاز جنگ در غزه در پی حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ هر دو طرف مرتکب جنایات جنگی شده‌اند. در گزارش بازرسان از جمله از قتل، شکنجه و خشونت جنسی سخن رفته است.یک کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل در پی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌ است که هم اسرائیل و هم حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی در نوار غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (حمله حماس به اسرائیل) تا کنون مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

بازرسان حقوق بشر سازمان ملل در گزارش تحقیقی خود در این رابطه از جمله از قتل، کشتن عامدانه، شکنجه، خشونت جنسی و همچنین نقض کرامت انسانی سخن گفته‌اند.

**

سنتکام: در پی حمله حوثیهای تحت حمایت رژیم ایران یک کشتی یونانی غرق و ملوان آن مفقود شد

سنتکام روز ۲۶خرداد در گزارشی نوشت: در پی حمله حوثیهای تحت حمایت رژیم ایران یک کشتی تجاری یونانی توتر غرق و ملوان آن مفقود شد. فرماندهی مرکزی آمریکا سنتکام نوشت: «در ۱۲ ژوئن، حوثیهای تحت حمایت رژیم رژیم ایران، کشتی تجاری "توتر" Tutor که با پرچم لیبریا فعالیت می‌کند را مورد حمله قرار دادند.

این کشتی که متعلق به یونان است با یک شناور سطحی بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفت که منجر به جاری شدن آب شدید به داخل کشتی و خسارت به موتورخانه شد. در پی این حمله یک دریانورد غیرنظامی مفقود شده است. خدمه این کشتی مجبور به ترک این کشتی شدند و کشتی جنگی "یو اس اس فیلیپین"آمریکا و نیروهای شریک ما خدمه این کشتی را از دریا نجات دادند. کشتی"توتر" در دریای سرخ باقی مانده و کم کم آب در حال فراگرفتن این کشتی است.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7