۱۴۰۳ خرداد ۱۹, شنبه

چالش‌های دستگاه دیپلماسی دولت بعدی خامنه‌ای ۱۸ خرداد, ۱۴۰۳


روزنامه حکومتی هم میهن در تاریخ ۱۰خرداد گزارشی از کارنامه دیپلماسی دولت رئیسی را مورد بررسی قرار داده است. این روزنامه حکومتی می‌نویسد: «آنچه از آغاز به کار دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم شاهد بودیم، وزارت امور خارجه تنها به سیاست واکنش در برابر هر کنش منطقه‌ای و بین‌المللی تداوم بخشید. هیچ ابتکار جدیدی روی میز قرار نداد. این باعث شد تا یک سیاست خارجی درگیر روزمرگی را شاهد باشیم که چالش‌های فراوانی را برای دولت بعدی به ارث گذاشته است.

چالش‌ها و تناقض ها در سیاست خارجی دولت رئیسی

دولت سیزدهم در سیاست خارجی خود با چالش‌های متعددی روبرو بود. روزنامه هم میهن در این رابطه می‌نویسد: «دولت ایران در سیاست خارجی خود ابتکار عمل کافی را نداشته و بیشتر به واکنش به رویدادها پرداخته است. این امر باعث شده تا ایران در بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی از موضع انفعالی برخوردار باشد».

این رسانه حکومتی قلب واقعیت می‌کند. دیپلوماسی دولت رئیسی مبتنی بر شعله ور کردن جنگ و فراهم کردن زمینه کشتار مردم فلسطین بود. این دیپلماسی در حقیقت دیپلماسی خونینی بود که قیمت و بهای آن را مردم فلسطین پرداختند. خامنه‌ای نیاز به این جنگ افروزی داشت تا مشکلات داخلی را مهار کند. دلیل اصلی شکست سیاست‌های خارجی حکومت ولایت فقیه سیاست مبتنی بر صدور بنیادگرایی و تروریسم بود.

دیپلماسی حکومت تابع عملکرد نیروی تروریستی سپاه قدس است که تنها با اهرم جنگ و خون ریزی و کشتار سیاست‌های حکومت را پیش می‌برد. نتیجه اینکه حکومت خامنه‌ای هرگز موضع انفعالی در سیاست خارجی نداشته است و این فریبی بیش نیست.

موضوع بعدی که روزنامه هم میهن به آن ورود می‌کند بحث برجام است. دراین رابطه می‌نویسد: «مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران (برجام) به بن بست رسیده است. ایران در زمینه دیپلماسی عمومی و جلب نظر افکار عمومی بین المللی ضعیف عمل کرده است. این امر باعث شده تا ایران در بسیاری از مجامع بین المللی منزوی شود.

تاثیر گذاشتن چالش‌های داخلی بر دیپلماسی

روزنامه حکومتی هم میهن در این رابطه می‌نویسد: «علاوه بر این چالش‌ها، دولت ایران با چالش‌های داخلی متعددی نیز روبرو است که بر سیاست خارجی آن تأثیر می‌گذارد. این چالش‌ها شامل مشکلات اقتصادی، نارضایتی عمومی و تنش های سیاسی داخلی می‌شود. برای غلبه بر این چالش‌ها، دولت ایران باید سیاست خارجی فعال تری را اتخاذ کند». البته با راه اندازی جنگ وخونریزی در این رابطه هیچ کم کاری نداشت و برای مهار قیام‌های مردم ایران دست به این جنایت برون مرزی زد.

فرصت‌های از دست رفته در حکمروایی رئیسی در زمینه دیپلماسی

رسانه حکومتی شرق می‌نویسد:«دولت رئیسی نتوانست در مذاکرات برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها پیشرفتی حاصل کند. این امر باعث شده تا ایران همچنان با تحریم‌های شدید اقتصادی روبرو باشد که به اقتصاد کشور آسیب جدی وارد کرده است.

همچنین دولت رئیسی در ابتدای کار خود تلاش‌هایی برای بهبود روابط با عربستان سعودی انجام داد. با این حال، این تلاش‌ها به نتیجه نرسید و روابط دو کشور همچنان پرتنش باقی مانده است. این امر به ضرر ثبات و امنیت منطقه بوده است. دولت رئیسی سیاست خارجی انزواطلبانه‌ای را در پیش گرفته بود که باعث شده ایران از بسیاری از تحولات منطقه‌ای و بین المللی دور بماند. دولت رئیسی به دیپلماسی عمومی و جلب نظر افکار عمومی بین المللی توجه کافی نکرده است. این امر باعث شده تا ایران در بسیاری از مجامع بین المللی منزوی شود».

دلایل کمبود ابتکار عمل دیپلماسی دولت رئیسی

رسانه حکومتی هم میهن از چند نظر این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. یکی از موضع گرایش ایدئولوژیک که برخی معتقدند که گرایش‌های ایدئولوژیک دولت رئیسی باعث شده تا ایران در تعامل با بازیگران بین المللی که دیدگاه‌های متفاوتی دارند، محتاطانه عمل کند.

همچنین نداشتن تمرکز بر مسائل داخلی، در این رابطه دولت رئیسی با چالش‌های اقتصادی و سیاسی متعددی در داخل کشور روبرو بوده است. یک دیگر از کمبود‌ها ضعف در ساختار دیپلماسی حکومت است. کارشناسان می‌گویند ساختار دیپلماسی ایران کارآمد نیست و به اندازه کافی برای اتخاذ ابتکار عمل در سیاست خارجی قوی نیست. این کمبود ابتکار عمل می‌تواند پیامدهای منفی برای ایران داشته باشد».

صدور بنیادگرایی و تروریسم برای نفوذ ایدئولوژیک در منطقه

روزنامه حکومتی هم میهن دلایل ایدئولوژیک را هم بر تاکید دیپلماسی دولت رئیسی یادآوری می‌کند که «ایران به دنبال افزایش نفوذ منطقه ای خود است. تمرکز بر روابط با همسایگان می‌تواند به ایران کمک کند تا روابط خود را با این کشورها تقویت کند و در منطقه نفوذ بیشتری داشته باشد».

واقعیت اینکه حکومت خامنه‌ای برای نفوذ خود در منطقه از طریق نیروهای نیابتی که آنها را محور مقاومت! می‌نامید وارد شد. ورود به موضوع فلسطین بحران عمیقی را ایجاد کرد. حکومت خامنه‌ای برای فرار از بحران‌های داخلی جنگ خونینی را در غزه را اندازی کرد. علاوه برکشتار فلسطینیان خامنه‌ای در مخمصه استراتژیکی خطرناکی قرار گرفت. خامنه‌ای از گوشت و استخوان مردم فلسطین سنگر‌هایی برای حفظ خود درست کرد. این دیپلماسی خیانت بار حکومت خامنه‌ای بود که از خون مردم منطقه ارتزاق می‌کند.

روزنامه حکومتی هم میهن تلاش می‌کند که خیلی نرم و محتاط و محافظه کارانه به وضعیت دیپلماسی حکومت خامنه‌ای بپردازد. درحالیکه دیپلماسی خامنه‌ای مبتنی بر صدور بنیادگرایی و تروریسم است. برای پیشبرد این سیاست هم اهرم‌های خاص خود را دارد. ازجمله نیروهای نیابتی مزدور که میلیاردها دلار از جیب مردم ایران را برای آنها هزینه کرده است.

اما آنچه امروز مشاهده می‌کنیم مرگ رئیس دیپلماسی ایران بر چالش‌ها و بحران‌های سیاسی خامنه‌ای در منطقه تاثیر خواهد گذاشت. آنچه پیداست این بحران‌ها نتیجه معکوس خواهد داد و دیپلماسی دولت بعدی توان حل آن را نخواهد داشت.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7