۱۴۰۳ خرداد ۱۲, شنبه

آخرین تحولات جنگ غزه - حمله گسترده ایالات متحده و بریتانیا به مواضع شورشیان حوثی


          آخرین تحولات جنگ غزه - حمله گسترده ایالات متحده و بریتانیا به مواضع شورشیان حوثی


آمریکا مأموریت ناو گروه ضربت هواپیمابر نیروی دریایی خود را تمدید کرد



در ادامه تنشها و عملیات مشترک آمریکا و انگلستان علیه شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران، مقامات آمریکایی اعلام کردند که ادامه مأموریت ناو گروه ضربت هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ و خلیج عدن به مدت یک ماه دیگر تمدید می‌شود.

فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد رسانه‌های متعلق به شبه‌نظامیان حوثی گفته‌اند در پی حملات مشترک هوایی آمریکا و انگلستان به مواضع حوثی‌های مورد حمایت رژیم ایران تاکنون دست‌کم ۱۶نفر کشته و ۴۲نفر زخمی شده‌اند.

در این حملات هشت هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) را در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی در یمن و بر فراز دریای سرخ منهدم کردند و حملاتی را علیه ۱۳هدف در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها انجام دادند.

وزارت دفاع انگلستان اعلام کرد که این حملات، ساختمانهای نزدیک شهر بندری حدیده و دیگر اهداف در جنوب این کشور را هدف قرار داده است.

در این بیانیه آمده است که ساختمانهایی که مورد اصابت قرار گرفته‌اند، «به‌عنوان تأسیسات کنترل زمینی پهپادها شناسایی شده‌اند و انباری برای پهپادهای دور برد و سلاحهای زمین به هوا بودند».

**


بایدن پیشنهاد اسرائیل برای آتش‌بس و خروج از غزه را ارائه داد



جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه ۱۱خرداد پیشنهاد سه مرحله‌ای اسراییل برای آتش‌بس در غزه در ازای آزادی گروگانهای اسراییلی را مطرح کرد و گفت: «زمان پایان دادن به این جنگ فرا رسیده» که واکنش اولیه مثبت حماس را جلب کرد. بایدن از اسرائیلی‌ها درخواست کرد که فرصت آتش‌بس را غنیمت بشمارند.

جو بایدن گفت در صورت به نتیجه رسیدن این توافق «اسرائیل می‌تواند بخشی از شبکه امنیتی منطقه‌یی برای مقابله با تهدیدهای ایران باشد». به گفته او، این توافقی است «که تمامی گروگانها را به خانه باز می‌گرداند، امنیت اسراییل را تضمین می‌کند، وضعیت بهتری برای غزه پس از حماس ایجاد می‌کند، و زمینه را برای یک راه‌حل سیاسی و آینده بهتر برای اسرائیلی‌ها و فلسطینیان به‌طور یکسان فراهم می‌کند».

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت اسراییل اکنون یک پیشنهاد جامع جدید ارائه کرده که از طریق قطر به حماس منتقل شده و نقشه‌راهی برای آتش‌بس پایدار و آزادی تمامی گروگانها است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا طرح پیشنهادی جدید و سه مرحله‌ای اسرائیل برای آتش‌بس در نوار غزه را تشریح کرد. بایدن از حماس خواست با طرح "توافق جامع" اسرائیل موافقت کند. سازمان ملل و اتحادیه اروپا از این طرح استقبال کردند.جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه ۳۱ مه (۱۱ خرداد) در یک سخنرانی اعلام کرد اسرائیل در مذاکرات برای آتش‌بس در نوار غزه، "توافق جامع" جدیدی را پیشنهاد کرده است. بایدن در کاخ سفید گفت که این شامل آتش‌بس کامل، خروج شش هفته‌ای نیروهای اسرائیلی از نوار غزه و آزادی گروگان‌های حماس است.

در مرحله نخست آتش‌بس کامل و بدون محدودیت شش هفته‌ای اجرا می‌شود و نیروهای اسرائیل از مراکز مسکونی نوار غزه خارج می‌شوند. شماری از گروگان‌های اسرائیلی از جمله زنان، سالمندان و زخمی‌ها به همراه جنازه گروگان‌هایی که کشته شدند به اسرائیل تحویل داده خواهد شد و گروگان‌های آمریکایی نیز آزاد می‌شوند.

در مقابل صدها زندانی فلسطینی آزاد خواهند شد. بر اساس این توافق جامع، غیرنظامیان فلسطینی می‌توانند به خانه‌های خود در تمام مناطق نوار غزه بازگردند. کمک‌های بشردوستانه نیز افزایش خواهد یافت و طبق گفته بایدن ۶۰۰ کامیون می‌توانند روزانه کمک‌های امدادی را به غزه انتقال دهند.

**

حمله شبه‌نظامیان حوثی به کشتی باری یونانی با موشک بالستیک



حوثی‌های یمن از حمله به یک کشتی باری یونانی و چند کشتی‌ دیگر خبر دادند. فرماندهی مرکزی آمریکا "سنتکام" در پلتفرم ایکس اعلام کرد که کشتی "لاکس" مورد اصابت سه موشک بالستیک قرار گرفت اما به راه خود ادامه داد.

حوثی‌های یمن از حمله به یک کشتی باری یونانی و چند کشتی‌ دیگر خبر دادند. فرماندهی مرکزی آمریکا "سنتکام" اعلام کرد که کشتی "لاکس" مورد اصابت سه موشک بالستیک قرار گرفت اما به راه خود ادامه داد.

فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه، سنتکام"، روز چهارشنبه ۲۹ مه (۹ خرداد) اعلام کرد که شبه‌نظامیان حوثی‌ روز گذشته پنج موشک بالستیک ضد کشتی را از مناطق تحت کنترل خود در یمن به سوی دریای سرخ پرتاب کردند.

**

حمله گسترده ایالات متحده و بریتانیا به مواضع شورشیان حوثی


آمریکا و بریتانیا به شمار متعددی از پایگاه‌های زیرزمینی، مراکز فرماندهی، کنترل و همچنین یک فروند کشتی حوثی‌ها حمله کردند. این حملات یک روز پس از سقوط پهپاد آمریکایی ام‌کیو- ۹ ریپر در یمن صورت گرفته است.بنا به گفته سه مقام آمریکایی، جت‌های جنگی و ناوگان ایالات متحده و بریتانیا شماری از تاسیسات و پایگاه‌های زیرزمینی، پرتابگرهای موشک، مراکز فرماندهی و یک فروند کشتی شورشیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی را زیر آتش گرفته‌اند.

علاوه بر این، هشت پهپاد در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن که تهدیدی برای نیروهای آمریکا و گروه‌های ائتلافی به شمار می‌رفت، هدف این حملات قرار گرفتند. به گزارش رسانه‌های یمن، در یکی از این حملات به ساختمان ایستگاه رادیویی در شهر بندری حدیده، دست‌کم دو نفر کشته و بیش از ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.حملات بیشتری نیز در خارج از صنعا، پایتخت تحت کنترل شورشیان حوثی و در دیگر بخش‌های یمن صورت گرفته است.



🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7