۱۴۰۳ خرداد ۱۴, دوشنبه

یک سال جنایت در بلوچستان!

                              خلاصه گزارش سالانه ۱۴۰۲در مورد وضعیت حقوق بشر مردم بلوچستان

مجموعه «حال وش» در گزارش سالانه ۱۴۰۲خود درتاریخ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳، به بررسی وضعیت حقوق بشر مردم بلوچستان پرداخته است. این گزارش بر اساس آمار و اطلاعات جمع آوری شده در طول سال ۱۴۰۲می‌باشد. این گزارش به موضوعاتی هم‌چون اعدام، قتل توسط ماموران و افراد مسلح ناشناس، سوختبران کشته شده و بازداشت شدگان می‌پردازد.

آمار اعدام فرزندان سیستان و بلوچستان

آنچه در مقدمه منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد آمده است جرائم مرتبط با مواد مخدر حکم اعدام ندارد. اما در حکومت ولایت فقیه از این اعدام‌ها استفاده ابزاری می‌شود. هدف از گسترش اعدام‌ها بعداز قیام شهریور ۱۴۰۱ایجاد جو رعب و وحشت است. تا بدین وسیله قیام‌های مردم ایران علیه حکومت آخوندی را مهار کنند. براساس اطلاعات تدقیق شده آمار اعدام‌ها در سال ۱۴۰۲طبق گزارش منابع محلی بلوچستان به قرار زیر می‌باشد.

۱۷۱نفر از شهروندان بلوچستان در طول سال ۱۴۰۲اعدام شده‌اند. عمده‌ترین دلیل اعدام‌ها «جرایم مرتبط با مواد مخدر» (۷۶%) بوده است.۳۴ نفر به اتهام قصاص نفس و ۴نفر به اتهامات سیاسی ـ امنیتی اعدام شده‌اند.

۲نفر از اعدام شدگان زیر ۱۸سال سن داشته‌اند. ۴نفر از اعدام شدگان زن بوده‌اند.

آمار اعدام شهروندان سیستان و بلوچستان به تفکیک زندان‌ها

۱ـ زندان زاهدان: ۴۷نفر

۲ـ زندان ایرانشهر: ۴نفر

۳ـ زندان سراوان: ۱نفر

۴ـ زندان چابهار: ۱نفر

۵ـ زندان زابل: ۵نفر

۶ـ زندان خاش: ۱نفر

۷ـ زندان کرمان: ۲۰نفر

۸ ـ زندان بم: ۱نفر

۹ـ زندان کهنوج: ۶نفر

۱۰ـ زندان جیرفت: ۶نفر

۱۱ـ زندان بیرجند: ۲۹نفر

۱۲ـ زندان بندرعباس: ۱۱نفر

۱۳ـ زندان میناب: ۲نفر

۱۴ـ وکیل آباد مشهد: ۱۲نفر

۱۵ـ زندان تربت جام: ۱نفر

۱۶ـ زندان اصفهان: ۷نفر

۱۷ـ زندان یزد: ۳نفر

۱۸ـ زندان قم: ۱نفر

۱۹ـ زندان عادل آباد شیراز: ۴نفر

۲۰ـ زندان قائمشهر: ۱نفر

۲۱ـ زندان گنبد کاووس: ۲نفر

۲۲ـ زندان سمنان: ۱نفر

۲۳ـ زندان گرمسار: ۱نفر

۲۴ـ زندان قزوین: ۱نفر

۲۵ـ زندان گرگان: ۱نفر

۲۶ـ زندان تربت حیدریه: ۱نفر

۲۷ـ زندان قزلحصار کرج: ۱نفر

قتل توسط ماموران سرکوبگر خامنه‌ای

در سال ۱۴۰۲بسیاری از جوانان در شهرها و مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان به شیوه‌های گوناگون به قتل رسیده‌اند. مردم بومی منطقه بلوچستان در این رابطه معتقدند که اکثر این قتل‌ها از جانب نیروهای حکومتی است. این قتل‌ها به‌طور خاص بعد از قیام جمعه خونین زاهدان و خاش افزایش پیدا کرده است. در این رابطه تا کنون بنا به گزارش تحقیق گروه حقوق بشری حال وش «۳۳۴ نفر از شهروندان بلوچ در اثر شلیک ماموران و افراد مسلح ناشناس جان خود را از دست داده‌اند. نحوه کشته شدن قربانیان شامل کمین، شلیک بی‌ضابطه، و شلیک به سمت خودروهایی که به فرمان ایست توجه نمی‌کنند، بوده است.»

قتل‌های سازمان یافته توسط افراد مسلح در استان سیستان و بلوچستان

افراد مسلح ناشناس عامل قتل ۲۲۹نفر از قربانیان بوده‌اند. افراد مسلح ناشناس عنوانی که مردم سیستان و بلوچستان و رسانه محلی حال وش برای عاملان قتل شهروندان به کار برده است. فعالان بلوچ سپاه پاسداران را متهم می‌کنند که صرفا با اهداف امنیتی عموما از طریق سوء استفاده از افرادی که سابقه شرارت دارند در بین آن‌ها به‌صورت گسترده مجوز حمل سلاح صادر کرده است.

طرح امنیت پایدار پروژه امنیتی سپاه پاسداران

طرح امنیت پایدار نام پروژه امنیتی است که سپاه پاسداران با مدیریت قرارگاه منطقه‌ای قدس از سال ۱۳۸۷به فرماندهی پاسدار نورعلی شوشتری آغاز کرد. این طرح با هدف مقابله با گروه مسلح بلوچ آغاز شد. اما مجریان آن بررسی‌های مناسبی را برای تجهیز و تسلیح افراد تحت این پروژه انجام ندادند.

بسیاری از شهروندان در بلوچستان معتقد هستند که نهادهای امنیتی از جمله وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه برای به کارگیری عناصر مستعد این طرح را بکار گرفتند. بکارگیری این عناصر جهت فعالیت‌های امنیتی به نفع حکومت است. سپاه این شهروندان را که در درگیری‌های طایفه‌ای و یا شخصی گیر کرده‌اند را مسلح کرده و آن‌ها را پس از مرتکب شدن جنایت مورد پیگیری قرار نمی‌دهند.

سپاه پاسداران و بعضا وزارت اطلاعات برای مقابله با مخالفان مسلح حکومت، بسیاری از افراد که پیشتر سابقه بزهکاری داشته‌اند را به استخدام خود درآورده و به آن‌ها مجوز حمل اسلحه داده‌اند. این افراد در برخی از ماموریت‌ها برای نهادهای امنیتی کار می‌کنند.

آمار سوختبران کشته شده در استان سیستان و بلوچستان

۳۶۶نفر از سوختبران بلوچ در سال ۱۴۰۲جان خود را از دست داده‌اند. سوختبری به‌دلیل فقر مطلق و بیکاری در سیستان و بلوچستان رواج دارد. مرگ سوختبران عموما به شکل فجیعی (تصادف، شلیک، سوختن) صورت می‌گیرد. فلسفه نان در مقابل جان! اصطلاحی است که برای اظهار همدردی مردم بلوچستان برای سوختبران بکار می‌برند.

در مجموع ۳۶۶تن از قربانیان سوختبری مستند شده عمدتا بر اثر دخالت ماموران نظامی (شلیک مستقیم یا تعقیب و گریز یا انداختن پنچرکن در مسیر) و بر اثر شلیک افراد مسلح و حوادث طبیعی جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

آمار بازداشت شدگان در اعتراضات

آمار بازداشت شدگان بلوچ توسط نیروهای نظامی و امنیتی در سال ۱۴۰۲عدد بسیاری می باشد. قسمتی از این بازداشت‌ها توسط مجموعه فعالان حقوق بشری و حال وش ثبت و مستند شده است. این بازداشت‌ها مرتبط با اعتراضات سیستان و بلوچستان و بویژه در روز جمعه‌های اعتراضی بوده که به دستکم ۲۷۳تن رسیده است. از این تعداد حدود ۶۹نفر زیر هیجده سال سن داشته و محصل بوده‌اند .

با توجه به این که هم اکنون اختناق شدید در جامعه توسط حکومت ولایت فقیه ایجاد شده است گرفتن آمار و تدقیق آن کاری سخت و طاقت فرسا می‌باشد. قطعا آمار دقیق دستگیر شدگان بیشتر از این می‌باشد.


🌴براندازیم  #تيك_تاك_سرنگوني    #قیام_تنها_جوابه  

🍏# مجاهدین_خلق ایران #ایران  #  کانونهای شورشی

🌳# MaryamRajavi  # IranRegimeChange   

🌻 پیوند این بلاک  با  توئیتر BaharIran@ 7